Papa: "Jezus is dood"


Het is de laatste weken feest op de school van mijn dochter, de (RK) school bestaat 35 jaar. 

  

Alle 4 tot 12 jarigen doen mee. Mijn dochter van 4 jaar en 4 maanden is dus een van de jongsten bij het schoolreisje, de vossenjacht en ballonnenoplaten. Maandag was er de schooljaarafsluiting in de kerk. Ik wist van een eerder bezoek met haar schoolklas met Pasen dat Rozanne een kerk wel interessant vond.

Maandagmiddag vroegen we naar haar ervaringen en zoals gebruikelijk kwam er eerst niet veel uit en ik herhaalde de vraag een uur later "hoe was het nu eigenlijk in de Kerk, werd er gezongen of gepraat?"  "Nou papa, ze zeiden dat Jezus dood is". Nu las ik de korte "liturgie" er later op na en daar stond het niet, maar ze zal het niet verzonnen hebben. Geschokt was ik ook niet want we hebben -om verschillende redenen- bewust voor een RK school gekozen.

Ik sta eigenlijk nooit met een mond vol tanden, uitgezonderd na een enkel terecht signaal van echtgenote, waar ik geen weerwoord op heb en na een ontrecht signaal waarbij mijn reactie dan weer te heftig zou kunnen zijn, waardoor ik stil val. Maar verder?

Wat zou ik hier nu op moeten zeggen? Haar benul van dood beperkt zich nog tot dode dieren die ze ziet op kinder TV programma’s en dode insekten, zoals die enkele kakkerlak op Gran Canaria. We hebben haar nog niet geconfronteerd met de sterfelijkheid van de mensen en de definitieve consequentie en ook niet met overledenen in onze familie (zoals mijn pa die haar opa had kunnen zijn). Ze legt al wel een voorzichtige link tussen heel oud en dood was me al gebleken. Ze is er wel bijna aan toe denk ik, over een paar maanden, een jaar.
 
En wat dan met "Jezus is dood"?
Jezus is al niet te duiden. Het is de zoon van God, maar wie is God? Hij die de aarde gemaakt heeft? Ja, dat zou nog kunnen (als schepper, als schepper van de evolutie of als personificatie van een big bang). De zoon van God, maar waarom moest die zoon dan dood? Het was het een bewuste daad van God, zijn vader dus. Jezus is maar 33 geworden. Dat is toch veel te jong. Rozanne weet dat ik 51 ben. Het zou bedreigend kunnen overkomen dat iemand die 18 jaar jonger is dan ik zomaar dood gaat en nog wel via een bewust geregisseerde actie van zijn vader.
 
Uitleggen dan maar dat het was om de zonden van de mensheid af te kopen? "Zonden? Is dat iets slechts?". "Maar, papa ik ben toch altijd lief?" zou ze dan kunnen vragen "Ik ben niet stout, voor mij hoeft Jezus niet dood, dat is toch zielig", zou ze kunnen antwoorden.

En dan uitleggen dat hij weer is opgestaan? Dat de dood voor Jezus maar drie dagen duurde en dat we dat dan weer vieren met Pasen? Ja, Pasen kent ze, "Dat is toch met eieren en de paashaas?" Dood, opstaan, eieren, paashaas…..ziet u de logica? Het zou haar een verwrongen beeld geven om die driedaagse dood verder uit te gaan leggen. De congruentie van de drieeenheid God, Jezus en Heilige Geest en de -kennelijke- in de plaatsstelling zijn helemaal een stap tever.  

Haar opmerking "Jezus is dood" heb ik dus niet maar niet beantwoord. Ik knikte wat en ik vroeg haar toen maar of ze wel stil was geweest en dat was ze, zei ze. Vervolgens zei ze lachend "Ik wil een kinderbueno". Die kreeg ze deze keer met een dikke knuffel. Zelf nam ik ook maar en kinderbueno. 
 
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-07 en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Papa: "Jezus is dood"

  1. Aad Verbaast zegt:

    Bijzonder verhaal. Sommige vragen van kinderen zijn nauwelijks uit te leggen.. Ook zo bijzonder.

  2. Rene Scheffer zegt:

    Aad
    ook niet aan volwassenen, eigenlijk.

  3. rachel schrijft zegt:

    dat laatste is ook wel weer waar.

  4. oliphant zegt:

    Ja René, er zullen vele vragen komen waarop je het antwoord schuldig zult blijven, tenzij je heeeel handig bent.
    Toch ben ik geneigd, bij mijn KLEINzoon van bijna 5, toch even door te praten.
    Zo was er laatst een discussie over het doodgaan van moeder, opa (ben ik) en anderen. En een boom? Ook, want alles in de natuur gaat dood. Dus wij zijn natuur, was zijn conclusie…!
    Leuk verteld, voor Rozanne, sweet girl of you.
    Groet, O, die op zijn 48e zoonlief kreeg. En nu bijna volwassen, zijn het weer andere problemen die hem en ons bezighouden:-)

  5. Rene Scheffer zegt:

    Rachel
    Ja dat is eigenlijk de rode draad van het verhaal.
    Oliphant
    Thanks. Dank voor uw begrip en wijsheid. 5 lijkt me een mooie leeftijd dit soort zaken te bespreken.

  6. De Stripman zegt:

    Vermoedelijk is er geen openbare school in de buurt ? Het lijkt zo gemakkelijk, dat geloof, maar het schept ook allerlei problemen…;o)

  7. paco zegt:

    Zelfs een sprookje van moeder de gans is makkelijker uit te leggen

  8. Rene Scheffer zegt:

    Stripman
    Dat wel; maar die RK schoolis juist een mooie afspiegeling van alle lagen van de bevolking; andere scholen zijn dat minder en ze mag wel iets meekrijgen van het Christendom
    Paco..
    Ik wist niet dat dat een sprookje was.

  9. Mo zegt:

    Ik heb daar ook eens een blogje over geschreven, over kinderen en dood: http://www.vkblog.nl/bericht/100536/Kinderen
    (weet niet hoe ik hier een link moet leggen! staat niet in de handleiding)

  10. Rene Scheffer zegt:

    Mo…
    Gelezen, dat was tamelijk heavy allemaal in die tijd. Daarbij is mijn blog meer spielerie.
    Maar de kleine blijft vragen, net uitgelegd dat Pinoccio heel lang geleden in Italie is geboren, wel 200 jaar geleden. Ow zat hij dan in de buik van een oude oma? vroeg ze.

Geef een reactie

