Een mooie droom is voorbij :-(


Een mens heeft het nodig om dromen te hebben. Voor velen is dat een eigen zaak, een eigen huis of om ooit ZZP´er te worden. Mijn dromen liggen eerder op een ander vlak en wel in stadions, treinreizen en steden.
 
Zodra de droom is verwezenlijkt dan neemt het extatische gevoel weer af of er moet een herhalingsdrang opspelen. Mijn vrouw confronteert me er weleens mee als ik onderuit gezakt en ongeïnteresseerd op de bank hang. “Zolang ik een welhaast onbereikbare droom voor je was, vond je me nog interessant, en nu?”
 
Hoe zal dat met Santander zijn? Die middelgrote stad in Noord Spanje, Cantabrië. Zo vaak ben ik al in Spanje geweest, in alle landstreken. Van Zamora, Santiago de Compostela, Madrid tot Valencia, Sevilla, Avila, Zarautz en Barcelona. Puebla de Sanabria was een vervulde droom in 1989 en de mensen die me kennen weten waarom.
 Bekijk de afbeelding op ware grootte
Al die jaren wilde ik eigenlijk toch ook vooral naar Asturië of Cantabrië. Het mooie golvende landschap in het Noorden. De steden zonder al te veel bezienswaardigheden en dus zonder toeristen, hetgeen dan weer maakt dat het eten goedkoop en authentiek is.
 

Veel vis, zoals Merluza (heek), bonenschotels  en goedkope wijn, hoewel er uit deze streek weinig wijn komt behalve de Albareno uit Galicia.  Natuurlijk ook de mooie brede stranden met een branding en nat zand, waar je niet gelijk je voeten aan schroeit.
  
Het weer dat in juli en augustus niet broeierig is maar lekker met 20 tot 25 graden en soms een bui. Je hoeft er niet bang te zijn voor 34 graden met muggen en bezwete nachten, zoals in Midden Nederland.
 
 

 
 
Hoe vaak heb ik op Youtube al niet filmpjes van Gijon en Santander bekeken en nog staat met Cees Noteboom in mijn geheugen gegrift in de regen op een pleintje in Oviedo. Mijn collega P. is 35 jaar geleden ooit met een veerboot uit Engeland in Santander aangekomen en heeft zijn gevoel bij aankomst op mij overgebracht. 
 
Niet dat de plaatselijke voetbalclub Racing Club de Santander erg aanspreekt. Het speelt doorgaans tussen de plaatsen 10 en 16. Maar het stadion El Sardinero ligt wel vlak bij het strand en de oude stad. En de naam doet denken aan vis. Bovendien spelen ze in groen.
 
Dit jaar had ik eens geen zin in gedoe. Geen bezwete lange autotochten, Gardameerdrukte en vliegtuiggedoe. Dan liever een weekje Normandië, nu we aan de verplichte zomervakantie vastzitten.
 
De laatste weken keek ik vaak op de site van Ryanair. Daar viel me al op dat vluchten naar Zadar aan de Kroatische kust spotgoedkoop waren.
 
Opeens was daar ook Santander voor spotprijzen en op sommige dagen (in het hoogseizoen) 19,99 euro.
 
 
 
Maar hoe krijg ik mijn vrouw zo gek, vroeg ik me af. Dagen maalde het door mijn hoofd. Zou ik het durven zeggen? Ze had me al enkele malen gemaand toch iets te boeken in Normandië en kwam zelfs al heel even op het onzalige idee van twee weken Kreta in juli. Ik meldde de dan 35 graden en ze liet het idee varen.
 
Vrijdagavond was het zover. Ze was enthousiast. Ik bracht het op een manier zoals een vrouw dat graag wil. “We moeten eens iets aparts doen, anders dan anders, om sleur te voorkomen”.
 
Haar jawoord maakte me blij, maar Santander is nu, na enkele dagen, toch al wat gewoner geworden nu ik het heb het moeten schrappen van mijn lijstje van onbereikbare dromen.
 
 
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2010-02 en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Een mooie droom is voorbij :-(

  1. Theo zegt:

    Spanje en Portugal ken ik vrij goed. Portugal is mijn favoriete land.
    Cees Nooteboom "Omweg naar Santiago" is een geliefd reisboek.
    Van Spanje ken ik vooral de kuststeden vrij goed. In Santander ben ik één keer geweest. Zou niet in mijn top-10 voorkomen. De binnenstad is minder historisch dan andere spaanse steden, doordat een groot deel door een brand in 1941 verwoest. De kathedraal heeft diverse bouwstijlen en is bezienswaardig. Mijn herinnering is vooral dat het een industrieel centrum is.
    Ik wil al jaren naar de Azoren, maar mijn vrouw voelt er niet voor. Heb wel gedacht alleen die droom te willen vervullen…. het is nog een droom.

  2. Rene Scheffer zegt:

    Ow jammer. Ik weet nog van Baskenland dat daar ook heel veel industrie is.
    Maar op Google Earth is het wel erg groen in de omgeving en wij denken aan een stavaravan of bungalow op een nabij Santander gelegen camping.

  3. ramirezi zegt:

    Op naar de volgende droom toch?

  4. Rene Scheffer zegt:

    Dat zeker. Treinreis naar Wroclaw in november o.i.d.

  5. suiker zegt:

    is dat schrappen van het lijstje niet wat voorbarig? Je bent er nog niet he..

  6. Antoine Robbesom zegt:

    Bijzonder, een droom die verwezenlijkt gaat worden, René:) Spanje ken ik helaas nog niet, slechts vanuit het vliegtuigraampje, zoals afgelopen week. Een van mijn dromen is om met eigen ogen de boeiende historie van Spanje te mogen aanscohuwen in de diverse steden. Andere dromen zijn Manaús en het Amazonewoud en Fernando de Noronha. Veel plezier in Spanje!
    Regenachitge en koude lentegroeten.

  7. paco painter zegt:

    Mooi verteld, Rene.Die fot ois ook van grote klasse

  8. Jim Hasenaar zegt:

    Wil je het voortaan laten die lekkere visgerechten open en bloot to tonen!
    Ik zit hier te watertanden.
    Net als van je meeste verhalen overigens.

  9. chimor zegt:

    Ik ben ooit in Santander geweest maar dat is zo lang geleden dat ik me er bijna niets van kan herinneren. Als ik het zo lees krijg ik zin er naartoe te gaan.

Geef een reactie

