Over `Ramona` en mijn ringtone – The Pixies.


Er is een al dan niet tijdelijke kracht bij ons op kantoor in de lokatie `overkant`, Ramona heet ze. Ze gaf me bij het voorstellen een hand. Bij het horen van de naam begon ik te neuriën. Natuurlijk het lied van de Blue Diamonds. Al neuriënde besefte ik dat dit uiterst vervelend moest zijn. Ik weet dat ook bij mijn dochter van ruim 4 (daar is ze weer!) dat ze erg boos en verdrietig wordt als anderen het liedje van Nick en Simon “Rozanne” zingen.
 
 

Ik schatte in dat ik Ramona blij kon maken met `The Pixies`. Ik had bij Ramona immers twee associaties en die tweede was “I heard Ramona sing”. Ik beloofde haar het te mailen, wat ik ook deed en ze leek er blij mee.

 
Vandaag, twee maanden later dacht ik haar aan de lijn te hebben. Nadat ze vertelde dat de door mij gezochte collega er niet was neuriede het Ramona lied van The Pixies. Of ik wat op had in de pauze” vroeg ze. “Neen dat heb ik niet nodig, Ramona zei ik, ik doe net zo raar zonder drank“. Later belde de gezochte collega, heer P. en zei dat ik nie Ramona maar Annemieke aan de lijn had. Hij beloofde het misverstand uit te leggen. Omdat ik na een moeizame eerste 25 jaar wat dit betreft heb afgeleerd in principe niet voor paal te staan, stond ik dat ook niet. 
 
Ramona bracht me dus op The Pixies. Ee groep uit de late jaren ’80. De muziek van Pixies kenmerkt zich door vlijmscherpe gitaarpartijen, manisch-doch-kwetsbare zang en eigenzinnige gitaarriffs die vaker 3 of 5 maten beslaan dan de gebruikelijke 2 of 4. Ook het gebruik van grote dynamiekverschillen is kenmerkend voor het Pixies-geluid; harde gitaarpartijen vormen een geluidsmuur die wordt afgewisseld door harmonisch gezang en gitaarspel.
 
Ik pikte deze muziek vrij snel op als vroege dertiger en bezocht zelfs een concert in Vredenburg rond 1990, waar ik danig onder de indruk was, vooral ook door het contrast met de engelachtige zang van Kim Deal, die later furore zou maken met The Breeders.
 
Dezelfde Pixies treden op 13 oktober as. op in de Heineken Music Hall. Natuurlijk zou ik er bij zijn. Maar ik ben dan door verplichtingen niet in de gelegenheid (klinkt lulliger dan het is).
 
Vanavond luisterde ik in de auto weer eens naar de CD Bosanova en de solo CD van Frank Black. Bij het nummer Cecilia Ann schrik ik altijd want dat is mijn ringtone. Ja en schrikken doe ik van de telefoon omdat ik door ervaring heb geleerd dat van de 30 telefoontjes er 15 werk zijn, 8 thuis, 3 leveranciers, 2 verkeerd verbonden en 2 ongewenst bezoek. Zelden wordt gezegd `u hebt een prijs!`
 
Hieronder een kort Youtube opwarmertje voor de liefhebbers!

 

 
`I heard Ramona sing`, speciaal dus voor alle kantoor Ramona’s die de Blue Diamonds niet meer kunnen horen. Het is een solonummer van frank Black, zanger van The Pixies. 
 
 
  

Mijn ringtone "Cecilia Ann", agressief dwingend, zoals de mobiele telefoon nu eenmaal is. Eerst 50 seconden wachten en dan komt het. 
 
 
 
 

Als uitsmijter The Happening, kenmerkend voor The Pixies. Langzaam beginnen en dan keihard en tweemaal afgewisseld door harmonieus gezang.
 
 
Hoe eindig je eigenlijk een `muziekblog`, vraag ik me nu af.
 
  

 
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-09 en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op Over `Ramona` en mijn ringtone – The Pixies.

  1. martin zegt:

    Met muziek en zonder woorden, zou ik zeggen.

  2. Klaverblad zegt:

    Er zijn meer songs met een meisjesnaam als titel.
    Ik heb iets met Suzanne van Herman van Veen.
    Maar Ramona?
    Een van de vervelendste liedjes uit de top-10 die ik ooit gehoord heb.
    Ze traden een keer op tijdens een kerstdiner
    en toen ze aan Ramona begonnen ben ik naar het toilet gevlucht.
    Leuk blog…

  3. paco painter zegt:

    Een muziekblog sluit je niet af. Je schrijft gewoon, wordt vervolgd.
    Zeer van genoten

  4. fred van der wal zegt:

    Hoe een muziek blog te besluiten?
    Met een Fade Out.

  5. Man met baard zegt:

    The Pixies waren geweldig, wat Frank Black later deed was toch allemaal minder.
    Cecilia Ann is overigens een cover, het origineel is van The Surftones.

  6. Rene Scheffer zegt:

    Martin….Ik denk dat je gelijk hebt maar dat is tegen mijn natuur
    KB….Thanks, gek ik vind Ramona van The Blue Diamonds niet eens onaardig
    Paco …Blij te horen oude rocker
    Fred…Leuk jou weer eens te zien hier.
    MMB.. Inderdaad, Frank Black is iets minder maar ik vind het toch knap dat hij in de buurt komt. Surftones, ik zag het bij Youtube.

  7. thera zegt:

    Weet je dat het liedje Ramona al heel oud is? Ik was gisteravond bezig met een reactie, maar werd toen afgeleid. Wacht, nog een poging. http://www.youtube.com/watch?v=iJSEx8LRo7o&feature=related Het was de filmmuziek bij een gelijknamige film gebaseerd op het boek van Helen Hunt Jackson uit 1884. Ook Louis Armstrong heeft het liedje vertolkt. De Blue Diamonds hebben het bekend gemaakt in Nederland. 🙂

  8. Rene Scheffer zegt:

    Thera….
    Leuk je weer eens te zien. Ik heb een nieuwe Dell laptop met weer goed beeld en geluid en het filpmje net gezien, heel bijzonder. Thankx

  9. grandmaster.dj zegt:

    Heb de laatste jaren regelmatig hun Acoustic Live in Newport DVD opgezet. Tot mijn eigen verbazing hoor ik sommige songs liever in deze versies dan in de oorspronkelijke uitvoeringen. Where is my mind?

  10. Rene Scheffer zegt:

    GM
    Acoustic Live, ga ik eens opzoeken!

  11. oliphant zegt:

    This is for Rozanne, sweat girl of mine…Chris de Burgh, zou dat mogen???
    Zo mooi…maar nu even verder lezen.
    Groet O(nz)

  12. Rene Scheffer zegt:

    Oliphant….
    Tuurlijk, ga het eens opzoeken. Veel plezier daar DO.

Geef een reactie

