Nederland-Zweden 2004 – nu leegte in het Estadio Algarve


In oktober 2003 prijkte het nog verwachtingsvol in het zonnige dorre landschap. Het stadion was speciaal gebouwd voor het EK 2004 in Portugal. We waren net vanaf het vliegveld de snelweg opgereden en zagen het liggen, nog voor de bocht bij Loulé. Het hoogtepunt zou een kwartfinale zijn, dit na de twee geplande groepswedstrijden. Ik had geen idee van de toekomstige bespelers. Toch werd ik opgewonden van het stadion, zoals ik dat wordt van elk stadion van enige omvang.
 
Een moeizame serie tegen Tsjechie, Letland en Duitsland bracht Nederland uiteindelijk naar Faro. In de zomer van 2004 was ik zo opgewonden van de spanning rond de kwartfinale Zweden-Nederland dat ik het zonnige beeld van dit stadion van een jaar eerder eigenlijk alweer vergeten was. Het was nu geel, blauw en oranje. De strafschoppenserie bracht Nederland verder. Van der Sar stopte de laatste penalty.
 
Onlangs, op de late avond van 5 oktober jl. landde het toestel van Transavia langzaam in een rechte lijn van Tavira naar Faro. Rechts lag een stadje dat Olhao moest zijn. Ik zocht naar stadion-lichten, maar zag ze niet. Ik wist dat de zondag ervoor Olhanense daar had verloren van Porto en wel met 1-3. Dat deze club uit een vissersstadje van 12.000 inwoners in de Portugese eerste Liga speelt is al een wonder op zich.
 
Iets verder zag ik de contouren van Faro en het haventje, ver achter de kustlijn en met laag water en zandbanken verbonden met de zee. Ik zag 2 km verder noordelijk de felle stadionlichten. Die waren van het oude `stadstadion` Estadio Sao Luis. Daar verloor Nederland op 12 februari 1992 een vriendschappelijke wedstrijd tegen Portugal. Het stadion was toen net opgeknapt en dat werd gevierd. Eind jaren ´80 was ik enkele malen in Faro en zodra het kon maakte ik op zondagmiddag de wandeling naar boven en zag Farense-Porto en Farense-Maritimo de Funchal.
 
De zwart-witten uit Faro beleefden rond 1994 hun hoogtepunt, toen het UEFA voetbal haalde. Nu is het na financieel wanbeheer afgezakt naar de derde divisie. En wat die felle lichten in de avond van 5 oktober 2009 te betekenen hadden? Op internet vind ik er niets van terug anders dan dat het stadion nu te koop staat.
 
Wat dagen later passeerden we op weg naat Faro en later Tavira enkele malen het nieuwe Estadio Algarve. Het zag er van afstand uit als een moderne piratenboot door haar hangkabel systeem. Farense bespeelt het stadion nu, samen met Louletano. Het aantal plaatsen in het stadion is niet veel minder dan alle inwoners van Faro en Loulé samen en druk zal het er niet zijn. Faro speelt er niet meer tegen Porto en Benfica maar tegen Quarteirense en FC Costa da Caparica.
 
Een week later in Loulé zag ik op driehoeksborden langs de weg dat er op de zondag erna truckstuntwedstrijden in het estadio Algarve zijn.
 
Ondanks de zon en het vooruituitzicht van nog een uurtje zwembad en daarna een mooie cataplana de peixe en goedkope wijn in de avond, werd ik er toch wat triestig van. 
 
 
 
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-10 en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Nederland-Zweden 2004 – nu leegte in het Estadio Algarve

  1. Rene Scheffer zegt:

    Na vele uren nog geen reacties, dan had ik ook maar een blog moeten schrijven over de hakbal achter het standbeen langs van El Ahmadi, gisteren bij Feijenoord. Een opmerkelijke voorzet waaruit het aandoenlijk hardwerkende rijkeluiszoontje Babovic scoorde.

  2. Aad Verbaast zegt:

    Niet zo ongeduldig! Hier dan!
    Ik lees je mijmeringen altijd met plezier. Zelfs zonder voetbalfan te zijn, maar daar gaat het toch niet over?
    Dat laatste plaatje zie ik niet. Enkel een wit vlak met een kruisje er in. Zou dat het zijn? 😉

  3. Robert zegt:

    Aanbevolen omdat ik van Faro houd en van goede informatie op een blog
    Groet Robert

  4. Theo zegt:

    Op mij kun je altijd rekenen (als ik er ben), niet uit gewoonte, maar omdat ik je als persoon waardeer, je blogs graag lees en in voetbal geinteresseerd ben en jij weet het altijd in een persoonlijk-informatief kader te plaatsen. De pasfoto is overbodig (voor mij), vanwege de herkenbaarheid in stijl en opmaak.

  5. Rene Scheffer zegt:

    Aad V. Ja lekker, de eerste ractie na bijna een dag! Had ik nog nooit meegemaakt
    Maar bedankt. Ik heb toch echt een foto van jet estadio Algarve erop!
    Robert…
    Faro is ook de leukste stad aan de Algarve. Enkele nog betaalbare restaurants ook. Ik zag dat Nortenha er na 22 jaar nog steeds zit en mooie schotels serveert voor 7 of 8 euro.
    Theo ….
    Thanks!
    Voor mij is de foto onontbeerlijk, omdat ik toch ijdel ben en ik er tamelijk goed ben opgezet. Daarnaast vind ik i.h.a. bij columnisten dat een foto boven het stuk van toegevoegde waarde is voor de lezer.

  6. paco painter zegt:

    Ook ik lees je blogs met veel plezier. Ook (vooral) als het over voetbal gaat.

  7. Rene Scheffer zegt:

    Paco….
    Thanks. Gaat nu weer enkele weken voor er weer een voetbalblog komt

Geef een reactie

