Over vrienden en (vage) kenissen op het blog.


Kunnen de vijanden van mijn blogvrienden toch in mijn "vriendengroep"? Ik weet het niet. Of beter, ik zie het wel.

De aanstaande wijziging het VK blog verdring ik. De nieuwe handleiding kan ik niet openen op mijn laptop omdat die is gecrasht, waardoor ik aangewezen ben op "veilige modus met netwerkmogelijkheden" en ik doe verder op andere PC’s geen moeite. Wat ik ervan oppik is via de andere blogs. Er schijnt iets te komen met "vriendengroepen".


Vroeger

Nu heb ik het nooit zo op vriendengroepen. Dat is geen bewuste keuze maar dit is al zo gegroeid in mijn jeugd. Ik was niet heel abnormaal, speelde altijd wel met andere kinderen en kwam op verjaardagen. Wanneer er echter sprake was van plakkers, van die kinderen die te vroeg kwamen en te vaak en te lang bleven en treurig keken wanneer ze weg moesten en eigenlijk mee wilden eten. . . daar had ik het niet zo op. Ik wilde al snel na het spelen weer wat anders doen, zoals de krant lezen (ja echt waar, al met 10 jaar). Ik was niet hard genoeg om ze de deur te wijzen. Ik probeerde ze te ontwijken, wat niet altijd lukte en daardoor onstond door mijn eigen karakter een weerzin die groter was dan het probleem zelf. Daardoor heeft zich denk ik een zekere houding gevormd van "afstand".  

Nu

Waar ik dan weer wel van houd is gezelschap op (nabije) afstand. Vroeger al en nu nog steeds. Een club, vereniging, de school, het werk of een cafe, ergens waar men je kent. Oorden ook waar mensen zijn die wel een vriendengroep vormen of heel close zijn maar die mij er graag -even- bij hebben. Het voordeel van gezelschap op afstand is dat jezelf kunt bepalen, wanneer en hoelang je er bent. Met mijn vrouw erbij is er dan wel weer een complexiteit, want dan kan dat niet. Of ze wil eerder weg of juist later. Dat heeft er regelmatig toe geleid dat ik dan maar het bed opzocht van de gastheer of in de stoel in slaapviel. Ik ben ook een echte terassenzitter (met speciale terrasvrienden en vriendinnen) en receptie- en borrelbezoeker. Een nieuwjaarsreceptie vind ik heerlijk.
Honderden mensen om je heen en met een stuk of 20 bekenden wat babbelen (5 wat dieper en 15 korter) en 40 handen schudden.

Linkedin en vooral Hyves passen dan ook prima bij mij. Een lappendeken aan vage kennissen en (bijna) vrienden, maar van de 70 Hyvesvrienden zijn er toch zeker 10 met wie ik zomaar na een e mail een borrel zou kunnen gaan drinken en nogeens 10 waar dat zou lukken na eerst wat heen en weer gemail.

En nu het VK blog
 

Ik ben niet meer zo verlegen als vroeger en ben heel goed in staat om als het nodig is te zeggen "wil je mijn vriendje zijn" of "wil je in mijn vriendengroep?". Nou zal die vriendengroep op het VK blog bij mij een rare zijn. Niet een kleffe club van gelijkgezinden, zoals je die hier weleens ziet. Maar een bonte verzameling van schijnbare tegenstellingen. De kans is bijvoorbeeld groot dat Klaverblad in mijn groep zit, als hij tenminste aan die gedoe mee wil doen en dan is het maar de vraag wie zo dapper zal zijn om deze (voor een aantal anderen) risicofactor te trotseren. Mij zal het een rotzorg zijn. Zeker 8 tot 10 van zijn 25 beschreven "vijanden" in een eerder (later weggehaald blog) ben ik tamelijk goed gezind. Het is een beetje als op het schoolplein dat kinderen niet met je willen spelen omdat je ook vriendje bent met hun "vijand". Vroeger was je daar ontvankelijk voor maar nu natuurlijk als volwassen denkend mens, niet meer.

