Zwarthandel bij U2 (Arena) – en een blonde Assense op de koop toe


Ik heb niet eens heel veel met U2, toch wilde ik erheen. De beste live-act ter wereld en dat op 40 km van Zeist. Ik heb een angst me vast te leggen en dat geldt ook bij concerten, ik ga dus altijd zonder kaartje. Die koop ik dan doorgaans zwart en wel onder de prijs. Ik had mijn keurige en enkele jaren oudere collega, O.V. (een andere dan de heer V. uit eerdere blogs), al eerder uitgelegd hoe dat in zijn werk gaat. Ik vertelde over het nonverbale contact, het langzame lopen, loeren en inschatten, wachten, aanspreken en bluffen. Ik heb daar al 15 jaar ervaring mee bij concerten en voetbalwedstrijden. Hij wilde dat weleens meemaken, zei hij maanden geleden.
 
We ontmoeten elkaar iets na 19.00 uur bij de Heineken Music Hall. We gaan direct zoeken. Het herkennen van de verkopers gaat soms even fout. De man die loerend naar de menigte half op het pad staat blijkt een dromer maar heeft geen kaarten. Verpreid zien we een enkele verkoper of verkoopster. De prijzen zijn conform de aankoopprijs. Twee Ieren hebben kaarten naast elkaar voor het dubbele. We bestrijken het gebied station Arena via de HMHall tot de Ajax kassa’s. Na een uur hebben we 10 tot 15 aanbieders gespot. De meeste zijn brave burgers met 1 of 2 kaarten teveel. Ze willen niet te lang wachten, ze wille Snow Patrol zien. Er zijn maar weinig vragers, maar de prijzen gaan slechts langzaam omlaag. De prijzen van de kaarten naast elkaar zakken al helemaal niet, hetgeen betekent dat O. en ik "have to split up".

 
Ik spreek vrij veel Engels door al die bordjes "tickets for sale". De Albanese aanbieders met mobiele telefoon mijden we. Het zijn gelukzoekers die een bod uitbrengen van 50 euro bij een brave burger en die snel aan een argeloze Ier ef Belg willen verkopen voor 140 euro. Wanneer ze de 140 euro hebben laten ze de handlanger snel de 50 euro kaarten kopen. Uiteindelijk is de handel geconcentreerd bij de uitgang van het treinstation Arena. Een Belg heeft dure kaarten van 150 voor 100, wie bieden 50.
 
We zien een man met zoon en drie 30 euro tickets. Omdat het onze sport is ver onder de prijs te gaan bieden we 20. Te laag en uiteindelijk een misrekening. Ze verkopen de kaarten en het blijkt later dat er ook met de 30 euro kaarten goed zicht is. Een aardig stel laat de tweemaal 75 euro kaarten zakken naar samen 140 euro, we happen niet toe. We zijn nu aangewezen op de losse kaarten die langzaam verder zakken. Ik hoor de muziek van Snowpatrol al. Heel af en toe is er een nieuwe aanbieder. We vliegen erop af, maar het zijn enkele kaarten. Ondertussen laat ik O. zien hoe je je moet verwijderen van een groep aanlopende dronken F-side suporters, te weten niet opzichtig maar schuifelend alsof je je ze niet hebt gezien en ergens anders heenloopt. Niet blijven staan, niet snel weglopen en niet verleerd kijken.
 
Soms zijn we blij wanneer anderen "onze kaarten" kopen. Als echte PvdA mannen moet je anderen ook wat gunnen, zeg ik tegen O., zeker die hele dikke en heel dunne lesbische Balten, die verlekkerd naar de kaarten kijken. Een Belgisch stel staat er al een uur. De dame smeekt me bij haar te kopen "Alstublieft, maak mijn dag goed". De dame is blond, verzorgd en romde de 30. Ze komt uit Leuven (haar uitdraai van de kaart uit Damme). Het is een kaart van 65 euro en 7,50 reserveringskosten. Ze zakt naar 50 en uiteindelijk vraagt ze 40 euro. Ik koop de kaart en ga ervan uit dat ik naast haar zit. Ik zie haar niet meer, maar zit wel tussen 200 andere Belgen. O. heeft al beslist dat deze twee uur zwarthandel al "zijn uitje" is geweest en vertrekt tevreden naar huis.
 
