Een fout volk – dat zijn we nu zelf


Ofwel: Wat de gevolgen van ons democratisch systeem kunnen zijn (over Wilders).
 
Toen Servië en met name Belgrado in 2000 werd gebombardeerd vonden we dat in meerderheid eigenlijk wel OK. Jammer voor de burgerbevolking en zeker voor het meer progressief Westerse deel ervan. Maar een groot deel van de bevolking had nu eenmaal op die enge Nationalisten van Seselj cs. gestemd. Niet dat die ons iets hadden aangedaan. Maar fout volk dat was het toch wel daar en bijna niemand liet een traan om de Amerikaanse acties.
 
Ik vond dat toen eigenlijk ook. Democratie is immers niet een gratuite modevorm. Het biedt de inwoners van een land de mogelijkheid te laten zien wie ze zijn. En als ze hun foute kant laten zien dan is het eigen schuld dikke bult.
 
Eenzelfde dynamiek was er in de jaren ´70 ten aanzien van de blanke Zuid Afrikanen. Dat vonden we allemaal abjecte zeloten die we maar goed moeten boycotten, de progressieve krachten ten spijt. Ik betoogde regelmatig dat de blanke Zuid Afrikaan niet vee anders is dan wijzelf. Je mag er immers van uitgaan dat de gemiddelde Nederlande emigrant een gemiddelde vormde van de NL bevolking. 
 
Nu ben ik zelf geen Wildersstemmer en boosheid van andere landen en volken, zoals nu vanuit kringen in Turkije, dat treft mij niet als individueel denkend persoon. Wel kan het mij gaan treffen als inwoner van de natie Nederland.
 
Een natie met een parlement waar een gekozen individu zich de meest vergaande vervelende uitingen richting andere landen mag verloven, een parlementlid van een partij die op bepaalde momenten in de verkiezingspeilingen virtueel de grootse van ons land is.
 
Het feit dat ik als individu na drie bezoeken aan Turkije in de jaren ´80 als Turkofiel te boek sta kan me daarbij niet redden.
 
 
Ons systeem van democratie en de daarbij ingesloten gewoonten leidt nu tot een soort gijzeling van ons volk en het gezond verstand. Ieder normaal denkend mens zou tegen Wilders zeggen `joh, je kan beter thuis blijven, je snapt toch wel dat de Turken na alles wat je hebt gezegd jou niet willen ontvangen`.
 
Wilders is natuurlijk niet heel dom en zou dit kunnen snappen en zich kunnen concentreren op zijn rol in het parlement. Hij zou ook uit respect voor de overige parlementsleden thuis kunnen blijven en hen niet in een lastige positie moeten willen brengen. In het normaal menselijk verkeer zou dat op deze manier aan de orde zijn.
 
Maar neen. Als gekozen parlementariër is dat zijn eer te na. Hij wil mee. Daarmee gijzelt hij de overige parlementsleden. Die kunnen het zich niet veroorloven hem thuis te laten, want dan bezondigen ze zich aan een schending van de democratische beginselen en dat wil niemand op zijn geweten hebben.
 
 
 
Door deze denk en -handelwijze van de overige parlementsleden is Wilders gepromoveerd van een individueel parlementslid naar een representant van een democratisch systeem, van een land, namelijk Nederland, ons land, dat een vijandigheid uitstraalt tegen de kernwaarden van een op zich respectabele natie als Turkije.
 
Het leidt er nu toe in haar uiterste consequentie toe dat Nederland cq. het Nederlandse volk (vertegenwoordigd in een brede parlementaire delegatie) als vijand, als fout land te boek komt te staan met al haar consequenties.
 
Dan is tenslotte de vraag of er nog andere beginselen zijn, beginselen van moraal een fatsoen of natuurrechtelijke beginselen die de “democratische beginselen” even overrulen en ervoor kunnen zorgen dat we op een normale manier onze betrekkingen met bevriende naties kunnen onderhouden.
 
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-12 en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

35 reacties op Een fout volk – dat zijn we nu zelf

  1. Rene Scheffer zegt:

    Nou zeg…..schrijf ik een keer een kwalitatief blog dat verder gaat dan vrouwen, wijn, eten of andere futiliteiten en dan heb ik voor het slapen gaan 0 reacties. Nog niet eerder vertoond, bij mij.
    En elk ander Wilders blog krijgt zomaar 100 reacties en dat is niet eerlijk, puh. En ik ga nu slapen.