Ik zal het wel zien. Trouw ben ik overigens wel. Mijn volgers en aanbevelers van het eerste uur laat ik niet snel vallen. Hun blogs krijgen al snel een aanbeveling (soms een stiekeme zonder reactie) en degene waar ik extra goed mee ben zoals Klaverblad, Rachel, Thera en ikzelf krijgen via kantoor nog weleens 2 extra aanbevelingen. 
Tis maar dat u het weet.

Met andere woorden, nodig mij gerust uit voor uw VK vriendenclub, maar verwacht van mij geen klef gedoe of afgedwongen solidariteit. Ik ben en blijf ook op het nieuwe VK blog vooral een stukjeschrijver die zoveel mogelijk gelezen wil worden.
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-05. Bookmark de permalink .

34 reacties op Over vrienden en (vage) kenissen op het blog.

  1. jacob hesseling zegt:

    goh, jij leest ook niet veelReactie is geredigeerd

  2. jacob hesseling zegt:

    en toch zo maar in 1 keer 4 aanbevelingen, werken ze over op kantoor?Reactie is geredigeerd

  3. Rene Scheffer zegt:

    Jacob….het zullen er twee zijn van jou en twee van mij, i presume. Verder zal ik weer eens wat meer (andere blogs) lezen, maar ja, het weer…

  4. Kokopelli zegt:

    @Rene: Leuk blog. Ik zet je in mijn VKWeblogthemablogmaandwidget als je er geen bezwaar tegen hebt.
    En ach Rene, de soep wordt vast niet zo heet gegeten hoor…
    Vrienden? Dat zal een mooi lijstje worden op jouw blog: een Dondervogel in Tegenwind, toch typisch een klassieke win-win situatie waar nog een zweem poëzie in schuilgaat ook ;-)))
    Groet,
    KokopelliReactie is geredigeerd

  5. Noud zegt:

    scoor ik tien, dus 6 ineens…

  6. cor zegt:

    ik kan me in je verhaal( ook ’t laatste deel) uitstekend vinden……

  7. Noud zegt:

    Maar verder merk ik graag op dat ik er niets van begrijp, wat voor handleiding en waarom fuseren we niet gewoon met hyves waar iedereen mijn vriendjes is of wil zijn of juist weer niet, als het ware?

  8. Beus zegt:

    Een vijandenclub lijkt me ook wel wat.

  9. Kokopelli zegt:

    @Beus: Is inderdaad een feature:
    *Addinstance="bloggersname", type="enemy"
    Fluitje van een cent en de betreffende avatar verschijnt daarna altijd in negatief…

  10. Rene Scheffer zegt:

    Kokopelli….Thanks en is zeker goed, dondervogel? who is that?
    Noud…snap ik ook niet, ik deed er zelf maar twee. En verder weet ik et ook allemaal nie.
    Cor…u is een van mijn getrouwen, tzijn niet alleen de duiven die ons binden.
    Beus…nou dan zullen er bij mij weinig opstaan en bij jou -uiteindelijk- toch ook niet.

  11. Kokopelli zegt:

    @Rene: Dondervogel? Zie mijn avatar ;-)))

  12. Rene Scheffer zegt:

    Kokopelli….ow, is dat een dondervogel! De avatar ken ik, de vogel niet…Reactie is geredigeerd

  13. Thera zegt:

    Men kan jou beter te vriend hebben, want op kantoor kun je natuurlijk ook dubbel afbevelen. 😛
    Vermoedelijk heeft het vriendengroepengedoe meer te maken met thema of onderwerp, maar dat weet ik niet zeker. Enige allergische reacties roept het woord wel bij mij op. Ik hou er niet van vastgepind te worden en deel jouw voorkeur voor ruimtes met veel mensen. Dan even hier kwekken, dan even daar en waar het zo loopt met wat meer diepgang. Ik ga en ging daarom ook het liefst alleen uit. Maar wat ik begreep, is dat het maken van vriendengroepjes facultatief is,
    Trouwens ontmoette ik laatst de oude directeur van Klaverblad en die vertelde dat de kinderen uit zijn klas met hem wegliepen, dat hij een ontzettend plezierig en bewogen mens is. Ik heb maar niets verteld over de blogperikelen.
    Er zijn zoveel facetten. Met het kiezen van groepjes heb je vaak maar zicht op een kant. Nou ja we zullen zien. Vriendjes met jou wil ik wel blijven hoor.

