Snel en stiekem


Mijn vrouw hoefde er niets van te weten. Daarom moest het binnen drie tot vijf minuten. Anders zou het in de gaten lopen. Lauwe vis moest het daarom zijn en geen hete en al helemaal geen vis die nog gebakken moest worden.

Het was vanmiddag rond 14.00 uur. Ik moest nog ergens anders heen en we hadden wat haast. Daarom zou ik na ons rondje over de Slotlaan in Zeist even naar de markt gaan om vis te halen. Mijn vrouw en dochter zouden dan naar Het Kruidvat gaan om me dan bij de AH aan het Emmaplein weer te treffen.
 
Ik was uit op Dorade en wel van die hele en wel twee stuks. Ze moesten schoongemaakt worden, kop eraf en dan zou ik ze in de oven doen met inkepingen en daarin citroen en knoflook en wat kruiden in de buikholte, citroen etc. Ik rekende 10 euro af. Net zoveel als voor de zeebaarzen die ik de laatste weken had gekocht. Maar teveel zeebaars lijkt ook niet goed en in Rome hadden we ons ook al te gegoed gedaan aan “spigola a la brace”.
 
Na het afrekenen rook ik de gebakken vis. Rond 11.00 uur had ik thuis twee broodjes op als brunch, maar of dat genoeg zou zijn tot 18.30 uur? Ik schatte in dat het beter was dat ik stiekem een snel de vis zou eten. 
  
Het was immers te vaak gebeurd dat we op zaterdagmiddag rond 14.00 in de stad wat aten en dan had men rond zessen geen zin meer in een mooie maaltijd die ik in mijn hoofd had. Dan werd het hooguit brood met omelet om 19.00 uur en moest ik mijn kookkunsten botvieren op de door de weekse dagen dat ik laat thuis ben.
 
In een flits deed ik de bestelling toen ik zag dat ik gelijk aan de beurt was. Doe maar wat lauwe vis, half bakje kibbeling graag“ . “Lauw?” vroeg ze nog. “Ja lauw, mijn vrouw hoeft het niet te weten. Daarom moet het snel en stiekem” . Een gezellig middelbaar stel (tot mijn schrik ben ik dat ook ongeveer bedenk ik me) keek me lachend aan. “Ja, je moet soms wat, als man zijnde“, zei ik. De vrouw keek naar haar man en zei tegen hem “Ow, jij bent er dan zeker ook zo eentje. Ik zie het nu al aan je gezicht“ . De man keek ontspannen betrapt.
 
Het vismeisje gaf me de vis en de vrouw van het stel keek me aan. “Ja ja” zei ze “maar vrouwen kunnen ook snel en stiekem zijn hoor”. Ik hoorde het aan met mijn braafste gezicht. De jongedame van de viskraam bemoeide zich er ook mee. “Ach, je zou eens moeten weten hoe snel ik wel niet ben”.
 
Ik lachte wat en propte de lauwe vis naar binnen en groette het gezelschap. Ik had het nog veel bonter kunnen maken natuurlijk door te zeggen dat ik van de stiekeme ben maar ook van de heel langzame eigenlijk, maar dat de vis in dit geval even snel moest. Maar het was al mooi zat geweest.
 
Een half uur later en alweer in de auto zei dochter Rozanne dat ze lekkere vis had geroken en dat ze eigenblijk van die bruine stukjes uit plastic bakje had gewild, net als tijdens het Piratenfestival. Ik hield wijselijk mijn mond. Het kind had honger, want nog niet heel veel gegeten. Ik moest later weer verder met haar ergens naar toe. Ik pakte een banaan uit de keuken en gaf die in de auto aan haar. “Eet er maar lekker van“, zei ik.
 
En mijn vrouw? Die leest mijn blogs met enige vertraging. Ze was tevreden over de Dorade, de ovenaardappelen en de gegrilde groenten.
 
 
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2010-01 en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Snel en stiekem

  1. beus zegt:

    Botten blijven platvis.

  2. K zegt:

    je maakt het spannend!

  3. Smokey zegt:

    Je bent wel een lekkerbekje:))))

  4. Rene Scheffer zegt:

    Thanks voor he eerste reactie maar uh….het lukt me niet deze te duiden in relatie tot het stuk.
    K
    Dat vind ik leuk. Van niets iets spannends maken
    Smokey
    Tot op zekere hoogte ga ik daarin mee.

  5. ceesincambodja zegt:

    Ja, je bent me een stiekemerd, René.
    Ik herken mezelf er perfect in.
    (En wat krijg ik nu toch een zin in lekkerbekjes! Die hebben ze hier niet. Net zomin als kibbelingen.)
    Ceesgegroetje

  6. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Oooooh lauwe kibbeling ……………… dat is heerlijk!
    Ik weet nog dat ik bij Theo onze favourite visdealer was en daar waren ze net kibbeling van zalm aan het bakken. Ik mocht proeven en nam gelijk een grote bak mee naar huis waar we dat met zijn vieren staand bij het aanrecht binnen 3 minuten soldaat gemaakt hebben…………..
    Stiekem snaaien, dat probeer ik tussen 11:00 en 17:00 ook niet te doen voor dezelfde reden ………….. want als ik al gegeten heb heb ik geen zin meer in koken, en dat is zonde.

  7. beus zegt:

    ‘Je blijft wie je bent’ is de betekenis van ‘Botten blijven platvis’.
    Misschien kan je vrouw het in de vertraging wat beter beoordelen.

  8. Aad Verbaast zegt:

    Bijzondere ontboezemingen bij de viskraam. Niet alleen van jou 😉

  9. paco painter zegt:

    Ow, jij bent er dan zeker ook zo eentje. Ik zie het nu al aan je gezicht“ . De man keek ontspannen betrapt"
    Dat wordt knokken in het bejaardenhuis
    Met graagte gelezen

  10. De Stripman zegt:

    Mooi verhaal ! Kibbeling, daar heb ik ook wel weer eens zin in, zeg…;o)

  11. Fleur zegt:

    Massa`s mannen zie je even een zoute verschalken.

  12. Rene Scheffer zegt:

    Cees en CAM…
    Echte gebakkenvisvrienden dus! Niet elke dag maar een keer of 2 per maand.
    En dat stiekeme, dat is dus ook voor Cees herkenbaar.
    Beus….Ow zo, snap ik. Past helemaal in het beeld dat er van me is en is ook zo.
    Aad V ….Doe twee dames maakten me zelfs wat verlegen
    Paco….Ook Gij dus Brutus
    Stripman….wachten op maandag tot de visboer weer open is.
    Fleur….je zegt het en het is zo, ook weleens gedaan. Gaat nog sneller als gebakken vis

  13. Jim Hasenaar zegt:

    Wat een kletspraat zeg.
    Geef in plaats van dat elke lezer van dit smakelijke stuk een lekker bekkie…

  14. Rene Scheffer zegt:

    Ach daar in Israel is het ook wel klaar te maken, doe het hier zelf zelf ook vaak.
    Visfilet van het stevige soort ‘ wassen en droogdeppen, dan door het ei dan door de bloem en eventueel nog een keer en dan in de hete olie, wat citroen en viskruiden en je hebt het .

Geef een reactie