  2. joost tibosch sr zegt:

    Zomaar 100? 300 of meer!! Ik ben best een strijdbaar kereltje maar ik ben zo kotsmisselijk van Wilders, dat ik me al voorgenomen had om niet meer te reageren op iets wat maar in de verste verte met hem te maken heeft. Nog één keer dan om er bij jou de moed in te houden! Wat dit betreft..ik had daarvoor het oude woord ‘knevelen’uit de kast gehaald. Wilders knevelt zijn mede-parlementsleden (..en dus de hele nederlandse democratie..dat is dus niet misselijk!)..en volgens mij hebben ze het niet eens door!

  3. Theo zegt:

    Wanhoop niet René, ik kom altijd wel bij je langs.
    Een zeldzaam politiek blog. Da’s even wennen, wat anders.
    Zelf schrijf ik ze de laatyste tijd ook wel, omdat het mijn voortdurende interesse heeft,
    ook al worden politieke blogs hier door een aantal gemonopoliseerd.
    Ik ben het geheel met de strekking van je betoog eens.
    Turkije zie ik als een brug tussen Europa en de moslimwereld.
    Wel moeten ze daar de mensenrechten respecteren.
    En ik denk al heel lang: onze democratie hoeft elders niet te werken.
    Wilders is het ergste dat ONS VOLK de laatste zestig jaar is overkomen.

  4. antoinette duijsters zegt:

    Helemaal met je eens,

  5. paco painter zegt:

    Ben het met je eens. Maar als je direct vol wil lopen met lezers moet je je titel beginnen met Wilders

  6. cor3306 zegt:

    Kijk ik kom ook maar even je hok binnenwieken met een takje in m’n snavel ten teken dat de zondvloed…..enfin vul zelf maar verder in 😉

  7. Aad Verbaast zegt:

    Gisteren journaal van 8 uur.
    Wilders wordt geïnterviewd. Zegt hij:
    "Als je niet met je tegenstanders wilt praten dan hoor je niet thuis in Europa".
    Ik rolde van mijn stoel. Zou hij gaan verhuizen? Buiten Europa?

  8. peter louter zegt:

    Rare gedachte.
    We ontvangen hier en hiebben hier de meest vreemde volksvertegenwoordigers uit andere landen ontvangen.
    De Turken laten zich in de kaart kijken.
    Ingaan op dat soort eisen is dhimitude
    gelukkig blijkt dat lang niet alle Turken er zo over denken, net zo min als lang niet alle Nederlanders er als Wilders over denken. Dat is een acceptabele realiteit.
    Het komt mij voor dat het Turkse standpunt een inmenging is in onze interne aangelegenheden en er op gericht lijkt te zijn de hier wonende Turken te gerieven.

  9. eva zegt:

    Heb mij vroeger al eens afgevraagd wat een democratie waard is
    als er teveel "foute, cq "slechte" of "verkeerd" denken mensen zijn.
    Zo zie je maar elk voordeel…..etc.
    Momenteel wordt ons weer veel zgn democratisch door de strot geduwd
    zoals deelname aan de zinloze oorlog in Afghanistan.
    gr eva

  10. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Turkije heeft natuurlijk het recht om zelf te bepalen wie ze als welcome gast beschouwen en wie niet. Tot mijn stomme verbazing zie ik Peter zelfs dit rechte feit krom praten. Merkwaardig….
    Wilders vindt deze heisa prachtig. Aad had het goed gehoord, hij spreekt zichzelf vaak tegen maar alleen de mensen die goed luisteren horen dat.

  11. Mihai Martoiu Ticu zegt:

    ==Toen Servië en met name Belgrado in 2000 werd gebombardeerd vonden we dat in meerderheid eigenlijk wel OK.==
    Waarom staat niemand stil bij dit soort gedachten? Het is tegen het meest fundamentele principes van het recht dat iemand rechter is in zijn eigen rechtszaak. De Westerling daarentegen gelooft dat hij zelf wetgever, rechter en beul kan zijn. Dat anderen anders daarover kunnen denken, dat kan men gewoon negeren, want anderen zijn intellectueel en/of moreel inferieur, gehersenspoeld door propaganda en religie of op andere manier incapabel om redelijk te denken. Men kan gerust zijn eigen visie aan de andere met B52’s opleggen.

