"Langzaam weggegleden van het VKblog" – Afscheid


 
 Een brief aan mijn lezers.
 

  
`Beste blogggers, reageerders en anderen

  
 
Mijn blogfrequentie is sinds 2014 langzaam afgenomen. Een enkeling heeft dat gemerkt en me er opmerkzaam op gemaakt. In 2009 schreef ik tweemaal per week, in 2014 nog maar eenmaal per maand. Vorig jaar heb ik slechts 6 blogs geschreven, waarop matig werd gereageerd, dat ook nog.
 
Ergernis over de steeds veelvuldiger verschijnende trollen, meervoudig persoonlijkheids-stoornislijders? Neen dat is niet de reden voor mijn vertrek. Ik signaleer het en dat is het dan. Een enkeling uit die categorie reageert weleens en uit beleefdheid doe ik het terug, dat wel. Door die categorie heb ik me nooit door laten leiden, ik zoek ze echter niet op en ga ook de strijd niet met ze aan. Dat doe ik irl ook niet. U zult mij op zondagmiddag immers ook niet aan poort bij Altrecht in den Dolder zien schreeuwen in een poging om met de clientele te debatteren.
 
 
De onderwerpen waarover ik nog steeds invallen krijg, die onderwerpen blijken steeds weer hetzelfde. Tussen de regels door laten reageerders dat ook merken.
 
Meestal gaan mijn blogs over voetbal, vrouwen, eten, vakantie en kantoorperikelen met af en toe een uitstapje naar politiek en filosofie. Weer Heino, weer Alpen, weer Duitse nieuwslezeressen, weer Gran Canaria, weer Schopenhauer en de Wageningse berg. Mij wordt het nog niet teveel, maar de lezer wel heb ik gemerkt. 
 
 
Over mijn dochter Rozanne, ze is nu 11, neen daar
schrijf ik niet meer over sinds haar vriendinnen de blogs over haar baby- en kleuterjaren drie jaar geleden lazen en vervolgens belachelijk hebben gemaakt.
 
De manier waarop ik de laatste jaren hier langzaam ben weggegleden heeft meer met mij te maken dan met het VK blog of debloggers. Ik ben trouw, loyaal maar ook gemakzuchtig. Ik knip niet snel een band door. Ik zorg ervoor dat de omstandigheden zich zo ontwikkelen dat anderen het lijntje doorknippen. Zo is het gegaan met mijn twee korfbalclubs DKOD en RDZ, met mijn militaire dienst kornuiten en met de Huurdersvereniging. Ik laat in die situaties steeds minder van me horen. Ik krijg brieven en aanmaningen die ik voor een groot deel negeer. Bij de Nederland Hervormde Kerk heeft dat proces zich 14 jaar voortgezet. Elk jaar weer die acceptgiro van 120 euro en die aardige mevrouw aan de deur. Bij de PvdA bezorgde ik de afdelingbladen zo slecht dat het in 2003 zonder enig overleg van me is afgenomen, net als in die tijd mijn rol als vertegenwoordiger bij het Gewest.
 
 
Verwacht van mij hier dan ook geen keiharde duidelijkheid, dat zit niet in mijn systeem. In mijn werk heb ik het me wel aangeleerd om de zaak zelf in de hand te nemen. Noem het situationele transitie  
 
Het verwijt van oppervlakkigheid dat mij in de onderwerpkeuze en de omgang met anderen soms ten deel valt is ook niet de reden voor mijn afgenomen bloggedrag en uiteindelijke vertrek. Mijn meningen zijn vaak gratuit, maar wiens meningen zijn dat niet?
 
Die enkelen die mij weleens mailden en die ik irl heb ontmoet weten dat ik hecht aan de mensen en de contacten. Ik verheug me immers elk jaar weer op de ontmoetingen met Theo. Ook de jaarlijkse wederzijdse werkbezoeken met Rachel vormen een mooi alibi om onze band te bevestigen, een band van wederzijdse herkenning in de beleving, de herkenning van absurde details die zich uit in blogs. Ook het moment dat ik Cor vorig jaar trof in het lunchcafe van V en D in Amersfoort trof koester ik nog steeds. Bekijk de afbeelding op ware grootte
 
En met Sandra (een van mijn eerste reageerders) heb ik zelfs een vervolgafspraak gemaakt na die reünie vorig jaar van de HEAO in Arnhem, waar ik het podium op werd gehesen als oudste leerling daar aanwezig. Ik zie Sandra nog roepen en licht blozen
“Dat is Rene Scheffer, die ken ik van het blog!”. Nu Sandra rustiger is geworden (40 plus, ik schreef het 8 jaar gelden al) durf ik het aan haar voor te dragen voor een mooie communicatiefunctie op ons kantoor.
 
