Een opeens staat Rozanne voor mijn neus.


Dit weekend deden we met goede vrienden C& S en hun dochter E. weer eens een “weekendje Antwerpen” in een appartement aan het Kroonplein in Merksem.
  
We hebben de gebruikelijke dingen gedaan. Mac. Donalds, met tramlijn 3 naar Antwerpen, winkels en terrassen. In de avond pizza en pasta bij het altijd gezellige Da Mimmo op het Kroonplein en de DVD “2012” bekeken. Op zondag naar de Vogeltjesmarkt. Daarna op ons plein friet met sause andalous gegeten bij `Het Kroontje`. De kinderen zouden rond 14.00 uur nog snel even met vriend C. naar de nieuwe speeltuin gaan. Ik had geen zin om mee te gaan.

Opeens kwamen mijn ontsnapdrang en mijn neiging om overal de meest onbeduidende voetbalwedstrijden te volgen naar voren. We zouden weliswaar rond 15.30 uur gaan inpakken, maar de eerste helft kon ik dan mooi meepikken. Ik wist dat er een stadionnetje bij de speelplaats was.
 
Een ouderwetse, met twee heuse tribunes en lichtmasten. Het stadion van K. Merksem S.C.  Zaterdagmorgen had ik het terrein al met C. geïnspecteerd toen we op weg waren om broodjes te halen bij bakker Tjoens. Het kriebelde toen al, maar ik had toen geen idee dat ik hier de zondag nog even zou zijn. 
 

Om 14.30 uur zou Kontich FC zou op verplaatsing komen naar het oude   Mermannstadion. De vrouwen, Lucia en S. bleven in het appartement. Niemand maakte gelukkig bezwaar na de mededeling dat ik even de eerste helft zou meepikken en daarna snel zou terugkomen.
 
Ik zette C en de kinderen af bij de speelplaats aan de overzijde. Een ware voetbalkoorts overkwam me opeens. Ik liep sneller en ademde sneller, mijn hart bonkte en ik was plezierig nerveus en niemand zou me nog tegenhouden. Snel een kaartje voor 6 euro gekocht, wat foto´s maken voor dit blog en snel de tribune op.
  
Ik wist niet wat ik kon verwachten. Was dit derde of vierde klasse landelijk? Het bleek de tweede provinciale Antwerpen. Het niveau was toch redelijk, ongeveer tweede klasse amateurs zondag in Nederland. Er waren hooguit 200 toeschouwers.
  
Ik zat eerste rang achter de spelersvrouwen en ik moest denken aan al die andere vreemde wedstrijden in lagere klassen die ik gezien had, Estoril-Ria Ave, Skala Kaloni-Mytilina, Rayo Vallecona-Elche, Go Ahead Eagles-Telstar en Herpinia-Reek, Maar dit? Toch viel het niveau me niet eens tegen.
 
Ik ging op in de wedstrijd en wist binnen een half uur de sterkten en zwakten. De switchende links- en rechtsbuiten en de nr. 10 Serhat vielen bij Merksem op. Bij Kontich was er een hele goede keeper en een hele aparte nr. 7, Iason Passaris. Een lange krommige bonestaak van 19 jaar met overzicht, uitschuifbenen, balgevoel en uiterst effectief. Daar kan meer van worden gemaakt. Met rust was het 0-0 en de eindstand was 1-1.

 
 

Opeens, Rozanne!

 
Het was de 44 ste minuut. Ik had me net langs de spelersvrouwen gewurmd en liep de tribune af en was perplex. Dit was MIJN domein, mijn escape. En daar stond dochter Rozanne met E en haar vader C. Ik schrok maar was ook  verheugd en verbaasd. “Ja maar, het is zo rust en ik wilde net gaan”, zei ik.  Rozanne krijste het uit`. “Neen papa, ik wil niet weg uit dit stadion, ik wil blijven!” .
 
Ik wilde het bijzondere moment fotografisch vastleggen. Ze wilde niet en rende steeds boos weg. Toch had ik haar op het laatst, na 4 mislukte foto’s, te pakken tegen de achtergrond van het verschrikkelijk verval van het stadion. 
 
Ik vond het te bijzonder dat haar kinderwereld en mijn voetbalwereld elkaar onverwacht ontmoetten en dat nog wel in het stadionnetje van de Koninklijke Merksem S.C.
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-11 en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op Een opeens staat Rozanne voor mijn neus.

  1. beus zegt:

    Haha, en waar was je drang om gratis het stadion in te komen?
    Leuk blogje.

  2. Rene Scheffer zegt:

    Beus…Thanks. die drang was even weg. Het was zo rustig en het stadion zo oud dat ik het dubbele had willen geven. Die andere drie zijn tegen de rust wel gratis binnengeglipt, voor even.

  3. Theo zegt:

    Het gezin Scheffer op verplaatsing . Prachtig.
    Als je dochter gaat debuteren bij Jonathan moet je me waarschuwen..

  4. Rene Scheffer zegt:

    Theo …Thanks. Het was ook prachtig irl. Kan ook Seastum worden, je weet het niet.

  5. Theo zegt:

    Ja, natuurlijk bij Saestum, één van de sterkste damesafdelingen van NL.
    Maar dan niet te vaak naar McDonalds laten gaan…

  6. ceesincambodja zegt:

    "We hebben de gebruikelijke dingen gedaan. Mac. Donalds…"
    Dat had ik niet achter je gezocht, Rene.
    :-))
    Ceesgegroetje

  7. joost tibosch sr zegt:

    Voetbal was de lust van ons mannengezin. Met zijn drieën hebben we ons mam zover gebracht dat ze er ook wat van snapte. Ik zie die kleine meid van jou..en ik ben poepjaloers!

  8. paco painter zegt:

    Ik zie het voor me. Fantastisch blog!

  9. Rene Scheffer zegt:

    Theo…..of Zelfs FC Utrecht dat delen van Seastum voor de profafdeling heeft geadopteerd.
    Cees in C…..ja met van die kleintjes van 4 en 8 moet je wel….
    Joost T….Leuk te horen!
    Paco P….Thanks.

  10. ceesincambodja zegt:

    Nou mooi dat ik ze dat nooit heb bijgebracht, Rene. En daar zijn ze me nóg dankbaar voor, en niet vet.

  11. oliphant zegt:

    Bezeten als je bent van voetbal, wil je als mens wel eens vergeten dat opvoeden een doorlopend proces is. over een paar jaar wil Rozanne niks meer en als het voetbal dan nog bestaat, kun je er alle aandacht aan besteden:-)
    Goed, de jeugd begint vroeg met niet willen.
    Groet, Chiel.
    PS Iedere keer dat ik langs Kontich rijd denk ik aan een vies woord. Een collega had ooit de grap:
    Weten jullie dat Bert KONTERMAN zijn naam wil laten veranderen?
    Eh, Neeeeuuuu!
    Hij wil Wim worden genoemd.

  12. Rene Scheffer zegt:

    Cees in C….misschien was het toen een makkelijker tijd met minder reklame en minder mc donalds….
    Oliphant ……maar dat weet ik wel, ik ben een heel bewust opvoedende vader. Van die Konterman…..belachelijk, hij is van de EO, dat weet ik wel.

Geef een reactie

