Voor hen die beter hadden kunnen weten – een essay


 
Alle reageerders bedankt en hopelijk ook begrip voor het verwijderen van dit blog. Niet dat het controversioneel of heel fout is maar voor mijn professioneel functioneren kan het mogelijk nadelig zijn. Het is in ieder geval veel gelezen en heeft mensen tot nadenken gestemd. En dat is ook weer winst.
    
 
 
 
 
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2010-03 en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

30 reacties op Voor hen die beter hadden kunnen weten – een essay

  1. Theo zegt:

    Ik kom hier later op terug; het windt me teveel op…..o)
    Ik wil (heel politiek) eerst reacties afwachten.
    Aanbevolen (om misverstand te voorkomen).

  2. Rene Scheffer zegt:

    Ach reacties. . . .
    Tis een wat moeilijk blog, dat afwijkt van de standaardmeningen en ook van mijn gebruikelijke prettige geneuzel. Mensen kunnen het denk ik moeilijk plaatsen. Wat ik beoog is dat ik mensen tot nadenken stem, dat ik ze een spiegel voorhoudt. Uiteindelijk prik ik ook de elitaire intellectuele hoogmoed door, het idee dat men beter is dan de PVV stemmer.

  3. Theo zegt:

    Die beginzin (richting lezers) ken ik niet van je….
    Je hebt het terecht in de groepen filosofie & politiek geplaatst.
    Dat maakt het zo anders en de moeite waard.
    Ik heb de uitslag van Zeist gezien -heel bewust- en begrijp je opwinding, dat meest in "modern progressief" tot uiting komt.
    Hier laat ik het hierbij in eerste termijn….

  4. Rene Scheffer zegt:

    Ja die opwinding had ik daardoor, je ziet het goed. Die had overigens in het geheel niets te maken met het verwachte verlies van de PvdA. In de loop van de donderdag kon ik me herpakken en voelde ik dat ik als ambtenaar op gemeentelijk niveau weer in mijn professionele dienstbare mindset kon gaan zitten zonder ergernis en opwinding.

  5. Satuka zegt:

    Réne, ik wilde al schrijven: een juweel van een j’accuse die tot nadenken stemt. En toen las ik dat dat laatste ook de bedoeling is. Daarin ben je wat mij betreft dus al geslaagd.
    Ik overweeg om Femke te stemmen, maar de SP blijf toch ook trekken. Had Agnes gelijk? Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat dat soort uitspraken het inhoudelijk debat niet ten goede komen. Ik hoor ze liever niet. Maar ja.. ik hoor bepaalde dingen van Wilders ook liever niet ;).
    Ik denk dat Femke zich niet ten volle beseft dat te veel liberaal te veel ruimte geeft aan segregatie. Aan de andere kant, een te grote controle van bovenaf kan ook voor de nodige onvrede zorgen. Het blijft laveren…
    Ik ben er nog niet uit.

  6. Rene Scheffer zegt:

    Satuka
    Mooi om te lezen dat ik tot (eigen) reflectie heb genoopt.
    Dat was inderdaad ook de bedoeling. Vanuit mijn onderbuik ben ik voor een regelende overheid maar ik snap verstandelijk dat het in balans moet zijn met zekere maten van vrijheid.

  7. iris kijkt zegt:

    Ja , ik begrijp wat je bedoelt, maar ik heb toch liever een linkse elite,vergeleken met het stel dat een klassiek orkest maar ziet als een stelletje subsidievretende toeteraars, om maar wat te noemen, en daarnaast weten ze nog niet eens die allochtonen aan te pakken waar ze hun stemmen vandaan halen van autochtonen. Dus wat ze weten te bereiken is korting op kunst- en cultuur.

