`Dr. Kutker?´ – Dat koop ik niet zei mijn vrouw


De TV gaat bij ons rond 19.30 uur meestal aan, Dan wordt er even gezapt via DWDD en RTL nieuws en voor je het weet luister je gedachteloos naar reclame. Het ging deze keer om pudding. Ik was net bezig met de TV gids en wilde de laptop in gereedheid brengen. De puddinkjes werden getoond en een damesstem zei `van dr. Oetker`.

 
Zowel mijn vrouw als ik waren even stil. Wat? Dr. wat? De vrouwenstem zei geen dokter OEtker zoals wij dat allebei van heel lang en wel 30 tot 40 jaar al kennen. Dr. Oetker van de pizza’s, puddings en vooral bakbenodigdheden zoals voor taart en cakemixen. Dokter OETKER dus, de OE van OEkel en OEtlul en kOEk. Zo kennen we het product dat duidelijk en degelijk is en een zekere Germaanse betrouwbaarheid suggereert.
 
Maar de stem zei wat anders en wij vroegen ons allebei af waarom. Zou het een ode zijn aan de Duitsers nu zoveel jaar na de oorlog. Zou het een politiek correcte poging zijn om eindelijk na zoveel jaar recht te doen aan de taal van onze Oosterburen? Alsof een aantal lezers van het dagblad Trouw onder aanvoering van een rechtschapen docent Duits een brief heeft geschreven naar de Nederlandse vestiging van het bedrijf, die om van het gezeur af te zijn daarop dan maar positief heeft gereageerd.
 
We hoorden het allebei goed. `Koop deze pudding van DOKTER UTKER`. Nou, zei mijn vrouw, ik ken het alleen als dr. OETKER.
 
Vaak spreek ik haar tegen en zij mij omdat we allebei in verschillende levenssferen ten opzichte van elkaar voor of achter lopen. Maar we voelden ons allebei onze jeugd ontnomen leek het wel. Alsof we 40 jaar in iets fouts geloofd hebben, alsof we te oud zijn en verschrikkelijk achterlopen.
 
Dr. UTKER dus.  Mijn vrouw zei `dan liever niet, klinkt toch iets te veel als KUTKER`. Ik kan ze slechts gelijk geven en beloofde haar uit gezamenlijk protest en uit respect voor haar gevatte opmerkzaamheid snel een blog te schrijven.

Verantwoording.
 
Kop en deel inhoud na gisteren een fractie veranderd om te voorkomen dat ik via de Google eeuwigheid blijf verbonden aan te vulgair taalgebruik (met dank ook aan Easywriter).
 
Ben ik net gaan googlen en zie ik dat de (k)Utkerdiscussie op verschillende fora al speelt vanaf juni jl. Ik meende dus heel origineel te zijn maar was dat dus niet, behalve dan de persoonlijke context en inkleuring van het blog.  
 
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-09 en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

40 reacties op `Dr. Kutker?´ – Dat koop ik niet zei mijn vrouw

  1. Jezzebel zegt:

    Wow, wat een lef, je zegt ‘kuttendokter’.
    Ik heb je afbevolen.
    .

  2. Rene Scheffer zegt:

    Jezzebel
    Zie probleem niet. Is min of meer neutraal woord door fonetische associatie.

  3. eWil zegt:

    Stukje Wiedergutmachung de andere kant op? Want het IS natuurlijk wel gewoon Dr. Utker.

  4. Guzzler zegt:

    René, ik heb je weer aanbevolen. Alleen al vanwege die belachelijke afbeveling van Jezzebel.
    Ik kwam er trouwens pas na jaren achter dat Nike ( Naaijk ) behoort te worden uitgesproken als Naaijkie.

  5. fred van der wal zegt:

    Nou zeg, ik geef een aanbeveling, niks afbeveling, want het is een geestig stuk proza!

