Treurige treinmeisjes


In het algemeen vind ik vrouwen onder de 30 niet echt interessant, zowel fysiek als qua belevingswereld. In de trein is dat op een of andere manier anders, waarom weet ik niet. Het kan de ronde snelheid zijn in het fallussymbool “trein“ , dat bepaalde mannelijke oergevoelens van vroeger naar boven laat komen.

 
Maar het is een heel ander soort gevoel eigenlijk, in de trein. De jonge vrouwen hebben dan eerder iets aandoenlijks. Vaak zitten ze alleen met het mobieltje en vragende, onzekere ogen. Mogelijk dat een soort plaatsvervangend vadergevoel zich dan van me meester maakt.
 
Vandaag kwam ik uit Den Bosch en ging schuin tegenover een naar schatting 28 jarige witte blonde zitten. Ik keek naar haar weekendtas, waarop een glossy `BILD` lag. Ik keek iets te lang en de jongedame wilde de tas weghalen. Ik zei haar `dat hoeft nu ook weer niet, ik keek alleen maar naar de BILD. `I cannot understand’ meldde ze. Daarna vroeg ze twee me keer naar de reistijd naar Schiphol en viel ze in slaap.
 
Tijdens een deel van haar slaap viel ik ook even in slaap. Ik was eerder wakker en zag dat ze eigenlijk ontzettend stevig maar wel strak was. Eerder een Finse of  een Ijslandse dan een Letse of een Zweedse. Ze was in slaap getransformeerd tot een huiselijke slapende vrouw met haar mond wat minder elegant iets open en haar onderkaak wat naar achteren geschoven.
 
Het wakker worden ging langzaam en in twee etappes met rekken van de buik- en armstreek. Inmiddels stond de trein stil. Ze belde haar man of een vriend en twijfelde of de trein via de stad Amsterdam zou rijden. Ik vertelde dat de trein rechtsreeks naar Schiphol zou gaan. Ze werd opgewekter en lachte wat, een lach die niet bij haar treurige gezicht paste ondanks haar witte blondheid. Een blondheid die deed denken aan feestvierende Zweedse bakvissen op Kreta. Ik bedacht me iets later dat het gezicht eerder serieus was dan treurig en dat gaf me een iets geruster gevoel.  
 
Ze gaf haar vriend een soort van erg ingehouden droge telefoonkus met een soort van “ MU” . Ik groette haar in Utrecht vriendelijk en hoopte dat ze op tijd zou aankomen en nog ruim voldoende levensgeluk zou gaan meemaken.
 
 
In de trein richting Veenendaal weer een ander tafereel. Een donkerblonde jongedame van hooguit 25 belde kennelijk met haar vriend of man. We waren al bijna in Zeist maar ze zei “Joh, het is al zooo laat en in ben nog in Utrecht, de trein is net gaan rijden” . Ze hoopte met haar 10 minutengesjoemel dat haar partner zou zeggen “Ach joh, dan kook ik wel”. Dat zei hij echter niet, misschien was ook hij wat vertraagd, en de jongedame was even stil en meldde nederig dat zij dan wel zou beginnen met koken.
 
Na 6 seconde van treurnis op haar gezicht klaarde ze weer op en wilde ze iets aardigs aan hem vragen. Die vraag verzandde halverwege omdat de man het gesprek kennelijk al beëindigd had. Ze voelde zich wat bespied en besefte dat haar korte verdriet zichtbaar was.
 
Ook voor haar hoop ik het beste in haar verdere leven.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2010-02 en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op Treurige treinmeisjes

  1. Theo zegt:

    Ik ben even met je meegereisd. Kan me het nodige erbij voorstellen; alleen de beginzin kan ik je niet nazeggen. Je bent ook op reis een aangename observator.

  2. Rene Scheffer zegt:

    Theo…Thanks.
    Ik reis graag met de trein, niet alleen voor obeservaties van de dames maar ook van de rivierlandschappen, tussen Den Biosch en Utrecht. Heb daarom maar een `trein`groep aangemaakt.

