“De eerste keer” – Avonturen van een vader op het Schoolplein en bij de Kinderboerderij


Daar sta je dan in een situatie die eerder een schrikbeeld leek, als man van 51 tussen schreeuwende kinderen, kletsende moeders en koffiedrinkende schooljuffrouwen. En dan die loerende blikken van de dames. Zou dat de papa van "die nieuwe" Rozanne zijn, of de opa? Of wellicht is het gewoon een huisvriend of buurman van de moeder van Rozanne, die tijd over heeft?  En is het eigenlijk wel zo dat ze op me letten of is het niet meer dan het stereotiepe gevoel van een vader (zoals ik) die denkt  dat hij en zijn dochter het middelpunt van alles moeten zijn.
 
Het voor de school staan was even wennen. Je kent niemand en hebt ook weinig gemeenschappelijks nog en je ziet iedereen met elkaar kletsen en afspraken maken over verjaardagspartijtjes en speelmomenten. Daar merkte ik weer dat ik eigenlijk nog steeds wel wat verlegen ben, net als ik dat 45 jaar geleden als klein kind op het schoolplein ook al was. En dat de schooljuffrouw er niet op zit te wachten dat je (zoals bij de crèche gebruikelijk) elke morgen meld dat Rozanne een goede nacht heeft gehad en goed heeft gegeten en ook al weer zelf geplast heeft, daar kwam ik ook pas na een paar dagen achter.`
 
Nu ruim twee maanden is het gelukkig anders. Er zijn toch wel wel 4 tot 7 ouders waar ik een praatje mee kan maken.
 
 
Spelen
 
Veel sneller dan verwacht is Rozanne in de fase geraakt dat ze met andere kinderen wil spelen op de woensdag- of vrijdagmiddag. Ik breng ze dan en bel aan "Mag Rozanne even komen spelen?". Tuurlijk mag dat en "zul je goed luisteren naar de moeder van…..". Bij het ophalen  zeg ik dan  "dat moeder van…..klinkt zo raar, hoe heet je zelf, ik ben Rene".  "En ik ben Wendy…" hoor ik dan terug. Mijn foute opmerking dat ik die naam zeker niet zal  vergeten wordt niet als zodanig opgevat omdat de meeste moeders ten tijde van "Wendy van Wanten"  te jong waren. Dat ik qua schoolmoeders nog in de idyllische fase ben van "na twee maanden" van vriendelijk geaccepteerd worden, besef ik me.

De moeders zijn in dit stadium nog geen loeders maar aardige en vriendelijke dames "ohne eigenschaften" anders dan hun behulpzaamheid. De rest komt ongetwijfeld nog wel een keer naar boven.
 
 
Kinderboerderij
 
Ook bij de Kinderboerderij is het wennen. De laatste keer waren er legio moeders met kinderen uit Rozanne’s klas. Rozanne rende er naartoe en probeerde bij de kinderen te spelen en dat ging goed. De moeders hadden koeken en limonade en ik niets, alleen geld en de Voetbal International. Ze keken me wat vertederd aan toen ik pruilde "Ja maar voor mij is het ook allemaal de eerste keer”.
 
Zaterdag jongstleden zat ik weer bij de Kinderboerderij op een stoel bij de zandbak met een half oog te kijken naar een (iets boven) gemiddeld uitziende moeder van ongeveer 30 jaar met ontzettend vieze zwartige/grijze voeten vol met oppervlakkig en ingesleten stof en zand. Haar voeten stonden niet in het witte zandbakzand, maar in het grijzige, daar waar geen gras meer was. Haar kuiten waren normaal en haar bovenbenen roomwit met lichte -bij een 30 jarige horende- prille bobbelingen. Het rokje ging steeds hoger om de zonnestralen op te vangen maar af en toe ook weer iets naar beneden (niet veel). Ik voelde dat ze me opmerkte, maar wist me verder geen houding te geven anders dan wat neutraal van me weg staren.
 
Ook dat hoort er allemaal bij en was nieuw voor mij.
 
 


 
 
 
 
    
 
 
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-06 en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op “De eerste keer” – Avonturen van een vader op het Schoolplein en bij de Kinderboerderij

  1. paco painter zegt:

    Her enige dat je kunt doen vrees ik

  2. Anoniem zegt:

    Komt allemaal goed, vertrouw me. Straks staan jullie gezellig te roddelen over die langharige invaller van laatst, of over de schooldirecteur en dat het schoolreisje toch wel beter gepland had moeten worden enzo. 😉

  3. Rene Scheffer zegt:

    PACO…Ja ik weet het, als ze de volgende keer weer zo doet kan ik haar dit blog geven wellicht.
    Thera….Zou het echt? Ik denk toch van niet. En mopperen over schooldingen zie ik mezelf niet zo snel doen.

  4. Jim Hasenaar zegt:

    Hoe voel je jezelf? O- of pa?
    Dat laatste mag ik hopen!
    Weer een mooi verhaal van je.

  5. fred van der wal zegt:

    "als man van 51 tussen schreeuwende kinderen" is een schrikbeeld voor René, edoch:Het is erger, veel erger! Het is een horrormovie waarbij de Texas Chain Saw Murders kinderspel zijn. PTTS moet het gevolg zijn!

  6. ceesincambodja zegt:

    Dit verhaal komt me bekend voor Rene. Klopt dat of heb ik een deja-vu?
    Mooi beschreven hoor.
    Ceesgegroetje

  7. Blogwerk zegt:

    Weer genoten. Je zult nog wel meer heerlijke ontdekkingen doen. Kinderboerderijen, dierentuinen, attractieparken met veel opwaaiende zomerjurken en insekten.

  8. Rene Scheffer zegt:

    Jim H….toch Pa, maar ik wil er wel mijn rust en heb vaak de VI bij me
    Fred….bij mij voelt PTTS wel prettig
    Cees in C…Thanks, ik schrijf veelal ook voor de herkenning.
    KB…Thanks en goed dat ik je weer zie

  9. Anoniem zegt:

    Herken dat gevoel van verlegen zijn (en/op schoolplein) in het begin wel, Rene.
    Ben afgelopen weekend ook net naar de kinderboerderij in Rotterdam geweest en heb me vooral met de dieren vermaakt. 😉

  10. wa74 zegt:

    Weet je, dat gevoel van, waar hebben ze het over..op dat schoolplein..geloof me dat hebben moeders ook hoor. Sommige tenminste..andere hebben het te druk met bespreken of hun kind wel het goede merk truitje aan heeft ???!!

Geef een reactie

