Vakantie zonder laptop/wifi kan dat nog wel?


Voor de een zal een laptop op vakantie met daarbij wifi een horrorgedachte zijn, een hinderpaal voor een rustige en ontspannen vakantie. Voor de ander is het een vereiste of een welhaast onbereikbare luxe. De laatste 4 jaar nemen we altijd de laptop mee, in het begin om de foto’s halverwege over te zetten vanwege de beperkte opslag-capaciteit van de camera.

Vorig jaar voor het eerst ontdekten we dat er op ons complex op Gran Canaria, Dragonclub II, een wifi-internetverbinding was. Dit weliswaar niet officieel en maar op enkele plaatsen ontvangst, maar via vriendelijkheid van de eigenaar die ons zijn inlogcode gaf, waren we in de lucht.

Mijn vrouw is nogal van de online spellen en vond het prachtig dat dit overwacht toch kon. Ik hoefde toen niet zonodig en bovendien is een laptop als een soort dagboek (ik mag er niet zomaar op) en week ik toen uit naar de zes jaar oude muntpc in de algemene ruimte, voornamelijk om Sinterklaasliedjes te oefenen met Rozanne op Youtube (het was begin november). Verder keek ik om de drie dagen op hotmail om te kijken of er nog reacties waren op mijn Hyves dan wel VK blog pagina (NOT). Mij bleek dat wanneer je er niets instopt er ook niets uitkomt.

Deze juni vakantie boekten we de bungalow onder voorwaarde "Er moet wel wifi zijn". Dat bleek er te zijn.  Verder was er ook Sat Tv en dat gaf mijn dochter rust, vooral op de moeilijke tijden, zeg maar tussen 09.00 en 10.00 uur na het wakker worden en rond 18.00 uur wanneer ze net wakker was van een laat middag slaapje. Voor mijn vrouw waren de laptoptijden van 08.30 tot 09.30 uur, 16.00 -16.30 uur, 18.15 en 18.30 uur en 22.15 tot 24.00 uur (soms afgewisseld door een avond lezen dan wel Frans Bauer hotelterras).
 

Dit alles gaf mijn geen gevoel van adhd achtige onrust, maar juist van rust. Geen kwade blikken vanwege een wat uit de hand gelopen kranten- en boodschappen uitstapje. Geen vervelende vragen bij het urenlang in de VI en landkaarten lezen. Zelf mocht ik ook af en toe. Ik bleek een behoefte te hebben van tweemaal 15 minuten per dag.

Mijn behoeften beperkten zich tot:
– tweemaal per dag de weerberichten via "Zoover" bekijken;
– kijken of er mededelingen zijn over door ons bezochte dan wel geambieerde  restaurants (tips, nieuwe eigenaar, waarschuwingen);
– hotmail bijhouden op ingekomen berichten (hotmail is nog mijn enige digitale
  niet zakelijke lijn met de buitenwereld);
– het AD lezen op landelijk en regionaal nieuws.
 
Contact met werk
Mijn werk was in een turbulente fase. Op 22 juni jl. was er de start van de nieuwe organisatie, op 19 juni de verhuizing en op 18 juni een reorganisatiefeest. In de tussentijd zouden mijn spullen naar een andere kamer gaan en van veel collega’s wisten nog niet waar en hoe ze zouden worden "geplaatst". Mijn lijn met het werk was eerder positief hilarisch. Andere mensen bij de koffieautomaat op 29 juni en wie dan wel? Waar is mijn verhuisbox? Ik had wat exemplaren van Binnenlands Bestuur bij me en las de digitale AD. Ook inhoudelijk bleef ik bij. 

In de twee weken heb ik ongeveer 6 mailtjes gestuurd naar collega’s. Met niet geveinsde aandacht, met plagerige vragen en zelfs een smsje met de aansporing om bij het feest niet door te zakken want het moet niet TE gezellig zijn zonder mij. Een enkeling vond dit raar. Zo rust je toch niet uit, zo geniet je toch niet van de vakantie? Nou, ik wel dus . . . 

Ik maakte het zo bont om te testen of mij telefoon het nog deed. Ik belde mijn eigen nummer. Een nieuwe collega was verbaasd. "Ja maar dat kan niet, je bent toch op vakantie", "dan ga je toch niet bellen?". "Ja maar ik wel" zei ik. Via een kort 2 minuten telefoontje naar een goed geinformeerde collega kende ik de laatste roddels.