  14. Rene Scheffer zegt:

    Thera…
    Ja maar "oude vrienden" gaan sowieso voor.
    Ow "facultatief"; ik ga zien hoe het uitpakt. Wie weet, ooit een receptie van VK bloggers op het hoofdkantoor. De directeur van KB? ….t’wereldje is klein. Op het VK blog is hij voor 98 % ook plezierig/ bewogen, maar soms schiet hij tever door.
    Ow, mooi zo. Ik meld me aan voor jouw groep.

  15. sprakeloos zegt:

    Mijn idee Rene, ik krijg er zo’n naar wie nodig ik op mijn verjaardag uit…..
    En frustraties op dat gebied heb ik helemaal niet

  16. Kokopelli zegt:

    @Thera&Rene: Ik ben even zo vrij om in cursief een stukje uit mijn reactieruimte hier neer te zetten:Dat is nou precies de bedoeling van de ‘Groepen’: dus niet een gepimpte verzamelbak voor bloggerscongsies maar een handig instrument om bepaalde categorieën (zoals nieuws, literatuur, muziek, film, etc) prominenter voor het voetlicht te halen. En waarmee een blogger in één oogopslag kan vinden wat er recent bijvoorbeeld aan nieuws-geörienteerde publicaties op het weblog is verschenen.
    Qua functionaliteit zijn groepen dus wel degelijk erg handig. Je hoeft immers straks niet meer te ploegen door een woud aan publicaties als je alleen geïnteresseerd bent in bijvoorbeeld het H&Z-achtige thema De moderne vrouw en haar keukengevoel ;-)))
    Qua management en integriteit zitten daar echter nog steeds veel haken en ogen aan. In testersjargon bestaat daar een spreekwoord voor. Iets met bierkaai en zo… 😦
    Groet,
    Kokopelli

  17. Jim Hasenaar zegt:

    De nieuwe handleiding kan ik niet openen…
    Welke nieuwe handleiding? Ik weet als vanouds nergens iets van.
    Bedankt voor je hint.

  18. ceesincambodja zegt:

    Hé. Dat valt me nu toch van je tegen Rene.
    Ik dacht dat wij vriendjes waren?
    Ik weet niet hoe ik dit de komende twee blogloze dagen moet zien te verwerken.
    Vooruit, ik ben de beroerdste niet: 2 aanbeffen -nu het nog kan.(Snik.)

  19. Maria-Dolores zegt:

    hm… ik heb ‘trouw’ ook heel lang hoog in het vaandel gehad, min of meer als belangrijkste gebod. en dat laatste tijd denk ik wel eens: trouw aan mezelf, dan komt de rest vanzelf.
    ciao

  20. Frans Muthert zegt:

    Ben je nou met mij slecht, gaat wel, goed of heel goed? Daar heb ik wel eens slapeloze nachten van.

  21. paco zegt:

    gewoon jezelf blijven is genoeg. ben het wel met je eens

  22. fred van der wal zegt:

    Enige distantie ten opzichte van de medemens valt immer aan te bevelen om wille van de Lieve Vrede

  23. Rene Scheffer zegt:

    Sprakeloos…U is er ook een van gewoon doorgaan
    Koko….Thanks voor de steeds weer zeer volledige en wijze info.
    Jim…Houden zo en doorgaan
    Cees….nou vooruit ik zet je tzt wel op de lijst.

