Over augustusbenen en vergankelijkheid.


De volle, de warme, de explosieve, de geexalteerde. Als een volle rijpe vrucht die op barsten staat. De manisch depressieve met haar 30 plus dagen en ontladingen met onweer en hagel. Dat is de augustusmaand. De maximumtemperaturen bereiken het jaarlijks hoogtepunt vooraleer ze snel gaan zakken in september en oktober. Het zakken dat veel sneller dan het stijgen van de temperatuur in de voorafgaande maanden juni en juli.
 
Met het vermogen vooruit te kijken kun je in deze maand niet anders tot de conclusie komen dan dat de zomer zo goed als teneinde is. OK, ze is nu even op haar hoogtepunt, maar juist dat zou moeten leiden tot een investeringstop in deze zomer. Het is wel verstandig vooruit te kijken naar de volgende zomer die eind maart 2010 haar schaduw al weer vooruit werpt. Nu voor de volgende zomer reeds goedkope kleding en tuinmeubelen scoren dus.
 
Augustus is voor mij geen vakantiemaand. Ik blijf dan thuis, te druk en te duur en te warm om op reis te gaan. Met mijn ouders gingen we altijd begin juli en de laatste 25 jaar is het april of juni en oktober of november. Ik kan me slechts een enkele vakantie herinneren en dat is in 1981, de dag na het huwelijk van Charles en Diana. De reis ging naar de Klopeinersee (Karinthie) en Crikvenica (nu Kroatie). Het was toen warm aan de Klopeinersee en druk. Ik was net getrouwd en dacht toen aan 10 jaar geleden toen ik met ouders en zus in die omgeving was.
 
Die 10 jaar was toen als een eeuwigheid en markeerde een periode van kind tot volwassenheid. De tijd vanaf 1981 tot nu beklemt me. Die is zoveel langer maar lijkt een eindeloze gestage, weliswaar niet onprettige stroom die mathematisch uitkomt richting einde, soms onderbroken door momenten van verdriet en geluk.
 
Augustus is de maand dat we er 5 jaar geleden via een zwangerschapstest achter kwamen dat onverwachte gezinsuitbreindig op komst was. Ik voel de warmzoute zweetdruppels van schrik nog van mijn gezicht druipen.
 
Augustus is geen april en leidt niet tot dezelfde extase als de in die maand verschijnende blanke aprilbenen. Augustus nivelleert. De beschaafde en intelligente vrouw heeft na terugkomst van vakantie opeens de zelfde bronsbruinen uitstraling als de putzfrau die naar Gran Canaria is geweest of de Rotterdamse breezerslet uit Rockanje.
 
Augustus roept herinneringen op aan vroegere schooltijden, waar de lessen weer begonnen net als de eerste trainingen van mijn korfbalclub en de eerste (competitie) voetbalwedstrijden. De meteorologische zwaarte van de maand staat is scherp contrast met de lichtheid en onverplichtheid van die startmomenten, waar velen nog met vakantie zijn.
 
Augustus is verneukeratief, zeker op kantoor waar de enkelingen nu in hemdsmouwen genieten van de rustige kantoortijd, zich elk jaar weer verkijkend of de massale terugkomst van burgers en vooral collega’s die er over 1 of 2 weken weer voor gaan zorgen dat het paradijs teneinde is, als een neverending donderbui na mooie zonnige dagen.
 
Augustus is, om in vrouwentermen te spreken,  de weelderige, de vruchtbare, de volle, de opgemaakte. De jeugd ver voorbij, maar nog instinctief vragend om zaad voor een laatste donderende explosie waarna de berusting volgt.
 
Op naar september en geniet er toch nog maar even van.
 
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-08 en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

21 reacties op Over augustusbenen en vergankelijkheid.

  1. sprakeloos zegt:

    Een mooie beschrijving, vooral augustus nivelleert, is onverwacht waar. Ik wil het echter niet horen, de lange zomeravonden, ze zijn er nog, maar al weer een half uur minder dan in juni, gevoelsmatig onbegrijpelijk.
    Gebonden aan de schoolvakanties alhier, die pas op 7 september ten einde is, het moet hier allemaal nog echt beginnen in huize Sprakeloos.
    Wat maak je trouwens van een door mij sterk gewaardeerde Indian Summer, zoals in 2007 volgens mij toen ik 8 november nog een lunch nam in het Haagse (zonder warmtekanonnen.

  2. Smokey Robbinson zegt:

    Prozaïsch. De tijd snelt voorbij en alsmaar sneller lijkt `t.
    Wat een typische bruine oma op de foto. Beetje verbouwd, maar…bruin.

  3. peterus zegt:

    Korfbal? Dat speelde mijn moeder in haar jeugd. Jaren 30. Gemengd: jongens en meisjes in een team. Dat kon toen al in het Katholieke zuiden al was mijnheer pastoor het er niet mee eens. Tijden veranderen.
    oogstmaandgroeten

  4. Marjelle zegt:

    De zomer is gelukkig pas een maand jong, René. 😉 Nog twee lange lome maanden en dan hoop ik op een indian summer aan het eind. 🙂

  5. Rene Scheffer zegt:

    Sprakeloos……Thanks, ik ken het die oktobber of novemberwarmte, Heerlijk maar het zijn eenmaligheden
    SN…. Prozaisch, dat is het, Augustus heeft iets triestst
    Peterus…ow ja dat ook; Oogsten? hier wordt nu gehooid en korfbal tja toch 35 jaar van mijn leven
    Marjelle….Je bent optimistisch en dat is goed, voor jou.

