Kale betonnen leegten in Italië


Dat opwinding bij mij kan ontstaan door beton is op zich al vreemd eigenlijk. Ik krijg soms kriebels van omkoperij en gefeteer in de beton- en aanverwante industrie met spannende en intrigerende verhalen over menselijke zwakten. Verder heb ik niets met beton, behalve als het de basis vormt van een mooi voetbalstadion. 
 
Het gaat dus over de serie A en de Wet van de Remmende voorsprong. In 1990 was er in Italië het WK voetbal. 
 
Dat was net in een periode dat ik erg bewust met voetbal bezig was. Ik volgde FC Wageningen, FC Utrecht, Ajax en het Nederlands elftal. Ook had ik in die tijd een busreis geboekt naar België-Engeland in Bologna en Brazilie-Argentinie in Turijn. De reis ging vanwege gebrek aan belangstelling helaas niet door. In die tijd was er bij De Slegte een boek van maar liefst 75 gulden over de bouw en architectuur van al die stadions die in de periode 1985-1990 zijn ontwikkeld en gebouwd. Ik wachtte op afprijzing maar dat is er nooit van gekomen.
 
Nu anno 2010 staan al die stadions er nog. Soms met een likje verf en soms met kuipstoeltjes. Zelden op aansprekende locaties. Halfleeg doorgaans ook. Met veel bombarie wordt de Gazetta della sport nog wel dagelijks gevuld met vette sensationele koppen.
 
Toch raak ik niet opgewonden van Udinese-Chievo. Ik word dat dan weer wel van Santander-Mallorca of Lens-Nancy. Het gebrek aan opwinding komt door de grote ruimte die er is tussen de tribunes en het veld. Die ellendige sintelbaan en dan vaak ook nog een flauwe helling. 
 

Het meest tragische is is Udine. Op zich als stadion "Friuli" niet eens zo raar en de hoofdtribune zelfs bijzonder (Ullevi-achtig) maar het ligt zo ver van het centrum en het is ook nog eens een ontzettend saaie en degelijke "net niet club", altijd spelend tussen plaats 6 en 11. Ik zag er in 1994 Udine-Sampdoria met een uitblinkende Gullit bij Sampdoria. Links achter het doel op 40 meter van het veld. Nederland speelde er enkele jaren voor het WK de inauguratiewedstrijd.
 
Friuli zelf is overigens heel aardig, net onder de Alpen met de goede wijnen en de San Daniello ham. In 1993 zat ik in het heerlijk rustige en authentieke Cividale del Friuli in Hotel Locanda al Castello.  Bovendien is de opa van mijn vrouw rond 1930 uit deze streek naar Zeeland geemigreerd. 
 
Het Stadio delle Alpi waar Juventus speelde was van een zelfde soort. Alleen grootser en inderdaad ook met alpenzicht. Het is verbonden met de stad door een tram die tot bijna in het stadion komt. Bovendien is Turijn een prachtige stad. Delle Alpi wordt nu afgebroken. Er komt een nieuwe Arena voor Juventus met 40.000 zitplaatsen. Torino blijft in het oude stadio Communale dat voor de OS in 2006 is opgepimpt.

 
Fiorentina kent een op zich mooi en ook wel verzorgd stadion. Bologna heeft een iets compacter stadion met sintelbaan (dat wel) dat dicht tegen het centrum ligt. Je loopt er via winkelstraten en langs restaurants naartoe. Hier werd België-Engeland gespeeld in 1990. Ik zag er Nederland-San Marino in 1993. Het werd 8-0. Er waren 2000 toeschouwers. Door me als Italiaan voor te doen kocht ik een staanplaats voor 10 euro in het Italiaanse vak. Eenmaal binnen schoof ik geruisloos door naar de 50 euro zitplaatsen van het Nederlandse contingent.
 
Stadio Olympico in Rome is groots en mooi gelegen aan de overkant van de Tiber met een weg vol kitscherige zuilen en beelden. Ondanks de sintelbaan hangt hier toch sfeer. Verschillende wedstrijden van Lazio en AS Roma heb ik gezien, waaronder de 0-3 en 2-0 van Lazio tegen Valencia in 2000.
 
De enige echte uitzondering op de regel is Genua met het stadio Luigi Ferraris. Prachtige architectuur die met rode steen is ingebed in de bedding van een rivier. De steile tribunes, de korte afstand tot het veld en de nabijheid tot de stad spelen tot de verbeelding. Bij station Brignole het voetgangerstunneltje door en 10 minuten lopen. Genoa-Ajax hier in 1992 was voor mij een once in a lifetime gebeuren, iets later gevolgd door halvefinale UEFA cup, waar Sampdoria net verloor tegen Arsenal. 
  

