Een blog over Duurzaamheid! – Kan ik dat?


Ik ben heel veel maar nu net niet duurzaam denk ik zelf. Morgen is de dag van de Duurzaamheid. Ook bij ons op het werk wordt die dag gevierd met onder andere pauzegesprekken cq, ronde tafels. Nu wilde ik me graag opgeven als deelnemer of gespreksleider.  Als ik maar een podium heb, het onderwerp maakt dan eigenlijk niet uit. Maar ja, het is woensdagmiddag. . . .
 
Collega´s van me zijn er druk mee in de weer. Ik zit daar dan soms ongemakkelijk bij met mijn persoonlijkheid die voornamelijk alleen maar flodderigheid en vluchtigheid uitstraalt.
 
 
Bij duurzaamheid denk ik aan:  Als tegenovergestelde:
 
Zuinig                                         Verspillend
Links                                          Rechts
Trouw                                        AD
Gristelijk                                     (Bijna) Niets
Antroposofisch                            Niets
Fiets                                           Auto
Bakfiets                                      Fiets
Pieterpad                                    Gran Canaria
Papieren zakken                          Plastic zak
`Partner`types                             Vriendje of vriendinnetje
Falafel                                        Friet
Tantrische sex                             Gewone sex
Vrije school                                Gewone school
Een goed boek                            Tijdschrift of blog
Overheid                                    Markt
Leren Sandalen                           Crocks
 
 
Nu kan ik nog wel “ links” en “ overheid” worden genoemd maar voor de rest pas ik in het rechterrijtje. Nadeel van het rechterrijtje is dat dit nu weer niet in alle opzichten uitblinkt door veronderstelde intelligentie. En echt dom ben ik nu ook weer niet. Moeilijk dus.
 
Verstandelijk snap ik dat we duurzaam moeten zijn. Nu is duurzaam ook weer een moeizaam woord omdat het staat voor “vast, niet afbreekbaar, lange termijn” en dat past dan weer niet in een mensenleven dat tijdelijk, afbreekbaar en kort is.
 
Daarnaast kick ik weer wel op jaren ‘50 degelijkheid; de keuken soppende (wel knappe) huisvrouw met groene zeep, baby doll en korset. En degelijk is dan weer zoiets als duurzaam, toch?. En de tegenwerping dat er sprake is van perversiteit in deze voorliefde werp ik verre van mij.
 
Thuis doe ik overigens altijd wel de lampen en apparaten uit, dat wel.
 
Hoe laat ik mezelf nu verleiden toch nog duurzamer te zijn?
 
Door financieel voordeel.
De groene slager is me veel te duur maar mijn zuinige auto is dan weer goedkoop.
 
Door vriendelijk/verleidelijke blikken
Graag van de kantoordames als ik het plastic bekertje afzweer (gebeurde vandaag al even!)
 
Door toevoeging van gemak.
Het moet aan mijn inherente luiheid appeleren; het moet een beetje vanzelf gaan.
 
 
 
"Whats in for me" is dus de sleutel. Het moet mijn kern raken en die is gericht op voordeel, gemak en gevlei. 
 
Ik ben er nog niet helemaal uit, ik worstel er wat mee. Dat het moet,  
“duurzaamheid”, zover ben ik al wel. Al is het alleen maar in het belang van mijn 4 jarige dochter en daardoor is het dus tegelijkertijd ook mijn eigen belang.
 
 
 
 
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-09 en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

28 reacties op Een blog over Duurzaamheid! – Kan ik dat?

  1. Bart zegt:

    De spaarlampen en de led-lampen mis ik nog, René…al lees ik wel dat je lampen en apparaten zoveel mogelijk tijdig uitdoet… 🙂

  2. Maria-Dolores zegt:

    :-))
    goed dat ik hier nog even kom kijken (ben eigenlijk nog met vakantie), want anders had ik NIET geweten dat morgen de dag van de duurzaamheid is.
    zelf ben ik véél te zuinig, iets waar ik juist een beetje verandering in wil brengen. maar alleen voor dingen die ik de moeite waard vind, want anders hoeft het voor mij niet. heb een paar dagen geleden zonder blikken of blozen 8 Euro uitgegeven om met de lift naar het dak van de Duomo van Milaan te gaan…

  3. Rene Scheffer zegt:

    Bart
    Uh, LED enzo, ik sta in de startblokken, zit in de middenmoot, nog net geen early adapter of adaptor
    MD…
    Zeer vereerd ! Zal nu wel warm zijn daar in Milaan. Gelijk heb je, maar twas wel bijna 20 gulden. . .

