Albert Heijn, wat moet dit voorstellen?


Soms geloof je je ogen niet
Iedere maandag of dinsdag zie ik hem in op de mat achter de brievenbus liggen. De folder van AH met de bonusaanbiedingen. Ik stem de aankopen er tot op zekere hoogte op af. Vooral de niet direct bederfelijke waar koop ik groot in wanneer er een goede aanbieding is, het liefst van 1 halen – 2 betalen.  Flessen witte wijn, glorix, shampoo, chocola, blikjes bier en cola zijn favoriet.
 
Bij wc papier en vaatwastabletten geldt zelfs dat ik het niet koop als het niet in de bonus is. Bij bederfelijke waar koop ik het als maaltijd voor die dag of d evolgende dag. Wanneer 500 gram zalmfilet van 7,99 naar 5,99 euro is afgeprijsd eten we die dag iets met zalm, anders niet.
 
Die aanbiedingendrang komt niet voort uit zuinigheid maar vanuit de intentie om het `gewonnen geld` op een leuke alternatieve manier in te zetten. Het gewonnen geld zet ik dan in voor leuke dingen als een lunch buiten de deur, de afhaal Indonesier in het weekend of af en toe een totoselect-formulier.
 
Vandaag was de AH bonusfolder er weer. Verwachtingsvol lees ik snel door. Sinaasappels op pagina 5. Perssinaasappels wel te verstaan. 1,99 staat erbij. Nu is dat niet heel bijzonder voor 2 kilo, dat is het vaker, bedenk ik me. Maar dan lees ik verder. Ik zie staan `1 kilo`en er staat ook niet bij van-voor. Wat moet dit voorstellen? Ik zie er wel een heel klein groen klavertje bij en dan ga ik ervan uit dat het iets met duurzaamheid te maken heeft. Maar ik lees er nergens iets over.
 AH Perssinaasappelen
Het blijft een raadsel. Zou men toch 2 kilo bedoelen, zou het een drukfout zijn? Als het een aanbieding is, is het een aanbieding van niets. Als het een zogenaamde duurzaam product is dat in de etalage moet worden gezet, dan is lijkt het meer op een scherts. Duurzaamheid wordt nooit wat wanneer het tweemaal zo duur is en dat weet AH ook. Ik blader verder en zie meer van die kleine groene klavertjes en die zijn wel goed afgeprijsd zoals een kg kipfilet voor 4,49 euro.
 
Natuurlijk wil ik best veel voor sinaasappels betalen. Maar dan alleen wanneer ze nu eenmaal zo duur zijn vanwege schaarste, productiekosten en hoge vervoerskosten, maar dan moet men dit communiceren en dit niet zomaar plompverloren kenbaar maken door een aanbieding die geen aanbieding is.
 
Het blijft al een paar uur door mijn hoofd zweven. Een kilogram sinaaasappels in de aanbieding voor 1,99 euro, puh!
 
Albert Heijn, wat moet dit voorstellen?
 
 
 
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-12 en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Albert Heijn, wat moet dit voorstellen?

  1. beus zegt:

    Reken je dan iedere keer uit, na het boodschappen doen, hoeveel `gewonnen geld` je op een leuke alternatieve manier kan inzetten?
    Overigens verdenk ik Klaverblad van het plakken van die groene stickertjes 🙂

  2. Rene Scheffer zegt:

    Grove schatting is 10 euro per week en dat is 520 euro per jaar. Maar dit is bijzaak, het gaat om die belachelijke `aanbieding`!

  3. k. Reintje zegt:

    Bij de aanbiedingen van Albert Heyn worden de leveranciers: Boeren, tuinders, melkveehouders
    verschrikkelijk uitgeknepen. Ze worden gedwongen onder de kostprijs te leveren.
    Ik wordt er beroerd van.
    Ik ga wel een kannetje melk bij de boer halen.

  4. Rene Scheffer zegt:

    KR
    U haalt er ook van alles bij. Maar het gaat om die belachelijke aanbieding die nooit een aanbieding kan zijn!

  5. beus zegt:

    @Rene: We hebben de essentie echt wel begrepen hoor, maar dat is niets nieuws in de reclame. Het roept bij mij niet eens meer verwondering op.

  6. politiq zegt:

    Haha. Ik ga ook nog naar de Aldi, Coop, enzovoorts. Ik hou ook van aanbiedingen hoor. Ik check juist even de AH site, en blijkt dat het groene klavertje een "gezonde keuze" is. Er is ook nog een oranje klavertje, en dat is een "bewuste keuze" haha.
    Doe hier de Keuze Klavertjes Quiz en win een boodschappenpakkethttp://www.ah.nl/keuzeklavertje/kennisquiz/
    Hahaha 😉
    Zie ook: http://www.ah.nl/keuzeklavertje/normen

  7. Rene Scheffer zegt:

    Politiq
    Thanks voor info.
    Stelt dus qua sinaasappels niets voor, dat Keuzeklavertje. Sinaaasappals zijn sowieso gezond.
    Trouwens bij Dirk van de Broek 3 kg voor 2,49! En die zijn ook gezond.
    Ik zou zeggen laat die kilozakken bij AH deze week gezwoon liggen.