  12. thera zegt:

    Sluit mij deels aan bij de reactie van Mihai. Ik heb die bombardementen echt geen seconde ‘wel okay’ gevonden.
    Ik ben het met je eens, dat het hele volk aansprakelijk wordt gehouden voor haar volksvertegenwoordigers, misschien moet dat stelletje, dat er nu zit, zich dit ook eens realiseren. 😉

  13. politiq zegt:

    Ik vind dit een goed blogje, dat voorop gesteld.
    Toch is er een verschil: de PVV heeft hier helemaal geen meerderheid, verre van. Het gaat om maximaal 15-20% in de peilingen. Dat is geen meerderheid. Het is naar dat Wilders, kritiekloos gevolgd door laffe journalisten, wel praat ALSOF hij de meerderheid van het Nederlandse volk achter zich heeft.
    Het is een tactiek, en zelfs dit blogje trapt daar ook in. De retoriek gaat telkens "de Nederlanders dit" en "het volk dat". Terwijl in de voorbeelden die genoegd worden (Servië, Zuid-Afrika) de radicalen de absolute meerderheid vormden, is er hier in Nederland duidelijk sprake van een minderheid.
    Die minderheid schreeuwt wel heel hard, in grove en beledigende woorden, maar dat maakt ze niet tot een meerderheid. Nederland is dus geen ‘fout volk’ want zeker 3 op de 4 mensen moet niks van radicaal-rechts hebben. Ik snap niet waarom Wilders in de discussie telkens groter gemaakt wordt dan hij is. Als u dezelfde criteria voor alle anderen hanteert, dan is het CDA oppermachtig, enz. enz.

  14. peterus zegt:

    Goed stuk van je. Wilders gijzelt met zijn eigendunk en waan het Nederlandse parlement en daarmee Nederland.
    Wat nu?
    gegijzeldegroet

  15. Rene Scheffer zegt:

    Joost…Thanks voor support en wijze woorden!
    Theo….Je hebt helemaal gelijk, ik was te ongeduldig. En bij het opstaan, nog maar 1 reactie naast die van mezelf. Blij dat je het helemaal met me eens bent, want een relativering van de democratie is toch tamelijk tricky. Ik ga weer even terug naar de meer banale onderwerpen (hoewel er ongewerkt soms toch wel serieusheid in zit), maar af en toe iets politieks bevalt toch wel
    Antoinette en Paco…..Thanks!
    Cor ….ik snappem en u is welkom
    Aad….weer een bewijs van zijn manipulatieve op effectbejag doordrenkte redeneerwijze
    Peter L…. Ik kan u denklijn op zich volgen, zoals vaker. Maar niet in haar gevolgtrekking.
    Alles begint toch met de volstrekt doorschietende beledigingen van W.
    Eva….Ja zo is het. Of net iets anders geredeneerd. . . “ Moet de toenemende vulgarisering en verdomming van de `horden` gevolgen hebben voor de inrichting van de democratie?”
    CAM….Dank voor je aanvullende en treffende woorden.
    Mihai….Ja maar ik sta nu toch stil bij dit soort gedachten! Maar dat komt ook omdat het nu wel dichtbij komt. Uw korte analyse treft op zich doel.
    Thera….qua democratie is er geen uitweg denk ik. De anderen moeten hem gewoon negeren en thuislaten en de democratische trots van NL even vergeten
    Politiq….u hebt gelijk in de zin dat ik wat overdrijf; ik probeer met mijn redeneertrant slechts te laten zien waar het toe kan leiden wanneer die 20 % meer wordt. En in relatie tot Turkije geldt nu al dat die 10 of 20 % in het Parlement leidt tot geheel afzeggen.
    Peterus Wat nu? Een eerste stap zou zijn dat de andere Parlementariërs gewoon zouden gaan met de mededeling aan Wilders ”dan moet je je maar gewoon gedragen”

  16. Theo zegt:

    @ René, voor het schrijven van politieke blogs is je positie ietwat delicaat.

  17. Rene Scheffer zegt:

    Theo
    Klopt. Maar landelijke politiek moet kunnen en door de manier waarop ik schrijf valt het qua hardheid vaak nog mee. Ergens laat ik W. nog in zijn waarde. Ik richt me meer tot alle andere parlementariers en de denkprocessen van de Nl bevolking.

  18. rachel_schrijft zegt:

    het is gewoon even wennen, een heel ander blog en dan duurt het even voor je een reactie krijgt. Heb ‘m nu drie keer gelezen en dit is pas mijn eerste reactie. Moraal en fatsoen in combinatie met Wilders is een mission impossible volgens mij.

  19. marleen zegt:

    een op zich respectabele natie als Turkije gijzelt zowat een heel koerisch volk 😦

  20. Rene Scheffer zegt:

    Rachel…..
    Ja en de schrijfstijl is ook wat anders, wat bombastisch taalgebruik soms, zoals in een Duitse serieuze krant zeg maar. De opmaak en het lettertype zijn wel hetzelfde, het format zeg maar, om in communicatietermen te blijven.

