"Is de Paus een kapoen?"


Dochter Rozanne van bijna vijf jaar oud kent Rome niet. Ze heeft er zelfs nooit van gehoord. Het begrip Italië komt haar wel bekend voor door een vakantie toen ze drie was. Wat ze wel kent zijn Barcelona en de Canarische eilanden, Oostenrijk en Portugal.

Het is er eind januari te koud voor strand, terrassen en speeltuinen. Het is dus zaak wat spanning op te bouwen. Nu is ze dol op spaghetti en op kerken. Om de reis naar Rome ook voor haar qua voorpret aardig te maken appelleren we dus aan die haar aansprekende zaken.

 

 In Rome is de allergrootste kerk van de wereld“ , vertellen we haar. Als ze hoort dat die kerk wel 100 keer zo groot is als het zaaltje bij het winkelcentrum dat als RK kerk dient, begint ze te stralen. Verder vertellen we haar dat de Paus daar in die grote kerk woont en dat hij de baas is van alle kerken.

  

30 jaar geleden zou ik niet hebben kunnen denken dat ik dit soort dingen zou uitspreken. Als hervormd opgevoede jongen vond ik alles wat katholiek was raar, ongerijmd en nep. Nu dertig jaar later snap ik dat het leven dermate ongerijmd is dat een katholiek geloof dit niet erger of minder erg maakt. Bovendien is het RK volk vaak het beroerdste niet. En de leerlingen van de Zeister RK school De Griffel vormen bovendien een mooie doorsnee van de bevolking, een goede biotoop voor haar opgroeien.

  

Vragen, veel vragen stelt ze nu. `Mama, die Paus lijkt wel een soort Sinterklaas met een gouden hoed, maar hij geeft zeker geen kado‘s. En `Papa, zijn er meer mensen daar en ook hulpjes voor die Paus?`. Ze kijkt verheugd wanneer ik haar vertel dat de pizza in Italië is uitgevonden en dat er in Rome heel veel spaghetti is. Haar vraag of de papagaaien daar ook uitgevonden zijn moet ik helaas ontkennend beantwoorden.

  

Meanwhile leer ik alle goede en betaalbare restaurants in Trastevere en omliggende gebieden uit het hoofd aan de hand van sites en boekjes en weet ik nu al dat we in ieder geval Campana en Pommidori en waarschijnlijk ook Isole di Sicilia bezoeken (ons appartement is daarboven). Mijn vrouw verheugt zich op het aanwezige Adsl en de dvd met divx, de gezellige omgeving en de bezienswaardigheden (de vorige keer heb ik haar het Pantheon nog door de neus geboord).

  

Wat we met al die bezienswaardigheden moeten? Kweenie. De meeste heb ik al eens of vaker gezien. De Sixtijnse Kapel is mooi. Maar dan van een soort ongemakkelijke mooiheid of indrukwekkendheid die hetzelfde is bij een uitzichtspunt van de Grand Canyon. Je kunt vijf minuten staan kijken en zeggen `wat mooi`. Je kunt dat 10 minuten doen. Maar op enig moment krijg je het gevoel dat langer kijken niets toevoegt maar dat weggaan ook weer not done is, na 10 minuten al.  

  

Gisteren liepen we door het winkelcentrum in Zeist en er brandde licht in de kerkzaal. Rozanne was erdoor geobsedeerd. “Weet je wat” zei ik. “Je mag er wel even naar binnen en dan kun je vertellen dat je naar Rome gaat waar de baas van alle kerken woont, ook van deze kerk!”Zonder enige gene liep ze er gedecideerd naartoe en probeerde de deur open te krijgen om vol trots haar reis naar Rome te melden. Ik geneerde me wat. Zou ik haar op deze manier niet wat al te gek aan het maken zijn? De deur bleek gelukkig toch gesloten.

 

  

 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2010-01 en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op "Is de Paus een kapoen?"

  1. Theo/Klaverblad zegt:

    Zolang ze niet de neiging toont tot intreden is haar belangstelling tamelijk onschuldig.
    Ik ben vaker in Spanje geweest dan in Italië. Pas vorig jaar weer voor het eerst sinds 1996. Als cultuurminnaar is er geen mooier land. Jij voegt daar gastronomische aantrekkelijkheid aan toe; het voetbal vind ik er, afgezien van de tenues en stadions, niet om te pruimen. Ik hoop altijd at er één land verliest, waar dan ook, en dat is Italië. Straks weer de frustratie met Juventus-Ajax.
    Ik constateer met vreugde dat de vorming van Rozanne zich verbreed….

