Kantoorinstitutie V. – een romantische apotheose.


In maart jl. schreef ik over kantoorinstitutie V., een collega. Het was me in dat blog gelukt hem treffend te beschrijven. Ik kreeg er veel positieve reacties op waaronder "blog met literaire trekjes" en "liefdevol neergezet" tot "100 % raak".
 
Ik beschrijf hem in dat blog weliswaar liefdevol en positief maar niet zonder vermelding van wat trekjes zoals afstandelijkheid, arrogantie, ingetogenheid, apart en eigengereid. Een verstokte vrijgezel ook, die zijn leven plezierig leeft in zijn appartement met de BBC, goede boeken, een PC, Gauloise, cognac, een netbook en daarnaast een hoogwaardige functie op het gemeentekantoor.
 
Zie op:  http://www.vkblog.nl/bericht/254213/Mijn_vaste_bloglezer%2C_heer_V_-_tevens_kantoorinstitutie.
 
Vorige week was er één van extase en verwondering voor mij. Terug van een Canarische vakantie kwam ik op een andere kamer, had ik andere collega’s op de gang en bij het koffiezetapparaat. Donderdag tussen de middag was er de apotheose. Ik was woensdagmiddag en donderdagmorgen vaak weg door onder andere vergaderingen. Ik kreeg plots een cryptische mail van een collega en wat later riep mijn chef me bij zich.
 
Of ik het leuke en verassende nieuws al gehoord had zei hij met een lachend gezicht. Ik wist van niets. Maar als er iets leuk en verassend moest zijn en echt nieuws dan zou dat een eventuele verkering van de ongenaakbare en welhaast onaanraakbare vrijgezel V. kunnen zijn, bedacht ik me. En dat bleek zo en nog wel met MJ!

Een dame van ongeveer gelijke leeftijd, interim leidinggevende. Een dame ook waarvoor ik wel een zwak had en zij -tot op zekere hoogte- voor mij. Ze is intelligent, heeft humor (op zijn minst passief en dat is “naar men zegt” voor een vrouw al heel wat)), is zakelijk maar ook betrokken en soms ook emotioneel en kwetsbaar. Ik wist dat ze V. wel interessant vond. Hun click zat vooral op intellectueel niveau, dacht ik.
 
Ik rende die donderdag naar hem toe, sloeg hem op de schouder en was blij. "Goede keuze, leuk!". V. keek me verwachtingsvol aan en verwachtte een kanttekening of cynische opmerking, maar die kwam niet. Ik ken V. en wist dat het weinig zin had om naar saillante details (mooi woord met die twee "ai’s") over de relatievorming te vragen. Ik was al blij met zijn quote  “Ja, we zien elkaar nu ook privé”

MJ kwam ik ook vrij snel tegen. Ik was extatisch en blij en gaf ook haar de zegen. Ik probeerde nog wat door te vragen naar het omslagpunt in deze relatievorming. Wat zou de doorslaggevende handeling geweest zijn die bepaalde of de relatie zou worden gevormd dan wel er verwijdering zou hebben plaatsgevonden (de spreekwoordelijke hand op de knie of op de binnenkant van de bovenbenen)? Ze kon geen omslagpunt benoemen. Ik weet dat het er altijd wel is, dus dat komt later wel. Dit soort zaken in een omgeving van papier en dossiers, spreekt mij erg tot de verbeelding, het contrast zeg maar.
 
Ik kon het niet nalaten de burgemeester te informeren, waarvan ik vermoedde dat hij van niets wist en mijn taak is onder andere dat soort situaties te voorkomen. Hij stoof vervolgens door de gang, waar hij V. minutenlang luid toesprak en zijn blijdschap betoonde. 
 
Daarna was er de receptie van MJ, die ging vertrekken. Haar interim taak zat erop. De afscheidsreceptie leek wel een verlovingsfeest. Vrijdag keerde de rust terug. Het bleek dat de twee al maanden lang wat hadden en wellicht al langer, want ze bleken door collega’s her en der te zijn gespot. Ik besefte me ook de delicate en gevaarlijke situatie van de laatste maanden. Op kantoor zeggen we redelijk snel wat we vinden.
 
Ik had het erg vervelend gevonden wanneer ik in die afgelopen maanden
-onwetend van de relatie- uitlatingen over MJ zou hebben gedaan "die MJ, daar zou ik wel eens wat mee willen" of "MJ, wat een bitch, moet er niet aan denken". Ik geloof niet dat ik me in die zin heb uitgelaten, gelukkig.
 
Net voor het weekend hoorde ik dat V al weken geleden is voorgesteld aan de ouders van MJ. Ter voorbereiding had MJ mijn VKblog van destijds over "Kantoorinstitutie V." uitgeprint en naar hen gestuurd. Voor mij eervol en een voorlopig hoogtepunt in mijn bloghistorie.
 
Vrijdag was ik nog na 17.00 uur op kantoor. bijna iedereen was naar huis. Ik hoorde wat geluid ik zag de silhouetten van MJ en V. om de hoek door de gang verdwijnen. Het leek erop dat V zijn arm om MJ had gelegd. Wat ik al een dag lang op verstandelijk niveau tot een feitelijkheid tot me had genomen, kwam nu pas daadwerkelijk over. Ze hebben dus echt iets. 
 
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-07 en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

22 reacties op Kantoorinstitutie V. – een romantische apotheose.

  1. Aad Verbaast zegt:

    Kon zo maar een film worden. Niet te filmen!

