In het NU leven


Is het een kunde of is het een gebrek? Voor mij is het altijd in ieder geval een te grote opgave gebleken. 20 tot 30 jaar geleden raakte ik zelfs wat verward wanneer mensen, vooral het type bewust levende, yoga angehauchte vrouw, meldden dat ze bij de dag leven cq. aangaven dat ze leven in het NU, uitgaan van hun gevoel en dat al het andere toch een mindere vorm van leven EN genieten is. En dan kunnen ze je ook nog op zo´n enge manier aankijken, vind u niet? 

Heel lang heb ik me daardoor schuldig gevoeld wanneer ik urenlang een vakantiereis aan het voorbereiden was in de stiekeme wetenschap dat ik dat eigenlijk nog leuker vond dan de reis zelf.
 
Ik werd er onzeker van omdat mijn onkunde een gebrek zou kunnen zijn en dat werd nog versterkt door het door de evolutionaire achtergronden ingegeven angst dat de dame in kwestie mij niet leuk zou vinden. Inmiddels ben ik daar overheen en ben ik gestopt met streven naar persoonlijkheidsverandering, waarvan ik voel dat het er toch niet in zit. Een variant van `Dicht bij jezelf blijven` zeg maar.
 
Ik ben vooral ook van de voor- en de napret. Bij een bijzonder leuk iets zijn het vooral de voorpret en de napret die de intensiteit bepalen. Op het moment dat ik in een vol stadion naar Barcelona- Real Madrid zit dan zit ik daar gewoon, soms in de wind en soms moet ik opeens een plas en is het te druk en verlang ik naar een herhaling op de TV op de hotelkamer. Wel heb ik dan weken kunnen genieten van het vooruitzicht en weet ik een lange periode erna het gebeuren te duiden, te beschrijven en te vertellen, waar ik dan weer dubbel van geniet.
 
Ook begin ik me steeds meer te beseffen dat meningen van anderen over hoe je in het leven te staan vooral te maken hebben met die ander en dat het vaak ook gaat om objectivering van hun eigen onvermogens. Een gebrek aan reflectievermogen, een gebrek aan het vermogen vooruit te kijken (volgens Schopenhauer een groot deel van de bevolking, de helft), een gebrek aan geestelijke stabiliteit, een levensdip of een andere vorm van persoonlijkheidsstoornis.
 
Toch kan het advies om in het nu te leven ook een zakelijk/verstandelijke achtergrond hebben. Terugkijken en vooruitkijken staan immers haaks op het wezen van het leven. Het leven, dat elk moment zomaar afgelopen kan zijn, op welk moment herinneringen niets meer waard zijn en de voorpret verspilde moeite is (geweest).
 
Heb ik het ondertussen over het begrip mindfulness (panacee voor alle kwalen na 2008) eigenlijk? Ik raak het wel. Mindfullness? Een omschrijving die ik vond:
 
`Het is

een houding van niet beoordelende acceptatie. Ofwel: aandacht schenken aan wat zich voordoet van moment tot moment zonder oordelen. niet ‘elders zijn’ met je aandacht, maar duidelijk aanwezig zijn op dat moment. En mindfulness houdt ook in: niet ‘veroordelend piekeren’, maar de situatie accepteren zoals die nu is. Mindfulness helpt om het lekkers te proeven, de gebeurtenissen in het gesprek te ervaren en zo goed mogelijk het tentamen te maken. Dus, als je eet, eet dan ook met aandacht en proef. En als je met iemand spreekt, doe dat met aandacht en bemerk bij jezelf wat je hebt te zeggen en merk op wat de ander zegt. En houdt bij het tentamen zoveel mogelijk je aandacht bij de vragen en de antwoorden. Piekeren kan altijd nog later. Dit klinkt zeer eenvoudig, maar door de vele automatismen van mensen blijkt het in de praktijk vaak moeilijk om met aandacht in het hier en nu te blijven.”

 
Het is verwarrend. Ik ben me ontzettend bewust van wat zich om me heen voordoet. Ik zie elke detail en heb een breed overzicht en interessegebied (" wat zit uw haar goed","leuke lamp trouwens", "kijk er vliegt een vliegtuig over") en toch ben ik meer van ervoor en erna. Bij een bijzondere situatie denk ik al snel “zit er een blog in?” Tamelijk fout, zou een therapeut zeggen.
 