Thera is voor mij als een droom, een fata morgana, voor latere jaren. Zoals anderen na hun zestigste naar Santiago de Composte
la gaan of kunsthistorie willen studeren, zo stel ik een bezoek aan haar excentriek gelegen woonplaats O. steeds uit. Maar bij die sporadische gelegenheden dat ik haar even op Hyves spreek is er steeds warmte en herkenning.

 
 
Lucca is een stad waar ik graag kom en vooral ook in het glooiende niet toeristische achterland. Zo ontoeristisch en basaal Italiaans. Maar elk jaar weer hoop ik de stem van MD te horen die aan het fotograferen is en me naroept en haar uitnodigt voor een maaltijd in het goede en goedkope dorpsrestaurant.
 
 
Met andere woorden, zeg niet dat de mensen, de contacten me niets doen, dat ik indifferent en oppervlakkig ben en dat ik uit desinteresse daardoor ben vertrokken. Die contacten probeer ik ook wel aan te houden.
 
 
Ik sluit niet uit dat ik me hier over een jaar weer meld, maar voorlopig dus niet.
 
Het zou anders zijn wanneer er door velen een klemmend beroep op me wordt gedaan om te blijven. Zo ben ik dan ook wel weer.`  
 
Zeist, 27 december 2016.
 
 
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-12 en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

42 reacties op "Langzaam weggegleden van het VKblog" – Afscheid

  1. Theo zegt:

    Een onvervalste Scheffer.
    Je beste van dit jaar.
    Een bewaarblog.
    Ik sla hem op en kijk er in 2016 na en denk:
    van "trouw" moet je nooit afscheid nemen.

  2. Rene Scheffer zegt:

    Theo
    Bedankt voor je compliment.
    In dit genre wellicht wel de beste maar in 2009 heb ik denk ik vijfmaal een blog van hoge kwaliteits waarde geschreven. Over de rol van het toeval, de overleden collega V., de moeder van Jan Smit. verder moet ik even denken. . . . Niet dat de rest slecht is maar het beklijft minder.
    Verder ben ik benieuwd wat er in 2016 van klopt.

  3. beus zegt:

    Sterk blog.
    "op zoek ben naar bevestiging en dat is ook zo".
    Ik was je eigen tekst bijna vergeten.

  4. Aad Verbaast zegt:

    Ik doe gewoon een klemmend beroep op je.
    Zo ben ik dan ook wel weer 😉

  5. Rene Scheffer zegt:

    Beus
    Thanks en ja wat je zegt dat blijft het leitmotiv.
    Aad V
    Ok we gaan nog even door dan.

  6. hippocampi zegt:

    fraai blog,
    situationele transitie deed me denken aan een Kameleon,
    gr. hippo

  7. cor3306 zegt:

    ha een kijkje in de toekomst; ik moet dus nog een paar jaar wachten op kop koffie met jou in irl

  8. Kerstnoud zegt:

    Mooi afscheid René, ik neig naar bloemen maar ga – na enig nadenken, dat dan weer wel – over tot een klemmend beroep, daar komt hij: BEROEP!

  9. Ina Dijstelberge zegt:

    Geweldig geschreven en 2016…we kunnen nog even.

  10. Rene Scheffer zegt:

    Hippo
    Kan me de gedachte voorstellen, ik heb er wel iets van.
    Cor…
    Ik schrijf vanuit 2016 ….kan dus ook veel eerder zijn
    Noud…
    Nou vooruit dan.

  11. Rene Scheffer zegt:

    Ina….
    Ja dat wel maar het wordt wel wat pathetisch, een man van 57 met steeds weer die kleine onderwerpen.

  12. lidy zegt:

    Ja ik wil dan toch ook een beroep op je doen, want je bent een kleurrijk persoon. Zonder jou is het VK bouquet toch echt minder kleurig en fleurig van toon.