  4. lidy d. broersma zegt:

    Of je nu een linksmens bent of een rechtsmens de vraag omtrent duurzaamheid is onlosmakelijk aan het leven verbonden.
    Hoe lang wil je dat je leven duurt?
    Dat we hechten aan duurzaamheid kun je merken aan alle garanties op apparaten die we trouw bewaren.
    Of bewaar jij die niet Rene?
    Als je niet zuinig bent op je leven dan komt je dat duur te staan.
    Als je niet niet zuinig bent op je apparatuur komt je dat wellicht ook duur te staan, want dat valt dan weer net niet onder de garantiebepalingen.
    Tja en hoe dat zit met de sex.
    U heeft langer plezier van de sex met durex. Zoiets?
    Dus Duurzaam: Opdat het een lang leven is beschoren.
    🙂

  5. Smokey Robbinson zegt:

    Is één dag van duurzaamheid wel duurzaam genoeg?
    Bedankt voor de tips René!

  6. Bart zegt:

    René
    Ikzelf ben ook niet roomscher dan de paus hoor, qua lampen.
    Op plaatsen waar ik echt frequent licht wil hebben, heb ik de afgelopen jaren de gloeilampen vervangen door spaarlampen. Waar ik maar zo af en toe even het licht aandoe, en snel weer uit, laat ik rustig de ‘oude’ gloeilampen zitten.
    En led-lampen heb ik nog helemaal niet, daar kijk ik nog even de kat uit de boom.
    Ik vind het trouwens ook raar, dat door fervente aanhangers van die led-lampen nu ineens gebruld wordt, dat die spaarlampen niet deugen. En dat was nou toch zo geweldig, moesten we de afgelopen jaren geloven….
    Vandaar…een middenmootpositie zoals jij inneemt, met netjes je apparaten en lampen tijdig uitschakelen, is al een heel eind op de goede weg denk ik… 🙂
    Groet, Bart

  7. Rene Scheffer zegt:

    Lidy
    Ik bewaar alle garantiebewijzen en Tantrische sex, daar heb ik al eens een blog over geschreven. Zie via mijn naam en TS op google.
    SM….
    Ach er zijn zoveel dagen, blijvend voordeel dat zou het hem doen,
    Bart
    Dank voor de support en gewoon altijd nuchter blijven in dit soort lampenkwesties.

  8. Klaverblad zegt:

    Bijzonder blog.
    Met veel interesse gelezen.
    Je krijgt natuurlijk meteen associatieve invallen.
    Voor mij ben je altijd "prettig rechts" geweest.

  9. jp zegt:

    Volgens Aristoteles is het een deugd het juiste midden te kiezen tussen extremen.
    Duurzaamheid is een deugd. Dus het midden van je twee rijtjes is prima. Probleem opgelost.

  10. Rene Scheffer zegt:

    KB…
    Thanks. Voor mij de uitdaging om van een onderwerp waar ik toch eigenlijk niets mee heb toch iets van te maken en uiteindelijk ben ik na het schrijven toch wat duurzamer.
    Trouwens, sociaal maatschappelijk ben ik behoorlijk links, vrij extreem zelfs!
    JP…
    Verstandige woorden! Zo zit ik doorgaans ook in elkaar, het midden zoeken, In de blogs hier chargeer ik soms wat.