Wel heb ik steeds meer geleerd om dicht bij mezelf te blijven, een houding die goed is (denk ik), maar een `zelf` dat niet in alle opzichten 2010 proof is (vrees ik). 
 

 

 
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2010-02 en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

34 reacties op In het NU leven

  1. fred van der wal zegt:

    René,
    Je liet je toch niet door die halluvve zolen van een Yoga teven beïnvloeden, die vage gedrogeerde huppelkutten met een rooie stip op hun venerische kop? Ik werd er altijd al een beetje misselijk van die stuffkickers, randfiguren en mafketeliaanse Indiagangers naar de Ganges en de Tyfus, zo heten die rivieren toch. Om die reden krijg ik ook altijd ruzie met kunstartiesten in Friesland die nog in die sfeer leven. De gevolgen zijn er dan ook naar en dat is goed, want gederailleerde mensen zijn slechte mensen, anders waren ze niet gederailleerd. En voor het begrip gederailleerde mensen kun je ook als equivalent kunstartiesten in vullen van een bepaalde soort dan, met extreem linkse sympathieën.
    In het kneuterige aprofesssionele Haarlem maakten dat soort sukkels opgang in de sixties en seven ties. De één na de ander draaide het gekkenhuis in of hing zichzelf bij zijn strot op in zijn gesubsidi eerde ateliertje na het spuiten van te veel herowiene is mijn vitamine. Laten we het nou gewoon bij een glaasje roodwijn uit Australië, Californië of Chiliwijn houwen, dan redden we het wel. En mag ik Cato Negro aanbevelen? Mag dat?
    En verder moesten we het maar heel simpel houwen, geen geldd over de balk smijten en ook niet in seksjuweel opzicht van euh.,…walk on the wild side, want voor je het weet lig je in je merode en je dalles in het ravijn en heb je ook nog eeen l*l als een stoplicht dat op rood staat. Voor een kartonnen doos zijn we toch niet geboren?

  2. Rene Scheffer zegt:

    Fred……dat bedoel ik! Je herschrijft mijn blog, min of meer.
    Dank voor deze reactie en dat nog wel midden in het geweld van het schaatsen, hetgeen een tamelijk Friesch gehalte had en bij jou weer oude wonden zou kunnen openrijten.

  3. Aad Verbaast zegt:

    Je kan nog wel wat oefening gebruiken lijkt me. 😉
    Alles met aandacht doen is trouwens ook niet een gekke, en heeft daar veel mee te maken.
    Al die humbug van die ‘kenners’ er om heen: vooral vergeten. Gewoon doen!

  4. Rene Scheffer zegt:

    Aad….Zou kunnen maar ik ben te nuchter en te eigenwijs, geloof ik.

  5. ceesincambodja zegt:

    Je hebt gelijk.
    Hoe komt het toch dat ik tijdens het lezen van je blog aldoor aan Van Kooten en de Bie moest denken?Allemaal op weg naar niets, doen we zus of zomaar iets
    Soms net echt, maar meestal kitsch, want wie speelt er nog zichzelf
    Weet je nog wanneer dat was, toen je nog geen ander was
    Niet in harnas achter glas, maar je eigenlijke zelf
    Zoek jezelf broeders, vind jezelf, wees en blijf alleen jezelf
    Dikkerdoenerij genoeg, op kantoor en in de kroeg
    Als je nou ‘ns geen masker droeg, zou je dat niet beter staan
    Wat moet je met die Januskop, daar schiet niemand iets mee op
    ’t Is een kwestie van een knop, die moet enkel even om
    Zoek jezelf zusters, vind jezelf, wees en blijf alleen jezelf
    De man die op z’n tenen loopt en alleen zichzelf verkoopt
    En nooit iets in z’n oren knoopt, die gaat nog eens lelijk dood
    En met make-up van oor tot oor stelt z’n vrouw een ander voor
    En hebben ze nog steeds niet door dat een glimlach beter staat
    Zoek jezelf zusters, vind jezelf, wees en blijf alleen jezelf.

