Over dingen die altijd doorgaan (San Remo) en de dood


Toen ik zaterdagavond het festival van San Remo zat te bekijken met al haar lage decoloté’s, gemaakte blondheid en ingevlogen sterren als Shakira en nota bene de echte Mary J. Blige moest ik er opeens aan denken.
 
Ik moest denken aan het contrast van jaarlijkse langdurig wederkerende routine en continuïteit en de abruptheid van de dood.

Dat festival van San Remo bestaat al zo lang. Een van de bekende winnaars was Mudugno met `Volare` en later onder andere Laura Pausini en Andrea Boccelli. Ter opluistering van dit ietwat sinistere blog heb ik enkele filmpjes toegevoegd
 
Vanaf ongeveer 1985 (RAI UNO op de kabel) staat het in mijn hoofd als een gegeven dat dit festival elk jaar plaatsvindt eind februari of in maart. Als liefhebber van Italiaanse smartlappen, drama (wel op enige afstand s.v.p.), decolletés, Italië en Ligurië een evenement om niet te vergeten en toch vergeet ik het te vaak.
 
Het is een luxe om het te vergeten want ik weet onbewust dat het er volgend jaar weer is en daarna weer. Het festival begint meestal op woensdag en loopt door tot zaterdag. Het komt voor dat ik het helemaal mis, het komt voor dat ik net na afloop zie dat het geweest is en soms, zoals dit jaar, zie ik toevallig dat het gaande is.
 
http://www.youtube.com/watch?v=bK3oQswQRcg (Laura Pausini 1993)
 
Met mensen en situaties is de relatie tot de dood een andere. Mensen en situaties veranderen. Een nabestaande slaat in zijn of haar leven een andere richting in en elke situatie is anders. Het festival van San Remo verandert niet. Daardoor is het contrast ook zo nadrukkelijk aanwezig.
 
Bij een overlijden is er niet meer de mogelijkheid om quasi onverschillig te zappen en op RAI UNO terecht te komen. Er bestaat niet meer de mogelijkheid om RAI UNO aan te laten staan en een boek te lezen. Er bestaat ook niet de mogelijkheid om het aan je voorbij te laten gaan of je vol in het
San Remo festival te werpen.            
   
http://www.youtube.com/watch?v=6GIOdyOGYrs  (Bocelli)
 
 
Ik betrek het nu op mezelf en bezie het contrast van doorgang en continuïteit t.o.v. een eigen ongewilde dood. Maar ik weet dat mijn verdriet na het overlijden van personen die mij zeer nabij stonden voor mij extra emotionaliteit opriepen bij het horen en zien van mooie muziek, bijzondere films en bijzondere gebeurtenissen, die hij of zij dan moest missen.
 
 
Uiteindelijk is San Remo het leven  zelf al haar foutheid en mooiheid maar het is ook een soort natuurwet zoals de loop van de seizoenen.  
 
Hoe met dit festival om te gaan impliceert ook een eigen regelvermogen, een keuze om het festival in te duiken of links te laten liggen.
 
De dood staat gelijk met het volstrekte afwezigheid van enig regelvermogen. In ARBO terminologie de ziekmaker nr. 1.
 
 
San Remo, dus. Ik wens een ieder inclusief mezelf nog vele San Remo’s toe.
 
 
De winnaar 2010 is  Valerio Scanu
http://www.youtube.com/watch?v=A9hhDAEbt-0&feature=PlayList&p=864E8AE7AAFDBEEF&playnext=1&playnext_from=PL&index=4
 
 
 
 
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2010-02 en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Over dingen die altijd doorgaan (San Remo) en de dood

  1. maria-dolores zegt:

    mooie bijdrage!
    weet ik dat ook weer.
    en in 1985 Rai Uno al op de kabel.
    mij is het gelukt om helemaal niets van het festival te zien.
    zag alleen vanochtend op yahoo dat er ‘polemica’ was geweest over de winnaar, maar da’s bijna altijd zo…
    ciao,
    Maria-Dolores

  2. Rene Scheffer zegt:

    MD op zondagmorgen
    Op een of andere manier associeer ik jou altijd met Italie op zondagmorgen!
    Ik keek gisteren door andere afleidingen half, maar toen ik de later winnaar zag, wist ik eigenlijk al dat hij zou kunnen winnen door zijn zelfverzekerheid en zijn klassieke bijna wat kitcherige San Remo nummer.

  3. Klaverblad zegt:

    Inderdaad, je roept wat bij mij op: de festivals van San remo en Knokke waerden goed bekeken in de 60-jaren. Ik ben dan weer niet zo’n liefhebber van het italiaanse levenslied, hoewel ik elk jaar op een zaterdag bij het optuigen van de kerstboom Laura Pausini draai. De buren moeten dat weten.
    De dood koppel ik altijd aan bepaalde muziek. Niet de Mieke Telkamp’s (met alle respect) maar Bach, Mozart en Old Man van Vicky Brown.
    Je bent er weer in geslaagd om associaties bij mij op te roepen.
    Goede zondag.

  4. Rene Scheffer zegt:

    KB….Wat een aparte constante, Pausini bij de kerstboom…
    Ik koppel de dood meestal aan de dingen die te mooi zijn als contrast en zo kom ik op San Remo,
    Thanks en hetzelfde!

  5. zelfstandig_journalist zegt:

    Laura Pausini. Zingt die nog tegenwoordig??

  6. paco painter zegt:

    De dood staat gelijk met het volstrekte afwezigheid van enig regelvermogen"
    Alleen om die reden al zie ik mijn verscheiden met grote opgewektheid tegemoet.Al mag het nog wel even duren

  7. assyke zegt:

    Betekent dat we als we dood zijn dus ook geen administratieve rompslomp meer hebben? Dan sluit ik me bij Paco aan, dan is de dood nog niet eens zo’n ramp.
    Alles is relatief;-)

  8. Rene Scheffer zegt:

    ZJ…Zeker wel en het spleetje in haar tand is weg en ze heeft een volwassen repertoire.
    PP….Ja maar regelvermogen is juist iets positiefs, het betekent de keuze iets wel of iets niet te doen of half….
    Assyke…..Zie boven, ralatief is alles, dat zeker.

  9. Jim Hasenaar zegt:

    Ja, het heeft wel wat. Ook ik ben gek op diep uitgesneden decolletés al heb ik die niet gezien in je links. Integendeel zelfs. Ik zat me al een beetje op te geilen, maar helaas.

Geef een reactie

