Over onbeduidende dingen die hopenlijk niet voorbij gaan – Rayo Vallecano


Sommige dingen, hoe onbeduidend ook, vergeet je nooit. En nu is Vallecas in Madrid een nogal onbetekenende wijk in het zuid-oosten van de stad. De wijk staat bekend als lower middle class en heeft geen enkele bezienswaardigheid. Ook is de daar zetelende voetbalclub Rayo Vallecano tamelijk onbeduidend. Er is echter een periode geweest dat de club in de Primera Division speelde. Dat was een korte periode in de jaren ’90 en een paar jaar later nog even kort..
 
Wat ik bij voetbalstadions en bij sommige dorpen en steden heb is dat ik erheen wil zodra ik het op TV heb gezien. De beelden van het doorgaans half lege stadion en de desolate omgeving en de vaak narrow escapes in de Primera Division deden me wel wat, net als de gedachte van nabije goedkope tapas bars. 
   
Zo rond maart 1995 was ik een week in Madrid. De stad trok me door de drukte, het eten en het idee van deelgenoot te zijn van een middelpunt (in dit geval van Spanje). Natuurlijk was er ook het voetbal met Real en Atletico.
 
Op een zondag bezochten we eerst de Rastro markt. Die hadden we na een uur gezien en we moesten haast maken want de wedstrijd zou om 12.00 uur beginnen. Met de taxi waren we er zo en de drukte viel mee. Rayo zou aantreden tegen Sevilla. We hoopten voor weinig geld binnen te komen,  want die middag zou ik naar Real Madrid – Gijon. Het lukte niet. Er was een man die wilde mijn vrouw wel gratis meenemen op zijn (extra) seizoenskaart. Voor de rest waren er kaarten van 4000 ptas en 60 gulden vonden we (toen) teveel. We hebben nog een half uur door het hek gekeken en zijn vetrokken. Geweest waren we, dat wel. Later bleek het 1-1 te zijn geworden.
 
In die tijd had Rayo een bijzondere keeper en wel de reserve keeper van het Nigeriaanse elftal "Wilfred". Het bijzondere van Wilfred (zie boven) was dat hij een normale lengte van rond de 1,75-1.80 meter heeft. Hij ziet er echter uit als een gebochelde dwerg en dat kwam door zijn wat krommige houding en het ontbreken van iets dat op een nek lijkt. Van Wilfred is weinig terug te vinden op internet, helaas.
 
Verder was er een andere bezienswaardigheid en dat is Onesimo (zie links), een verschrikkelijke druktemaker met ook nog een Lambrosohoofd. Een kleine driftige en ook weer kromme dribbelkoning die zelfs even bij Barcelona, Valladolid en Sevilla heeft gespeeld. Hij ging veel voor eigen succes eb was balvast. Getuige reacties op Spaanse sites inderdaad ook daar bekend als cultvoetballer. Hij is nu trainer bij Huesca.   
 
 
 
Drie jaar later ben ik er weer geweest. Nu op een zaterdagmiddag.  Rayo was een  divisie afgezakt en speelde tegen het nog onbeduidender Elche (bekend van het palmenbos). Onesimo was na omzwervingen weer terug en nu invaller en nota bene ook ex-Ajaxied Dave van de Bergh speelde er. Hij mocht invallen en dat gaf direct verbetering. Ruimtelijk inzicht en een goede pass. Een goede speler met mogelijkheden die hier wegkwijnde? Ik speelde met de gedachte FC Utrecht te bellen, maar vond dat toen een stap te ver. Een jaar later werd hij nota ben toch door Utrecht gehaald.
 
En Rayo? Het staat nu bovenaan de Segunda B na een uitoverwinning op Real Sociedad, het stadion is gemoderniseerd en de vrouwelijke voorzitter Dona Teresa Rivero regeert al 15 jaar met strakke hand.
 
 
 
 
 
 
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-09 en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Over onbeduidende dingen die hopenlijk niet voorbij gaan – Rayo Vallecano

  1. Smokey Robbinson zegt:

    Een vrouw die bij voetbal de scepter zwaait. Heel bijzonder!
    Doña Teresa Rivero looks like "Iron Maggie".

  2. Rene Scheffer zegt:

    SR….
    Heel bijzonder en dan al zo lang.
    Verder: Ik maak er geen gebruik van 2 maal achtereen een voetbalblog te plaatsen, ik wissel liever af. Maar dit kwam in mijn hoofd en moest eruit. Bovendien wil ik natuurlijk extra leden voor de groep "Voetbal". Ben nog steeds alleen 😦

  3. Klaverblad zegt:

    Ook buitenlandse competities volg ik (graag).
    Koop ook wel in het bhuitenland voetbalboeken/-tijdschriften.
    Rayo Vallecano is mij bekend.
    Sprak niet erg tot de verbeelding, maar dat is door jouw blog wel veranderd.
    Van de spaanse clubs heb ik "iets" met Real Mallorca.,
    En als er NL-spelers zijn de andere clubs.
    PS.
    Mijn transfer naar de groep voetbal is rond.
    Geaccepteerd?

  4. Rene Scheffer zegt:

    KB…
    Gek met Mallorca heb ik dan weer niets. Luque heeft er gespeeld en een lelijk stadion en ze speelden goed tegen Ajax in 2001. Mooi, twee leden dus al! Welkom
    Rayo Vallecano, een beetje Excelsior maar dan anders.

  5. sprakeloos zegt:

    Gezellig voetbalblog en nog veel meer. Helmond Sport heeft ook een vrouw als voorzitter. Mind my words, 2012 wordt het voetbal jaar van Helmond.
    Leuk is dat, gewoon ergens naar toe willen, niet toeristisch, maar gewoon aantrekkingskracht van….?
    Desolate plekken hebben mijn voorkeur. Ik wil ooit nog een reis van Zuid Chili naar het noorden maken. Vooral Zuid-Chili trekt me aan. Maar ook voetbalwedstrijden hebben zo zijn charme. Kijkend op teletekst lijkt het me geweldig om WKE te zien optreden in Emmen. Hoe zal een club op Terschelling zijn wedstrijden afwerken en wat doet Xerxes. Och een mens is zo druk met te willen (buiten de boeken om) goed dat je dit in ieder geval gedaan hebt.

  6. paco painter zegt:

    Mijn transfer naar Rayo Vallecano is net afgeketst. kan nu meetrainen bij FC winnen door meedoen

  7. Antoine Robbesom zegt:

    Interessant, Rene:) Een mooie combinatie van voetbal met cultuur. Mocht er ooit de gelegenheid voordoen, dan zijn ook hier interessante wedstrijden te combineren met cultuur. Zoals het eten van feijão tropeiro en churrasco voorafgaand aan een stadsderby in Belo Horizonte bijvoorbeeld.

  8. Rene Scheffer zegt:

    Sprakeloos. . .
    Dan delen we dezelfde `vreemdheid`. Ik wilde ooit ook naar Germilal Ekeren en deed dat en zat op de tribune bij Estoril-Rio Ave
    Helmond Sport? We gaan het volgen!
    Paco P…
    Jammer was wel iets geweest voor vriend AB daar iun Vallecas
    Antoine….
    Klinkt zeker gezellig, Gelet op klimaat ben ik meer voor Sao Paulo of Santos.

Geef een reactie