  11. cor3306 zegt:

    Goed dat ik je lees nu kijk ik anders tegen de dag van morgen aan…… ik zal ’t met mijn hulp bepsreken als ze weer zo ongenadig met de stofzuiger overal tegen aanbeukt ( trouwens ‘prettig rechts’is voor mij links…… ;))

  12. easywriter zegt:

    Ik moest erg lachen om je lijstje. Je wilt trouwens toch niet beweren dat je op crocks loopt?! En de duurzamen – ik hoor daarbij omdat wegens geldgebrek alles bij mij echt wel lang mee moet gaan – lopen eerder op plastic teenslippers dan op jezussandalen. En zijn beslist niet allemaal gristelijk of (wellicht nog erger) antroposofisch. Trouwens, wat een contradictio in terminis, de dag van de duurzaamheid: die moet toch wel wat langer mee?

  13. MetaMama zegt:

    Zoals jp ook aangeeft ligt de deugd in het midden. Dat is voor veel mensen echter te saai totdat je de kunst van het balanceren ontdekt, dan kun je er een hoop lol aan beleven. Kom maar op met dat midden-rijtje!

  14. paco painter zegt:

    Mooi lijstje! Maar waar ikdan weer niet tegen kan is dat er weer ergens een dag van is

  15. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Kijk Rene, dat zelfs jij nu begint met meedenken…….. dat is een grote stap voorwaarts toch? Daar begint het voor iedereen mee.
    Op dat lijstje dat hier en daar blijk geeft van vooroordelen ga ik niet echt schieten, ik wil het alleen voor de friet opnemen.
    Frieten zijn vegetarisch verantwoord, gemaakt van een locaal gewas, kan gebakken zijn in biologisch verantwoorde olie. Wat wil je nog meer? Ik zeg duurzaam.
    Ik heb geen idee of ik het ‘beter’ doe dan jij of anderen. Ik ben een fanatiek fietser en als ik erover nadenk vind ik met de fiets de stad ingaan makkelijker. Eigenlijk ben ik te lui om dat met de auto te doen.
    Parkeren in de binnenstad is altijd een probleem en altijd duur en daarna moet je van winkel naar winkel lopen en al je aankopen meesjouwen, veel te vermoeiend.
    Nee liever ga ik met mijn aanhaakfietstas de winkel in, stop mijn boodschapjes daar direct in en hang ik die buiten zo aan mijn bagagedrager. Gemak dient de mens.

  16. Rene Scheffer zegt:

    Cor…
    Blij dat ik op deze manier nog een extra bijdrage heb geleverd.
    Easy…
    Je reactie is een miniblog en raak ook! Neen, niet op Crocks, doorgaans Ecco of Riecker (middensegment)
    Meta mama…
    Middenrijtje, als ik mijn best doe kom ik eigenlijk ook wel steeds op het midden uit.
    Paco..
    Voor jou is het elke dag om 00.00 de dag van je nieuwe blog .
    CAM
    Thanks. Ik pak vaak de auto, maar wanneer ik boodschappen moet doen neem ik de fiets en dan inderdaad ook met een fietstasje in de hand. Lullig. aandoenlijk ziet dat eruit altijd

  17. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    "Lullig. aandoenlijk ziet dat eruit altijd "
    Nee joh, dat is de houding van de toekomst. De lul is hij/zij die een plastic tas koopt…….
    Ik heb het laatst uitgeprobeerd met echtgenoot. Hij met auto die om moet rijden en parkeren en ik met de fiets 2x korter direct over de paadjes langs de vijvers en doorfietsen tot bij de ingang van de C1000. Ik won dat op mijn slofjes en begreep hij eindelijk waarom ik fietsen makkelijker vind.

  18. Max zegt:

    Moet ik hieruit concluderen dat je crocks draagt of iig meer meer hebt dan met sandalen? Ach ja ieder zijn gebreken 😉
    Verder is natuurlijk het financieel voordeel het gebied waar de ‘duurzaamheid’ zich zal moeten verkopen. Volgens mij komen we er niet met idealen, hoe goed bedoeld die ook zijn. Uiteindelijk moeten dingen kostendekkend zijn en dat geldt voor veel duurzame initiatieven/technieken nog niet. Maar we komen er wel. En zeker wanneer b.v. fossiele brandstoffen opraken, zullen duurzame alternatieven vanzelf relatief aantrekkelijk worden.