Tenslotte
De laatste dagen op Gran Canaria volgde ik continue de 14 daagse weersvoorspelling voor Zeist. Ik hoopte dat het bij terugkomst in Nederland gewoon lekker zou zijn, 22 of 23 graden en wat zon en in de nacht 14 graden. Elke dag was er weer een ander beeld. De eerste signalen wezen op een daling van de temperatuur afgelopen maandag 29 juni, later werd dat bijgesteld. De temperaturen werden steeds hoger, helaas. Nu tel ik d euren af tot vrijdagavond.

En het VK blog?
Te zware kost voor even 15 minuten surfen. Wel heb ik enkele aanbevelingen gedaan aan mezelf vanuit dit voor de VK blogserver onbekende Canarische IP nummer.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-07 en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

22 reacties op Vakantie zonder laptop/wifi kan dat nog wel?

  1. Thera zegt:

    Je krijgt van mij een hamer cadeau, om je horloge mee kapot te slaan. Ik bevrijd je, want je bent een tijdslaaf! πŸ˜›

  2. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Van mij mag laptop niet mee. We gaan toch primitief kamperen zonder elektriek. Mijn dagboek hou ik met pen en papier bij. Heerlijk primitief. Een internetcafeetje hier en daar is wel leuk.

  3. Maria-Dolores zegt:

    nog even en dan verlangen we terug naar de tijd dat je lekker in de vakantie in je hotel kon internetten op de computer bij de receptie. dat vond ik altijd wel gezellig. binnenkort zit iedereen op zijn eigen kamer met zijn eigen laptop, en wie geen laptop bij zich heeft, kan NIET internetten.

  4. Margreeth zegt:

    Ik weet iig een collega van je die eerst twee dagen een verdwaald nummer had, en daarna twee dagen een telefoon die niet rinkelde. πŸ˜€

  5. Margreeth zegt:

    (Trouwens, ik was ook op vakantie, dus het lezen van de krant had je wel achterwege kunnen laten. ;))

  6. Rene Scheffer zegt:

    Thera
    Ik heb al 20 jaar geen horloge; geen witte band over mijn pols, gewoon bruin met haar
    Ik ben wel van de tijd, vooral als het om leiulke dingen gaat.
    CAM
    Snap het wel hoor, maar je maakt wel mooie reisreportages, dus je fototoestel heb je wel bij je
    MD….
    Ik snap helemaal wat je bedoelt; het moet wel gezeellig blijven.
    Margreeth…
    Ik ga uitzoeken wie dat was! Met die dame ga ik voor straf lunchen.
    Ow en waar dan wel?
    Ja ik zag alleen artikelen van IP.

  7. Klaverblad zegt:

    Voor het eerst denk ik dat er toch ook met jou wat aan de hand is…
    Ik had gedacht dat je geheel los van je werk kon komen.
    Weet je, doe nog een weekje de grote stille heide in Drenthe.

  8. Antoine zegt:

    Misschien moet je werk en vakantie maar eens combineren πŸ˜‰ Of je collega´s moeten een tijdelijk virus in je laptop stoppen, zodat deze een paar vakantieweekjes niet werkt. Ik ben zeer regelmatig online, voor mijn werkzaamheden, maar ik kan met gemak een tiental dagen zonder πŸ™‚
    Zonnige groeten.

  9. Aad Verbaast zegt:

    Net twee maanden (om af te komen van mijn "syndroom van Blog") aan mezelf bewezen dat leven zonder internet weinig schaduwkanten kent.
    Sterker nog, ik zou zo weer terug willen! πŸ™‚

  10. Peter Louter zegt:

    Net de overeenkomst met mijn vrouw hernieuwd. Tijdens ons verblijf in Polen géén internet en géén televisie. Waarom, omdat het ons zo goed bevalt en een stressvrij bestaan er mee is gegarandeerd.
    Enige concessie: iedere morgen om acht uur een halfuur wereldomroep.
    Als we kinderen mee zouden hebben, weet ik niet of zij de overeenkomst zouden accepteren.
    De kunst van vakantie is misschien toch wel om er helemaal uit te stappen en het allemaal te laten voor wat het is. Nodig Aad en mij maar eens uit voor een biertje πŸ™‚

  11. Philip zegt:

    Een imagetank om de foto’s op op te slaan en allemaal de eigen MP3-speler mee voor de lange ritten. Pappa heeft wel een korte golfradio voor Radio Tour de France maar voor de rest niks.
    dat zal volgend jaar met 6 weken Portugal wel veranderen, maar dat zien we dan wel weer.

