WC literatuur – bij mij op het toilet


Pas nu ik dit blog schrijf bedenk ik me dat het toilet voor mij eigenlijk dient als een capsule, een gesloten ruimte waar je je kunt afsluiten voor de huiselijke drukte en kunt wegdromen naar verre onbereikbare oorden. Dat het best een viezig stapeltje zou kunnen worden gevonden, dat besef ik me terdege.
 
Ik heb een zekere trouw aan mensen en dingen en kan soms moeilijk afstand van iets of iemand doen. Zelfs het stapeltje lectuur dat op de tegels bij het toilet ligt is min of meer heilig. Er zit weinig doorstroming in.

Bij elke boenbeurt van de tegels, minimaal eenmaal per week, wordt het stapeltje opgelicht en teruggelegd. Dat de boekjes ooit zelf schoongemaakt zijn, dat denk ik niet.
 
Al heel lang heb ik een TGV gids van de SCNF liggen. Ik kwam heel vaal in Lille en nam altijd de meest recente gidsjes mee. Vooral om weg te dromen bij de tijden en tarieven. De trein van 12.17 uur in Lille die rond 17.25 uur (nu een uur eerder al!) in Marseille aankomt is mijn topper. Het gegeven om het grote Frankrijk in 5 uur van noord naar zuid te doorkruisen. Ik kan het niet vaak genoeg nabladeren. Ik weet ook hoe leuk het is dit landschap zo snel te zien veranderen om uiteindelijk rond 19.30 uur gedoucht en al aan de Bouillabaisse te zitten.
  

 
 
Mijn favoriete boek ligt er al 10 jaar en dat is het boek `Die Oberbayerische Seen` van Thomas Schröder (Michel Muller verlag). Enkele tientallen blauwe en heldere meren ten zuiden en zuidoosten van München worden uitgebreid beschreven. Van waterkwaliteit en -watertemperatuur tot hotelaanbod, restaurants en strandbaden. Noem mij het meer en ik weet de water-temperatuur en de helderheid.
 
Ik weet nog dat ik het boekje tegenkwam in 1998 in een winkel naast het Ostbahnhof van München. Ik besef ook maar al te goed dat ik er mijn gezinsconstellatie niet snel zal geraken, bij die Oberbayerische Seen. Men wil liever verder zuidwaarts naar warmere en gezelliger oorden en vind Bayern wel even aardig, maar niet voor langer dan voor 1 of 2 dagen.
 
Verder ligt er regelmatig een Voetbal International onder de stapel. o ja en de laatste jaren steeds een boekje van de Canarische Eilanden.
 
Wat zelden ontbreekt is een Michelingids. Die van Frankrijk haal ik elk jaar wel twee keer bij de bibliotheek. Die van 2006 heb ik zelf. Soms koop ik een nieuwe Spanje/Portugal of een Duitsland of Italië. De boeken lenen zich tot zomaar bladeren en af en toe schiet me een plaats in het hoofd van vroeger.
 
Zou dat hotel er nog zijn? En eindelijk na 16 jaar lees ik dat het door mij ontdekte (gemeld in ANWB Reizen) kasteel hotel-restaurant " De Paris" in Les Andelys in de gids staat!
 
 
Ook ligt er al jaren een Rough Guide voor voetbalsteden uit 1998 en een Duitse hotelgids uit 2003. Die gaan weg. Ik heb er al jaren niet in gelezen.
 
Wat ervoor in de plaats komt? Ik denk een kookboekje en misschien wel de “Lekker 2010“ , De provincies Utrecht en Zeeland heb ik gelezen, de rest nog niet. Kanshebber is ook de supermarktwijngids 2010 van Nicolaas Klei, die ik waarschijnlijk ga krijgen van Sinterklaas.
 
Voor de goede orde en voor eventuele lezende bezoekers: ik lees altijd voor en tijdens en nooit na dat hetgeen heb gedaan dat me tot het wc bezoek heeft genoopt.   
 
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-11 en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op WC literatuur – bij mij op het toilet

  1. Bart zegt:

    Een openhartig inkijkje, René 🙂
    Ikzelf heb nog nooit van mijn leven lectuur op de wc gehad – een ernstige afwijking, denk je?
    Wel altijd een verjaardagskalender, maar daar zit ik met mijn rug naar toe.
    Blijkbaar heb ik daar genoeg aan mijn eigen gedachten, dat zal het zijn…
    Groet, Bart

  2. fred van der wal zegt:

    Ik vind het wel rare lectuur waar je niks van op steekt op insselektjuweel gebied dan en dat foeballuh internatsiejonaal is helemaal the limit, dat is een sport voor heel domme achterbuurt mensen met bijstandsuitkeringen en een diploma BLO met moeite op zak, tatoeages en toeters in afbraakpanden, die willen altijd met stenen gooien en dan lekker op hun bek worden geslagen door de polietsies, ik hoop echt dat de ME ze nou eens helemaal lens slaat of een stopkogel voor hun goedkope spijkerbroek weg geeft dat zal ze leren en daarna als dat gat in hun dikke billen weer dicht genaaid is het concentratiekamp in aan the chain gang gekoppeld zwaar wegwerk doen, verbreden van asfaltwegen, in gestreepte pakken net als de zware jongens uit de Donald Duck en veel klappes met de zweep voor toe als beloning en ook nog heel vies vreten met kakkerlakken en ander ongedierte er in en vooral geen plafond in hun cel maar tralies zodat de 140 kilo zware cipiers als ze zich lekker strontlazerus hebben gezopen er door heen kunnen wateren of bierschijten op de slapende gevangen in hun luizebos britsen onder mottige moltonnetjes.