    Ceesgegroetje

  6. Trees zegt:

    Ja, het ‘nu’ is voldoende, uiteindelijk zijn ervaringen reflecties van eigen gedachten.
    Andere gedachten, andere reflecties, andere ervaringen.
    Zo behoort het tot de mogelijkheden, te denken dat er vastestoffen zijn. De wetenschap, zowel academisch als anderzijds, geeft in geuren en kleuren aan, dat dit niet het geval is.
    Echter is er de gedachte in vaststoffen en is er geloof in deze vastestoffengedachte, dan is er ook de ‘vaststoffenervaringen’.
    Het geloof in ‘vastestoffen’ is volhardend.

  7. Rene Scheffer zegt:

    Cees in C
    Ik had er niet aan gedacht, ben wel een beetje van die tijd. Ik liep in die tijd met van die mattenklopperstickers op mijn schooltas. Maar de vergelijking is wel treffend.
    Trees…
    Een moeilijke en twee keer gelezen. Je geeft een ruime interpretatie van het nu. Het tweede deel…..dat geeft dan weer ruimte aan vreemde geloven en kwakzalvers en dat gaat dan weer te ver.

  8. Trees zegt:

    @Rene Scheffer,
    Is het wel moeilijk, of is er sprake van allerlei aannamen (postulaten/duimenzuigerij e.d.) waarbij het aan verificatie ontbreekt?
    Verificatie proces, naar believen!:
    Tweeling paradox – A. Einstein – Kwantum wetenschapppen.
    Ziet: http://tinyurl.com/yndzmb
    voor Nederlandstalig versie.
    Vervangt ‘Anouk en Bart’, door ‘moeder en haar eigen kind’.
    Voorts is het ‘moeder’ die de plaatsinneemt van Bart.
    Het stuk volgend, en de ‘moeder’ is ouder dan haar ‘eigen kind’.
    Ongeverificieerde conditionering en dus geloof, geeft de mogelijk te denken en te geloven dat het een vastgegeven is, dat ‘de moeder’ onvermijdelijk ‘ouder’ is dan haar ‘eigen kind’, en dit ‘eigen kind’ onvermijdelijk ‘jonger’ is dan de ‘eigen moeder’.
    Vriendelijk advies: Verifieert alles.

  9. Trees zegt:

    @Rene Scheffer,
    In aller vriendelijkheid, ter aanvullend, ter ondersteuning:
    Van Dale – geloven.http://tinyurl.com/ykc39ok
    1 het vertrouwen in de waarheid van iets
    De aktiviteit van het ‘geloven’ is niet noodzakelijkerwijze religieus van aard. Het religieus van aard zijn, is een mogelijkheid, een noodzakelijkheid is het echter, niet.
    Onder het motto: “Mens kent uzelve”.
    Wat zijn er navenante werkelijkheidservaringen, indien er daadwerkelijk geloofd wordt dat ‘de moeder’ onvermijdelijk ‘ouder’ is dan haar ‘eigen kind’?
    Wat zijn de implicaties indien er inderdaad andere gedachten gekoesterd worden?

  10. fred van der wal zegt:

    Schaatsen René! Verschrikkelijk! Ik schaats niet. Nu woon ik pas sinds 1978 in Friesland dus weet ik nergens van. En dat is maar goed ook. Een domme sport dus, want wie het hard schaatst wint en het zou omgekeerd moeten zijn. Geen kunst aan zodoende. En wat doen die beoefenaren van die rare bezigheid me toch raar. Ze liggen bijkans onder een hoek van 15 graden zijwaarts op het ijs en duwen met een vrije hand het ijs terug alsof dat in vorm moet worden gehouden terwijl zij onderdehand tot overmaat van ramp aanzienlijke snelheid maken. En wie valt breekt zijn poten, zoals die ene juffrouw enige tijd geleden, die door een Chinees van d’r sokken werd gereden, dat komt van al die allochtonen inddoctrinatie dat ze zo goed tegen de vergrijzing zijn die import koekebakkers, nee, dan kun je nog veel beter met 140 km. p. u. de bocht uitvliegen met je bobslee, ben je gelijk dood en begraven.

  11. Theo zegt:

    René, een heerlijk relativerende zelfbeschouwing en van de reacties heb ik ook genoten. Een goed blog roept die op.