  8. De Stripman zegt:

    Hmmm, op zich een interessant verhaal. Maar wat ik een beetje mis is wat je dan wel wilt. Uit de reacties maak ik op dat je een ‘regelende overheid’ voor staat. Dat is dus geen VVD, of PVV, maar eerder CDA of PvdA ? En je bent bang dat D66 en GL, die op winst staan, niet regelend op willen treden.
    Nu ja, we zullen het zien. Overigens stonken de trappenhallen ook al naar pies toen er nog gewoon Hollandse arbeidersgezinnen in die flatblokken woonden. Ik weet het want ik ben er opgegroeid. Een deel van de problemen komt ook voort omdat mensen met een laag inkomen in slecht ingerichte wijken moeten wonen…;o)

  9. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Een hoop boze woorden?
    Maarre wat moeten ze(we) dan beter weten? Hoe wil je het dan? En wat ben jezelf? Eerlijk Rechts? Naar wat voor school gaat jouw dochter?
    Een hoop boze woorden, verder niets.

  10. Rene Scheffer zegt:

    Iris kijkt
    Dat ik te volgen ben stemt me tevree.
    Verder gaat het erom dat je je kunt afvragen wie je wat kwalijk kunt nemen gelet opzijn of haar capaciteiten
    Stripman
    Mooie reactie
    Uit mijn jeugd ken ik ook bepaalde narbeidersgezinnen, die woonden in ´de witte stad` en die werd ook gemeden. Het waren 15 huizen.
    Cees
    Je stuk gelezen, degeneratie van de horden.
    CAM
    Het is een spiegelblog voor hen die het zich moeten aantrekken.
    In dit stuk gaat het niet om oplossingen, daat zijn andere stukken voor.
    Ik voel me meer thuis in het spectrum Pvda CDA SP en CU
    Dochter gaat naar een echte gemiddelde school een katholieke met een goede mix van 25 – 30 % kinderen van allochtone afkomst.

  11. Aad Verbaast zegt:

    Je kondigde het aan (twitter) als een heftig blog. Dat vind ik nog wel meevallen overigens. Boeiend verhaal van je.
    Onder het voorbehoud dat eenieder in zekere mate leest wat hij wil lezen, interpreteer ik je betoog als een ondersteuning voor de stelling dat het partijenstelsel binnen onze democatie ook over de top is (net als veel poltici daar in). En daarmee de overheersende invloed (die ze nu nog wel hebben).
    Het wordt tijd dat de burger meer mogelijkheiden krijgt hun stem direct in te brengen in de poltieke besluitvorming. Burgerdemocratie.
    Dan zijn er minder vakjes en hokjes waar mensen verplicht in gestopt worden. Iets waar jij zelf een voorstander van bent begrijp ik. Maar het zit zo diep in de samenleving dat jij er zelfs niet aan ontkomt in je stuk/essay. Ook jij praat inmiddels in/vanuit hokjes. Misschien zelfs zondefr dat je er zelf erg in hebt. Is het al zo ver gekomen? 😉
    Vrijheid is een groot goed. We moeten weer meer gaan nadenken hoe we ons kunnen gaan bevrijden van de vele keurslijven/systemen.

  12. Rene Scheffer zegt:

    Aad
    Thanks
    Voor mijn doen heftig, bedoel ik
    Jij leest wat ik er niet heb bedoeld in te stoppen.
    Ik laat me inderdaad verleiden mensne in hokjes en vakjes te stoppen. Ik ben ook niet voor een ander systeem. Ik prik slechts de arrogantie door van hen die modern progressief stemmen