  3. Aad Verbaast zegt:

    Zonder obstipatie kan je hier al uren zoet zijn! 😉

  4. Rene Scheffer zegt:

    Bart, verjaardagskalender, daar word ik nerveus van. Het idee van overal weer naartoe te moeten.
    Rikus, ja maar ze hebben de spijkerbroek nog wel aan
    Fred, ik had eigenlijk liever een lofrede op Duitsche meren met voluptueze Germaansen van u gelezen
    Aad, ach uren tis meestal de lengte van een reklameblok, zeg 3 tot 7 min.

  5. sjaal zegt:

    @ ja, waarachtig.
    WC-literatuur.
    "Rough Guide voor voetbalsteden uit 1998 ".
    Ik heb helaas niets met voetbal, maar wel met steden.
    Als je hem kwijt wil..zend hem dan naar mij.
    Warmte, sjaal.

  6. Theo zegt:

    Vermakelijk en illustratief voor de mens Scheffer.
    Ik heb nog nooit een letter gelezen op het toilet, behoudens op de kalender.
    Toen je bij mij was heb je er op gekeken.
    Je had moeten onthouden dat ik 65 jaar geworden ben….
    Ik wil je binnenkort wel een lunch aanbieden, ergens in Zeist.
    Roept U maar.

  7. Rene Scheffer zegt:

    Sjaal
    Mail adres maar en dan gaat ie op de post. Zal hem eerst even licht vochtig afstoffen
    Theo
    Dat weet ik, was november 2009. Maar 65….is me ontglipt. Proficiat alsnog!
    Ik mail je van kantoor, ik hoop in de loop van december wat minder drukte te hebben (zelfs in de pauzes).

  8. ceesincambodja zegt:

    Ik houd het op de Grote Bosatlas. Kan niet lekkerder kakken dan in de binnenlanden van Igoesetië. Wat je daar allemaal voor plaatsnamen ziet!
    Maar het moet niet te lang duren want ik houd er niet van om in mijn eigen stank te zitten. Jij?
    Ceesgegroetje

  9. zelfstandig_journalist zegt:

    Wat is mijn toiletruimte dan saai kennelijk. Geen lectuur, geen kalender. Het leidt ook alleen maar af.

  10. paco painter zegt:

    Bij mij alleen een pot maar ik zit dan ook niet langer dan 3 minuten op de plee

  11. Zich van V. zegt:

    Ik herken het. Van jongsafaan was de doos het plekje waar ik even verlost was van de buitenwereld en ik rekte de tijd door Sjors van de Rebellenclub te lezen. Mijn plee staat vol poezie voor bij de poep en meesterwerken als Ulysses en Buddenbroeks waaruit ik een bladzij savoureer zonder het boek ooit in zijn geheel te zullen lezen. Ik geniet altijd erg van de kleine zilverbeestjes die over de vloer kruipen en soms ook tussen de bladzijden van De geschiedenis der westerse filosofie te vinden zijn. Van bovenaf volg ik hun ondoorgrondelijke wegen. Ze gedijen in vochtige regio’s dus het is zaak regelmatig naast de pot te piesen. (Voor de duidelijkheid: ik heb geen vrouw, ik weet niet waarom…) Op de door nicotine-aanslag gebruinde rand van de wasbak ligt mijn peuk te branden, soms wel uit de diepten van de wc-pot een ondefinieerbaar geborrel, koffie met gebak neem ik ook nog wel eens mee al gaat er niets boven het zelf gebakkene.

  12. Kokopelli zegt:

    @René: Mooi beschreven. Een interessant stapeltje drukwerk.
    En zeer herkenbaar, dat voor een moment aangenaam in alle rust je kunnen terugtrekken op de doos 😉

  13. Rene Scheffer zegt:

    Cees,,,,,Geen moeilijke vragen stellen! Ik kijk graag op kaarten naar Noord Italie.
    ZJ….Gaat dan bij mij juist gedachtenloos.
    Zich van V…Bij ons is het verder spic en span. Dat leesgedoe is het enige viezige. maar uw miniblog graag gelezen
    Koko…Thanks, ik ben dus niet in mijn eentje raar.

  14. rachel_schrijft zegt:

    Is toch een klasse apart, wc-literatuur. zo mogen het natuurlijk geen pageturners zijn, die zouden immers uitnodigen tot het blijven-zitten-na-gedane-zaken. Leuk inkijkje weer 🙂

  15. Rene Scheffer zegt:

    Rachel….de eerste dame die reageert, ik schaam me wat. Maar inderdaad, het is lectuur die ook met 2 of 3 minuten lezen al meerwaarde bieden.

Geef een reactie

