Op het werk een engel. . . .


Ze stond frontaal voor mijn neus in een leuke Vanilla jurk met paars, wit, zwarte blokovalen. Ik was op de kamer van collega L. om een collegevoorstel af te leveren en toen kwam collega C. binnenlopen. Ik had haar de vorige dag in de hal van het bestuurscentrum nog gezegd dat ik ze eigenlijk al maanden nauwelijks had gezien of gesproken. Meestal hebben we het in de zomer even over de vakantie, de kinderen, Italië etc. Maar soms lopen de dingen zo.
  
Maar nu, een dag later, voelde ze zich zo vrij dat ze aan me vroeg “En wat vind je van deze jurk?” Kennelijk weet ze van anderen dat ik er gevoel voor heb. Ik voelde aan de stof, aan het stretchshirt eronder, keek naar het merk in de hals en beoordeelde het geheel positief. Ook de laarzen en panty’s pasten in het geheel. Het maakt haar vrouwelijk waar ze doorgaans zakelijk/casual  gekleed is. Toen ik haar later nog een stukje volgde door de gang, zei ik dat ook “de taillering in orde” was, waar ik bij mezelf natuurlijk dacht dat de vrouwelijke vormen er nu veel meer dan voorheen van afspatten.
 
Ze was blij verrast door de aandacht, meldde ze later lachend bij het koffiezetapparaat. Zonder het direct zo te zeggen kon ik uit haar reactie opmerken dat er thuis wat minder diepgaande aandacht voor de kleding is.
 
De volgende dag had ik het erover met collega‘s. Ook hen was haar nieuwe jurk (voor de goede orde: niet de afgebeelde) opgevallen die a-typisch voor haar was, maar haar toch echt iets extra’s gaf. Ze gaven aan dat ze het niet hebben gewaagd er iets aardigs over te zeggen. Het zou verkeerd opgevat kunnen worden, betoogden ze.
 
“Misschien is het helemaal niet zo gek dat ze op het werk positieve aandacht vraagt en krijgt voor haar kleding“, zei ik tegen de collega‘s. “Misschien is ze thuis wel een superbitch!“ , gooide ik de knuppel in het hoenderhok. Niet dat ik dat van juist haar denk (integendeel) maar je weet nooit. Thuis KAN iemand anders zijn. Misschien een dramaqueen, een tiran, een perfectioniste, en ramp. Iemand voor wie thuis iedereen wegduikt, vooral manlief.
 
Vroeger was ik naïef. Dat heeft heel lang geduurd, pas de laatste jaren wordt het minder. De man zag ik als een doorgaans wat botterige, bazige en macho verschijning. De vrouw was lief, kon goed praten en straalde rust en redelijkheid uit. Dat laatste komt zeker voor maar ik vraag me nu steeds meer af of het niet een situationele houding is. Het weglaten van negatieve uitingen en impulsen omdat het in die situatie niet handig en/of niet nodig is.
 
Steeds meer besef ik dat ik de meeste vrouwen slechts zie in een rol of deelrol. Als schoonzus op een verjaardag, als buurvrouw of ex-buurvrouw in de tuin, als moeder op het schoolplein, als medecursist, kledingverkoopster, lievelingsblogster, coach of (ex)collega.
 
Zelden krijg ik negatieve aandacht of gezeik naar mijn hoofd. Deels door mijn op het eerste gezicht ontwapende en transparante houding maar wellicht ook omdat in die rol er voor de dames geen directe conflictstof of instinctieve zeikimpulsen liggen.
 
Ik weet het niet, het houdt me soms even bezig, dat wel, zoals elk menselijk gedrag me bezig houdt. Ondertussen bedenk ik ook dat er voorbeelden zijn van bitches op kantoor waarvan ik het idee heb dat ze thuis best te pruimen zijn.
 
Dat het ook andersom kan gaan bleek me 5 jaar geleden. Er was een op zich leuk lijkende en knappe/uitdagende tijdelijke collega. Ze vond me wel leuk, hoorde dat ik goed kon koken en ze nodigde zichzelf met haar zoontje bij ons uit. Bij vertrek fluisterde ze tegen mijn vrouw “Het moet toch zoooo bijzonder en zoooo leuk zijn om met Rene samen te wonen…”. Nou zei mijn vrouw “dat valt eigenlijk best wel mee hoor”.
γ€€
 
 
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-12 en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

23 reacties op Op het werk een engel. . . .