  21. Rene Scheffer zegt:

    Marleen….ja dat is dan ook wel weer zo. Alhoewel juist daar de discussie over gaat. Natie en volk. Ik weet er niet iets te weinig van om er concreet over te zijn. Turkije herbergt verschillende verschijningsvormen, de Laz, zwarte zee turken, armeniers, ex grieken en de Koerden denk ik als meest herkenbare. IHA wordt ik kriegel van sommige bevolkingsgroepen die een eigen natie opeisen zoals in Spanje de Basken en in minder mate de Catalanen. De rol van de Turkse staat is echter wel wat heftiger dan de Spaanse t.o.v. de genoemde bevolkingsgroepen, denk ik.

  22. ceesincambodja zegt:

    Nou, met die reacties is het toch nog meegevallen hé Rene?
    En, ik vind het een weloverwogen, goed blog.
    Wat ik vind? (Dat moet ik aangeven.) Nee, ik vind die parlementariërs lamzakken. Gaan! Hoe is het toch in godsnaam mogelijk dat Nederland zó diep is gezonken dat het zich laat gijzelen door zo’n stuk onbenul! BAH! Ik ben blij dat ik weg ben.
    Ceesgegroetje

  23. Rene Scheffer zegt:

    Cees….Dank voor uw bijval ! Al heb ik dan ook weer geen hoge pet op van de politiek in Cambodja, denk ik.

  24. marleen zegt:

    Rene, dat we een fout volk zijn is dankzij het helpen te bombarderen van Afghanistan.
    gegijzeld door Obama, niet door onbenul Wilders

  25. ceesincambodja zegt:

    Dát heb je goed gezien Rene.

  26. R. Hedde van der Heide zegt:

    Omdat de strekking van je stuk spoort met mijn reactie op het blog van Theo Korthals Altes (zie daar) doe ik ook hier nog maar even een duit in het zakje.
    De delegatie had moeten besluiten wel naar Turkije af te reizen, immers, hun ontvangst door het Turkse parlement had zij als ‘het hart van het bezoek’ moeten beschouwen. Dat geldt voor Waalkens, de voorzitter, én voor Wilders, beiden volksvertegenwoordigers die, waren zij gegaan, hadden kunnen spreken en overleggen met hun Turkse collega-parlementariërs. Er zouden dan twee, misschien zelfs drie vliegen in één klap zijn geslagen: 1. een bevestiging van het feit dat in een democratie de parlementariër lid van het hoogste orgaan (de wetgever) binnen de staat is, en niet de ministers, leden van de uitvoerende macht immers; 2. omdat Wilders welkom is in Turkije en in het Turkse parlement had hij gewoon mee kunnen gaan. Als hij zelf vervolgens zou hebben afgehaakt omdat hij het bezoek zonder ontvangst door de Turkse regering slechts als ‘toeristisch’ kan zien, dan had het hem vrij gestaan thuis te blijven, maar dan was dat zíjn keuze geweest, niet die van de andere leden van de delegatie. En passant had hij daarmee bewezen geen oog te hebben voor de democratische staatsrechtelijke verhoudingen; 3. de andere leden van de delegatie zouden zich niet, zoals nu het geval is, door één van haar leden in een diplomatieke patstelling hebben laten plaatsen. Integendeel, Wilders had weinig anders kunnen doen dan meegaan (zie 2.). Conclusie: jammer dat de Kamer zo’n kans om Wilders eens een keer schaak te zetten niet heeft gegrepen.