  2. Rene Scheffer zegt:

    Dat voetbal….ben een blog aan het voorbereiden over Italiaanse voetbalstadions. Lelijk en betonnerig.
    Over Rozanne maak ik me geen zorgen. Ik denk niet dat ze non wordt, al zou dat ook weer iets geruststellends hebben, voor een vader (liever dat dan paaldanseres), als ik tenminste regelmatig op bezoek mag komen.

  3. ceesincambodja zegt:

    Je hebt je roeping gemist, Rene…
    Ik heb het nog bonter gemaakt vroeger, ik wilde paus worden! Maar heb dat gelukkig onder de pet gehouden.
    Lief blog!
    Ceesgegroetje

  4. Frans Muthert zegt:

    Je kunt vijf minuten staan kijken en zeggen `wat mooi`. Je kunt dat 10 minuten doen. Maar op enig moment krijg je het gevoel dat langer kijken niets toevoegt maar dat weggaan ook weer not done is, na 10 minuten al.
    Ik ken het.

  5. Rene Scheffer zegt:

    Cees….mijn roeping…toch niet als Paus?
    Franns M. ….Daarom trekken wij ook graag naar de Canarische eilanden. Jij Tenerife en ik Gran Canaria

  6. paco painter zegt:

    Blijft natuurlijk dat het leuk voor haar is dit later terug te lezen

  7. Maria-Dolores zegt:

    met een beetje geluk kan het in Rome eind januari midden op de dag, in de zon en uit de wind, soms best lekker zijn. en met héél veel geluk tref je soms een dag waarvan je denkt: het lijkt al bijna net lente… nou ja, en anders heb je in elk geval al die kerken nog.

  8. Hanneke zegt:

    De Sixtijnse kapel, ik kan er wel een hele dag rondlopen en dan heb ik nog niet alles gezien. Ik zou er met Rozanne niet naartoe gaan, veel te druk. Wat wel leuk is voor haar is misschien het Colosseum, al is het alleen maar voor de verklede legionnairs bij de ingang.
    O, en ben je het Italiaanse ijs niet vergeten?

  9. Annet zegt:

    ja Rene ik denk het wel:)
    maar inderdaad die Katholieken
    zijn vaak aardige jongens….al hou
    ik niet van generaliseren…….
    wat heerlijk dat jullie daar een appartement
    hebben!
    gr van Annet

  10. Rene Scheffer zegt:

    Paco…..Je weet het niet, bijna 5 en al steeeds meer eigenwijs
    MD…..9 tot 13 graden en half bewolkt en zondag buien. Gemiddeld voor eind januari.
    Hanneke….Ze is qua reizen en drukte al veel gewend en dat kan ze wel aan, wij hebben het redelijk snel gezien Maar dan wel….`als je lief bent krijg je een ijsje`
    Annet…..En dat voor de prijs van een middelmatige hotelkamer. En ik ben niet eens kathiliek, eigenlijk.

  11. Jim Hasenaar zegt:

    De baas van alle kerken?
    Laten die andere geloofsovertuigingen het maar niet horen…
    Bovendien is het RK volk vaak het beroerdste niet?
    Nou, daar denken ze hier in het heilige land wel anders over.
    Maar goed, weer een mooie beschouwing. De voorpret is vaak het leukst.

  12. Karin Poelstra zegt:

    Rene,
    Ik begrijp dat jij de ijsjestruc ook al aardig onder de knie hebt. En dat in Januari?
    Knap om een grote stad met een 5 jarig meisje te bezoeken. Wij kiezen tot nu toe steeds voor de wat groenere plaatsjes in Italië. Komt ws. ook omdat we Italiaanse Drenten zijn en wat ruimte en groen fijn vinden. Rome is werkelijk fantastisch. We hebben het gezien en gaan het zeker weer met de kinderen bekijken als ze groter zijn.
    Mijn kinderen hebben van iedere Italie-vakantie een plakboek incl. enrtreekaartjes en plaatsje uit toeristische brochures. Ook leuk voor een 5 jarig in een grote stad.
    Wat betreft je voorbereiding over voetbalstadions: Ik woonde in Alessandria. Het is er altijd mistig in herfst/winter omdat het tussen 2 rivieren in de povlakte ligt. De stad is betonnig en grijs. Het stadion is betonnig en grijs. Het voetbalteam heet: I Grigi….. logisch toch?

Geef een reactie