  24. Rene Scheffer zegt:

    MD…heel goed, een verstandige keuze!
    Frans…ergens voorbij "gaat wel" richting goed. Het "gaat wel" vanwege het soms vileine en afstandelijke/ongrijpbare en "goed" vanwege de kwaliteit van een groot aantal blogs en de kunde om andere bloggers heel goed "neer te zetten", een kunde die ook Klaverblad goed beheerst. En richting "goed" ook vanwege de trouw aan uw goede vriend Beus.
    Paco en Fred….blij met jullie herkenning cq bijval.Reactie is geredigeerd

  25. eva zegt:

    Oh gaat dat straks zo!
    Met vriendengroepjes!
    Nieuwe handleiding?
    heb ik iets gemist?
    Of is dat ook alleen voor vrienden?
    ;)))
    gr eva

  26. Mo zegt:

    als ik al die blogs lees over de veranderingen heb ik soms de indruk dat je gestudeerd moet hebben om hier te kunnen bloggen! zo heftig zal het toch niet zijn, hoop ik?

  27. de Stripman zegt:

    Mooi verhaal, Rene ! En ik ondrschrijf het grotendeels. Ik heb me ook nog niet in de veranderingen willen verdiepen. Vooral omdat ik er geen tijd aan wil besteden voor het zo ver is..;o)
    Maar mijn vrouw en ik behoren tot de mensen die op feesten en partijen altijd als eerste komen en als laatste weggaan. Door de lichamelijke beperkingen kan dat de laatste jaren niet meer, waardoor we van de weeromstuit bijna nergens meer komen.
    Behalve op internet dan, daar heb ik vrienden zat. Van allerlei pluimage en geen vijanden. Hoewel er wel mensen zijn die ik niet zelf in mijn vriendengroepje uit zou nodigen.
    Oei, nu gaan er medebloggers in de stress schieten…;o)

  28. viktor loman zegt:

    Ik dacht dat als iedereen elkaars vrienden wordt er dus in wezen niks verandert. Daarmee is het nieuwe systeem dan wel meteen opgeblazen misschien. Ik heb geen zin om actief vrienden te gaan weven om gezien te blijven worden, ik neig naar nokken.

  29. Kokopelli zegt:

    @Viktor: Wrom nokken? Zou verrekte jammer zijn. En er is geen enkele verplichting. Zonder vrienden blijf je even goed zichtbaar als met. Zie het eerder als een soort ‘sneltoetsen’ om snel naar iemands webpagina te kunnen gaan.Potverdorie, wat wordt iedereen hier ten blogge toch ontiegelijk slecht geïnformeerd. Alleen maar voer voor wilde speculaties. Het is dat ik hier al mijn laatste infoblogje geplaatst heb, maar anders…
    En ja, dat krijg je als de ‘handleiding’ plompverloren op de voorpagina gezet wordt.
    &%@#$(*&^%!$^&%$… Need to say more????

    Groet,
    KokopelliReactie is geredigeerd

  30. Sandra zegt:

    En hoppetee, het blog van de dag.
    En terecht. Dik aanbevolen!

  31. Marjelle zegt:

    Ik hou ook niet zo van vriendengroepjes, René, het doet me terugdenken aan een periode op de middelbare school, maar aangezien het in dit geval facultatief is en verder geen consequenties heeft, dan heb ik er dus ook geen last van. 😉 Ik wacht het rustig af. Je liefde voor terrasjes herken ik helemaal. :)Reactie is geredigeerd

  32. Rene Scheffer zegt:

    Mo en Eva…
    Afwachten, nog ruim een etmaal. Morgen mooi weer en dat komt goed uit.
    Stripman….u gaat uw eigen gang al, gewoon doorgaan dus.
    Viktor…en Kokopelli…. antwoord al gegeven, heel goed!
    Sandra…Thanks, en dat was niet eens echt de bedoeling. Jij was een van mijn eerste reageerders (toen bozig) en niet alleen vanwege dat blijf ik je volgen
    Marjelle…..geen vriendgroepjes, maar dan maar in elkaars symphatisantengroepReactie is geredigeerd

  33. Rene Scheffer zegt:

    Testreactie

  34. Rene Scheffer zegt:

    Nu ingelogd en "test"

Geef een reactie

