Huisvrouwenpraat: “Dasty”, een wondermiddel (Italiaans produkt)


Ik geloof niet snel in wonderen en sowieso niet in het soort van Jomanda en Lourdes. Daar ben ik te nuchter voor. Toch heb dit weekend iets meegemaakt dat ik voor onmogelijk hield. Mensen die me wat langer kennen weten dat ik een schoonmaakfreak ben, althans van de "natte cellen". Ik houd niet van zand en stof. Maar met een spons en zeem over gladde tegels gaan vind ik heerlijk. Je ziet direct het resultaat en het gevoel laat zich omschrijven als een kruising van het aaien van een dolfijn of zeehond tot het aaien van een halfvochtig vrouwenlichaam. Bij schoonmaken is er als extraatje ook de lekkere geur.
 
 
Ons luxaflex gordijn van 3 meter breed in de keuken was van beige/blauw in 8 jaar tijd vies vet/bruin geworden. Mijn vrouw had het al eerder over een ontvettingsmiddel waar ze de keuken mee deed. Ik wist dat ze wat had maar het zei me verder niets, totdat ik gisteren probeerde. In de hoeken waar het gordijn vastzat spoot ik wat van het spul op de kozijnen en bruine vettige waterdruppels stroomden naar beneden.
 
Vervolgens bleek dat het luxaflex gordijn veel te groot was voor ons bad met biotex. Bij wijze van test  probeerden we het bewuste schoonmaakmiddel, genaamd "Dasty"op het gordijn. Inmiddels hadden we het luxaflexgordijn gedemonteerd en uitgevouwen buiten op de eettafel gelegd en we zagen in de bespoten hoek al weer de oude kleur van 8 jaar geleden al iets terug. Vervolgens hebben we een oppervlakte van 8 vierkante meter (voor en achter) bespoten met in totaal 2 flessen. We lieten het er even intrekken.
 
Vervolgens pakte ik de tuinslang, 3 anderen hielden het gordijn recht en iets afhellend naar beneden. Ik spoot evenwijdig aan de gleuven van het luxaflex.We zijn er een uur mee bezig geweest. Er bleef steeds door Dasty gegenereerd sop weglopen. Het gordijn was uiteindelijk weer als nieuw, nog wel wat vochtig en zwaarder en zo hingen we het op. Aan het eind van de avond was het helemaal droog en net als 8 jaar geleden.
 
Rotzooi dat zal het zeker zijn, dacht ik. De achterzijde van de fles laat zien dat het uit Noord Italie komt, de provincie van Bergamo, plaats Bagnatica (omgeving van het beruchte SEVESO). Onderzoek op internet leerde dat het een tamelijk veilig produkt is. Tussen de middag heb ik drie nieuwe flessen gekocht bij de WIBRA. Er stond een heel pallet. Enkele mensen die ik vandaag sprak kenden het al en waren ook vol lof. Ik denk dat het een hype is of gaat worden, niet in het minst na dit blog.
 
 
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-08 en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

31 reacties op Huisvrouwenpraat: “Dasty”, een wondermiddel (Italiaans produkt)

  1. elsje dijkstra zegt:

    Ik ken het sinds een jaar. Er zijn meerdere varianten, het is spotgoedkoop en het schijnt inderdaad milieuvriendelijk te zijn. We gebruiken het op school, in de professionele keuken die we daar hebben, maar ook voor alle meubels, de vaste vloerbedekking, de lamellen. Sterk ontvettend zonder de verf of de kleur aan te tasten. Eens in de zoveel maanden is er een aanbieding en dan kopen we Dasty met kratten tegelijk. Geleerd van onze leerlingen met Turkse achtergrond, maar ook in Surinaamse kringen is Dasty HET schoonmaakmiddel.

  2. Aad Verbaast zegt:

    Laat ik nou laatst ook zo’n ontvetter op de luxaflex gebruikt hebben. Op voorspraak van een kenner die zei dat het geweldig spul was, en dat het vuil er zo vanaf liep.
    En jawel hoor, spuiten en het liep er zo van af.. Fenomenaal!!
    Een week later brak het ene plastic draaistokje na de andere bij de aanhechting er af.. Plastic maakt het ook schoon, maar maakt er blijkbaar ook pap van..
    Allemaal (3) moeten vervangen inmiddels.. Nog een heel gedoe..
    Succes. Kon zo maar zijn dat er hier volgende week een vervolgblog op komt :-))

  3. thera zegt:

    Ik hou het bij Una vetoplosser uit Wuppertal van de Aldi. Werkt ook als een tierelier. Eens in de zoveel tijd in de aanbieding per drie flessen tegelijk met één verstuiver (scheelt weer een beetje plastic soep). Ik hoop dat je het niet op het gras hebt gedaan, want dan zie je ineens allemaal uigemergelde insecten lopen.