  6. cor3306 zegt:

    Rene ik ben het helemaal met je eens augustus heeft bovendien voor mij wat dubbels, dan ben ik namelijk jarig; april is mij liever maar ik hou van laat september en begin oktober( ik vind je bespiegelende stuk erg goed getroffen, chapeau!)

  7. Klaverblad zegt:

    Wat een heerlijke maand-filosofie, al is mijn eigen ervaring/beleving totaal anders.
    Niet relevant hier.
    Je hebt er iets zeer lezenswaardigs over te schrijven.

  8. sprakeloos zegt:

    Over maand bespiegelingen, ik gebruikte het navolgende gedicht van Liselore Gerits in mijn najaarsmarkt van de dorpsomroeper
    oktobermaand geboortemaand
    je vruchten zijn geoogst
    de zoete wijn is in het vat
    het hout gekloofd
    dat is waarom een oktoberkind van kinds af aan
    voldaan is
    omdat voor haar gevoel het werk gedaan is
    oktoberzon geboortezon
    de zon die ik verdien
    want of hij op- of ondergaat
    is niet te zien
    dat is waarom een oktoberkind net als oktoberbomen
    de hele dag het liefste zit te dromen
    oktoberstorm geboortestorm
    je hebt mijn bed gespreid
    je joeg de wolken uit elkaar
    en net op tijd
    heb jij de bomen zo geschud dat zij hun blad verloren
    en in dat gouden bed ben ik geboren
    oktober geboortedag
    als ik geweten had
    dat ik nooit meer zo goed slapen zou
    als in dat bed van blad
    was ik vanaf die eerste dag m’n hele lange leven
    met een glas rooie wijn in bed gebleven
    oktoberkind oktoberkind
    opdat jij niet vergeet
    de allerlaatste zoete braam
    is de eerste die jij eet
    een laatste warme zonnestraal verwarmt jouw eerst dag
    en een laatste zwaluw die vertrekt is de eerste die jij zag
    dat is waarom een oktoberkind niet gelooft in laatste dingen
    ’t zal een herfstdag als een lentedag bezingen
    En dit is dan ook weer een beetje waar

  9. Bregje Buitenwijk zegt:

    ik hou wel van augustus.

  10. easywriter6616 zegt:

    Voor mij lijkt augustus veel op december: allebei maanden voordat het nieuwe jaar begint (in geval van augustus het nieuwe schooljaar). Allebei maanden vol licht en kleur voordat de grauwheid toeslaat.

  11. paco zegt:

    De volle, de warme, de explosieve, de geexalteerde. Als een volle rijpe vrucht die op barsten staat. De manisch depressieve met haar 30 plus dagen en ontladingen met onweer en hagel. Dat is de augustusmaand"
    Stijlvol!

  12. Aad Verbaast zegt:

    Fraaie mijmeringen bij een maand waar het heerlijk is om in afwezigheid van de kudden rustig te kunnen grazen.

  13. kuifje simon zegt:

    Kzag het pas laat, maar wat een grandioze titel van bit blog !!!!
    Om in te lijsten
    – inhoud ook goed –

  14. Rene Scheffer zegt:

    Cor….Dank voor compliment maar u is dan ook een beschouwende romanticus
    Klaverblad….. Thanks; ik had een blog over een schoonmaakmiddel klaar liggen, maar toen kreeg ik opeens inspiratie op augustus. Ik was wat filosofisch na de eerste pagina’s van het boek "Nachttrein naar Lissabon"(heel af en toe wissel ik de VI af met een boek)
    Sprakeloos….Ik vind het een hele mooie en bijzonder treffend.
    Bregje…Jij strand, blote voeten en zomertype, lijkt me.
    Easy…die vergelijking, zit wel wat in.
    Paco….zoals ik bij KB zei; ik was in een filosofische stemming en neigde naar het manieristische woordgebruik in "Nachttrein naar Lissabon".
    Aad V….dat is het afwezigheid van kudden; wel zijn de kuddebeesten individueel i.h.a. wel weer te pruimen.
    Kuifje S…Thanks, titel kostte wel even wat denkwerk, had eerst een andere, maar die las niemand.

  15. ramirezi zegt:

    Lekker zeg, werd iedere maand maar zo omschreven….

  16. Rene Scheffer zegt:

    Ramirezi… Thanks
    Wanneer ik de geest heb komt september nog wel aan de beurt; vorig jaar had ik juni.

  17. prometheus zegt:

    " De tijd vanaf 1981 tot nu beklemt me. Die is zoveel langer maar lijkt een eindeloze gestage, weliswaar niet onprettige stroom die mathematisch uitkomt richting einde"
    Wie doet wat waarmee? Maak daar een mooi blog van , zal misschien augustus in 2010 ook een stuk prettiger aanvoelen! 😉

  18. ron zegt:

    Augustus, mooi omschreven.
    Het behoort niet echt tot mijn favoriete maanden. Hier in het zuiden blijf je binnen bij deze hitte, de pauzes op het werk zonder wandelingetje maar dikwijls gewoon achter het bureau.

  19. Rene Scheffer zegt:

    P
    Het geeft niet 1 op 1 mijn gemoedsteoestand weer; het is een poetisch bedoelde beschrijving van iets dat mooi lijtk maar de voorbode is van verval.
    Ron
    Thanks.
    lk ben deze dagen dan ook niet graag in het Zuiden.

  20. Beus zegt:

    En hoe zit het met je gevoelstemperatuur op 1 augustus?

Geef een reactie

