Egyptische sperziebonen


 
We hebben ruim drie maanden Hollandse bonen in de winkel gehad en die waren goed en goedkoop. Mooie dikke stevige lichtgroene met witte bonen erin. Met een klodder goede mayonaise (DL bijvoorbeeld) een delicatesse.
  
De sperzieboon vergezelt meestal mijn dinsdagse maaltijd. Maandag kookt vrouwlief, dinsdag kook ik simpel en woensdag wat uitgebreider en donderdag vaak iets met vis, vrijdag friet en het weekend is wisselend.  Vandaag was er weinig tijd om te koken en dan zijn het schnitzels, tartaren of met kaas en parmaham gevulde kipfilets afgeblust met wittte wijn. Daarbij ovenaardappels of gebakken aardappels. Vandaag waren de sperziebonen weer uit Egypte las ik bij de AH. Ze waren iets knakkiger dan normaal, leek het in de winkel.
  
 
Of ik iets met Egypte heb?
 
Er wonen vrolijke en gastvrije mensen en dat is al heel mooi. De song `Walk like an Egyptian` intrigeerde me en daarnaast vind ik het Engels, gesproken met Egyptsch accent prachtig. Ik zag 10 jaar geleden zo’n trage VPRO documentaire over een Egyptische keurmeester in de haven van IJmuiden.
 

Namens de Egyptische staat moest hij een lading  pootaardappels testen. De lading had een waarde van drie miljoen gulden. De man was een ingenieur en liep in een witte stofjas. Hij pakte een lange naald en stak deze heel onaangedaan in de aardappels.
 
Pootaardappels mogen kennelijk iets ingevroren zijn maar niet teveel. Hij meette de diepte van het ijs en zei de woorden die nog immer in mijn geheugen staan gegrift….
  
 
“Vrozztuh zurrr, ziezuh pudeedowzuh aaruh nodduh gooduh!”
 
Het bracht mij ertoe die accent verder tot me te nemen, te perfectioneren en op kantoor speelde ik regelmatig een Egyptische taxichauffeur. Die belde dan zogenaamd uit een telefooncel en vroeg argeloze telefoonopnemende collega’s naar een taxivergunning “Aai Azkuh vorruh laizenzuh surrr”. een heel verhaal volgde maar dat bespaar ik u.
 
Vanuit mijn Egyptische voorliefde vind het extra jammer dat die Egyptische bonen hier of slap en/of half ontdooid in de winkel liggen.
 

  
Maar dan die bonen
 
Ik vertrouwde het vandaag niet bij AH. Ze waren lichtgroen en knakten een beetje maar in de pan leek het alsof ze steeds groener werden. Na een kwartier proefde ik een boon. Het deed me denken aan de bonen die ik thuis vroeger in de winter kreeg, felgroen en vol water, wat zacht en de draden waren iets prominenter aanwezig dan normaal. Het waren bonen uit eigen tuin die aan half jaar in de vriezer gelegen hadden.  
 
Bij deze bonen leek dat ook een beetje zo. Ik verdacht de importeur ervan dat hij ze licht ingevroren heeft vervoerd. Een noodmaatregel wellicht na klachten vorig jaar over te zachte en niet knakkende Egyptische bonen. Ze waren vandaag niet vies met de nootmuskaat, de boter en wat zout, maar het was het allemaal net niet.
 
Weet iemand waar ze nog van die lekkere dikke Hollandse zomerbonen verkopen?

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-11 en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op Egyptische sperziebonen

  1. Smokey zegt:

    René, je was goed in de bonen. Lekker blog. Kreeg er meteen zin in: bonen met een klodder DL mayonaise.

  2. Rene Scheffer zegt:

    Graag gedaan Smokey. Dat is ook de bedoeling van al mijn blogs…. dat mensen er zin in krijgen in hetgeen ik beschrijf. Is u niet een discutabel personage op het VK blog? Maar goed, als we het maar bij sperziebonen houden, geen gevaar!

  3. rachel_schrijft zegt:

    jee, ik maak nooit ‘met kaas en parmaham gevulde kipfilets afgeblust met wittte wijn’ als ik weinig tijd heb. Anders eigenlijk ook niet. Maar misschien wel de moeite van het proberen waard. Beter dan bonen met een klodder mayonaise, zelfs DL

  4. Kokopelli zegt:

    @René: Misschien toch eens een maat definiëren voor de knakkigheid van sperziebonen.
    Want zo blijft het bij de groenteafdeling toch een beetje uit de losse pols swaffelen om de beste boon te kunnen kiezen…
    Groet,
    Kokopelli

  5. roland rozen zegt:

    In Italie met citroen en olijfolie.