  27. Emmaadtje zegt:

    Kijk op het blog van Beus. Wellicht zit u zelf aan tafel

  28. Mephisto zegt:

    Een fout volk – dat bent u nu zelf.
    Ik ben blij dat u het door heeft.
    Ik ben weliswaar nog niet verder geraakt dan België, maar ben het land wel degelijk ontvlucht.
    Ook België zal ik tzt achter moeten laten, zo fout als het hier nu gaat in de politiek.
    Maar voorlopig is het nog een vluchtoord -geen Ruigoord-.
    En jóngens, wat was ik boos op Europa en op de USA.
    Ex-Yugo platbombarderen. Zijn ze nou helemáál van de pot gerukt?
    Wat is er gebeurd met ‘dialoog’ en ‘praten’?
    Pas geleden nog "Turkenkrijg" van Erasmus zitten lezen.
    Die man liet geen spaander heel van onze kwakzalvende, christelijke maatschappij anno 1500.
    En wist heel duidelijk te laten zien dat Turkije is voortgekomen uit een stelletje roversbendes, die uiteindelijk Otto (weet ik veel wie) het Ottomaanse rijk lieten stichten. Europa heeft er altijd al ruzie mee gehad, maar eigenlijk was Turkije zowat het enige niet-religieuze gebied. Ingesloten tussen de islamitische Shi’ieten van Irak, Iran ed, de soennitische islam uit Egypte (toch?) en het christendom aan de bovenkant, via Griekenland. Maar goed, dat was tussen 1000 en 1500. Blijkt echter wel uit, dat Europa altijd ruzie heeft gehad met Turkije. Dat terzijde.
    Oh, ps.
    Nog wel eens mijn stukjes gelezen?
    geen vrouwen, geen wijn, enkel diepzinnige kost.
    En met de regelmaat van de klok 0 reacties.
    Ik troost mij met de gedachte dat ik die gedachten heb genoteerd ‘voor later, wanneer ik ze nodig heb’.
    En that’s about it. 🙂

  29. Draver zegt:

    Rene dan heb ik je net gemist zondagmiddag in de Drvkkery.

  30. Rene Scheffer zegt:

    Emmaadtje….heb me nog niet kunnen vinden.
    Mephisto….Thanks, soms valt het kwartje. Hoewel ik al wel 20 jaar strijd tegen de vermeende meerwaardigheidsgevoelens van Hollanders tegen Oostenrijkers bijv.
    Ik ben nu eenmaal Turkofiel sinds een jaar of 25. Anders dan u weet ik me door de dagelijkse banale genoegens toch te hechten aan dit land. Uw blogs zal ik weer eens ter hand nemen. Ik weet dat ze soms wat zwaarmoedig en ernstig zijn.
    Draver….Er waren daar veel rustige en nette Zeeuwen, die zondag in Middelburg, ook bij het horecagedeelte. Maar u associeer ik toch met winderige zondagochtenden door de duinen.

  31. Rene Scheffer zegt:

    RHvdH
    Met bewonderiing uw strategische analyse gelezen en ik ga zo even bij Theo KA kijken.

  32. Theo E. Korthals Altes zegt:

    En nu heb ik ook bij jou gekeken 🙂
    Tja, het zou natuurlijk ook mij een lief ding zijn wanneer wij ons allemaal houden aan normale regels van fatsoen en respect, ook tegenover diegenen waarmee wij verschil hebben. Aan Wilders c.s. erger ik mij dus zo ongeveer dagelijks. Desondanks behouden zij wat mij betreft alle recht van spreken en zou ik niet in de rij hebben gestaan om Wilders zijn meegaan naar Turkije te ontraden. Integendeel.
    Maar goed, in tweede instantie denk ik dat het beter was geweest wanneer de Tweede Kamer maar ook ons diplomatie service instituut Buitenlandse Zaken een time out had ingelast alvorens de reis plompverloren af te zeggen. Nu lijkt het inderdaad alsof wij met ons allen in onmin verkeren met Turkije en dat is een volstrekt fout beeld.
    Zijn wij daarmee een fout volk? Hm. Dat vind ik te ver gaan. Dat is teveel eer aan Wilders. Het is allemaal een beetje ongelukkig en misschien is dat wel typisch Nederland. Onhandig en kort door de bocht, maar niet onwillig.

  33. Draver zegt:

    Maar daarna kan ik ook genieten van de literatuur in de Drvkkery groet uit Middelburg

  34. chimor zegt:

    Wilders is virtueel de baas van Nederland. Iedereen is bang om hem te ontstemmen en dus doen ze maar laf concessies. Hij bepaalt de hele politiek in de land. Die man moet eens een keer ter verantwoording geroepen worden, keihard afgekapt, maar wie doet zijn mond open? In plaats daarvan wringen zelfs de ministers in allerlei bochten voor hem, zoals toen hij niet naar Engeland mocht. De minister had toen gewoon moeten zeggen: eigen schuld dikke bult, moet je maar niet zo’n grote bek hebben. Maar dat had hij niet in zich. CDA-er, nietwaar?
    Ik schaam me er soms voor om Nederlander te zijn. Wat mij betreft mag Nederland direct worden opgeheven en opgaan in een federaal Europa.

  35. Rene Scheffer zegt:

    Theo EKH. . .Dank voor u heldere reactie. U benadert het iets anders maar uiteindelijk zitten we niet ver uit elkaar.
    Draver… Dat bedacht ik me later ook, lopen en lezen sluit elkaar zeker niet uit
    Chimor…U geeft blijk van een helder verstand en dito betoogtrant.

Geef een reactie