  13. De Stripman zegt:

    @ Rene: Ik heb me nooit gemeden gevoeld. En voor een groot deel hebben de arbeiderskinderen van mijn jeugd aansluiting gevonden bij de middenklasse. Ze volgden een behoorlijke opleiding, kregen een redelijke baan. Hun ouders verhuisden op een zeker moment naar nieuw gebouwde laagbouw huizen. Hun plaats in de flatblokken werd ingenomen door allochtonen. Mijn ouders wonen nog steeds in een oud flatblok, temidden van Turkse buren waar ze het over het algemeen prima mee kunnen vinden.
    Wie weet hoe het de kinderen van deze nieuwe Nederlanders vergaat ?
    Je verwijt de weldenkende burger dat hij wegvlucht uit het politieke midden. Is dat ook niet doordat het politieke midden die kiezers te weinig te bieden heeft ? Ik acht de kans trouwens groot dat D66 en GL gewoon weer met dat politieke midden samen gaat werken. En wat hebben we dan ? Een kleine koerscorrectie…;o)

  14. paco painter zegt:

    Maar ik beschouw het met enige mildheid. "
    De mooiste zin in dit prima blog

  15. Theo zegt:

    Wat bepaalt je politieke voorkeur? Dat kan zo complex zijn. In de zuilaire tijd werd dat bepaald door religie of klasse. Ik kom voort uit de betere arbeidersklasse. Mijn broer ging naar de HBS. En dat was al heel wat. Ik naar de Kweekschool, de universiteit voor arbeiderskinderen. Mijn maatschappelijk engagement bracht me bij de PPR, voortkomend uit de progressieve katholieke zuil, strevend naar doorbraak, vernieuwingen, sociaal-rechtvaardiger, solidariteit met kansarmen (ook in de 3e Wereld).
    Maar mijn maatschappelijke positie veranderde. Waar ik me tegen afzette en in zeker zin bevreesd voor ben geworden is het "volkse". Het plat-rechtse van halen-hebben-houen, anderen de schuld geven voor eigen tekorten. Ook een bevolkingsgroep als het moet. Er is in die onderklasse veel afgunst, profiteerzucht, eigenbelang, kortzichtigheid, domheid ook.
    Ik werd in de 70-er jaren lid van de tennisclub, de bridgeclub, de cultuur-historische vereniging e.d.. De gegoede burgerij. De aanduiding is besmet, maar dat moet dan maar even. Ik voelde me daar prima thuis. In de sociale omgang. De leden waren goed opgeleid, meest academisch, hadden goede betrekkingen, waren gericht op welzijn. Lazen een boek, bezochten museum en theater en luisterden naar goede muziek.
    Het democratisch bestel had hervormingen nodig. Dus koos ik voor D66 als MIDDEL om mijn idealen of doelen te realiseren. In persoonlijke en zakelijke zin. Een NL-er stemt wel, maar kan niet kiezen. Na de verkiezingen kan er een coalitie komen met een programma dat je niet gewenst hebt. Dat had ik met Bos in 2007.
    Mijn politieke positie is in feite altijd centrum-links, sociaal-liberaal geweest. Ik zie verwantschappen bij/met andere partijen, maar in volkspartijen (PvdA, CDA, VVD, SP) zal ik me nooit thuis voelen. Bij D66, GL, CU zijn mensen waar ik beter mee om kan gaan. Je merkt dat aan achtergronden, opleiding, interesses, betrekkingen, wijzen van leven, denkbeelden, taalgebruik. Hun betrokkenheid bij de wereld is eerder rationeel dan emotioneel. Ze schrijven er eerder een cheque uit dan dat ze daadwerkelijk gaan helpen, kunnen er prachtig over schrijven en praten, maar zonder zweetdruppels. Ik weet het allemaal wel, en wil het niet mooier maken dan het is.
    In het politieke bedrijf is een bovenklasse nodig, die denkt, vooruitziet en bestuurt. Het ergste is als het volk aan de macht komt. Via Wilders gaat dat al richting 30 zetels. Het land zal er geen haar beter van worden, alleen maar meer verdeeld raken.

