HET Lentemoment


Neen, geen ijsjeslikkende jongedames met nog witte aprilbenen op rokjesdag. Dat ligt er te dicht bovenop. Bovendien zijn mijn eerste lentekriebels dan al lang weer voorbij. De eerste kriebels zijn nu eenmaal het lekkerst.
 
Op woensdag 10 februari as. begint het bij mij, zoals elk jaar in deze tijd. Dan is er de Ronde van de Middellandse zee. Een wielerronde van 5 dagen in het Zuiden van Frankrijk. 
 
Die wielerronde is de opmaat voor de Ruta del Sol die twee weken later plaatsvindt. Is de Ronde van de Middellandse Zee nog een eerste sluimerende klank, als de ochtendkrant die om 06.00 uur in de bus glijdt en waarna na 2 seconde de slaap weer wordt gevat. Dan is de Ruta del Sol de wekker. Zo vol en duidelijk dat het onontkoombaar zijn.

De klank zorgt al tientallen jaren voor lichte kriebels en dat terwijl ik eigenlijk nog nooit een etappe op tv heb gezien of zelfs maar een uitslag heb gelezen. Wielrennen is een beetje aardig, maar niet meer dan dat.

 
Del Sol….De Ruta del Sol. Er is dan geen uitweg weer mogelijk. Op de Duitse TV is er de hele dag nog Rodelen en Skispringen, maar de uitslag van de eerste etappe van de Ruta staat al wel op pagina 9 van het sportkatern met 7 regels tekst. Meestal gaat dat zelfs aan mij voorbij.
 
Het blijft vaak bij een halve zin die ik oppik bij Studio Sport. Wie wint en hoe dat zal me worst zijn maar alleen die halve zin, de stem van Mart Smeets tijden het zappen “….. heeft gewonnen, daardoor behoudt hij de koppositie in de Ruta del Sol“. Dat is voor mij HET lentemoment, die halve zin zorgt ervoor dat ik ga denken aan hanggeraniums en dauwdruppels op het blikje bier in de avondwarmte buiten.  
 

 
Toch denk ik dat die kriebels niet meer zijn dan een echo van vroeger toen ik mijn ijdelheid koppelde aan warme zonnestralen en warme zonnestralen aan een bruine huid. Mijn persoonlijkheid ontwikkkelde zich vroeger maar langzaam en daarom dacht ik dat door een bruine uitstraling meer gewaardeerd zou worden, cq. positieve aandacht zou krijgen. Van mijn hardlooptrainingen kan ik me drie situaties heugen dat ik vrouwelijke aandacht op straat kreeg, waar een keer werd gerefereerd aan mijn bruine benen. Die tijd is lang voorbij en dat maakt dat vreemde verlangen naar een Ruta del Sol potsierlijk.
 
Eind februari en begin maart komen er nog De Omloop Het Volk en Parijs Nice. Die schrap ik meestal in mijn hoofd omdat maartse buien het beeld bepalen en elke verbinding met lente ontbreekt.
 
Neen, dan een week later wanneer de Tirreno-Adriatico op het programma staat. Ik zie de desolate stranden van Senigallia en Pesaro en verlang er te zijn in een winderige 14 graden, een pastaschotel te verorberen in een leeg restaurant in Fano en dan na een sambuca in slaap te vallen in een tweesterrenhotel met alleen enkele vertegenwoordigers.
 
De derde of vierde Zaterdag in maart tenslotte is het optimum, het einde van de voorpret. Het voorspel is afgelopen. Het gaat nu echt beginnen, waarbij af te vragen is of dat leuker is dan het voorafgaande.
 
Langs de flanken van de Ligurische kust zien we dan het grijze rotsige landschap met flarden van groene olijfbomen en een enkele palm, dat afgewisseld met de diepblauwe zee en de stijle flanken met haar gekleurde huizen en terassen. “23 graden”.  of het nu 19 of 32 jaar geleden is geweest weet ik niet, het staat me nu nog bij dat de reporter op een zaterdagnmiddag rond 15.00 uur zei “vandaag is het hier 23 graden“.
 