  6. Rene Scheffer zegt:

    E Wil.
    Ik heb het idee dat die OE een U is maar toch in mijn brein heeft het zich al 40 jaar als OE gezet.
    Warschau is ook Warshawa geworden, weer wat anders maar ook zoioets.
    Guzzler
    Thanks, maar ondanks de verschillende aanbevelingen sta ik nog steeds niet op de daglijst, dus er zal meer afbevolen zijn, lijkt het. Naaaikie weet ik al 5 jaar.
    Fred vdW
    Thans voor compliment. Nu was mijn vrouw ook blij met deze bijval en toen zei ik haar `nou niet iedereen zal blij zijn met bijval van de beruchte Fred vdW`. Maar ik zie een compliment uit jouw mond als een teken van enige literaire kunstzinnigheid.

  7. trekmoment zegt:

    Nou zeg, wat een klotestuk, twee keer aangebeft, al heb ik dat van Fred gejat, poing! Nu lekker kuttenlevertjes bakken met een gelikt uitje er overheen en dan voor de kijkkut zitten! Yezz!

  8. trekmoment zegt:

    Enneuuh Rene, je staat er al op hoor! Die voorpagina, tof!

  9. Smokey Robbinson zegt:

    Grappig stukje. Een dokter die pudding maakt. Kan dat wel lekker wezen?

  10. Smokey Robbinson zegt:

    Dokter Utker, kwarktaart met aambeien, jakkes!

  11. Rene Scheffer zegt:

    Jezzebel, Trekmoment en Fred van der Wal samen reragerend op een blog van mij.
    Alsof ik er na bijna 3 jaar VK blog voor het eerst echt bij hoor….
    Trekmoment, lachen om prachtig woordgebruik
    SR, ook lachen, dank u!

  12. sprakeloos zegt:

    Rene, ik voel met je mee als het gaat om dokter Oetker, maar volgens mij is het pure marketingstrategie. Bij de rimpeltjeszalf van Oil of Olé, Oil of Olaz etc.
    De mens moet bij minime naamsverandering weer nadenken en met nadenken blijft het product in je geheugen gegrift al is het niet altijd in positieve zin naar nu blijkt.
    Uiteraard aanbevolen.

  13. hippocampi zegt:

    klinkt als een overname 😉
    beide varianten klinken onappetijtelijk
    gr. hippo

  14. Islomaan zegt:

    Leuk huiselijk blog.
    Een hyper correcte collega had het blozend wel ‘ns over "nuken".
    (Zwaar aanbevolen.).

  15. Bregje Buitenwijk zegt:

    ik ken een hele goeie kuttendokter dus als je vrouw er nog eens eentje nodig heeft dan kun je me mailen hoor:)

  16. cor3306 zegt:

    Ik heb het ook gehoord Rene, ’t viel wel op, maar het is een hypercorrecte uitspraak de de e achter de o betekende in het Duits de umlaut dus een u met twee puntjes dus net als Goethe…..maar wat zit ik wijsvingerig te leraren, jullie wisten dat natuurlijk al lang en jij denk ik ook wel Rene; maar ik vind ’t een loek stoekje dus een aanbeveling

  17. cor3306 zegt:

    zo nu is duif ingelogd……..

  18. cor verhoef zegt:

    Ik ook lekker aanbevolen, al was het alleen maar om die zondagsdichteres te zieken 🙂

  19. easywriter zegt:

    Ook Easykid riep gelijk bij de eerste keer dat hij deze commercial hoorde: getver, dr. Kutker, koop in het vervolg maar de eigen-merk-pizza’s.

  20. paco painter zegt:

    Een dikke aanbeveling! Om het netjes te houden zou je het ook kunnen vertalen in jezebellendokter.Komt op hetzelfde neer.