Het concert begint wat sfeerloos met nieuwe nummers. Daarna wordt het beter., donkerder en sfeervoller met perfect geluid, maar dat stond ook in de krant. Na een half uur komt er een blonde en zeer langbenige dame van tussen de 23 en 38 naast me zitten. Ze vertelt dat ze niet uit Belgie maar uit Assen komt. Ik maak me direct al zorgen. Hoe zou ze terug komen?. Ze danst even heel wild tussen de zittende Belgen en ik vind het best. Ik vertel van mijn zwarte kaart en mijn vriend O. die "op een andere tribine zit". Melden dat ik alleen ben, komt weer zo meelijwekkend over. Later valt ze stil. Ze is niet moe maar geniet gewoon zegt ze. Ze vraagt of ik met de fiets ben. Neen dus. Ze geeft aan dat ze wel ergens in de buurt van Amsterdam kan overnachten.  Af en toe raakt ze me met het dansen of deinen even aan, maar zodanig dat het niet de bedoeling lijkt daarmee aan te geven iets van me te willen. Niet dat ik daar in voor zou zijn, maar het houdt me dan toch weer bezig, Maar terughoudend is ze ook niet. Ik denk dat ze verpleegkundige is,
maar het is ook weer niet de sfeer om over beroepen te beginnen. "Pas goed op jezelf meissie" zeg ik na afloop

 
In de trein van 23.55 uur is er niemand die niet naar zijn eigengemaakte filmpjes kijkt. Ik raak in gesprek met twee casual geklede Eindhovense dames. Leuke spontane tiepes van een stuk in de 30, niet ordi en niet lelijk, echte middenklassers zoals ik het graag zie en nog laagdrempelig ook. Ook voor hen "goede reis en pas op jezelf"
 
Voldaan doe ik thuis verslag en na een bier en sambuca val ik om 02.00 uur in slaap.
 
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-07 en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

22 reacties op Zwarthandel bij U2 (Arena) – en een blonde Assense op de koop toe

  1. beus zegt:

    En? Heb je gevonden wat je zocht.

  2. Rene Scheffer zegt:

    Jazeker, een veelzijdige ontspannen avond met allerlei vormen van prettige spanning (de handel, gedoe met treinen, vrouwvolk, de collega en U2/zou het mee of tegenvallen?). En ik wilde bewijzen dat ik de kunst beheerste, van de zwarthandel.

  3. kuifjesimon zegt:

    Leuk verslag; prachtige reactie van Beus

  4. Maria-Dolores zegt:

    hihi, leuke, laagdrempelige middenklassers… zijn dat vrouwen die zonder meer makkelijk een praatje aanknopen? doe ik soms ook, maar lang niet altijd…

  5. Rene Scheffer zegt:

    Kuifje Simon,
    Jaar maar die Beus liet me wel even zweten, ben er toch uitgekomen.
    MD…
    Ja dat bedoel ik, maar niet alleen dat praatje kunnen aanknopen, ook kleding en uiterlijk enzo.
    Ach misschien is dat ook wel de doelgroep van U2.

  6. beus zegt:

    @Rene Scheffer: Jezelf evalueren is even wat anders dan een beleidsnotitie schrijven.

  7. Rene Scheffer zegt:

    Beus
    Inderdaad. Waarom doe je iets en waarom niet, wat vind je leuk en wat niet. Wat zijn je drijfveren als je ze al hebt. Bij het concert wist ik wel al tevoren dat de muziek maar een onderdeel van de belevenis zou zijn.
    Dat ik een vorm van veilige spanning zoek, lijkt ook wel duidelijk.

  8. Antoine Robbesom zegt:

    Heel interessant, René! Mooi dat het je gelukt is;) Ik ben wel benieuwd of je in 2014 dezelfde trucjes gaat gebruiken voor WK kaartjes hier 😛

  9. mmcville zegt:

    Bestaat et zoiets als echte Nederlandse polyvalente saaiheid?

