Ranzen


Ik heb wel wat met woorden die niet bekend zijn en op enig moment toch een zekere betekenis krijgen, eerst in kleine kring en later breder. Op dit Volkskrantblog heb ik en passant pogingen gedaan met woorden als foezelen, foezelmomenten en augustusbenen, `non valueuze` (als bijvoeglijk naamwoord), vozen (bestaat al wel een beetje) en preventief plassen. Soms met succes en soms met minder succes.

 
`Ranzen` zou ook een woord kunnen zijn dat wordt opgepikt. Een collega van mij, 20 jaar geleden student in Delft, had het er wel eens over. `Vanavond lekker ranzenop de bank`, zei hij dan. Ik dacht er van alles bij. Mijn associaties waren “ vloeibaar vet, vies, sex, over tijd, zuur, onfris, vieze filmpjes”. Hel bleek minder erg in de door hem eraan gegeven betekenis. Gewoon wat hangen op de bank en verder wat zappen en een pilsje drinken. Eigenlijk een tamelijk onschuldig vermaak, maar wel lekker. Als ik de man zie moet ik er altijd aan denken.
 
In deze betekenis houdt ranzen ook iets in van onverplicht en onbepaald. Zappen past daarin, een goed boek lezen weer wat minder. Het heeft ook iets van hangen en minder van zitten. Het heeft iets egocentrisch; ranzen kun je ook alleen.  Over het woord kom ik op internet weinig tegen. En dat is jammer want het is een mooi woord. Bijna net zo mooi als vozen, al is dat wat vieziger en sexiger. Vozen is anders en minder beladen dan sex door het kleine en besmuikte en maar ten dele afgemaakte handelingen of zelf slechts pogingen ertoe.
 
Zo is “ranzen op de bank” een vorm van zitten maar dan anders. Zeg maar een niet-Calvinistischer manier van zitten. Een vorm van zitten die je geëxalteerde ledigheid zou kunnen noemen. Een duidelijke demonstratie van luiheid.
 
Soms heb ik op het werk een avondvergadering. Ik hoop dan altijd dat die voor 22.00 uur is afgelopen. Ranzen doe je immers niet tussen 23.15 en 24.00 uur, dat is te kort. Twee uur achtereen is wel het minmum eigenlijk.
 
 
Ik hou ervan en ga het vanavond weer doen. Links de TV gids, rechts de krant en op mijn schoot de laptop, schoenen uit, overhemd uit de broek, af en toe voetbal kijken en om 22.00 uur een pilsje, wat Tucjes bij de hand en rond 23.30 uur een glas Sambuca. En dan, wanneer de ogen steeds kleiner worden in de keuken een stuk chocola pikken, dan langzaam naar boven en snel in het bed glijden.
 
 
 
 
 
 
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-10 en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

26 reacties op Ranzen

  1. beus zegt:

    Eén pilsje met Tucjes bij het voetballen en pas om 22.00 uur, dat is echt ranzig.

  2. Rene Scheffer zegt:

    Beus…
    Ik maak het niet mooier of erger dan het is. Ik ben een brave ranzer.

  3. cor3306 zegt:

    Kees van Kooten &co waren goed in het gebruiken van zulke niet bestaande woorden, ook Carmiggelt deed het; een beetje ranzen, mooi wooord en de betekenis groeit er als vanzelf geleidelijk in

  4. sprakeloos zegt:

    @ Beus heeft je wel bij de rans te pakken. Ranzen, ik begrijp je goed Al Bundy uit Zeist. Het moet nog vallen bij mij qua gevoelswaarde. Het is waarschijnlijk de manier waarop mijn zoon het woord ranzig gebruikt.

  5. Rene Scheffer zegt:

    Cor….
    Wist ik niet van Van Kooten en Carmiggelt. Ik heb wel vertrouwen in het woord `ranzen`. Op google sta ik al op drie.
    Sprakeloos…
    Komt vanzelf. Probeer het even voor te stellen. Maar veel mensen zullen het ook niet kunnen en niet willen dat `ranzen`.

  6. Kokopelli zegt:

    @René: Allemaal mooi en wel dat ranzen – heerlijk woord overigens wat nog veel meer ruimte tot interpretatie biedt – maar dat voorslaapse chocoladesnuiven in de keuken vind ik pas erg…
    Groet,
    Kokopelli

  7. Smokey Robbinson zegt:

    Ranzen vind ik een mooie woordvondst. Dien houen we erin.
    Past goed bij Al Bundy, zoals Sprakeloos zei.

  8. ijskastmoeder zegt:

    Kom op, bij een beetje ranzen hou je de klok toch zeker niet in de gaten 😉

  9. Antoine Robbesom zegt:

    Ranzen, een woord om over te dromen René:) Voorlopig kan ik me geen ransmomenten veroorloven… OM twee uur half drie gaat de laptop in de standby-mode en om half negen weer aan….