  21. sprakeloos zegt:

    PACO, ga je mond spoelen (met groene zeep zou mijn moeder erachteraan zeggen)

  22. Kokopelli zegt:

    @René: Wij zeiden dat thuis ook altijd: Oetker. Wat zou je anders moeten zeggen? ;-)))
    En strak aanbevolen natuurlijk. Laat de Oetkerdokters maar in volle glorie prijken op de genotstop van de Allerbelangrijkste Lijst der Lijsten waarvan bijna niemand in de wereld weet weet hoe die écht als een slagroompuddinkje overeind geklopt dient te worden…
    Môgge,
    Kokopelli

  23. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Tuurlijk Renee, hou gewoon vast aan die OE. Dat past bij je 😉

  24. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Foutje…………

  25. maria-dolores zegt:

    ik zag ineens dat je de titel hebt veranderd :-).
    ik kende die doktor nog uit Duitsland. daar vond niemand het een rare naam.

  26. Rene Scheffer zegt:

    Sprakeloos…Je hebt gelijk, marketingstrategie, voor mij was het altijd olaz inderdaad
    Hippo….smakeloos, hangt van mijn bui af en de al dan niet mogelijk projectie in de dr. rol en het patientengilde
    Islo…,maar dat klinkt wat bedompt viezig
    Bregje…meen je het of is het je ex?
    Cor …bedankt, van u kan ik schoolmeesterspraat zeker wel hebben
    Cor V….bedankt maar daar is het me niet voor bedoeld
    Easy….Kop was eerst vulgairder en ik heb maar gebruik genaakt van de vondst van Easykid
    Paco….eens met vermaning van Sprakeloos
    Koko…thanks voor de net niet cryptische woorden
    CAM….OE ja dat past beter bij me dan U, klopt
    MD…Titel speciaal veranderd om ook nette mensen te lokken

  27. Mo zegt:

    Sinds ik in Duitsland heb gewoond (rond 1990) roep ik al UTKER tegen de reclamejongens, tot grote hilariteit van mijn kinderen toen ze klein waren en die overigens ook vrolijk mee-utkerden.

  28. Jezzebel zegt:

    @Rene, ik glimlach naar je. 🙂
    Wat mooi, dat je op de rol staat.
    Ga door man.
    Ik verlang naar je woorden.
    Sterker, nog ik heb je in mijn favorieten gezet.
    Waar menigeen uitgedonderd is.
    Dat weet hij wel.
    Die zoveel zeggen wou.
    Maar nooit zijn mond open kon hou… en zo.
    .

  29. Rene Scheffer zegt:

    MO…
    Grappig dat je in Duitsland hebt gewoond als `die nette Frau vom zahnarzt im dorf`. Ach, utker is gewoon wennen, denk ik dna maar
    Jezzebel…
    Je begint en eindigt het blog. door je reactie kwamen er enkelen extra op af en en bleven anderen uit angst eerst even weg. Dit was een zogenaamd kort impulsblog (5 % van mijn oeuvre), in 15 min geschreven en met aansprekende kop, dat blijkt nog het meeste te trekken, zoals ook het blog over de gastendoekjes van Jantje Smit, Maar dank voor je woorden. velen zijn mij voorgegaan. Ik heb geen angst weer van de lijst te worden geschrapt. Het aanpassen van de titel zal zeker geholpen hebben om alsnog bij je in de gunst te zijn gekomen.

  30. thera zegt:

    Ik begrijp de consternatie niet goed. Toen ik de reclame hoorde, dacht ik: "Zie je wel!, Het is uh en niet oe." Ik vind dat we met woorden hetzelfde doen als met de Indische en Chinese keuken, scheutje maggi (he Easywriter!) erin en het smaakt Nederlands. Zo heet hier in dit dorp een strontvervelend jongetje Giovanni en hij wordt dus Gieooovanni genoemd door zijn ouders en anderen. Noem het kreng dan Jantje als je het lekker Nederlands wil houden, of spreek de naam goed uit. Maar ik ben misschien onbillijk. De pizza’s van dr Utker zijn trouwens super lekker. Goede bodem. Zo ontdekten wij laatst.