  13. thera met tranen in de ogen zegt:

    Rene, ga niet, ik smeek je, het blog zal nooit meer hetzelfde zijn zonder jou, ik zou me verloren voelen, blijf alsjeblieft, ook al schrijf je maar vier blogs per jaar. We zouden samen 2025 halen, weet je nog? En ik word ook steeds maar ouder.

  14. coby zegt:

    Geweldig, het thema heeft je echt geïnspireerd!
    Ik doe geen beroep, neen, ik ROEP tot 2016 dat je moet blijven!!!!
    Hartelijke groet, Coby

  15. maria-dolores zegt:

    jeetje, we hadden toch afgesproken dat het een grapje moest blijven 🙂

  16. Zwollywood in Kerststemming zegt:

    In 2006 ben ik al lang met pensioen. Meer dan 6 blogs heb ik dit jaar wel gehaald. Ik laat vooral mijn camera het werk doen, dat is evengooed ook arbeidsintensief. Je trollspray spreekt me ook erg aan….en situationele transities maak ik dag in dag uit mee.

  17. paco painter zegt:

    Hij is heel erg sterk, Rene!

  18. fred van der wal zegt:

    origineel sympatiek weblog
    aanbeffer

  19. Ivy (Heyta) zegt:

    Hierbij mijn klemmend beroep om toch vooral niet in 2016 (of daarvoor) te stoppen. Daarna zien we wel verder ;-)))

  20. Bart zegt:

    Een heel mooie bijdrage René.
    Maar…won’t you stay…just a little bit longer (ik citeer dit graag, uit: Stay, door Jackson Browne)
    Groet, Bart

  21. Mephisto zegt:

    En dan zie ik John Cleese en zijn Silly Walk voor mij, maar dan uitglijdend over een bananeschil…
    Of Rene op een glijbaan. Enzo 🙂

  22. galadriel zegt:

    mooi blog en een echt reneblog…. vooral je uitsmijter!
    BLIJF!!!!, PLEASE STAY WITH US!!!!

  23. jeetjemina zegt:

    Groeten van de enkeling uit een bepaalde categorie!
    gr eva

  24. Blew zegt:

    Dus jij kunt nog wel even verder! 😉

  25. Kokopelli zegt:

    @René: Ik beroep klemmend. Is dat voldoende voor de toekomst?

  26. Rene Scheffer zegt:

    Lidy…Thanks voor compliment, daar doe ik het voor.
    Thera….En als jij maar een keer per jaar komt kijken op het VK blog en een enkele keer Hyves dan houd ik het vol en ik blijf ouder, dat sowieso
    Coby ….Thanks, ik had het ook zo op papier, een uurtje, woensdag al.
    MD ….eten en vrouwen zijn voor mij nooit een grap
    Zwolly…je deed toch iets hoogwaardigs in de zorg? Zou zelfde kunnen zijn als dissociatieve verschijnselen, maar dat is het dan weer net niet.
    Paco en Fred …..Thanks.
    Ivy en Bart…..Ok ik ga overstag.
    Mephisto…..uh, dat ik een onhandige vrolijke doler ben? Daar doe ik het voor.

  27. Rene Scheffer zegt:

    Gala….Ok als ik weet dat ik zelfs ok in de Rijnmond fans heb, waar is Easywriter trouwens?
    Eva….Ow op die manier. Maar zo bedoel ik het niet. Ik was niet volledig. Natuurlijk stoor ik me niet aan allerlei mensen met welke vreemde eigenschappmix, stoornis of syndroom dan ook, als ze maar niet het blog verzieken dan wel als troll opereren.
    Blew. denk je wel 3 jaar ging snel voorbij, alleen hoe verzin ik nog 350 blogs in 3 jaar (mijn moyenne).
    Koko….is goed, ik was al overstag,

  28. cor verhoef zegt:

    @Rene,
    Ik heb natuurlijk (nog) niet alle afscheidblogs gelezen, maar bij deze sta je rotsvast op nummero uno. Genoten van de milde humor.

  29. ceesincambodja zegt:

    In 2020 zal ik reageren, René, op je ene blog dat jaar. Afgesproken?
    Toedeloegroetje
    :-)))

  30. Geroma zegt:

    Leuk Rene, deze terug -in- de tijd- afscheids -blog……………..!!!