  10. paco zegt:

    Na snowpatrol vond ik het wel weer genoeg

  11. Peterus zegt:

    Albanezen. Altijd hetzelfde liedje.
    Leuke contacten hier en daar.
    Langnietmeernaarconcertengeweestgroet

  12. Bregje Buitenwijk zegt:

    wat een gedoe om aan een kaartje te komen.
    Heb je ook nog iets te drinken of eten gekocht? dan kan het zijn dat je dat gekocht hebt bij mijn zoon Bram:)

  13. Klaverblad * zegt:

    Jij vermaakt je dAAR prima.
    Hoorde op wereldomroep dat akoestiek slecht zou zijn (geweest)
    Groeten uit Zweden
    (200km ten zuiden van Stockholm).
    Scandinavie kan ik je ook aanraden.
    Veel jonge gezinnen.
    En uitstekende voorzieningen voor kinderen.

  14. eWil zegt:

    Magnificent! 😉
    De kunst van het kopen op de zwarte markt is lang genoeg kunnen wachten. Kort vóór het concert dalen de prijzen enorm omdat er steevast enkele groothandelaren zijn die het dan langzaamaan écht benauwd beginnen te krijgen. Dat is je blijkbaar goed gelukt.

  15. Marjelle zegt:

    Leuk verhaal, René, ik zag het een beetje voor me, ook hoe je ervoor zorgt om geen last te hebben van dronken F-side-supporters. ;))

  16. Smokey Robbinson zegt:

    Laagdrempeling…in welk opzicht ?
    Had gedacht dat de zwarte kaartjesbusiness grootschaliger was.
    Mooi verslag!

  17. Rene Scheffer zegt:

    Antoine….effe denken, over 5 jaar you never know
    MMSVIlle….hmm, literair was blog middelmaat; er zijn betere; maar wie is U eigenlijk?
    Paco…had u dus tegen kunnen komen
    Petrus…het was plezierig tussen de Belgen
    Bregje….neen tussen 1730 en 01 u niets gegeten en gedronken
    KB….eindelijk jij er weer! Wist niet waar je zat; was in 1992 in Zweden, EK; te saai en onderkoelde mensen en te wienig leven in de dorpen en stadjes; ben blij te constateren dat mijn laatste blogs het goed deden ondanks het ontbreken van je steun; kan al wat op eigen benen staan! 🙂
    Ewill..Thanks, toch is het weleens beter gegaan qua handel
    Marjelle….. grappig dat je je dat kunt voorstellen.
    Smokey ….Laagdrempelig: makkelijk aanspreekbaar, niet hautain of arrogant

  18. oliphant zegt:

    God, wat is het lang geleden dat ik zwart kaartjes kocht voor Feyenoord. Ik dacht dat het inmiddels verboden was, maar blijkbaar is er handel genoeg. En U2, niet verkeerd.
    Groet, O. Een beetje jaloers op teen en tander:-)

  19. Rene Scheffer zegt:

    Oliphant…
    Ach jij kan dat soort dingen toch nog wel doen als jonge oudere.
    Handel is verboden, maar waarom? Het delict schijnt te zijn "niet afdragen btw" voor waardevermeerdering. Bij verkoop onder de prijs zou ik niet weten wat de delictsomschrijving is.

  20. grandmaster.dj zegt:

    Zeer herkenbaar verhaal, althans waar het gaat om de doorverkopers. Vond het altijd toch te tricky om zonder kaartjes af te reizen, zeker als je met een groepje bent.
    Door datzelfde groepje mis je overigens wel het spontane contact met onbekende blonde dames, dat dan weer wel.
    Deze keer U2 maar eens overgeslagen, de locatie gaf de doorslag 😉

  21. zelfstandig_journalist zegt:

    Vandaar dat je wel iets met Belgen hebt: als je tussen 200 Belgen geraakt!

  22. Sandra zegt:

    Geweldig verslag! Wist niet dat dat toch nog zo gemakkelijk is, om op de bonnefooi een kaartje te scoren. Ik kan dat ook niet hé, vantevoren kaartjes kopen omdat ik me dan op een datum in de toekomst vastleg, dat irriteert me mateloos. Heb daarom al veel concerten gemist die ik (achteraf) toch graag had willen zien, waaronder U2.

Geef een reactie

