"Even Bas en Wouter bellen, je bent nu officieel zwanger!"


Dat hoorde ik op de PC Hoofstraat, vanmorgen 10.15 uur. Het was op het bijna lege terras van "Maxie’s". Ik was de eerste gast en zat in de zon. Ik wilde koffie en appeltaart en las wat en verbaasde me over de stilte in deze doorgaans drukke straat. Na twee minuten kwam er een vriendelijk stel begin 30’ers vlak naast me zitten (ook in de zon). Nogal opgetogen praten ze tegen elkaar over waar ze zojuist geweest waren, waarschijnlijk een commerciele fotocentrale voor zwangeren.
 
Gezond, 4,5 cm en 11,5 weken zwanger was het oordeel. Eerst werd Pa gebeld en daarna Bas en Wouter. Zo te horen kwamen Bas en Wouter uit Leiden, net als het jonge stel. De feestvreugde was toch al groot omdat deze ochtend ook hun vriendin Willemijn was bevallen van een zoon, Jort (voor d ebekenden: geboortekaartjes maandag of dinsdag, maar dan weet u het alvast). De ouders van Willemijn waren spoorslags teruggekeerd uit de Ardeche toen ze van de eerste ontsluiting hoorden. Zelf was het stel er ook naartoe gereden om 06.30 uur. En nu zitten ze dus extatisch te wezen aan de PC Hoofstraat. Het verhaal zelf is niet zozeer bijzonder alswel de indringendheid, langs een lege straat op een groot leeg terras en dan een meter naast me. 
  
Ja wat doen je dan? Stoicijns doorlezen is ook weer zo wat, zeker omdat ik de enige ben op het terras. Ik feliciteerde het stel en dat werd dankbaar aanvaard. Verder vertelde ik hoe leuk baby’s zijn en dat ik een dochter van 4 heb waar ik op mijn 46 ste mee werd verblijd.Tenslotte kon ik het niet laten te vertellen dat een van de grootse voordelen van een baby is dat je overal rond 19.00 uur zonder gezeur weg kan (ja de baby he. . .). Geen gesmeek over een tweede kop koffie en nog een glas wijn en "Doe toch niet zo ongezellig".
 
Het sociale netwerk van het blije stel met namen als Bas en Wouter en Jort en Willemijn klinkt als de cast van een betere VPRO serie over Leids of Goois nieuw geld, maar het blijkt dus ook in het echt te bestaan. De jonge vrouw is echter bescheiden en niet opgepimpt. De man is wat meer showy maar is toch vriendelijk en aanspreekbaar.
 

Na 15 minuten groet ik ze en loop ik weer verder, mijn vaste route door Amsterdam. Via PC Hooftstraat. Leidseplein en Leidsestraat, Heiligeweg, Kalverstraat, Oude Doelenstraat, Waterlooplein en Zeedijk richting CS. De tussenstops waren deze keer Scheltema (ramsj), Mac Donalds (wc), De Slegte (1 jaar oude Michelingidsen), P & C (Pierre Cardin broeken) en Zeedijk (Kam Kee; kleine portie pekingeend).
 
 
In Amsterdam wordt ik veel sneller oud dan in Zeist, bedenk ik me. Een uitstapje als dit maak ik zo om de 3 jaar en dan is er veel veranderd en het toeristenpubliek lijkt steeds jonger. "Zou dochter Rozanne al iets hebben aan een uitstapje naar de grote stad?", vraag ik me af.
 
Het jonge stel op het terras wil echter maar niet uit mijn hoofd gaan. Het geeft een zekere druk en verantwoordelijkheid om als eerste het goede nieuws te hebben gehoord. Via Tags, Wouter en Bas en Willemijn en Google komt er t.z.t. wellicht nog een gebortekaartje.
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-07 en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op "Even Bas en Wouter bellen, je bent nu officieel zwanger!"

  1. rachel schrijft zegt:

    nou ja, huh, gefeliciteerd dan hé Willemijn met Jort en de anderen met de zwangerschap. Maar… wat doe jij op een terras op de PC Hooft?

  2. Rene Scheffer zegt:

    Rachel
    Uh…vrouwlief is logeren met de kleine, dus ik vroeg op en ik in hoog tempo met trein naar Amsterdam (is maar 40 min), tram, PC Hooft waar ik hoopte op 75 % korting bij herenmode, was er niet (slechts 50 % van veel) en toen eerst even zitten en koffie. Verder aldaar ik ook genieten van mijn middle class status quo.

  3. Aad Verbaast zegt:

    Jort Kelder niet meteen even gebeld? Die is gek op dit soort nieuws!

  4. easywriter6616 zegt:

    Rozanne gaat daar nu nog niets aan vinden, verwacht ik, die doe je meer plezier met een échte kermis, maar als je over drie jaar weer gaat misschien al wel. Heel raak, trouwens, de ‘excuusbaby’ die je ontslaat van allerlei vervelende verplichtingen.

  5. paco zegt:

    Misschien mag je bij de doop zijn. Scheltema? bestaat dat nog?

  6. Thera zegt:

    Hahaha, wat ben jij toch een geweldige man. 🙂

  7. Rene Scheffer zegt:

    Aad V
    Hij had er kunnen zijn; hoewel, tis eerder een avond en nachtmens denk ik;
    Easyw…
    Barcelona vond ze al wel leuk; dat "excuus" geldt nu ze ouder wordt alleen door de week.
    Paco
    De boekhandel: ja en het eetcafe ook zag ik; prettige zaak, 8 jaar geleden voor het laaatst geweest.
    Thera
    Kan zijn 🙂 maar dat was niet direct de reactie die ik met dit blog (met een enkele ander soms wel) wilde uitlokken

  8. Smokey Robbinson zegt:

    Ha! En zo zijn we allemaal als eersten op de hoogte !

  9. Kees Smit zegt:

    Wat een heerlijke Kronkel. Het leven van vandaag de dag.

Geef een reactie