  8. politiq zegt:

    Ja, maar dat schijnt tegenwoordig allemaal uitgelegd te moeten worden. En dan niet in woorden, maar met plaatjes, symbolen en in herkenbare kleurtjes. Net zoals met die energielabels, enz.
    Ik moet ineens denken aan Britse kids onlangs in een enquête; één op de twintig dacht dat Adolf Hitler een bondscoach van het Duitse voetbalelftal was. En één op de zes ondervraagde kinderen dacht dat Auschwitz een pretpark was.
    Shocking. http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/2716633/Kids-think-Adolf-Hitler-was-a-German-football-coach-shock-survey-reveals.html
    M’n punt is: we kunnen niet aannemen dat mensen allerlei voor de hand liggende dingen al weten. Zoals "sinaasappelen zijn gezond", ik vrees dat er zo’n klavertje op plakken niet voldoende is. Ze zouden een gigantisch bord in de winkel moeten hangen boven de groente- en fruitafdeling met koeieletters: "GEZOND!"
    Misschien dat ’t dan werkt. Waarschijnlijk nog beter: een clown met een megafoon erbij, die de boodschap goed hard in de oren van de passerende klanten schreeuwt.

  9. Theo zegt:

    Worden groene klavertjes gebruikt bij AH en ik weet van niks. Ga er vandaag eens heen, hoewewl boodschappen doen niet mijn "ding" is. Lees wel graag Allerhande.

  10. Aad Verbaast zegt:

    Ik moet breed glimlachen om deze bespaarstrategie van je.
    Eerst meer uitgeven om dan wild zwaaiend met de bonuskaart op de bon te lezen hoeveel je bespaart hebt, zodat je die weer ergens anders meteen kan uitgeven :-))

  11. K zegt:

    Probeer eens de Lidl René.
    Je zult versteld staan van het verschil :))
    Je hoeft niet eens de reclame te lezen; alles is goedkoper.

  12. paco painter zegt:

    Lijkt de hema wel.die hebben ook altijd van die vage aanbiedingen

  13. thera zegt:

    Sinaasappels zijn niet sowieso gezond. Helaas. Ik heb een periode braaf mijn perssinaasappeltjes bij de Aldi gehaald. Later bleek er zoveel troep in te zitten, dat het gezonder was geen sinaasappeltje te eten/drinken.
    Groot inkopen is iets wat alleen mensen met een riant inkomen kunnen doen. Ik vind dat het oneerlijke van het systeem. De echte voordelen zijn vaak dus alleen voor de mensen die het het minste nodig hebben. Maar daar ging het hier ook niet over.
    Aanbieding die geen aanbieding is dus. Of er staat ons nog wat te wachten met de sinaasappelprijzen.
    Voor mensen die geen boer in de buurt hebben, maar die wel graag de boer willen helpen door direct bij hem af te nemen en fantastisch verse groente en fruit willen aanschaffen: http://www.bestelvers.nl (Okay, dit is reclame, maar wel omdat ze het verdienen. Prachtkwaliteit en werkelijk ontzettend goede service. Bij mijn eerste bestelling ging namelijk buiten hun schuld iets mis. Dit is gecompenseerd met een extra pakket boordevol lekkers.)

  14. maria-dolores zegt:

    @Rene,
    heb je gekeken of de andere mensen die sinaasappels wél kochten? er zijn òòk genoeg mensen die denken: oh, die andere soort is duurder, dus dan zullen ze wel beter/lekkerder zijn…

  15. Rene Scheffer zegt:

    Politik
    Ja maar daardoor is het vooral een truc denk ik, d emensen de suggestie doen wekken dat ze iets goeds doen met hun aankoop
    Theo… Laat ik nu niet eens aan jou gedacht hebben. Je bent al meer Theo dan Klaver ondanks de avatar.
    Aad….Ik doe het echt, die bon bekijken en dan glimlachen vanwege de winst
    K…De kwaliteit is toch vaak minder vooral bij de vruchtensappen
    Paco….Hema lees ik niet meer, loop wel altijd graag langs de worst en kijke dan naar de andere food producten.
    Thera ….ja dat is dan weer zo. Ik doe de bonus meer voor de fun dan uit noodzaak. en slechte sinaaasappels, wis nie dat dat kon. En bestelvers, klink mooi maar is denk ik voor mij teveel gedoe.
    MD….Nog niet maar ik ga morgen denk ik wel even de boel opfokken bij die sinaasappels.

Geef een reactie

