AJAX – WAGENINGEN 2 – 4


De bijna terloopsheid waarmee deze zomerdag zich ontspon, het winkelen, de zon in het stadion, de lege plekken, de routineuze warming up. Niets wees erop iets dat iets van voetbalhistorie aanstaande was.    
 
Het was op zaterdag 31 augustus 1980 en ik weet nog hoe ik me toen voelde. Zeer volwassen, net na de HEAO direct in militaire dienst, verloofd en de volgende maandag was de eerste dag van mijn nieuwe baan bij de gemeente Zeist. Ik was 22, had een hoornen bril en droeg een zwarte lange jas. Bovendien stemde ik op de VVD (op mijn 24 ste mee gestopt). Een ontzettend vreemd idee eigenlijk om te beseffen dat ik 30 jaar later veel dichter bij mijn kindzijn sta dan toen.
 
In 1980 was ik in een Wageningen flow. Ik had de nacompetitie bewust meegemaakt met de wedstrijden tegen De Graafschap, Volendam en Cambuur. Ook was ik in juni bij de huldiging op de Markt in Wageninen.
 
In de Meer was ik nog niet eerder geweest. Ik had de stadsplattegronden goed bekeken en we besloten er een dagje winkelen van te maken.
 
Om 11.00 uur zette ik mijn groene FIAT 128 in een van de poortstraatjes van de Watergraafsmeer. We staken de weg over naar de halte van lijn 9. In de 30 jaar erna heb ik een steeds grotere kunde ontwikkeld in het op de meest handige wijze benaderen van een stadion op een zodanige wijze dat ik als eerste ook weer weg kon zijn. 
 
Ik vroeg me vandaag af hoe ik eigenlijk aan de kaartjes was gekomen. Ik denk bij een sigarenzaak in Amsterdam. Na het winkelen en wat eten stapten we rond 18.30 uur in de buurt van het Rembrandtplein op lijn 9. Ik herinner me nog dat we de enigen leken die op weg waren naar het stadion. Dat was niet raar want in deze tijd trok AJAX gemiddeld 7000 toeschouwers.
 

 
 
Ik kan me ook niet herinneren dat er veel andere Wageningen supporters waren. Het was lekker weer en er heerste een gemoedelijke sfeer. De AJAX supporters verwachtten een 4-0 of 5-0 en wij hoopten dat de nederlaag beperkt zou blijven tot bijvoorbeeld 3-1. Wij zaten aan de lange zijde bij de cornervlag (later bekend als de plek voor La Ling en Van t Schip watchers).
 
Hoe het verloop was weet ik niet precies meer. Wel weet ik dat Wageningen een paar snel bij het AJAX doel kwam en dat Gerdo Hazelhekke en Rob Mc. Donald heel makkelijk scoorden. Natuurlijk juichte ik, maar enkele AJAX supporters werden agressief en luidruchtig. Niet zozeer tegen ons maar we verkozen om verderop te gaan zitten “midden midden”. De 2-4 zege was een sensatie, dat voelde ik wel maar het echte gevoel is er pas bij herhalingen en nabeschouwingen. 

Gerdo Hazelhekke was sowieso een fenomeen. `Eigenwijs, intelligent, lui, altijd op de goede plaats om te scoren, zakelijk sterk, streekgebonden` werd hij genoemd en dat geldt voor mij ook ongeveer, al is die `zakelijke sterkte` alleen maar zichtbaar door goede verkopen van spul van mijn dochter Rozanne op Marktplaats. 
 
Hoewel we in 1980 al ver in de moderne tijd waren aangeland (auto’s, Apollo naar de maan, Beatrix was al koningin en de sympohorock was alweer passé) was er nog geen internet en zelfs geen video. Er waren samenvattingen van niet meer dan 4 of 5 wedstrijden. Ik kan me wel herinneren dat ik de doelpunten op TV heb gezien. Op Youtube kom ik helaas niet verder dan een AJAX doelpunt van Arnesen in deze wedstrijd.
 
Voor de echte liefhebber
 

Scoreverloop: 17. Rob McDonald 0-1, 32. Gerdo Hazelhekke 0-2, 45. Keje Molenaar (pen.) 1-2, 52. Rob McDonald 1-3, 73. Keje Molenaar 2-3, 88. Gerdo Hazelhekke 2-4

Scheidsrechter: Bouke Draaisma

Toeschouwers: 6.250

Ajax:

Piet Schrijvers, Keje Molenaar, Sten Ziegler (74. Rini van Roon), Frank Arnesen, Dick Schoenaker, Henning Jensen (59. Frank Rijkaard), Kees Zwamborn, Martin Wiggemansen, Martin van Geel, Wim Kieft, Piet Wijnberg

Wageningen:

Harrie Suvee, Bram Braam, Gerdo Hazelhekke, Rob McDonald, Zeeger Tollenaar, Frits van der Klift, Peter van de Ley, Wim Leushuis (79. Jan van Osenbruggen), Eus van Vijfeyken, Jaap van Pelt, Cees van den Berg

 

 

 
Dit alles ontspon zich in mijn hoofd gistermorgen na het wekelijks passeren van het stadion De Wageningse Berg.  
 
