Hyves, over de top?


Het is zooooo ontzettend 2008, meldde iemand me toen ik zei dat er nog maar weinig gebeurt op mijn pagina. Ik had al een vaag vermoeden. Een vriendin van ons was al eerder zomaar van Hyves vertrokken, althans ik kon haar niet meer vinden. Eerst was ik even bang dat ik iets verkeerds gezegd had, al zou ik niet weten wat. Ik durfde haar er niet eens niet eens over te bellen. Maar ze was het gewoon zat, meldde ze later.
 
Ik zie het ook aan mijn teller en mijn steeds minder wordende reacties op de blogs die ik soms doorlink naar Hyves. De laatste weken is de teller maar heel langzaam van 2250 naar 2278 gekropen. Er zijn leuke Hyvesgroepen waar ik lid van ben, van `schlagermuziek` tot de `fans van Dasty` en ook `I Ambtenaar`, waar ik weleens wat schrijf. Het concept van Hyves lijkt ook perfect, nog steeds.
 
Je moet wel uitkijken met je privacy. De werkgever en het boevengilde lezen mee en mensen schrijven als “krabbel” soms dingen die je liever niet wilt. En zelf zag ik bij vage kennissen ook van alles voorbijkomen van miskramen tot verbroken verlovingen en mislukte vakanties. Zaken die me normaal gesproken onthouden zouden zijn. En het is ook allemaal zo ontzettend zichtbaar voor iedereen. Zo kan het gebeuren dat je op Linkedin een keurig en hoog opgeleid functioneel netwerk laat zien terwijl op je hyvespagina menige Tokkie, relnicht of sloerie zichtbaar is.
  
Facebook zei me tot op heden niets. Ik stond er wel op met 2 of 3 vrienden, maar nu, begint het te lopen net als Linkedin. Elke week krijg ik wel een uitnodiging. Ik moet zeggen dat het meer rust uitstraalt. Facebook is de toekomst en is internationaal “zegt men“, alsof het een natuurlijke reactie is op de afgelopen jaren waar Nederland zich steeds meer leek te ontwikkelen tot inzichzelfgekeerde natie.
 
Zou Facebook een soort nieuwe ICQ zijn? ICQ bracht me rond de eeuwwisseling in contact met menige dame in verre continenten, van een Australische tandartse, een Mexicaanse tandartse (ja echt) en een Oostenrijkse huisvrouw en iets later zelfs met mijn huidige vrouw. VirtualTourist is eigenlijk ook best leuk, al doe ik daar al jaren bijna niets meer op. Maar daar zijn hele leuke communities van gelijkgestemde reizigers die elkaar ook veel opzoeken
 
Ik zal er niet meer vol in gaan, het kost teveel tijd en energie. Toch blijft het wel leuk om bijvoorbeeld via facebook mijn lieve kleine Zuid Afrikaanse nichtjes (die nu ook al tegen de 50 zijn) te zien. En er meldde zich al een Duitse “Rene Scheffer”, gewoon voor de aardigheid.
 
En Hyves? Ik vind het nog steeds een mooi concept en zo 1 of 2 keer in de week snuffel ik nog wel eens bij deze en gene of maak ik een halve (kap)afspraak met mijn kapster of zeg ik een collega in een ander gebouw even goeiedag. En op het werk roep ik op vrijdagmiddag nog wel eens mijn Hyvespagina op om met een Heino filmpje de stemming erin te brengen.
 
Voor mensen die het echt leuk vinden en graag op een pagina van mij willen, vooruit dan . . . . als u echt aandringt.
 

http://nl-nl.facebook.com/people/Rene-Scheffer/100000014354202

http://renescheffer.hyves.nl/

http://www.linkedin.com/pub/rene-scheffer/5/a67/706

http://members.virtualtourist.com/m/74553/
 
Kan soms even duren voor ik reageer want ik ben druk, er niet dagelijks op en het Volkskrantblog blijft natuurlijk nr. 1
 
 
 
 
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-10 en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

22 reacties op Hyves, over de top?

