De taal verrijken via het VK blog en Google


 
Ik ben er nooit specifiek op gericht geweest, maar soms kom ik op nieuwe woorden of samentrekkingen. Woorden ook wel die al bestaan, maar die ik net een iets andere betekenis geef of vage woorden die ik van meer duiding voorzie. Nogmaals, doordacht is het allemaal niet. Maar het is wel leuk en stimulerend wanneer je die woorden later via Google kunt vinden met als herkomst het VK blog en gekoppeld aan mijn naam.
 
Nog mooier is het wanneer ze over enige tijd de Nederlandse taal gaan verrijken. Hieronder heb ik enkele woorden en samentrekkingen van de laatste twee jaar uitgelicht.

 
Instinctieve zeikimpulsen
Die term kwam zomaar in me op toen ik poogde te verwoorden op welke wijze vrouwen thuis soms anders zijn dan bijvoorbeeld op het werk. Waar ze op het werk gelijkmatig en vriendelijk kunnen zijn, is dat thuis soms anders. Dan is het vernis weg. Mannen hebben dat ook en gaan dan onverschillig doen en lui of juist erg klusserig cq. vluchtgedrag vertonen. Vrouwen zijn eerder geneigd tot zeuren. Met instinctief bedoel ik dat er niet eens zozeer sprake is van een vrije keuze. Het is door evolutie en/of hormoonhuishouding bepaald. Met impulsen is aangegeven dat het tijdelijke pieken zijn en `zeik` dat geeft aan dat het doorgaans niet constructief en voor de ander niet positief is. Je kunt het gebruiken in een zin als: “Haar instinctieve zeikimpulsen was ik zo zat dat ik maar even naar het voetbalveld ben gefietst” .
 
2 Resultaten op Google en ik op 1. Dat moet dus beter. Te vinden in het blog: http://www.vkblog.nl/blog/6628/Rene_Scheffer_verzamelde_columns

 
Ranzen
Via google blijkt dat er zeer veel resultaten zijn. Meestal is Ranzen gekoppeld aan het Duits waar het een soort schooltas of rugzak is. Toch staat `mijn`ranzen` op nummer 10. Ranzen is eigenlijk gewoon zitten op de bank en niets doen. Wat het echter ranzen maakt is de omlijsting en de intentie. Zakken chips een blikje bier horen erbij. Wat ontbreekt is bezoek en een goed gesprek. Zeg maar een niet-Calvinistischer manier van zitten. Een vorm van zitten die je geëxalteerde ledigheid zou kunnen noemen. Een duidelijke demonstratie van luiheid.  
 
Ruim 400.000 resultaten op Google en ik op 10. Te vinden in het blog: http://www.vkblog.nl/bericht/280147/Ranzen
 
Foezelmoment
Het woord foezelen is wel min of meer bekend. Het staat voor iets foutigs. Het is minder schuldig dan vozen. Waar vozen een bulkbegrip is voor handelingen die dicht tegen sex aanliggen is foezelen de hand op de knie, een likje achter het oor, het zijn de voeten onder tafel die over de andere kuit aaien. Waar foezelen een werkwoord is, is het foezelmoment een zelfstandig naamwoord. Het markeert een overgang van het ene naar het andere. Het foezelmoment is die hand op de knie in de bioscoop die het verschil maakt tussen een avond film in de bioscoop en een avond die uitloopt op sex. Het foezelmoment is dan als het ware een omslagpunt en valt daarmee dan samen.
 
4 resultaten en ik op 1. Te vinden in het blog:  http://www.vkblog.nl/bericht/179213/Het_foezelmoment_-_over_vozen_en_relaties.


Vozen
De Engelse vertaling is `to grope` Het is een bulkbegrip. Het staat voor allerlei handelingen die sexueel getint zijn maar nog net geen sex. Het suggereert ook de afwezigheid dan wel de intentie van liefde. Het is foutig en stoutig en lichamelijk. Ik kwam het woord al 30 jaar geleden op het spoor toen George Roper door iemand `the groper` werd genoemd. Sinds die tijd laat het me niet meer los. 

 
66.000 resultaten en ik op17. Te vinden in het blog: http://www.vkblog.nl/bericht/179213/Het_foezelmoment_-_over_vozen_en_relaties.

 
Non valueuze of non valueus 
Het woord `non valeur` is verzonnen door Dries van Agt, de MP van eind jaren ´70. Het staat voor minkukel, nietsnut, iemand die zijn taak niet goed verricht, waar je niet aan hebt en vrij vertaald ook `waardeloos` Het is een zelfstandig naamwoord. Maar je kunt er ook een bijvoeglijk naamwoord van maken. Je zou kunnen zeggen `non valueuze beleidsstukken` of een `non valueus TV programma`.
 
10 gooogle hits en ik op 1
Te vinden in het blog: onduidelijk. Het staat ergens als een verwijzing maar niet het blog waarin ik het heb gebruikt.
 
 
 
Augustusbenen

 
Dat staat voor erg bruin, maar het staat ook voor het einde van de vakantietijd, wanneer alle vrouwen bruin zijn. Het is een tijd en een kleur die nivelleert. Wat dat betreft is het de tegenhanger van rokjesdag medio april waar de blootheid zo blank en teer is dat de verschillen juist heel groot zijn en aleen de echt mooie benen er uit springen.  
 
374 resultaten op Google en ik op 3. Te vinden in het blog: http://www.vkblog.nl/bericht/272210/Over_augustusbenen_en_vergankelijkheid.

Decemberbenen, ik ga me nu daar nu maar eens een voorstelling van maken. Ik moet immers meer `in het nu leven` is me wel eens gezegd. 
 
Naschrift: Preventief plassen en buffetstress ben ik nog vergeten.
 