  10. Aad Verbaast zegt:

    Misschien een suggestie.
    Schrijf een ‘tegenboek’, of vervolg: "het zit op de bank en ranst."
    Yvonne Kroonenburg leeft nog van de commissie op haar boek: het zit op de bank en zapt.http://www.bol.com/nl/p/boeken/het-zit-op-de-bank-en-het-zapt/666883072/index.html

  11. paco painter zegt:

    Ranzen en hangen. Twee woorden voor hetzelfde.Gek dat ranzen dan als negatief wordt ervaren.
    Prima blog weer , Rene

  12. Het Triumviraat zegt:

    Ja lekker ranzen, met veel biervlekken en chips tussen de naden van het bankstel, Zalig!

  13. Theo zegt:

    Ranzen op de bank.
    Ik moet je eerlijk bekennen, dat ik dat sinds 1982 niet meer doe.
    Wel weer genoten van je blog.

  14. sprakeloos zegt:

    hangen en ranzen: Ransjongeren, ransouderen?

  15. Robert Kruzdlo zegt:

    Leuk blog weer…
    Groet Robert

  16. trekmoment zegt:

    Zompig hoor!

  17. Ivy (Heyta) zegt:

    Zo te zien is ranzen een typisch mannelijke aangelegenheid.
    Wat doen de dames in die tijd???

  18. Zich van Verre zegt:

    tuccie schranzen, tukkie doen

  19. Fleur and the catastrofe zegt:

    Opteer je voor een valsgebit?

  20. hippo zegt:

    ondanks het ranzige randje toch buitengewoon smakelijk opgediend,
    gr. hippo

  21. sprakeloos zegt:

    @Ivy (Heyta) natuurlijk is dit een mannenaangelegenheid. Ik weet niet beter dan vrouwen zich zetelen voor de tv, in ontspannentoestand hooguit een leuke ochtendjas met flanellen pyama dragen met hun benen onder hun bevallige achterste, waaruit ze geen scheten laten, niet boeren en bovenal naar roosjes ruiken, als decor voor de ranzende man.

  22. Rene Scheffer zegt:

    KokoÂ….mijn associaties gaan ook iets verder, maar ik probeer te beperken, is moeilijker dan het andere.
    SmokeyÂ….dat is mijn bedoeling, het woord een kans geven
    IjskastmoederÂ…..Ik ben ook geen echte ranzer denk ik; te berekenend en te netjes.
    AntoineÂ…Slapen dus? Slapen is geen ranzen per definitie
    AadÂ….tegenblogs eerder; ik merk wel dat ik de standaard mannendingen meer ga doen zo rond mijn 50 ste.
    PacoÂ….thanks, hangen komt in de buurt maar daarbij ontbreken weer die andere omlijstende zaken
    TriumviraatÂ…Â…vlekken wat minder maar wel kruimels tussen de kussens die ik dan weer wel opruim
    Theo Â…Thanks en leuk dat je er na 3 jaar in het echt bent je leek me ook geen ranzer,
    SprakelooosÂ…..Ik denk dat 40 van d e mannen en 20 % van de vrouwen ransfahig is.
    RobertÂ….. Thanks!
    TrekmomentÂ…..u kon niet ontbreken bij dit onderwerp, tis absoluut geen voorwaarde maar is in het geheel der andere dingen niet uitgesloten.
    IvyÂ…Â….Wat JP zegt. Maar serieus, mijn vrouw komt soms aardig in de buurt qua bijna ranzen
    JP…. 🙂
    Zich van verreÂ….Mooie driedubbel woordspeling
    FleurÂ….uh,. effe denken.
    Hippo Â….Thanks en graag gedaan!
    SprakeloosÂ….ik vind het prachtig verwoord, zo zal het vaak zijn; maar te opgedirkt en uitdagend past weer niet, dat maakt echt ranzen onmogelijk. Bij ranzen hoort geen enkele verplichting, ook niet die van het een beurt geven op lustopwekking vanwege een dame in nachtjapon.

  23. sprakeloos zegt:

    Een dame in de ransomgeving, moet dus dubbelransbestendig zijn. Het kunnen accepteren en het kunnen ‘faciliteren’ begrijp ik dus

  24. easywriter zegt:

    Zouden vrouwen niet ranzen? Ik weet niet hoor, de kruimels bij mij tussen de bankstelkussens komen niet alleen van mijn zoon… ik denk wel dat vrouwen zich er meer voor schamen.

  25. Rene Scheffer zegt:

    Easy….Leuk dat je langslomt, weingig vrouwen die reageren. Toch een mannending dat ranzen. Schaamte en plichtsgevoel denk ik. Voor mannen is het weer een vorm van – soms bevochten- vrijheid, `kunnen ranzen`. Een paar uur geen vragen en aansporingen en bedekte opdrachten van vrouwlief.

Geef een reactie