Verder zie ik veel desolate betonen stadions op TV, zoals dat van Hellas Verona en Chievo. In dat van Napoli ben ik nooit geweest evenmin in de Siciliaanse stadions in Catania en Palermo. Ja, opeens schiet Palermo me te binnen. Daar speelde Nederland in 1990 gelijk tegen Egypte. Een normaal stadion zonder sintelbaan. Ook Parma valt mee. Compact en midden in de stad. Alleen wel gedateerd.
 
Daarnaast zijn er nog wat van die niet echte stadions. Te klein (Siena en Empoli) of vooral bestaand uit houten noodtribunes zoals Atalanta Bergamo, Piacenza en Cremonese.
 
Ik vergeet Milaan. Het stadio Meazza. Ik ben er twee keer geweest. Inter-Genoa en Milan-Fiorentina (nog met Batistuta). Eenmaal binnen is het mooi en groots. Buiten en in de catacomben stelt het niet veel voor. Een betonnen klomp in een saaie wijk en 7 minuten lopen van een metrostation.
   
Wat moet er gebeuren in Italië om er weer mooie stadions te krijgen? Ik wil er weer de kriebels van krijgen, zoals in de jaren ´90 toen ik met het bord op de schoot naar 90 minuti keek op RAI Uno
 
 
 
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2010-01 en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Kale betonnen leegten in Italië

  1. Theo zegt:

    Met interesse gelezen. Ik ben er in drie geweest. In 1975 in het Olympisch Stadion in Rome en ik herken je sfeerbeeld, zag er AS Roma-Pisa met drie doelpunten van Prati. In de 90-er jaren in stadion van Bologna geweest en vorig jaar in dat van Fiorentina. Niet erg bijzonder, maar de stadions waren leeg. Dat van Genua schijnt het mooiste te zijn; ik herinner me beelden toen John van ’t Schip er speelde.
    Als je nog eens een tip nodig hebt: stadions 3e Divisie in Engeland. Kun je lachen..

  2. Pierra zegt:

    Vanuit deze hoek had ik Italie nog nooit bekeken. Mooi dat stadion in Genua.

  3. landheha zegt:

    Ik wilde net gaan pruttelen "dan heb je Siena nog niet gezien". Te klein, zeg je. Dat zeiden ze in de bestuurskamer van Ajax vast ook over "De Meer"… ieder zijn meug
    Opgewonden raken van "Lens-Nancy". poeh. Hoe doe je dat eigenlijk?

  4. Rene Scheffer zegt:

    Theo…kwis nie dat je ook echt in de stadions bent geweest. Prati zelfs. Van´t Schip en Genoa. Ik was bij Genoa-Perugia serie B in 1996, Van t Schip viel 20 min. voor tijd in. Daar moest ik helemaal met de trein vanuit Spotorno komen.
    Pierra….Blij dat ik dat inzicht dan toch heb kunnen geven.
    Landheha ….Van Lens raak is sowieso opgewonden. Mijnwerkersstad met stadion voor 42.000 bezoekers, nog meer dan het aantal inwoners. Beetje Kohlenpott. Rood en geel, sangue et or!
    Nancy….Place Stanilas, Staal, EGKS. Alllez les rouges, but de …….ja wie eigenlijk.
    En Metz heeft de meest racht opstaande tribunes met Ath de Bilbao.

  5. landheha zegt:

    Ah, je bent een beton fetishist. Misschien moet je eens richting Zwitserland gaan…
    Tijdje terug trouwens op het internet live de wedstrijd Bilbao – Sevilla gevolgd. Geweldig qua atmosfeer, twee keer drie kwartier fanatieke aanmoediging van het publiek, geen speld tussen te krijgen. Het beton had geen kans om op te vallen 🙂

  6. Aad Verbaast zegt:

    Waar je allemaal al niet opgewonden van kunt raken.
    Betonnen voetbaltempels. Nu ik er even over nadenk. Ja het kan. Met al die tienduizenden liefhebbers die regematig even een bezoekje brengen. En ‘uit hun dak’ gaan. Dat zal het moeten zijn.

  7. paco painter zegt:

    Zelf denk ik dat het voetbal op een bankroet afstevent en al die mooie staions verpieteren

  8. Rene Scheffer zegt:

    Landheha…..vertel me niets over Bilbao. Nooit geweest maar door dat stadion wel mijn lievelingsstad.
    Aad Verbaast….precies, al ga ik zelf niet eens uit mijn dak.
    Paco.. Dat zal even een fase zijn, maar het konmt wel weer boven..

  9. Jan Brugman zegt:

    Zo ziet het stadion eruit van de nr 2 van de IJslandse eredivisie

    http://www.soccerway.com/teams/iceland/ithrottabandelag-vestmannaeyjar/venue/

  10. renescheffer zegt:

    Bedankt voor de bijzondere aanvulling Jan. De Ijslandse equivalent van Sporting Braga. #rotsen

Geef een reactie