Milaan-San Remo, daar hebben we het natuurlijk over.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2010-02 en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op HET Lentemoment

  1. Theo zegt:

    Elk jaar verheug ik me weer op het begin van het wielerseizoen en ihb de klassiekers. De aanloop Ster van Besseges en de Ruta del Sol. Geen grote winnaars zag ik: vorig jaar Joost Posthuma. In 2001 Erik Dekker, in 1986: Steven Rooks en in 1976: Gerrie Knetemann. Nooit Merckx, Hinault, Moser, Indurain of Armstrong. Die piekten later. Lentekriebels, ik heb ze al twaalf dagen gehad.

  2. Smokey zegt:

    Lentekriebelig, kabbelt prettig voort, lente hangt al ergens… witte aprilbenen en bruine benen. ..Lekker leesbaar., aangenaam.
    Aanbeveling

  3. Rene Scheffer zegt:

    Theo….
    Ik ben minder een wielerfanaat dan jij. Ik geniet meer van de landschappen en het gepraat van Mart Smeets om 23 u. Ja, de Ster van Besseges, ook een begrip bij de liefhebbers.
    By the way…..ik lees nu op Internet al weer de Canarische couranten en het duurt nog 8 maanden.
    Ik volg zelfs Frans M op Tenerife :-).

  4. Rene Scheffer zegt:

    Smokey….Thanks en zo is het ook bedoeld. Lekker leesbaar….

  5. ceesincambodja zegt:

    Ik geef de Nederlandse coureurs weinig kans; zij hebben al een maand niet kunnen trainen, met al die sneeuw. Of zeg ik nu iets geks?
    Ceesgegroetje

  6. fred van der wal zegt:

    Wielrenners hebben hun hersens in hun achterpoten zitten
    daar kan vanzelfs niks goeds uit voortkomen

  7. Aad Verbaast zegt:

    Je bent er al weer helemaal klaar voor lees ik. En dan heb ik het over de lente natuurlijk 😉

  8. paco painter zegt:

    Ik denk dan aan rokjesdag

  9. thera zegt:

    Ik kijk alleen maar voor het landschap. 😉 Ik haat wielrennen. 🙂 De Ligurische kust, zucht….. zucht….

  10. cor3306 zegt:

    ik sluit me bij Thera aan, ben ook een landschapsfreak, daarom kijk ik soms wielrennen

  11. Frans Muthert zegt:

    Geen wielrennen zonder landschap ……..
    Zo is dat.

  12. lebonton zegt:

    ik hoop dat het lentekriebels kunnen worden,over 2 weken zit ik in zuid-frankrijk.

  13. Margreeth zegt:

    Mijn lentekriebels beginnen altijd bij het eerste sneeuwklokje! Maar vrees dat ik dit jaar pas ergens eind april een lentegevoel krijg…

  14. Rene Scheffer zegt:

    Cees….tzal me worst wezen als de zon maar schijnt in het zuiden
    Fred… Ach er zijn er een paar, Peter Winnen en die blonde krullenbol uit de Achterhoek en GJ Teunissen gaat ook wel tegenwoordig
    Aad V … Klaar voor de lente, eerst de tuin nog een hogedrukspuitbeurt
    Paco….rokjesdag, hmmmm is pas half april, te laat
    Thera…..twas ook een lokkertje!
    Cor….dat dacht ik al
    Frans M….Goede vlucht gehad en nog wat dagen mooi weer?
    Lebonton….Lekker, eind februari Zuid Frankrijk, lekker rustig. 10 tot 17 graden en genoeg ruimte in de restaurants.
    Margreeth…..ach arme jij en dan wordt het daar ook snel warm en heet en net voor het hoogtepunt kom je weer deze kant op toch?

  15. galadriel zegt:

    whoeiiiii…. morgen is het zover!!!!

  16. Rene Scheffer zegt:

    Gala….Ben het helemaal vergeten, door het weer.

  17. Jim Hasenaar zegt:

    Als ze Ronde van de Middellandse zee nu eens van Ashdod naar Haifa doen, ga ik ook eens kijken.
    Leuk verhaal Rene.

  18. Karin Poelstra zegt:

    Ik heb niets met wielrennen maar wel met voorjaarskriebels. René, na het lezen van dit artikel heb ik echt een glimlach op mijn gezicht.
    En Aprilbenen…. hoe bedenk je het….

  19. Rene Scheffer zegt:

    Jim…Thanks. Maar er is toch ook wel SAT tv?
    Karin,,,,Thanks. Zeer vereerd!

Geef een reactie