  16. Satuka zegt:

    René, laten bezinken en nog een keer gelezen.
    “Ze hadden beter moeten weten.”
    Die zin is blijven hangen. Ook omdat dit nog wel eens over PVV stemmers wordt gezegd.
    De vraag is waarom mensen ‘beter zouden moeten weten’.
    En inderdaad.. wat ze dan beter zouden moeten weten.
    Iedere koers kent zijn eigen valkuilen en bekend is dat idealisten daar nogal eens blind voor willen zijn. Tot ze er zelf indonderen natuurlijk. En dan is het meestal te laat.
    Ik heb de indruk dat iedere ideologische stroming inmiddels keihard in zijn eigen valkuil is gedonderd (of daar druk mee doende is).
    En maar schreeuwen vanaf de bodem: “kom in onze kuil.. want hier is het goed!”
    Ik denk dat ik dit voorjaar maar eens een bergje ga beklimmen ;).

  17. joost tibosch sr zegt:

    Dat van die kameel..toevallig weet ik iets van de kamelenfokkerij , net boven het Galilea van toen Kamelenhengsten werden angstvallig weggehouden van jonge kamelenwijfjes. Die hadden op zijn aramees "het oog van de naald"..en als daar zo’n kamelenhengst de kans (in) zou krijgen…’.Daar vergelijkt Jezus de echt bestaande rijke joden in Galilea mee, die het heel slim hadden aangelegd met de romeinen die hun produkten (bv.olijfolie) maar al te graag wilden. Die "rijke" kamelen bedoelt Jezus. die loeiend achter de jonge wijfjes aanzaten. Dat "arme van geest" is er pas later bijgekomen, toen ze dit al niet meer snapten! Onderschat Jezus aub niet!!

  18. Wilma Dekkers zegt:

    Mijn complimenten voor dit blog.
    Ik denk dat intellectueel Nederland weer af moet dalen naar het volkse Nederland en vanaf dat niveau dient zij heel Nederland te verheffen naar een volgend niveau, in plaats van het volks Nederland alleen maar conservatief en plat-rechts van ‘hebbe en houwe’ en vooral dom te noemen en zich daar (vooral via regelgeving) boven verheven te voelen.
    Ik hoop met SP hier wat mee te bereiken!

  19. Marvin zegt:

    De indruk dat Halsema als neo door de mand viel had ik niet. Eerder dat ze de (in haar ogen) onmogenlijkheid van de stelling van Kant wilde benadrukken. Denk ook niet dat Kant precies besefte wat nodig zou zijn om voor verspreiding en dus integratie te zorgen. Dat gaat volgens mij niet over goede bedoelingen en overheids geld en projecten, die maar ad-hoc en plaatselijk / tijdelijk zijn, maar over structurele verandering die die ‘institutionale discriminatie’ door elkaar gooit. Ik denk aan huurliberalisering, lager niveau van HRA, minder sociale woningbouw en meer koophuizen, bijvoorbeeld. Zo gezien verdedigde Halsema de huidige status quo van 30% sociale woningbouw en de beaurocaratie om die in stand te houden en de afhankelijkheid van de bevolkings minderheden daarvan. Een regelende overheid dus.

  20. Henk van Leuken zegt:

    René mag het ook post-modern progresief zijn?
    Ik zie tot mijn vreugde dat Satuka toch nog wat opgestoken heeft van onze dialoog. Echter de pointe wordt gemist. Want "het beter moeten weten" is een algemene kwaliteit van een alcoholist. Dat wordt in dit verhaal niet verdisconteerd en dat versluierd het inzicht in het geheel.

  21. Ely zegt:

    Misschien bedoelen we wel hetzelfde Rene
    Alleen schrijf jij het beter op
    Veel van je beschreven gevoelens zijn ook de mijne als ik het hele gebeuren zo eens observeer

  22. FFF zegt:


    -Al die intelligente mensen die soms ook echt menen dat ze de goede dingen doen, dat ze kiezen voor groen en duurzaam (GL) of kiezen voor “luisteren naar de burger” (D66). Ze denken dat ze progressief zijn, progressief met een modern tintje. Maar wat is progressief? –
    Hahaha….dacht ik ut nie….
    niet progressief,maar sociaal!