  12. Henk van Leuken zegt:

    Een heerlijk dicht bij jezelf artikel René. Ik ken zelfs nog de "wees je zelf" slogan van de VVD. Dat was ook in die tijd dat je hier en nu voelen moest. Ik paste me daar heel gemakkelijk bij aan want van nature ben ik een gevoelsmens. En daar gaat het tenslotte om wil je jezelf niet in de steek laten. Te veel voorzorg is niet goed, te veel geschiedenis ook niet. Maar wat is dan dat vermaledijde nu? Hier http://volkskrantblog.nl/bericht/292708 heb ik een poging gedaan enige gevoelens te ontwikkelen omtrent het moment, dat telkens weer verdwijnt. Maar laat hetgeen ik daar zeg vrijelijk door je heen gaan en probeer het niet te begrijpen, want dan heb je weer veel werk en ook daar kun je jezelf in verliezen. En in dat laatste zijn we niet meer dicht bij onszelf.

  13. Rene Scheffer zegt:

    Trees…
    Ik heb uw reactie 3 keer gelezen, u lijkt van een andere wereld dan de mijne, het begint me iets te dagen.
    Maar de inhoudelijke relativering van gedachten (en dus ook slechte en haar uitwerking) gaat me te ver.
    Fred…
    Ik poogde je te apaiseren en uit te lokken en dat laatste is gelukt.
    Theo..
    Thanks…..maar dat gaat niet altijd op qua reacties. Enkele van mijn besten bleven op 10 steken.
    De aard van het blogonderwerp trekt nu ook weer andere reageerders.
    Henk van L…
    Ik heb uw blog gelezen. Een heldere uiteenzetting waarin het NU slechts betekenis kan krijgen door heden en verleden en zo is het ook. Net als dat het getal 0 alleen betekenis heeft doordat er een 1 volgt.

  14. paco painter zegt:

    Mooi blog, Rene. Volgens mij is dat de enige manier om een beetje leuk je leven door te komen: doen wat jezelf goed dunkt. En vooral geen tijd verliezen met je druk maken hoe en wat anderen allemaal niet van je willen

  15. Trees zegt:

    @Rene Scheffer.
    "…relativering van gedachten…"
    Heel correct! Tenslotte is alles ‘relatief*’.
    Het ‘relatief zijn’ is een absoluut. Uiteraard is dan ‘tijd’ en dus ook ‘leeftijd’ relatief.
    Daar relativiteit een absoluut is, zijn werkelijkheids-ervaringen ook ‘relatief’, en wel aan ‘gedachten welke geloofd’ worden.
    Uiteraard, wijzigen die ‘werkelijkheids-ervaringen’ zich, relatief aan het wijzigen van de ‘gedachten welke geloofd’ worden.
    Is er sprake van ‘het ervan bewustzijn’, behoort het tot de mogelijkheden, om met nadruk, bewust gedachten te kiezen en deze te geloven.
    Uiteraard zijn de werkelijkheidservaringen, nog immer, relatief. En is de werkelijkheid en zijn de werkelijkheidservaringen, nog immer ‘reflecties van eigen gedachten’. Echter, de keuze is bewust, en niet onderbewust, op conditionering.berustend automatisme.
    De keuze mogelijkheden en dus werkelijkheidservaringen, zijn letterlijk ‘onuitputtelijk’. De ‘tweeling paradox’ heeft inzich, om i.p.v. ouder te worden, jonger te worden, of gelijk te blijven.
    Om te kunnen kiezen, is het vooral zaak, dat het bekend is, dat er te kiezen valt.
    Bij deze.
    *Relatief synoniem ‘betrekkelijk’ e.d.

  16. Noud zegt:

    René, twijfel niet. Je bent een compleet en warm mens. Wacht ik doe even mijn trui uit, pfff. Zo, das beter.

  17. peterus zegt:

    Ga vooral zo door en je blijft een slimmerik.
    dichtbijenverafgroeten

  18. rene louman zegt:

    Het ervoor en erna leven is volgens mij meer in de fantasie dan in de werkelijkheid leven.
    Dus voor mij is het beleven van het NU leven in de onopgesmukte waarheid. En dan nog is die waarheid maar dat wat wij hier in het ondermaanse als waarheid zien. DE waarheid zit daar weer achter. En die is alleen aan te voelen via het NU. Het NU is n.l. in zekere zin het stilzetten van de tijd: pas in het NU kun je een begin van de eeuwigheid, de alomtegenwoordigheid, vemoeden. Vermoeden omdat wij nou eenmaal in de tijd leven, en daardoor niet die eeuwige werkelijkheid kunnen meemaken, een enkeling daargelaten die als bizondere "gunst" een blik in de eeuwigheid vergund is (ik ken zo iemand).
    Bent u daar nog??

