"Jomme de Domme" – Bij het overlijden van Manu Verreth


Speciaal ook voor de vele Belgische lezers schrijf ik dit blog.   
 

Zoals gebruikelijk zap ik in bed voor het slapen gaan via een aantal kanalen en de BRT zit er meestal tussen. Toen zag ik vannacht het hoofd van Jomme Dokxs, een van `De Collega´s`. De serie waarin hij glorieerde is al weer bijna 30 jaar oud, maar is er geen TV serie die meer indruk op me heeft gemaakt (Ok, samen met Twin Peaks). Manu Verreth is 69 jaar geworden en hij speelde er Jomme Dockx.

 
Jomme Docks was een simpele kantoorbediende, klerk van de laagste rang. Hij was “Classificeerder“, die blij was een vaste betrekking te hebben op een van de ministeries. Hij was al wat ouder en had een puberzoon waarvoor hij alleen moest zorgen, Adelbert heette hij (dat ik dat nog weet na dertig jaar). Hij werd niet altijd serieus genomen en men noemde hem `Jomme de Domme`. Toch leefde juist hij het meeste voor zijn werk.
 
 
De serie `De collega´s`
 
Het ging over een onduidelijke ambtelijke afdeling op de vierde verdieping ergens in Brussel. De leiding zat op `de achtste`. De ambtenaren voerden onduidelijke taken uit en hadden ook een variëteit aan onduidelijke klanten die zich heel af en toe aan de balie meldden. Elk klantencontact en elke interventie van de baas werd op de werkvloer uitgebreid besproken.
 
De tien ambtenaren werkten er onder coördinatie van Phielemon Persez (irl de broer van Dockx). Er waren de twee anarchisten en vakbondsleden van Hie en de Pesser, de gevoelige homo Verrastenhove en enkele dames die in het gevlei van de heren wilden komen door (hoe kan het anders) aantrekken en afstoten. Een prachitge rol was Waals Brusselsche bode Baconfoy, die er met zijn familie een wegkwijnende groentezaak op nahield. Hij wilde respect en hij was van de regels. Elke afwijking ervan zag hij als een persoonlijk affront. Ook Madame Annabel de koffiedame, deelde de lakens uit.
 
Waar ging het over in die serie? Eigenlijk over van alles, maar nooit over het werk zelf. Het ging over een nieuw koffiezetapparaat, een vastzittende lift (zie foto linksonder in blog, Jomme in bruin jasje naast Baconfoy) , de scheidingsperikelen van Persez, de groentewinkel van Baconfoy en het vakantiehuisjes van de hoogste afdelingsbaas Tienpondt.
 
 
Vervreemding
 
Het deed wat denken aan de humor van Wim T. Schippers. Door de bijzaken uit te vergroten (" mooie lamp overigens") werd de officiele werkelijkheid geridiculiseerd en ontstond een vorm van vervreemdende humor. Ook in het "echt leven" zou de vraag vaker gesteld kunnen worden "Waar gaat het over". Is het niet aardiger om het over het nieuwe koffiezetapparaat te hebben dan over "Versie 5 van de conceptnotie Aansturing en coördinatie"? Het is niet vreemd dat de serie bij mij zo aansloeg.  
 
  
Met Belgen aan Trasimeense meer
 
De serie heeft zich zelfs zo diep in mijn hoofd gezet dat ik in 1996 tijdens een vakantie in een hotel aan het Trasimeense meer bij Passignano midden in een busreisgroep vrolijke Belgen mezelf, na het eten en drinken, als onderdeel van de serie waande. De namen kwamen boven tafel en ik praatte alsof ik een van de collega´s was en zij ook. Na 5 minuten keken we elkaar aan. `Oh, ge zijt een Ollander, een toerist!`
 
Ik kon mijn enthousiasme in Nederland 30 jaar lang niet kwijt. Hollanders zijn cultuurbarbaren en stijfkoppen concludeer ik nogmaals achteraf. Men staat weinig open voor `het buitenland` of het moet gaan om handel, vakantie en de hogere cultuur. Ik heb hier helaas nooit iemand ontmoet die zo heeft genoten van `de collega´s` of deze uberhaupt maar kende.
 
 
Tenslotte
 
Dat alles kwam weer boven na de korte flits op de BRT.
 
Later geeft Verreth nog rollen gespeeld bij FC de Kampioenen, Flikken en was hij succesvol actief in het theater.
 
Zie onderstaande link op Wikipedia.  Die biedt een prachtig overzicht van de personages uit de serie.
 
http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Collega’s
 
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-11 en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op "Jomme de Domme" – Bij het overlijden van Manu Verreth

  1. Theo zegt:

    Je IM’s, zoals laatst over collega-V, geven je bewondering en empathie prachtig weer.( Ik kom zelf te weinig op de BRT om hem gekend te hebben).

  2. Rene Scheffer zegt:

    Theo..
    Ik ben geen intentionele IM schrijver. Het komt gewoon voor de kop zeg maar, wanneer er een bepaalde positieve associatie is.

  3. Rene Scheffer zegt:

    Aanvulling
    Het schrijven van een IM als deze is niet alleen onbaatzuchtigheid. Het is ook een mooie kapstok om iets kwijt te kunnen over mezelf, ´waarom vond ik die serie leuk`…etc. Daarnaast zie ik het als een tijdsdocument, als aanvulling op bestaande berichtgeving. Het is een soort -min of meer- blijvend iets dat fans en familie via Google tegenkomen en dat hen een glimlach van herkenning kan bezorgen en ook aangeeft dat er in Holland toch ook werd gekeken.

  4. Sandra zegt:

    Ken de serie niet, maar doet me denken aan het boek ‘Het Bureau’ van J.J. Voskuil. Wilde even bij YouTube kijken of er misschien iets te vinden was, maar dat ligt eruit. Morgen nog eens proberen.

  5. Sandra zegt:

    Ken de serie niet, maar doet me denken aan het boek ‘Het Bureau’ van J.J. Voskuil. Wilde even bij YouTube kijken of er misschien iets te vinden was, maar dat ligt eruit. Morgen nog eens proberen.

  6. Rene Scheffer zegt:

    Sandra…
    Alles doet wat raar en langzaam, vanmorgen ook het VK blog, daarom denk ik ook die dubbele reacties van vandaag en gisteren. De collega´s is wat simpeler en hilarischer t.o.v. Het Bureau.

  7. paco painter zegt:

    Ken het niet.Was het ook iets Jiskefetachtig?

  8. Rene Scheffer zegt:

    Paco…
    Eerder Jiskefet dan Het Bureau. Maar dan op zijn Belgisch .

  9. fred van der wal zegt:

    leerzame bijdrage
    aanbeffer

Geef een reactie