  1. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    de muitdrukking is: straat-engelse-huis-duvels

  2. thera zegt:

    Ik heb samengewoond met een man, de vader van mijn zoon, die op het werk en tussen andere mensen enorm attent was en gezellig. Het was voor hem zo vermoeiend dat imago hoog te houden, dat hij thuis alleen maar op de bank lag. Niemand snapte dan ook dat ik bij hem wegging, maar niemand maakte hem mee zoals ik. Tegenwoordig kijk ik wel heel wat beter uit. πŸ˜‰

  3. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    thuis een bitch, op het werk een engel
    straat-engelse huis-duvel
    betekent:
    thuis een kreng; in publiek een engel
    een beetje schrijver kent die uitdrukking…
    @Thera: die leek niet op mij…

  4. Theo zegt:

    Toch enige keren gelezen, omdat na veralgemenisering mij kijk op vrouwen er door verdiept kan worden. Ik heb ongeveer 50 vrouwelijke collega’s/juffen dus gehad en op twee na droegen ze truttenkleding (in mijn ogen dan natuurlijk).
    En wat Thera zegt over haar ex, kan ik over mijn vader zeggen. Herkenbaar dus.

  5. Rene Scheffer zegt:

    Thera…Wellicht in wat mindere mate, heb ik wat trekjes van je ex! Ik hang niet alleen maar op de bank, ik blog veel en lees veel en werk veel in en om het huis. Ben net als hem wel een publieksmens.
    vd K…Dank voor de uitleg, ik ben ook geen echte schrijver,
    Theo…ja maar die juffen is weer een apart verhaal. Voor hun doelgroep, de kinderen en ouders is al te uitdagend niet functioneel. Voor mij is een juf weer anders dan voor jou. Voor mij een vriendelijke opofferende engel en voor jou vaak een verzakenede en manipulerende sta in de weg,
    Verder dit stuk ook niet al te serieus nemen, een beetje dat wel. Er zit iets in van Schopenhauer. Vaak zijn mijn blogs bedoeld om een zeker gevoel van herkenning bij anderen op te wekken zo van `ja zo heb ik het nog nooit bekeken en er zit wat in`. En dat op een toon die een mengeling is van lievigheid en valsheid. Dat laatste relativeer ik dan weeer dor zelfspot.

  6. Theo zegt:

    @ René, dank voor je toelichting over je schrijverschap, hoewel ik je nu al twee jaar volg. Heb ik nooit kritiek (stel ik mezelf maar eens de vraag nu je het thema verlegt) jawel, niet op de schrijfstijl en zeker niet op de understatements en knipogen naar je context en jezelf. Lichte kritiek op het gebrek aan conflictstof , op je structurele middenpositie in alles-en-nog-wat, je bent het tegendeel van wat ik ben, een "allemansvriend".

  7. Rene Scheffer zegt:

    Theo…ik was getriggerd door je mededeling dat je het blog meerdere malen hebt gelezen en je mening over vrouwen verdiept zou kunnen worden en dat is net iets teveel eer. Je aanvulling klopt inclusief de lichte kritiek, al was mijn blog van ruim een week geleden over `ons foute volk` in relatie tot Turkije en Wilders voor mijn doen iets verwijderd van het midden.

  8. Theo zegt:

    @ René, ik heb het even teruggelezen. Heb daar ook gereageerd en kon het geheel met je eens zijn.
    Weet je hoe je weer op mijn reactie reageerde?Ik ga weer even terug naar de meer banale onderwerpen (hoewel er ongewerkt soms toch wel serieusheid in zit), maar af en toe iets politieks bevalt toch wel.

  9. Rene Scheffer zegt:

    Theo…daar voel ik me kennelijk toch wat veiliger, de banale onderwerpen. Ik schrik wel van de tikfouten.