  2. Klaverblad zegt:

    Kan zo in Binnenlands Bestuur bij de afdeling Gemengde Berichten.
    René, ik heb erg genoten van je volstrekt authentieke verslag van een ambtenaren-romance.
    Jammer dat het bij die ene pikante foto’s is gebleven.
    Wanneer ga je bundelen?

  3. Rene Scheffer zegt:

    Aad V.
    Eentje met een hele lange aanloop dan. Een cultfilm, dat sowieso.

  4. Rene Scheffer zegt:

    KB…
    Thanks. Ik ben bang dat van dat bundelen niets komt. Ik vertrouw helemaal op de bewaarkunde van de VK. En Binnenlands Bestuur? Zal weer eens gaan denken over een opinierend artikel, op volstrekt persoonlijke titel, dat wel.

  5. Peter Louter zegt:

    Ik fantaseer maar even door. Je blog was het omslagpunt. Eindelijk zag V. dat hij meer aardige kanten had dan hij eerder dacht. Dat gaf hem zelfvertrouwen.

  6. Rene Scheffer zegt:

    Peter L.
    Ja, zou kunnen. Maar toen ik het eerste blog schreef was er waarschijnlijk als wel "iets" tussen die twee en het kan ook haar een extra zetje kunnen hebben gegeven. Ik weet nog dat ze me kwam complimenteren voor de mooie beschrijving, verder wist ik toen nog niets.

  7. Jim Hasenaar zegt:

    Jij bent ook niet van het blog af te slaan.
    Dat is maar goed ook!
    Daar hebben we voordeel bij.

  8. Thera zegt:

    Haha, heel verstandig van ze, dat ze jou het omslagpunt niet vertellen. Ze zouden het hier teruglezen. Maar ’t is wel jammer, spreekt immers altijd tot de verbeelding. Nu is het nog iets meer de film noir dan een feelgoodmovie. πŸ˜›

  9. paco zegt:

    En toch wil ik dat omslagpunt weten

  10. Marjelle zegt:

    In het begin moest ik even bij een paar punten aan Morse denken, René. πŸ˜‰ Leuk, vlot geschreven blog, ben ook benieuwd naar het omslagpunt. πŸ™‚(…) heeft humor (op zijn minst passief en dat is Β“naar men zegtΒ” voor een vrouw al heel wat))
    Hier past alleen (stom)verbaasde stilte. ;))

  11. Maria-Dolores zegt:

    een gezellig kantoor, zeg! ik zie het al helemaal voor me: de éne helft slooft zich uit om in je blogs te worden genoemd, en de àndere helft stelt alles in het werk om er buiten te blijven :-).

  12. Rene Scheffer zegt:

    Jim…
    Het volgende blog staat al weer klaar.
    Thera
    Film noir, dat zal de heer V. aanspreken.
    Paco…
    Ik blijf vragen.
    Marjelle
    Thanks en die quote was om het verhaal wat op te pimpen cq reacties uit te lokken.
    MD..
    De meesten op kantoor lezen -tegenwoordig even- wel graag maar willen niet in het blog.

  13. OJK zegt:

    Toch apart om dit in je blog te lezen!!!
    groetjes,
    OJK

  14. rachel schrijft zegt:

    "ja, we zien elkaar nu ook privé", ik kan me voorstellen dat je het dan ook echt even bevestigd wil zien.

  15. sprakeloos zegt:

    Een relatiebemiddelingsbureau beginnen, lijkt me wel aardig. Maar je bent je leven niet zeker als je stukje tot een foute match zal leiden.

  16. Rene Scheffer zegt:

    OJK
    Ik vond dit leuker dan mailen….
    Rachel
    V. kennende is deze quote bevestiging genoeg
    Sprakeloos
    Ik ben toch meer een beschrijver dan bemiddelaar. In dat laatste ben ik maar matig succesvol gebleken, slechts een enke succes.

  17. Antoine Robbesom zegt:

    Met groot genoegen gelezen, Rene πŸ™‚

  18. prometheus zegt:

    Ola,
    In je initiële blog mbt Dhr. .V staat " maar tamelijk gekanaliseerd in haar uitwerking en hebben soms een te hoge kade waardoor meanderen niet mogelijk is" mooi omschreven, maar vraag me toch af of deze mooie frase niet lichtjes riekt naar plagiaat πŸ˜‰ ( Niks mis mee hoor,beter goed gejat dan slecht verzonnen zullen we maar zeggen),
    Zie –> http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article963452.ece/NRC_meandert ,waarin,ook heel erg mooi, te lezen valt " met teksten als deze: ‘Als de waarheid meandert, zullen wij haar niet kanaliseren.’Lekker cool."
    Blog was verder prettig en wederom vermakelijk om te lezen!

  19. Rene Scheffer zegt:

    P….
    Thanks
    Inzake plagiaat. . . . ik kende het stuk niet dus de passage is geheel aan mijn eigen brein ontsproten. Ook weer niet helemaal toevallig omdat ik zelf denk een nogal meanderend brein te hebben. Het lukt mij niet om te focussen cq te kanaliseren. Dus ik blijf tamelijk dicht bij mijn eigne referentiekader dit citaat.

  20. lea zegt:

    Ha René,
    Nou ben ik helemaal op de hoogte.
    Prettig weekend

  21. Marcel-W zegt:

    Beleef het mee ,met Rene.
    Wederom een Boeiend verhaal !
    Wachtend op part 2
    Keep us informed

  22. BartH zegt:

    Nee maar: heer V!

Geef een reactie