  3. fred van der wal zegt:

    Blonde wittes en Zweedse bakvisssen. Ik zou zeggen; liever geen van twee. Ook ik heb geen belang stelling voor te jonge dames in The Freight train. De vreettrein dus met restauratie in plaats van die rare jongens met een knijpkoffiezak op hun rug alsof ze moeten diepzeeduiken, dat is toch ook niet normaal? En dan die prijzen voor een plestik bekertje bruine slobber!
    Geef mij maar de doorknede bereden vrouwelijke brigade die zo bij the Highway Police zou kunnen met stevige zadels en groggy stemmen, die helemaal van onderen met een tietvaart uit heur k*t lijken op te wellen als een spuitende geyser op IJsland en dan bedoel ik dus -louter symbolisch- The Subteranean Homesick Blues enne…The Eternal Voice Of The Past, daar een mix van, zo lang ze maar geen sigaren roken zoals dat ordinaire kunst mokkul Marte Röling, want dat is een halluvve wilde, die ik nog niet eens als poes in huis wil hebben, want ik weet zeker dat ze zo vals zou zijn als een kermis horloge van klatergoud uit de ballentent en niet eens bij de tijd zou zijn.
    Je begrijpt als juridicus ook wel dat ik het over een tijdsverschijnsel heb vanwege je Renkumse afkomst

  4. Rene Scheffer zegt:

    Fred…..
    Heerlijk woordgebruik! Al zullen sommige vaste lezers ervan schrikken en ik wellicht morgenvroeg aan het ontbijt ook. Tuurlijk snap ik het, je hebt je juridisch meer dan voldoende ingedekt.

  5. cor3306 zegt:

    ach de tijd dat ik nog trein reed…eh reisde, en mensen en meisjes of vrouwen of mensen en mannen ook soms bespioneerde en bekeek, want laten we wel wezen je hebt toch niks anders te doem, toch…..kortom een stukke rene dat mij pakt( en ik heb geen biertje gedronken , maar een glas heb ik wel gehad 😉

  6. thera zegt:

    In de tijd, dat ik veel met de trein reisde, waren er geen mobieltjes en moest je maar raden waar de treurige blik vandaan kwam. Gek genoeg heb ik altijd hele leuke gesprekken in de trein, die enkele keer dat ik niet zelf, veel goedkoper namelijk, in mijn autootje rondtuf.

  7. ceesincambodja zegt:

    Is het converseren in de trein tegenwoordig bij wet verboden, of zoiets, René? Praat men alleen nog tegen mobieltjes en leptops? Triest.
    Mooi verteld, dat wel.
    Ceesgegroetje

  8. Aad Verbaast zegt:

    Je snapt toch niet dat mensen nog in de beslotenheid van hun eigen auto in de file willen gaan staan als je hier leest wat je allemaal kan meemaken in de trein.

  9. paco painter zegt:

    Vaak zitten ze alleen met het mobieltje en vragende, onzekere ogen"
    Dat is ook zo maar vlak die met de zaadvragende ogen niet uit

  10. thera zegt:

    Paco, it’s in the eye of the beholder. 😛

  11. Maria-Dolores zegt:

    leuk hoor, met de trein reizen :-).
    die dame met de tienminutensjoemel had ik wel een paar tips kunnen geven. aan tien minuten heb je namelijk helemaal NIKS, daar kun je dan beter gelijk een half uur ofzo van maken. of op z’n Italiaans: trein gemist, vertraging van nog onbepaalde duur…
    ciao,
    Maria-Dolores

  12. ping zegt:

    Mooie weergave van de situatie. Ook ik kan je eerste zin niet delen, ook onder de 30 vind ik de dames / meisjes zeer interessant (ze blijven, denk ik, interessant). Maar de trein is een heel mooi vervoersmiddel. Het is meer dan een verkeersstroom het is een stroom van gedachten dwars door het lieflijke land van de Lage Landen. Zeker in de lange intercity ritten doet de trein mij soms aan een huiskamer denken, zo gezellig druk als het er dan is. Mensen kijken is inderdaad een leuke bezigheid.

  13. Simen Vrederat zegt:

    Ik heb altijd het gevoel dat het erg te maken heeft met de manier waarop ze zo ongegeneerd geisoleerd van hun omgeving met zichzelf bezig zijn. Onbespied ( maar meestal geraffineerd pseudo ). Ik val altijd erg op degenen die zich nog even zitten op te maken. Minutenlang bezig zijn met de richting van één haar.

  14. peterus zegt:

    Met zulke verhalen wordt elke treinreis een groot avontuur.
    Je mededogen voor vrouwen vind ik romantisch en gevoelig.
    autoreizigergroet