  23. FFF zegt:

    – Als men mij de vraag stelt “neem je het ze echt kwalijk?” zeg ik geheel tegen mijn op dit blog kenbare genuanceerdheid keihard JA.
    Hij is slim en had beter moeten weten-
    JUIST JA!

  24. Ely zegt:

    Nog eens nagedacht
    Wat mij het meeste tegen staat bij D66 en GL, is de gespeelde naiviteit
    Ja, zo zou ik het willen noemen
    Aan de andere kant staat mij het opgelegde gewone van de SP ook weer tegen
    Terwijl dat opgelegde gewone van de PVV uiteraard gewoon een leugen is om de gewone man voor het karretje van kapitalistisch rechts te spannen
    De PVV blijft natuurlijk wat dat betreft een extremere spinoff van de VVD

  25. Bregje Buitenwijk zegt:

    ik lees het nu pas. Goed stuk en aanbevolen.

  26. Rene Scheffer zegt:

    Stripman….
    Verstandelijk heb je wel voor een groot deel gelijk, maar ik krijg er gewoon uitslag van. De grote horden modern progressieven, die voor een groot deel niet in de gaten hebben of niet willen weten dat ze elitaire behoudzucht belichamenen en bewerkstelligen.

  27. Rene Scheffer zegt:

    Paco….Thanks
    Theo…mooi betoog en door de blogs voor mij bekend. Die elitaire bovenklasse, daar heb je wel een punt. De elitaire bovenklasse heeft echter verzuimd om doortastende maatregelen te nemen om tot een wat minder ingewikkelde samenleving te komen. Uiteindelijk regelen ze toch de status quo van hun elite en als die elite dan extra sociaal progressieve pretenties en daarnaast liberaal is, ja dan krijg ik kriebels.
    Satuka….je bent nog steeds aan het denken en spiegelen en dat is goed en de winst van mijn blog.
    Joost T….
    Hier kan ik niet tegenop!
    Wilma D….
    Tijd niet gehoord cq gelezen. maar dest te meer blij met je herkennign en steun.

  28. Theo zegt:

    @ René, ik begrijp je terechte objecties en irritaties, hoewel dat van een ambtenaar in dienst van de gevestigde orde niet direct verwacht kan worden. Het pleit voor je.
    Veel valt door te prikken bij die MP-ers (en ik geef een inkijkje) zeer zeker, maar het is een politiek-maatschappelijke groep die er altijd zal zijn, naast al die anderen. Ze vormt -op haar beste momenten- de voorhoede op weg naar veranderingen. Daarin verschillen we kennelijk van mening. Elke revolutie (door het volk) kan niet zonder leiders met denkbeelden en charisma. Het volk is per definitie behoudzuchtig, kortzichtig en materialistisch. Je ziet waar juist PVV en SP op inspelen tav de pensioengerechtigde leeftijd.

  29. Rene Scheffer zegt:

    Marvin
    Na drie keer lezen snap ik je betoog. In het vervolg van mijn verhaal focus ik me echter vooral op de achterban van Femke die het wel lekker vind als zo blijft zoals het is.
    Henk
    Post modern, Ok.
    De rest, daarvan ontgaat me de pointe.
    Ely
    Thanks voor aanvulling. Ik ben ook geen echte SP er maar af en toe zijn ze wel wat `echte`
    FFF
    Kort commentaar maar duidelijk, thanks
    Bregje…
    Thanks
    Theo
    Het verhaal van de elites deel ik wel. Daarom vind het het zo schrijnend dat ze in de integratie en segregatie discussie uiteindelijk zo nietszeggend behoudzuchtig zijn.
    Ow ja, mijn functie, bijna vergeten, maar ik focus me natuurlijk op de landelijke politiek en zal over een paar dagen nog wat nuanceringen aanbrengen, je weet maar nooit!

Geef een reactie