  6. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    In je achtertuin; niet in de volle zon; stok slabonen. 5 om een stok stok mooi steveig neerzetten; op tijd water.
    En anders gewoon chinese bonen uit blik; goede kwaliteit

  7. fred van der wal zegt:

    Over Egyptisch gesproken
    nu je het er toch over hebt
    toen ik nog rookte in the seventies kocht ik vaak Egyptische sigaretten, ovaal gerolde, met een gouden mondstuk in een prachtig versierd doosje vol Arabische tekens
    zeker een stukkie uit de Koran
    als ik dat toen had geweten
    dan had ik het niet gedaan
    de ochtendrochul is evident
    en mijn longen zijn naar de maan
    om maar te zwijgen over de
    situwaatsie van
    mijn ondernavelse banaan

  8. fred van der wal zegt:
  9. De Stripman zegt:

    Een lekker boon gaat er altijd weer in. Bijvoorbeeld met een uitje en wat gebakken tahu-blokjes. Schep smabal er door, mmmm… Maar echt verstand heb ik er verder niet van, hoor…;o)

  10. Rene Scheffer zegt:

    Rachel…
    Kippefilet 5 min aanbraden in de pan, paar minuten afkoelen. Dan diep insnijden en kaas en parmaham erin. Stokje erdoor en in de pan, zout en peper, 15 min bakken. laatste minuten afblussen met witte wijn. Op tafel zetten in de koekenpan zodat het wittewijnresidu (mooi woord trouwens) met een lepel over de filet kan worden gedaan, Kost 20-25 min. Na aloop eet ik in de keuken de kiprestanten, wijn- en olieresten op met een lepel.
    Koko…..Het blijft genant om met die sperziebonen in de weer te zijn. Ik doe het stiekem met de volle hand, bij het pakken
    Roland….nog niet geprobeerd, gaan we doen!
    PHM….Chinese bonen, gaan we naar op zoek
    Fred….beeldend soort van gedicht, of beter, Poezie!
    Stripman….die variatie ken ik voor bij de Indonesische rijsttafel.

  11. Aad Verbaast zegt:

    Wordt het niet eens hoog tijd dat de Europese commisie niet eens gaat ingrijpen, en gaat voorschrijven hoe de knakkigheid van die bonen moet zijn voordat ze de winkels in mogen?

  12. Rene Scheffer zegt:

    Ja en dan gelijk die van knackworsten in blik en pot, want die knakken vaak niet, de Deutschlander een beetje.

  13. beus zegt:

    Ik heb hier even voor je gezocht, maar waar je ze kan kopen weet ik niet.http://www.degezondeapotheker.nl/vensterpags/vesperziebonen.html
    Mogelijk is er op Marktplaats nog iets te krijgen.

  14. Blew zegt:

    De zomerbonen zijn op, maar ik zag vanochtend op de biomarkt bij de Waag toch mooie venkel, dat wil je niet weten. Of wel, maar dan moet je komen kijken.

  15. Rene Scheffer zegt:

    Beus…Ik heb ze bekeken die mooie bonen, hoop ze nog ergens tegen te komen.
    Blew…Op wikipedia venkel opgezocht en ziet er prachtig uit, de vorm alleen al. Maar het is niet erg peulvruchtachtig. En soms wil je peulvruchten, sperziebonen vind ik veel lekekerder dan peulen, overigens.

  16. paco painter zegt:

    Van bonen krijg ik altijd jeuk. Maar ieder zijn meug

  17. Theo zegt:

    Te laat deze AH-aftip bekeken en gelezen. Als ik verse groente koop doe ik dat hier bij een ouwerwets groentenboertje (net over de Lek met het veerpontje is het de eerste middenstander). Het leuke is dat zijn producten de meest idiote vormen hebben, ze lijken qua vorm afgekeurd te zijn door de grootgrutters, maar de smaak is raak. Ik kan het aanbevelen!
    PS. Even druk met afwikkelingen van erfenis (ontruimen huis e.d.)

  18. Marjelle zegt:

    Boontjes op z’n Grieks vind ik zelf het lekkerst, René, en ik zal de volgende keer eens letten op de ‘knakkigheid’ van m’n Hollandse sperzieboontjes. 😉

  19. Rene Scheffer zegt:

    Paco…. peulallergie dus
    Theo….Niet erg dat je het laat las, was slechts een leukig opvullertje. Knap dat je er de pont voor neemt, die groenteboer. Maar uh, erfenis, ontuimen? Heb ik iets gemist. Niet te nabij hoop ik.
    Marjelle….Doe dat, maar boontjes op zijn grieks?

Geef een reactie