  31. Rene Scheffer zegt:

    Thera
    Natuurlijk was het gespeelde consternatie wat mij betreft. Ik als Germanofiel en Internationalist…..
    Maar ik heb daarnaast ook iets meneer Harmsenachtigs, iets oubolligs en dat leidde tot enige scepsis. En alleen al bij de woorden utker ontspon zich een quasi verontwaardigd blog, waarvan ik ook nog eens aanvoelde dat het met de titel aardig zou scoren en dat is ook wel weer eens aardig na enkele blogs die ik minder voor de buhne en meer voor mezelf heb gemaakt.

  32. Ivy (Heyta) zegt:

    Het klinkt inderdaad voor geen meter! Als ze een ümlaut bedoeld hadden, hadden ze die meteen vanaf het begin moeten schrijven. Nou zeggen wij hollanders lekker OEtker. Niet dat ik dat spul lust, veels te zoet, net zo erg als Jonker Fris, maar dat geheel terzijde.

  33. Rodehond zegt:

    Wat een reacties! Misschien moet ik ook eens gaan posten op vkblog, dan hadden we deze vruchtbare discussie over vulgaire associaties bij de voedinggigant al maanden geleden kunnen voeren 🙂
    Evenzogoed bedankt voor je reactie op mijn blog!

  34. Rene Scheffer zegt:

    Ivy…
    Twas vanaf juni 2009 dat de uitspraak in de reklame is aangepast. Zoet? Kweenie, eet eigenlijk nooit dat soort dingen.
    Rodehond….
    Blij dat je niet boos bent!
    Over aantal reacties: die eer heb je alleen als je heel veel bij anderen reageert en een reputatie hebt opgebouwd door schrijfkunst, querulanterij of anderszins.
    Voor andere lezers: op de site van Rodehond staat al maanden een blog van bijna gelijke strekking. Ik zag dat pas gisteren. http://rodehond.web-log.nl/rodehond/2009/week24/index.html

  35. solvejg zegt:

    Ik had ook al ergens zo een discussie gezien en heb in een deuk gelegen om de meest grappige reacties. Hier gaat het geloof ik vooral om je titel?? Mooi dat je die hebt aangepast, ik dacht eerder deze week dat je het over gynaecologen had….. Ik eet overigens geen pudding van OETker, maar wel pizza’s (voor die bodem :-)) En blijf – als ik het er al over heb, dat is gelukkig zelden – gewoon de OE gebruiken…..

  36. Rene Scheffer zegt:

    Solvejg
    Na enkele reacties heb ik de titel inderdaad aangepast. Ik zag op de teller dat het blog veel werd gelezen, maar mensen durfden of wilden door de titel niet reageren. Later weer wel. In die zin heeft Jezzebel dus ergens toch wel gelijk gehad. Dr Oetker, ik ga er eens op letten in de supermarkt, nog niet eerder gedaan.

  37. Draver zegt:

    Genoten van de reacties op je blog

  38. Rene Scheffer zegt:

    Draver…..Ik ook. Maar toch ook wel een beetje van het blog zelf?

  39. Delftse Ransbankier zegt:

    Beetje late reactie, komt door verhaal dat ik vandaag op de gang hoorde.
    Misschien ben een ouwe vent, maar ik meen me te kunnen herinneren dat Dr. Oetker op de buis begonnen is met Utker en kort daarna is overgestapt op OEtker. Misschien omdat ze meende niet begrepen of herkent te worden.

  40. Rene Scheffer zegt:

    Beste ranscollega.
    Dat ben ik helemaal kwijt, zou kunnen, eerst U en toen OE? en nu weer U.
    Wat ik eigenlijk vervelend vind is het volgende. Ik wil altijd origineel zijn. Ik schreef dit blog twee weken geleden, geheel te goeder trouw bij wijz evan impuls en zag pas later dat er in de blogwereld en zelfs in het NRC vanaf juni al ontzettend veel over geschreven is.
    Weekendgroeten Rene

Geef een reactie