  19. assyke zegt:

    Oeps ik lees de reactie van Rene Louman en ik krijg het ook stikkens benauwd.
    Ik herken wat je schrijft in je blog, ook ik heb altijd het gevoel dat ik de dingen op een verkeerde manier ervaar. Zo kan ik bij de reactie van Rene Louman dus ineens denken, shit, zie nou wel, ik haal niet alles uit mijn leven, terwijl het leven relatief zo kort is.
    maar dat jij besluit dat je aardig dicht bij jezelf bent gekomen lijkt me een overwinning op al het moeten van anderen.
    Het zal te maken hebben met karaktertypen en temperamentverschillen waar mensen zich het prettigst bij voelen. Ook ik haal juist veel uit voorpret, veel energie, veel vrolijkheid.
    Een ander haalt die energie en die vrolijkheid juist uit het NU. Ik denk dat geen van beiden verkeerd is, maar dat het een manier is die het beste bij je past.

  20. rene louman zegt:

    Assyke: ik zou nooit beweren dat een ander dat zo moet doen als ik het probeer. Er zijn heel veel verschillende manieren om hetzelfde te bereiken, en heel veel mensen hebben heel veel verschillende dingen te leren in het leven. Al geloof ik dat het allemaal uiteindelijk naar hetzelfde gaat: de terugkeer tot waar we vandaan komen (het licht, god, of wat je daarvoor maar voor woorden hebt)
    Voor mij is het gewoon een invalshoek om te leren, meer niet. Meditatie is er op gebaseerd, je gedachten hun gang laten gaan maar er niet aan vast blijven kleven zodat je "in het midden" komt. Temidden van alle lawaai de stilte ontdekken, zou je kunnen zeggen.
    Van die gedachte kun je het volgens mij toch niet benauwd krijgen, ook al heb je er niks mee?
    En bij jezelf komen is het mooiste wat er is, dat heeft er ook mee te maken en hoe je dat doet: iedereen vind daar zijn eigen weg in, en niet een weg is "slecht", dat zul je mij nooit horen zeggen want dat vind ik ook niet.

  21. assyke zegt:

    @Rene Louman
    Nee, zo had ik het ook niet geinterpreteerd. ik denk wel degelijk dat yoga (en dan met name de ademhalingskant van yoga) een belangrijk hulpmiddel kan zijn om dichter bij je zelf te komen (ik heb er wel iets mee: mijn ademhaling is hoog en oppervlakkig, al sinds mijn kindtijd),
    het stikkens benauwd zou je zo kunnen opvatten;-))
    Voor de rest ben ik nogal onzeker aangelegd en ga ik te veel nadenken over hoe anderen dingen aanpakken en dat herken ik dus uit het artikel van Rene Scheffer.
    Met dat ‘moeten’ refereerde ik overigens niet naar jou.

  22. Alexandra-Manning zegt:

    @ fred van der wal
    zo veel door de meisjes gebeten dat je er verbitterd en wanstaltig van geworden bent? och arme, zo gefrustreerd en om je heen slaand in het leven te moeten slaan… je hoort in friesland, een echte uit de klei getrokken boer.

  23. rudolfhendriques1 zegt:

    In het nu leven is je beseffen dat je je continue op de grens van het universum bevindt. Maar ja.. hoe kun je dat wetenschappelijk aantonen?

  24. joost tibosch sr zegt:

    Jij hebt gewoon je eigen wijs (wat een woordspeling,hé!)…gewoon een deuntje om te fluiten!