  15. Rene Scheffer zegt:

    Cor ….Ja dat is de tragiek van het leven, op een gegeven moment ga je minder reizen en wordt het ook wat potsierlijk wanneer je over jonge dames schrijft. Ik lijd een beetje met je mee.
    Thera….auto goedkoper? Voor 1 persoon en met kortingskaart weer niet. Probeer je het plezier weer eens te gunnen!
    Cees….ach het valt wel mee want een mobiel gesprek door en met een ander biedt vaak weer een opening voor een irl gesprekje
    Aad….Daarom pak ik zoveel mogelijk de trein; de verbindingen vanaf Zeist worden beter, in 29 min in de Amsterdam Arena en 44 minuten naar Schiphol.
    Paco…. Ja maar het gekke is dat ik dan weer zo naïef ben dat ik dat nooit zie.
    Thera….Dat gaat inderdaad bijna altijd op
    MD…..Ja want in jouw dal rijden de treinen niet elke 15 minuten.
    Ping…..Eigenlijk een mooie en treffende samenvatting van mijn blog.
    Simin V. ….“geraffineerd pseudo”. ja dat is iets moois in het geval je wet weet te herkennen
    Peterus…..Dank u, en inderdaad is het een avontuur. Je kunt het er ook van maken als in mijn geval; eigenlijk maar 40 min waaronder nog wat slaap. Tis de fantasie, die het mooi maakt.

  16. fransp zegt:

    ”In het algemeen vind ik vrouwen onder de 30 niet echt interessant, zowel fysiek als qua belevingswereld
    Och Rene,
    Als Vavavedo (vader van vele dochters) vind ik dat je deze uitspraak moet ‘inlijsten’, zodat je over een aantal jaren samen met jouw ‘lieftallige’ dochter kan terugkijken op jouw ‘belevingswereld’ als vijftiger.
    Een lustrum geleden liepen mijn jongste dochter, die dit jaar de dertigjarige leeftijd hoopt te bereiken, en ik gearmd over de Grote Markt in Breda.
    Ik zag een heleboel mensen ‘stiekem’ onze kant opkijken, hetgeen mijn dochter eveneens niet ontgaan was.
    Ze zei gniffelend tegen mij: “Pa, die mensen denken natuurlijk dat jij een ‘ouwe snoeper’ bent.”
    Waarop ik antwoordde: “Nee, zij zien jou als een ordinaire blonde ‘del’, die een ‘rijke stinker’ aan de haak heeft geslagen.”
    Je schreef:“Ik was eerder wakker en zag dat ze eigenlijk ontzettend stevig maar wel strak was.”
    Weet je echt zeker dat zij tussentijds ‘stiekem’ niet wakker is geweest en jou vol medelijden heeft gadegeslagen omdat snurken als een ‘ouderdomskwaal’ wordt gezien???
    Wijlen mijn echtgenote maakte ooit eens de opmerking: “Weet je dat je snurkt???”
    Zelf heb ik er tot op heden nog niet mogen ervaren dat ik tijdens mijn slaap ‘snurk’.
    Wanneer ik aan de trein denk dan denk ik aan de vele ‘wereldreizen’ die ik vroeger van uit Zuid-Limburg met mijn tweewekelijks ‘vrij-vervoertje’ naar Breda maakte, om me regelmatig af te laten beulen door de kaderleden van ene kapitein Leen Pfrommer. Die snelle rechtsbuiten en ook nog eens bekend van Ard & Keessie en Heja Jan Bols.
    Doch één troost. Een van mijn vrienden vergezelde mij vaak tot Eindhoven om vervolgens uren later in Den Helder te arriveren, terwijl ik op dat tijdstip al lang in een van de kroegen ergens op de Bredase Havermarkt zat.
    Mijmerend over het gedicht, dat die vriend ooit eens in de trein schreef als het gevolg van het bekijken en becommentariëren van ‘treinmeisjes’:“Ik wou dat ik kon houwen
    van die volvette vrouwen
    Dan kon ik: oh wat een pret
    ’s nachts in haar bed
    velletjes dubbelvouwen.”

    Wanneer ik aan Bahnhof en der Zug denk, herinner ik me eveneens een vertaling vanuit het Duits in het Nederlands.
    Als 14- of 15-jarige adolescent, gezeten in de 3e klas van het Gymnasium van een kleinseminarie, dacht ik de ‘lachers’ op mijn hand te krijgen door ‘grijnzend’ en met ingehouden lach de zin: ’Der zug donnert vorüber’ te vertalen in ’De zeug dondert voorover’ i.p.v. ‘De trein dendert voorbij.’
    Helaas had die docent Duits geen gevoel voor humor, behalve dan die van hemzelf.
    En dat was “Draußen vor der Tür” ist jetz noch platz, alsmede voor straf een hoofdstuk uit dat gelijknamige boek vertalen.http://www.boekmeter.nl/book/6040http://nl.wikipedia.org/wiki/Wolfgang_Borchert

  17. Rene Scheffer zegt:

    Franp
    Een lezenswaardig miniblog, mooie aanvulling en eigen invulling ook.

Geef een reactie