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-12 en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

25 reacties op De taal verrijken via het VK blog en Google

  1. fred van der wal zegt:

    leuke bijdrage
    aanbeveling

  2. Rene Scheffer zegt:

    Fred…. Nu ik het blog nogeens nalees is het gehalte van foutige en stoutige woorden wel wat hoog. Daarom is het wellicht gelukt u naar mijn blog te lokken.

  3. peterus zegt:

    De twee eerste woorden/uitdrukkingen verdienen in het woordenboek te worden opgenomen.
    reageergroet

  4. Rene Scheffer zegt:

    Peterus…..dank u!

  5. Aad Verbaast zegt:

    Geeft altijd een goed gevoel "vereeuwigd" te zijn 😉
    Google al een Kerstkaartje gestuurd?

  6. paco painter zegt:

    Heerlijke bijdrage, Rene. Vozen is geloof ik ook iets waarbij je nog net je broek niet uittrekt

  7. hippocampi zegt:

    leuk stukje en de begrippen hebben zich inderdaad in mijn geheugen genesteld,
    instinctieve zeikimpulsen is m.i. dubbelop,
    maar dat kan ook een zeikimpuls zijn 😉
    gr. hippo

  8. vuurjuffer zegt:

    supergave bijdrage
    groet

  9. Kees Smit zegt:

    Knappe bijdrage, Rene, maar al dit soort nieuwe woorden gaat langs me heen.

  10. sprakeloos zegt:

    hier is sprake van egogoogleïsering = vergroten van het ego door middel van google.
    Misschien dat hij gaat lopen?

  11. Rene Scheffer zegt:

    Paco…thanks en over dat vozen, ik had het zelf niet neter en korter kunnen uitdrukken.
    Hippo…thanks, voor u is het in zekere zin een herhaling na korte tijd.
    Vuurjuffer….thanks.
    Kees….maar echt nieuwe woorden zijn het niet!
    Sprakeloos…..en je hebt nog helemaal gelijk ook. Ik schrijf hier gemiddeld voor 100 tot 300 lezers per blog en wil dat graag via google vergroten.

  12. cor3306 zegt:

    ’t zal je niet verbazen dat me dit aanspreekt, als ik niet post-actief was, ging ik m’n ll met je bijdrage opvrolijken

  13. R. Kruzdlo zegt:

    Bloggerskontenland
    Mooi hé. Koko werd boos toen hij het als.
    Groet

  14. Kokopelli zegt:

    @René: Leuk toch, om zo met taal te kunnen "spelen"…
    @Robert: Dat was de eerste keer toen ik het woord "bloggerskonten" las. Nu denk ik het zelf vaak als ik bepaalde bijdragen zie 😉
    Overigens zou het me niet verbazen als er een verband bestaat tussen Bloggerskontenland en Bommelskonten…

  15. Islomaan/Klaverblad zegt:

    Een aantal kende ik al, maar de hele collectie kan zo naar Van Dale. Aangevuld met een Reneetje (niet te vgl met een Boekenstijntje).

  16. galadriel zegt:

    uit: Rene’s verzamelde werk! Leuk!

  17. Rene Scheffer zegt:

    Cor…Leuk, maar met je wat ? ll ?
    Kruzdlo….ik zal dat woord zo eens gaan googlen. Mijn vertaling is. Het masochistische karakter van menige blogger die billenkoek vraagt na een vervelend blog.
    Koko… het is spelen en niet meer en bovendien in een bepaalde niche van de taal, niet de meest verheffende maar juist daarom wel leuk
    Islo/Theo….thanks; we gaan het volgen bij de VanDale
    Gala….Thanks.

  18. Antoine Robbesom zegt:

    Mooi overzicht, Renè! De meeste woorden uit dit blog kon ik me nog herinneren van jouw toenmalige bijdragen, dus deze woorden horen terecht in de Dikke Van Dale:) Zelf speel ik ook graag met woorden en vooral uitdrukkingen, waarbij ik de gefixeerde uitdrukking wat elastischer probeer weer te geven door deze in te passen in de contekst en de strekking van het verhaal. Ik geloof dat ik ook wel enkele woorden heb verzonnen, maar ik heb er nog niet naar gegoogeld 🙂
    Zonnige groet.

  19. Rene Scheffer zegt:

    Antoine ….mooie reactie. In Braz.-Portugees-Nl taal lijkt me dat erg spannend.

  20. joost tibosch sr zegt:

    Foezelen betekent hier in Brabant "vals spelen". Mijn vader was daar een kei in als zijn spelletje patience naar zijn zin te vroeg was afgelopen. Maar..ik kan het mis hebben. In Hilversum werd ik na klachten van ouders bij de rector geroepen. In de klas had ik het woord verneuken gebruikt. Als Brabander heb je dan niet meteen in de gaten dat dat iets anders kan betekenen dan "voor de gek houden". (Mijn toch nog echt preutse moeder gebruikte dat woord zelfs!) Nou ben ik dus ook niet meer zo zeker van dat foezelen!

  21. Rene Scheffer zegt:

    heer Tibosch…In mijn onderzoek kwam ik deze betekenis inderdaad ook tegen, maar foezelen in welke betekenis ook is vaak wat foutig.

  22. ceesincambodja zegt:

    Oja, herkenbaar, Rene. Gisteren nog een ‘Instinctieve zeikimpuls’ meegemaakt op mijn blog. Ha ha. Gelezen?
    Ceesgegroetje

  23. politiq zegt:

    Prettige kerstdagen Rene 😉

  24. Rene Scheffer zegt:

    Cees.. Gelezen maar ik zag geen al te rare dingen!
    Politiq…Thanks en het zelfde!

  25. paco painter zegt:

    Ik wens je een gezond en succesvol 2010

Geef een reactie