  25. Rene Scheffer zegt:

    Paco…..Thanks, levenshouding zelfde, alhoewel uw levenspad – anders dan bij mij- wordt doorkruist door wel erg bijzondere figuren
    Trees….Thanks voor de aanvulling, die functioneel is bij het blog. U lijkt een soort van filosoof.
    Noud …Thanks, al ziet u mij van mijn beste kanten.
    Peterus…..Bedankt!
    Rene L 2 maal…..snappen doe ik het zeker, een consistent verhaal, de NU beleving is zo anders wanneer je erbij bent dan wanneer je erop terugkijkt. Dat geldt voor zowel iets al 9-11 als een gouden medaille
    Assyke 2 maal ….Dank voor je mooie reactie. Een mens zit anders in elkaar qua beleving en zingeving. Jij en ik dus iets anders dan Rene L. Maar hij is zeker tolerant, getuige zijn nawoord
    Alexandra…..U kent hem kennelijk, Fred van de W, op mijn partijtje ruzie maken, foei!
    Rudolf…..Misschien wil ik me dat wel niet te vaak beseffen en is al het andere dan NU een vlucht.
    Joost….Zo is het eigenlijk ook, het is ook bedoeld als een speels blog met een serieuze ondertoon.

  26. Bregje Buitenwijk zegt:

    leuk stuk. Ik kijk niet meer zo ver vooruit en leef een beetje bij de dag. Vroeger kon ik me erg druk maken over later, ik ben er maar mee opgehouden want morgen kan alles zomaar anders zijn. Zoiets dus.
    groet B

  27. iris kijkt zegt:

    Een vakantie voorbereiden of de napret ervan zijn net zo goed vormen van in het nu leven , aangezien we nu eenmaal altijd in het nu leven. Een waarheid als een koe , waar verder niets aan te doen is, behalve het inzien. Maar goed ik begrijp het wel die kwestie. Wat niet wil zeggen dat ik er een bhoeddistisch klooster voor zou ingaan , zoals een collega van me. Die leeft daar nu zonder inkomsten, zonder ziektekostenverzekering , zonder pensioen e.d. want dat doet allemaal niet ter zake. Omgekeerd alleen leven of je pensioen er vanaf hangt is ook weer wat al te veel voorpret voor later.

  28. rene louman zegt:

    Iris: je eerste zin had ik ook nog willen zeggen, het is een kwestie van zeggen vaak.

  29. Rene Scheffer zegt:

    Bregje….Verstandige houding en ik snap de achtergrond, maar je past wel een klein beetje op jezelf voor de toekomst,,,,,toch?.
    Iris …." omdat we nu eenmaal altijd in het nu leven", ja dat is de sleutel.
    Rene L….Ja dat bedoel ik. Simpel en duidelijk.

  30. cor3306 zegt:

    Het is verwarrend…de voorlaatste alinea past wel het meest bij mij denk ik ik let wel goed op maar op de verkeerde dingen dan, dat had ik al van de 1e klas lagere school, ik was er dus niet bij zoals ze dat noemen, ik was meestal ergens anders en dat was ervoor en erna en om dat was om zo te zeggen mijn eigen nu( kun je het nog een beetje volgen…..) wat je opmerkt over je beste blogs met maar 10 reacties; dat herken ik wel, af en toe denk ik nou heb ik iets goeds en dan komt er maar een enekel gast langs…..en Fred doet me met zijn reacties plezier omdat hij zo lekker gehakt maakt van die zweverige hulp- en raadfiguren

  31. Blew zegt:

    Roerend en herkenbaar. Ik ben ook veel bezig met toen en nu en morgen en ik heb ook geen oplossing ;-).

  32. Rene Scheffer zegt:

    Cor….mooi om je reactie te lezen; je worstelt met dezelfde dingen als ik. Of worstelen, op een gegeven moment accepteer je jezelf en vind je het prima.
    Blew….Dat is vaak ook de drive van mijn stukjesschrijverij, de hoop dat hetgeen ik opschrijf bij anderen tot herkenning leidt.

  33. Mephisto zegt:

    Leven in Het Nu is volgens mij vooral voor vrouwen net voor de overgang.
    Die hebben enkel nog het NU, alvorens ALLE TIJD te hebben…
    Ik ga ‘m nu weer even opbergen, maar ik moest denken aan deze link, de perceptie van tijd: http://www.volkskrantblog.nl/bericht/180961

  34. assyke zegt:

    @Rene Scheffer
    off topic
    Dank je wel, ik voel me vereerd
    Voor dat jij nu ook gaat vragen welke eer aaaarrrrggg…ik refereer aan de favorietenlijst;-))))

Geef een reactie