  4. Klaverblad zegt:

    Terug van vakantie (gisteren) heb ik vandaag een schoonmaakdag gehad.
    Dus je blog is een soort afkickmiddel.
    Ik ben wel ordelijk, maar een schoonmaker met beperkingen (b.v. geduld).
    Het schoonmaken van de luxaflex in mijn vorige woning leidde bijna tor een echtscheiding.
    Voor iedereen aanbevolen!!!

  5. Rene Scheffer zegt:

    Elsje
    Leuk om te lezen dat het op scholen populair is; ik ga de auto ermee proberen, binnenkort.
    Aad V
    Net even gekeken en ziet er nog goed uit; wel bijzonder dat anderen het gebruik bij luxaflex al eerder ontdekt hebben.
    Thera
    Una, zie ze wel eens staan bij de Aldi; zou het ook groene aanslag van de tegels halen?
    KB
    Goed dat je er weer bent! iha kun je de dingen in het huishouden het beste alleen doen.

  6. Rene Scheffer zegt:

    Aad
    We hebben duette van Luxaflex, misschien toch net weer wat anders.

  7. Rubio zegt:

    Rene; Heb je het dààr nou erg warm van gekregen….?

  8. Rene Scheffer zegt:

    Rubio
    Dat is mijn handelsmerk in mijn blogs
    Het ergens warm van krijgen en er voor zorgen dat anderen het er ook warm van krijgen. . . . om schijnbaar niets.

  9. Rubio zegt:

    Haha, ‘k moest toch effe vragen of het soms met mijn ‘beweringen’ te maken had…..ehm..

  10. sprakeloos zegt:

    Natte cellen, niet mijn piece of cake, maar als het moet dan ook grondig en graag met een reclame achtige scene van spijten, wrijven en de zonnebril op. Moet een geweldige kick zijn. Ik heb het nog niet mogen ervaren, maar misschien na het lezen van je blog.
    In Duiven helaas geen WIBRA dus of ik ervoor naar Arnhem ga?????
    Ik hoop voor je dat Aad geen gelijk krijgt, dus ga hem verbazen.

  11. Maria-Dolores zegt:

    Interessant thema.
    Als er niet ‘Italiaans product’ bij had gestaan, had ik het waarschijnlijk niet gelezen :-).
    Zal eens kijken of het hier ook bestaat.
    Ik gebruik wel eens vetoplossende (vochtige) doekjes, die zijn waarschijnlijk ook met iets dergelijks geimpregneerd en helpen écht…. is waarschijnlijk iets duurder, maar heeft het voordeel dat je de vette troep gelijk met doekje en al weggooit.
    ciao,
    Maria-Dolores

  12. easywriter6616 zegt:

    Wel uitkijken met geverfde oppervlakken. Als je het daarvanaf niet onmiddellijk met water wegsponst gaat de verf toch echt bubbelen.

  13. Frans Muthert zegt:

    Laat maar horen wanneer het diepe, door en door hoesten begint. En de darmkatharren.
    Kun jij trouwens die dop er weer op krijgen als je ‘m open hebt gehad?

  14. paco painter zegt:

    Jomanda schijnt niet zonder te kunnen

  15. Bregje Buitenwijk zegt:

    ik had graag een fotoreportage gezien van deze klus:)
    Bedankt voor de tip. Vandaag ga ik de badkamer poetsen. Misschien maak ik er ook wel een stukje over:)

  16. Rene Scheffer zegt:

    Rubio…
    Ow ik wist nie dat jij het was; neen niet warm, schiet wel ef en toe door mijn hoofd.
    Sprakeloos
    Is heerlijk gevoel en voelde me als in een reklamespotje
    MD…
    Was ook een lokkertje; dacht dan komen Thera MD en Ron wel
    Easyw…
    Jij als huisvrouw! Dat ik het zover heb weten te krijgen, toch leuk.
    Frans M…
    Neen maar ik kreeg hem er eerst niet af moet je iets omdraaien.
    Paco…
    ow dat is minder
    Bregje…Voor en na schrijven van blog aan jou gedacht; imaginaire super huisvrouw :-)
    .