  12. Aad Verbaast zegt:

    @Peter: en zo is het..
    Die wereldomroep is ook mijn eigen concessie (maar dan ’s avonds om 10 uur een half uurtje..)
    Dat is overigens gekomen omdat ik me vorig jaar eind september rot schrok, toen ik na anderhalve maand verstoken van elk nieuws geweest te zijn pas bij terugkomst in Nederland (‘kom laten we de radio weer eens aanzetten’) hoorde dat Bos in Brussel zat en als er niets gebeurde Fortis zou gaan omvallen…

  13. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    @Renee: inderdaad de camera gaat altijd mee en werkt en passant ook als dagboek.. En een schriftje. Dat is zeer geschikt voor al die momenten dat we ergens op koffie of eten zitten te wachten.
    @Peter: zolang als jij wegblijft zou ik niet zonder internet willen. IK moet mijn foto’s op en scherm kunnen bekijken en selecteren. Nu je het er toch over hebt: waarom blog jij nauwelijks over Polen? Lijkt mij veel interssanter dan je eeuwige gekerm over de moslims.

  14. Rene Scheffer zegt:

    Allen
    Bedankt voor de reacties. De meesten hechten aan onthechting van de dagelijkse sleur tijdens de vakantie. Ik heb dat niet zo. Overigens heb ik aan de wereldomroep wel goede herinneringen en een tv op de hotelkamer of stacaravan is toch wel een must.

  15. rachel_schrijft zegt:

    als ik moet kiezen tussen laptop en tv, dan wordt het laptop. Die gaat dus altijd mee. Voor de foto’s en voor de studie. Tot nu toe nog zonder wifi, maar daaraan wordt gewerkt. Ik weet het nog niet hoor, vind het ook wel prima zonder.

  16. fred van der wal zegt:

    Renee,
    Toch deed je mijn slinkende buik
    vanochtend
    schudden van het lachen
    KB en FvdW On Speakin’ terms?
    Nimmer keer ik op mijn schreden terug
    als Hard Boiled artiest dan
    en als mens achter de artiest
    waar weer eens mens achter schuilt
    gelaagdheden
    ja, zo werken die dingen
    dat is pychologisch denk ik
    je leest wel eens zoiets in de Viva
    en de Cosmo
    dat moet ik toch eens navragen bij Solvejg
    die weet heel veel
    van die dingen af
    dat mensen ook een soort tuin zijn
    dat je andermans tuintje kunt wieden
    en ook je eigen tuintje
    wiede wiede wagen
    als het mee zit
    dat mensen zijn als verwelkte bloesem
    in de kieuw
    pardon
    reeds in de kiem gebroken
    over een bak ellende gesproken
    dit gaat ver
    dit gaat diep

  17. Marjelle zegt:

    Ik heb nog geen laptop, Rene, maar overweeg de laatste tijd wel er eentje te kopen, dan mag hij mee naar een tropisch plekje zodat ik ook daar kan schrijven, foto’s maken, etc., op momenten dat ik daar zin in heb. πŸ™‚

  18. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Het toeval wil dat ik net eergisteren mijn eerste laptop gekocht heb. Mooi speelgoed, maar hij gaat niet mee op vakansie.

  19. Rene Scheffer zegt:

    Rachel, foto’s en studie.
    Studie zou voor mij dan weer een stap tever zijn.
    Fred…wat een heerlijke uiting van energoe weer.
    Marjelle….."op momenten dat je daar zin in hebt". Daar gaat het dus om. Maar als je er altijd zin in hebt…..dan moet je je eigenlijk weer een beetje inhouden.
    CAM…Spannend he een nieuw elaptop en ze worden zoooo goedkoop en zoooo snel en ze ruiken zoooo lekker en ze glimmen zo mooi.

  20. fred van der wal zegt:

    Ik heb wel een aanbef gegeven

  21. eWil zegt:

    Rene, een mooie tussenweg: sinds ruim een half jaar heb ik een BlackBerry. Ik hoef dus niet meer te overwegen of ik de laptop – toch synoniem voor "werk" – meeneem op vakantie, maar ik heb op mijn telefoon wél altijd mijn e-mails en internet bij me als ik er behoefte aan heb. [Tip: wel opletten dat je in het buitenland alleen via wifi online gaat, want dataverkeer over een roaming netwerk gaat je handenvol geld kosten.]

  22. paco zegt:

    Een werkvacantie dus

Geef een reactie