  19. prometheus zegt:

    Duurzaam op de dag van de duurzaamheid is voor vele alle duurzaam genoeg. Door de afwegingen die je maakt ben je al verder dan een ieder die meent dat hij/zij wel duurzaam is.Gaat dus al best goed Rene!

  20. Rene Scheffer zegt:

    CAM
    Leuk dat het zo snel kan veranderen, lul zijn of niet
    Max…
    Neen IK niet, was slechts een plastic voorbeeld
    Financieel is de sleutel en daar heeft de overheid een rol, zoals nu met de auto´s
    P….
    Bedankt voor je support en daarom durfde ik het ook te plaatsen.

  21. sprakeloos zegt:

    Lekker lijstje Rene, kan ik lekker bij wegmijmeren deze middag. Ben alleen thuis voor een paar uur, zomaar op zaterdagmiddag.
    Maar is wegmijmeren wel duurzaam?
    Tuin vraagt om winteracties, het huis is toe aan ………
    Duurzaam, het leven is veel te kostbaar voor al die moeilijke keuzes.
    PS. Is Gristelijk wel duurzaam? Tja het bestaat al lang, dat wel, maar duurzaam toch niet altijd

  22. Henk Daalder 9-9-9 zegt:

    Je mist het belangrijkste van duurzaam: Duurzame energie en het reduceren van CO2 uitstoot.
    Verder is duurzaam niet iets links, de ministers die er iets substantieels aan deden waren VVD’ers
    De huidige vvd fractieleider, hoe heet hij ook alweer?, lanceerde "groen rechts"
    Maar het belangrijkste aspect van duurzaam is het lange termijn perspectief.
    Daarom is duurzame energie zo belangrijk. De bijbehorende CO2 uitstoot gaat onokleerbare klimaat effecten geven.
    Alle andere dingen die je noemt herstellen zich weer op de lange termijn, maar ook hier geeft een lange termijn benadering meestal de laagste kosten.
    En bloggen over duurzaam is ook een duurzame bezigheid, want als je wilt blijft je tekst eeuwig beschikbaar.

  23. Rene Scheffer zegt:

    Smakeloos…
    Ik zou even uurdje stadten en dan naar de tweede helft van een aardige amateurvoetbalwedstrijd en daarna thuis even suffen. Chr. mensen doen vaak duurzaam, hoewel sommigen weer wel grote onzuinige autos hebben en dan nog wel een visje achterop nota bene..
    HD….het was helemaal geen echt duurzaam blog, eerder vorm van min of meer universele zeklfreflectie. Maar dat van die VVD ers was me onbekend. En over duurzaam bloggen, ja dankzij de onvolprezen server van de VK!

  24. sprakeloos zegt:

    Smakeloos! Weet je wat Smakeloos is, Sprakeloos in een Volvo 850 die amper 1 op 10 rijdt, maar wel lekker. (Ik ben wel fietsforens merendeels van de tijd, dat dan weer wel)

  25. Rene Scheffer zegt:

    Sprakeloos
    Oei foutje
    Ik stel je reacties juist altijd zeer op prijs!
    Wellicht had ik even SMokey Robinson in het hoofd en dan krijg je deze foute samentrekking.

  26. sprakeloos zegt:

    ik weet niet wat je in gedachte had, maar ik heb geen lange tenen hoor, meestal. Tenen schijnt wel een hot item te zijn in de laatste blogoorlog.
    gr. soms toch ook wel smakeloos

  27. Rick zegt:

    Hallo Rene,
    Wat dacht je van de duurzame blog http://www.toekomstinvestering.nl

  28. Rick zegt:

    Hoi Rene,
    Heb je trouwens interesse om een achtergrond artikel te schrijven over een duurzaam onderwerp dat je zelf mag bepalen. Dit artikel komt dan in de categorie duurzaam uitgelicht te staan op de voorpagina van http://www.toekomstinvestering.nl. Een linkvermelding van uw website of blog kan opgenomen worden in het artikel.
    Met vriendelijke groet,
    Rick

Geef een reactie