  31. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Tjonge René wat overtuigend, snik!
    Maarre, ditVorig jaar heb ik slechts 6 blogs geschreven, ""
    heb ik ff gecontroleerd. Of je kan niet meer tellen of je zat weer te fantaseren…. het waren er dik 80!

  32. Kees Smit zegt:

    Zo’n terugblik vanuit een aantal jaren later doet het altijd wel, maar dit is verdorie net echt, René. Laten we maar niet tever vooruit dromen over onze blogjes. Het is puur dagwerk.

  33. prometheus zegt:

    Rene,
    Oei Oei Dat Was Lekker
    Voor 2010 wens ik je –>Oh, Wat Is Het Toch Fijn Om Gelukkig Te Zijn
    Gr & en maak er geen self fulfilling prophecy van,
    Prometheus

  34. Peterus zegt:

    Een waardig afscheid van een aardig persoon.
    Ik herken een en ander.
    gelukkigblijfjetot2014groeten

  35. Peterus zegt:

    Een waardig afscheid van een aardig persoon.
    Ik herken een en ander.
    gelukkigblijfjetot2014groeten

  36. Rene Scheffer zegt:

    Cor V,,,,,bedankt en graag gedaan!
    Cees….dan ben ik 62, maar ik zal het proberen te onthouden
    Geroma….Thanks
    CAM… Ik schrijf vanuit 2016!
    Kees Smit….dat is het, de inspiratie komt of komt niet, tot op heden een constante, dat wel.
    Prometheus….Mooie titels, staan ook op mijn LP, 13, 95 bij de VPRO
    Peterus…..Thanks !

  37. SJOUKJE / SOFIA zegt:

    Rene meesterlijk blogje. Ik vat dat er weer een themablogdingetje heerst. Hoe dan ook meesterlijk!

  38. Sandra zegt:

    Met een grote glimlach gelezen 🙂
    Fijn dat je me even hebt geattendeerd want ik zat natuurlijk weer onder mijn stoeptegel. Gelukkig heb ik wel meegekregen dat het gisteren/vandaag (?) de grote Afscheidsblogdag is. Anders was ik me rot geschrokken.
    Denk dat ik die mooie communicatiefunctie beleefd moet afslaan 🙂 Krijg het druk genoeg: ga volgend jaar aan de slag als raadslid in de gemeente Oude IJsselstreek. Tenminste, als het een beetje meezit tijdens de verkiezingen.
    Fijne jaarwisseling!

  39. Rene Scheffer zegt:

    Sjoukje/Sofia.
    Thanks, graag gedaan.
    Sandra
    Nou dat is goed nieuws, druk met werk, raadslid. Oude Ijsselstreek? Even gaan zoeken. Is dat Dinxperloo e.o. en welke partij. CDA zou kunnen maar evenzeer PvdA.
    En die stoeptegel? Iets gemist denk ik of Achterhoeks voor iets anders.

  40. Sandra zegt:

    Stoeptegel is eigenlijk mijn eigen verzonnen term om aan te duiden dat ik het allemaal effe niet meegekregen heb de laatste tijd. 🙂
    Oude IJsselstreek ja, en Dinxperlo hoort daar net niet meer bij. Breedenbroek nog wel.
    Ik ga aan de slag voor de PvdA.
    Al druk doende met de voorbereidingen voor de lokale campagne. 🙂

  41. Margreeth zegt:

    Haha, zo’n blog is natuurlijk de ultieme manier om iedereen te laten roepen dat je nog moet blijven. 😉 Nou vooruit: doe ik dat ook. BLIJF!
    Maar omdat het toch vooral ook een mooie egostrelingsstruc is, gun ik mezelf de vrijheid schaamteloos m’n eigen blog te spammen. http://www.margreeth.nl vanuit het koude Rusland! Zie ik je daar?
    Groeten aan de gemeente!
    Margreeth.

  42. Rene Scheffer zegt:

    Sandra….Ik ga het volgen tzt de verkiezingsuitslag
    Margreeth…Ik ga je zo opzoeken en zeer vereerd dat je me in het verre Rusland weet te vinden!

Geef een reactie