  1. sprakeloos zegt:

    In 2008 is ook mijn hyves van start gegaan, ik weet niet of het een doodgeboren kind is of slechts de nageboorte, maar erg levensvatbaar is het niet bij mij. 2009 het jaar dus het jaar van herbezinning, ik vind het wel erg jeugdig allemaal en inderdaad, de een na de ander verdwijnt. Mijn oudste zoon ook, maar die heeft nu een nicikname en dus ‘onvindbaar’ voor mij. Moet toch niet gekker worden dat pa je ook virtueel een beetje kan volgen.

  2. Rene Scheffer zegt:

    Sprakeloos…
    Ik ga eens zoeken op Duiven en Sprakeloos……

  3. sprakeloos zegt:

    wel even creatief zoeken;^0

  4. Aad Verbaast zegt:

    Mooie gelegenheid om even te spieken wat er nog naast VKblog bestaat. Waarvoor dank. Even op de vier blogs geklikt.
    Met een glimlach je CV gezien op Linkedin: waar ik las:
    ===
    Past
    bestuursadviseur at Gemeente Zeist
    Aanbevolen blogger at Volkskrantblog
    member at Ondernemingsraad Zeist
    ===
    Aanbevolen blogger at Volkskrantblog??
    Gelukkig later onder de kop"experience" nog wat uitgediept:
    ===
    Aanbevolen blogger
    Volkskrantblog
    (Civic & Social Organization industry)
    January 2007 — June 2009 (2 years 6 months)http://www.volkskrantblog.nl/blog/6628
    Te lezen: 150 columns per jaar.
    ===
    Aanbevolen!

  5. Rene Scheffer zegt:

    Sprakeloos
    Niet gevonden…,wel even gezocht

  6. Rene Scheffer zegt:

    Aad V
    Oei,,,Ja zo gaat dat. Als de netwerken elkaar niet overlappen kun je op de ene wat opsnijden over de andere. Maar klopt wel, want ik was `aanbevolen blogger`. Maar dat bestaat geloof ik niet meer.
    Ik wilde mijn Linkedin ook niet TE zakelijk maken.

  7. Zelfstandig journalist zegt:

    Ik zit ook op LinkedIn. That’s it. Geen Hyves, geen facebook. Netlog wel, maar daar besteed ik zeer weinig tijd aan. En MySpace, maar dat is eigenlijk ‘hors catégorie’.

  8. Rene Scheffer zegt:

    ZJ
    Netlog dat is onontgonnen terrein voor mij
    Maar MySpace, warempel dat heb ik ook nog! Al jaren niets mee gedaan.
    Voor de liefhebber. http://renescheffer.spaces.live.com/default.aspx?sa=70133868

  9. paco painter zegt:

    ja, dat Hyves is niet je dat. Twitter, dat gaat ht helemaal worden volgens mij

  10. cor3306 zegt:

    je bent een druk baasje; hyves heb ik weet je, en facebook heb ik even mee gerommeld

  11. Theo zegt:

    Ik vind het zo bij de jongere generatie horen dat ik er amper kennis van heb genomen.
    ga ‘ns bij je kijken en wellicht hier later terugkomen.

  12. thera zegt:

    Tja, ik heb ze ook, hyvespagina, facebook en een, inderdaad ineens erg actieve, Linkedin. Ik doe met alle net zoveel als met het VKblog. 🙂 De meerwaarde moet ik nog gaan ontdekken, alhoewel ik via Facebook ineens wel weer contact heb met mijn grote neef uit Australië, die ik altijd de mooiste man van het universum heb gevonden. Helaas is hij nu zijn lange blonde lokken kwijt, dat was wel even schrikken. Linkedin zou professioneel inzetbaar moeten zijn, en ik ben benieuwd of dit daadwerkelijk zin heeft. Hyves, oeps, daar moet je echt mee oppassen, want zo word je wel gevolgd door mensen, waardoor je eigenlijk niet gevolgd zou willen worden. Daar doe ik dus of niets, of zet daar bewust dingen neer, die ook op bijvoorbeeld de school van mijn zoon, wel eens onder de aandacht mogen komen. hihi.
    Zo, nu bent u ook weer op de hoogte. Heb ik je al overal toegevoegd? Dacht het wel he. Zo en dan ga ik nu even de tuin in. Niet om te zitten, maar om op te ruimen. Jaja, zonnetje schijnt in het zuidwesten.