  17. ely zegt:

    Ernstige waarschuwing !
    Gebruik het niet op je auto !
    In ieder geval niet nadat je een stukje geprobeerd hebt op een niet zichtbare plaats

  18. ely zegt:

    Nadat moet voordat zijn natuurlijk :(

  19. Jim Hasenaar zegt:

    Een moment alstublieft
    U bent ingelogd. Dit venster wordt zometeen automatisch gesloten.
    Na naar dat hierboven een uur gestaard te hebben, geef ik het inloggen maar op.
    Ik ga morgen Dasty in huis halen. Waar is de winkel "Wibra" in Tel Aviv e.o.?
    En hoeveel belangen (aandelen) had je ook weer in WIBRA?

  20. Noud Hovius zegt:

    René: ik volg je meteen, met name het stromen der vetdruppels wil ik niet missen!

  21. Smokey Robbinson zegt:

    Allemaal leuk en aardig maar wat ga je nou met die woerd doén??
    Je kunt toch niet de hele dag tegen elkaar aankwaken?

  22. Rene Scheffer zegt:

    Ely….
    Doe wel de binnenkant, was reeds gewaarschuwd, maar bedankt.
    Jim…
    Ongetwijfeld is daar wel een equivalent uit Turkije bijv.
    Noud…ik zie het beeld zelf ook nog regelmatig voor me.
    SM…
    Woerd? eend? Kweenie, tikfout?

  23. Rene Scheffer zegt:

    Ely….
    Doe wel de binnenkant, was reeds gewaarschuwd, maar bedankt.
    Jim…
    Ongetwijfeld is daar wel een equivalent uit Turkije bijv.
    Noud…ik zie het beeld zelf ook nog regelmatig voor me.
    SM…
    Woerd? eend? Kweenie, tikfout?

  24. kuifje simon zegt:

    Je blog komt als geroepen !!!!
    Ben er deels blij mee ;-)

  25. Fleur zegt:

    Als twee druppels water,o o o kreun wat errugggg is dit

  26. Rene Scheffer zegt:

    Kuifje S….
    U zukt het nodig hebben daar in Frankrijk
    Fleur…
    "Als twee druppels water"….. ? Lijk ik op u ?

  27. Smokey Robbinson zegt:

    Mijn fout, reactie was eigenlijk: eindelijk een schoonmaakmiddel dat helpt.
    sorry, dit was m`n reactie bij trekmoment.

  28. Josw zegt:

    vervuilde vloer (op mijn knieen) met Dasty schoongemaakt. GEWELDIG, alleen zorgen dat je in de omtrek geen houten plinten raakt, want die worden spontaan wit.

  29. Prohan zegt:

    Ik gebruik DASTY al jaren beroepsmatig, (inktpatronen vullen) met dit spul (als enige) krijg ik mijn handen schoon.
    Ik heb al allerlei andere dingen geprobeert (wasbenzine, terpentine, spiritus, thinner) niets werkte.
    Wij gebruiken het voor allerlei schoonmaakwerk (werkt perfect) maar maak er géén ramen/autoruiten mee schoon want het laat ‘n witte waas na.
    Bij ‘n Wibra-vestiging in Hengelo (O) waren op ‘n gegeven moment plastic flessen van 3 liter te koop, ik heb ze maar één keer gezien daarna nooit weer.
    Zijn die flessen nog in de handel?

  30. Rene Scheffer zegt:

    josw en prohan…
    Geen houten plinten en geen autoruiten dus, thanks voor de tips.
    3 liter flessen heb ik nooit gezien en in Zeist is de helaas wibra gesloten.

  31. esther zegt:

    vanaf maandag zijn er weer 3 liter flessen te koopvoor 5,99 … ze staan in de folder van aankomende week.
    eens in de zoveel tijd komen deze flessen en dan is op=op.
    wist je trouwens ook dat als je een vlek in je kleding krijgt dit er met dasty ontvetter prima uitkrijgt?
    even vlek mee inspuiten en in de wasmachine ermee..
    veel schoonmaakplezier!
    groetjes van esther

Geef een reactie