  10. ceesincambodja zegt:

    Mee of tegen, mevrouw Rene?
    Ik ben thuis ook niet te harden, maar gelukkig is er niemand om dat beamen. :-))
    Ceesgegroetje

  11. hippocampi zegt:

    de weg van het midden wordt in dit tijdsgewricht meestal ondergewaardeerd (dat heet al snel saai), maar het is één van de belangrijke redenen, dat ik je graag lees; je hebt met je twijfels een mooi evenwichtig fundament in handen; authentiek en oprecht (en vooral dat laatste doet er toe); dat jij juist dat situationele ziet, vind ik kenmerkend daarvoor
    gr. hippo

  12. Marjelle zegt:

    Leuk blog, René, en een lekker nuchtere opmerking van mevrouw Scheffer. πŸ˜‰

  13. Aad Verbaast zegt:

    Ook net als Theo meerdere malen rustig doorgelezen.
    "Krijg de kleren" krijgt ineens een heel andere betekenis en inhoud voor me πŸ˜‰

  14. paco painter zegt:

    Jij hebt vast een zeer lieve nuchtere vrouw die de boel aardig onder controle heeft

  15. sprakeloos zegt:

    Ik ga me verdiepen in de mode, dat schijnt te helpen, mijn kennis van het kleurenpalet met daarbij te vaak de term ton-sur-ton te gebruiken is wel een keer uitgewerkt.

  16. Noud Hovius zegt:

    Mooi om te zien dat mevrouw hovius een vakzuster heeft aan mevrouw Scheffer, mij op de weg houden dat is wat ze doet (vrij naar Van Morrisson). Ik ben ook blij met de ontdekking van instinctieve zeikimpulsen, ik heb het niet eerder zo concies samengevat gelezen.

  17. maria-dolores zegt:

    jee, wat een boeiend thema!
    maar om daar nou iets algemeens,
    of juist iets heel persoonlijks over te gaan zeggen,
    daar waag ik me niet aan :-).

  18. Rene Scheffer zegt:

    Cees…op het blog wel dan? πŸ™‚ Mijn vrouw laat ik er maar buiten. ze heeft het wel gelezen.
    Hippo…Thanks! Ik wist wel dat ik via mijn blogs een niche kon aanboren. Ik voel me ook niet saai. maar Theo leest mijn blogs ook graag, maar hij heeft een heel ander karakter. Ik ben niet zo van het conflictueuze, zoek wel weer vaak mijn gelijk.
    Marjelle… Thanks, ja, en zie hoe ik bij Thera reageerde.
    Aad,…Zo moeilijk was het blog toch eigenlijk niet.
    Paco….zie bij Marjelle.
    Sprakeloos…..waarachgtige kennis van stoffen en kleuren kan ervoor zorgen dat je menige jurk mag bevoelen.
    Noud…. Hahah die van mij is ook (?) een Zeeuwse en thanks. Toen ik het opschreef wist ik dat ik er toen pagina’s over kon schrijven, maar ik leer me te beperken.
    MD….Het thema is boeiend inderdaad. Ik ga er niet teveel op in, maar jij kan ook schrijven als een sirene πŸ™‚

  19. ceesincambodja zegt:

    Wat suggereer jij, Scheffer?
    Had ik je een aanbef gegeven. Nu grijp in naar de rode pijl. :-))

  20. Akshobya zegt:

    Instinctieve zeikimpulsen…. die had ik nog niet eerder gehoord.

  21. Rene Scheffer zegt:

    Cees…och, ik vond al dta ik zo gezakt was in de ranking
    Ashobya….vind het een mooi woord ga het verder promoten.
    impulsen betekent dat he opkomt in pieken en instictief dat je er niets aan kunt doen. Voor veel mannen wel herkenbaar denk ik

  22. sprakeloos zegt:

    Rene, naast een engelachtig imago heb je blijkbaar ook iets ranzigs, of laat ik het fetish noemen. Ik ben niet zo geïnteresseerd in stoffen, wel wat eronder zit, maar goed ik ben heel netjes opgevoed.

  23. Rene Scheffer zegt:

    Sprakeloos, je hebt gelijk.
    Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat mijn stoffenkennis geveinsd is om dichter bij het vlees te geraken

Geef een reactie