  13. Theo zegt:

    Dankzij René’s Hyves weet ik o.a. hoe Thera er uit ziet.

  14. thera zegt:

    Dat denk je maar hoor Theo. Trouwens staat er ook een foto van mij in mijn boek, heb je dat nog steeds niet? Schaam je, nog wel op aanmoediging van jou geschreven ook. 🙂

  15. Rene Scheffer zegt:

    Paco
    Twitter is te snel en te kort en te actueel en je moet dan een internetmobiel hebben. Bij mij reageert er nooit iemand op mijn twitters
    Cor…
    Ik zag het en nu nog een foto
    En dan later misschien heel veel oud leerlingen
    En stel je voor dat jouw oud leerlingen later ooit juf op de school van Theo zijn geweest 🙂
    Thera en Theo…
    Dat is ook een functie die ik graag vervul, facilitator zijn voor anderen , niet dat alleen, maar als bijprodukt en linkedin professioneel? Kan wel. Ik heb bijvoorbeeld mijn time management coach zo van Linkedin in geplukt en zo krijgt ze de meest klanten zei ze. En die foto’s…..gewoon inventief zoeken via via.

  16. knutselsmurf zegt:

    Rene is nog wel een normale naam; misschien zijn er mensen die denken dat je een meisje bent, maar dat zie je in onze kleine wereld wel vaker.
    Je zal maar Jaap de hoop als voornaam hebben.
    Ik heb gemengde gevoelens over Facebook.
    Het lijkt wel een camera in je badkamer.
    Stuur ik iemand een mailtje, krigt die een foto van mij van Facebook te zien.
    Zonder mijn toestemming.
    Solliciteer je ergens, dan gaan ze op je Googelen. Het is niet eens verboden, dat gegluur.

  17. Kees Smit zegt:

    Zo hoor je nog eens wat over al die mogelijkheden, maar verder dan het blog ga ik niet, dat kost al tijd genoeg!

  18. rene louman zegt:

    Leuk om eens te lezen wat je er allemaal aan hebt.
    Ik denk al een tijdje over faceboek, maar ja,…ach….tja……hmmmmm

  19. Antoine Robbesom zegt:

    Ik ben ook te vinden op Hyves, Twitter, Facebook, en LinkedIn, en daar had ik jouw al lang gevonden:) Daarnaast ben ik ook in Orkut, vooral vanwege mijn Braziliaanse vrienden. Twitter heb ik in Facebook geïncorporeerd, zodat iedereen daar mijn bijdragen van het VK blog als van de site kunnen bijhouden. Bovendien plaats ik de foto´s van de site (eyeBrazil) in Facebook. Op Hyves ben ik niet erg actief, aangezien het bijhouden veel tijd kost. LinkedIn houd ik wel bij, maar niet zo intensief als Facebook. Orkutvrienden kunnen nu ook gevonden worden in Facebook, misschien is het niet zo´n slecht idee voor Hyes om dit te doen?

  20. Rene Scheffer zegt:

    Rene L.
    Och soms een beetje, maar het is voornamelijk voor de leukigheid en nieuwsgoierigheid, want dat ben ik ook.
    Antoine
    Allereerst proficiat met de OS 2016! Het wordt zo nog echt wat met Brazilie. Dingen aan elkaar koppelen zou kunnen werken. het moet allemaal niet te moeilijk worden, ook nmet die verschillende wachtwoorden. Twitter vind ik niets, Om de week een uitnodiging van een virtuele hoer die ik dan maar BOUNC en dat is het dan wel.

  21. sprakeloos zegt:

    Ik ben wel lid van de vkblog hyvesclub, maar die kan ik nergens meer vinden?

  22. Olga zegt:

    Hoi René,
    Vandaar dat ik je columns soms noodgedwongen moet missen! Ik las ze (nog steeds) via de linkjes in hyves!
    groetjes,
    Olga

Geef een reactie