Dan ga je rekenen. Het faillissement (1992) van alweer 18 jaar geleden was maar 12 jaar na de historische 4-2 winst in 1980. En dan te bedenken dat de historie van 1980 alweer de derde fase inluidde van mijn Wageningen supporterschap. De jaren ´60 voornamelijk met mijn pa op zaterdag naar Wageningen 2. De jaren ´70 eerstedivisie met eredivisie in 1974 met ook een halve finale in de KNVB beker. Het confronteert me met het feit dat ik zelf daardoor langzaam historie word.    
 
Een vreemde contradictie. Op weg naar volstrekte ouderdom maar in wezen nog een kind. 
 

Tenslotte
 
In het seizoen 1980/1981 bezocht ik meer wedstrijden, zoals de uitwedstrijd tegen Willem II (met 2-1 gewonnen) en bijna alle thuiswedstrijden. Ook thuis tegen Groningen werd gewonnen met 3-0 (met doelpunten van de Rhedense amateur Wegh). Verder won Wageningen daarnaast nog 3 keer. Thuis tegen Go Ahead Eagles en Willen II en uit tegen Excelsior. Negen keer werd gelijk gespeeld en 19 keer werd verloren waaronder thuis tegen Sparta met van der Gijp en Suurbier. Het was te weinig en degradatie volgde   
 
In 1992 werd Wageningen de licentie ontnomen door een schuld van ongeveer 200.000 euro (zeg maar het bedrag van een iets bovengemiddelde `overwaarde’).    
 
        

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2010-03 en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op AJAX – WAGENINGEN 2 – 4

  1. Theo zegt:

    Graag gelezen en veel namen komen me bekend voor.
    Ik heb Charly v.d. Weerd nog zien spelen. Op Wikipedia staat dat hij van 1940 tot 1961 bij Wageningen voetbalde. Hij is in 2008 gestorven op 85 jarige leeftijd.
    Aanbevolen (en dat als Ajacied).

  2. Rene Scheffer zegt:

    Theo
    Graag gedaan!
    Ik liep er al 30 jaar mee rond en het moest er opeens uit, via dit blog.
    Ik ken alleen zijn neef Tonny van de Weerd, iets minder getalenteerd maar toch jarenlang gewaardeerde speler in vooral de jaren ’70.

  3. paco painter zegt:

    Ik mis de magie van de Meer Nog steeds

  4. Rene Scheffer zegt:

    Paco
    Ja dat was toch wat aparts.
    Bedankt voor je reactie in dit voor mij minst gelezen blog ooit. 32 views.
    Dan maar hopen op het nodige Google publiek.

  5. Jim Hasenaar zegt:

    Tja, ik ben ook een Ajax man, maar toch graag gelezen.

  6. Rene Scheffer zegt:

    Jim…
    Blij om. Ik denk dat geen Ajaxied nog treurt om deze nederlaag.

  7. RoryBuik zegt:

    Met plezier gelezen.
    ”In 1992 werd Wageningen de licentie ontnomen door een schuld van ongeveer 200.000 euro (zeg maar het bedrag van een iets bovengemiddelde `overwaarde’)”.
    Bietje zund allemaal.
    een tienerleven verder en de chelsea’s en real madrid’s van tegenwoordig mogen lekker blijven ballen…
    Een mens zou bijna gaan denken ‘ waar is het fout gegaan?’

  8. Rene Scheffer zegt:

    Rorybuik
    Hadden ze maar gewacht dan had ik een deel van mijn overwaarde kunnen inzetten
    Mijn Tante zaliger T had de club destijds kunnen redden en nu is het ged bij de vele nichten en neven

  9. willem scheffer zegt:

    Rene,

    Een mooi verhaal..
    Ik was getuige van de bekerwedstrijd PSV-Wageningen met mijn vader en twee ooms: 1-6 voor Wageningen (1978?).
    Groet,
    je neef Willem

    • renescheffer zegt:

      Wim
      PSV Wageningen weet ik nog precies. Inderdaad drie ooms naar Eindhoven, volgens mij ook een ZA oom.
      Ik was in die tijd een nogal fanatiek korfballer en moest een doordeweekse wedstrijd spelen.
      Wel was ik met oom Adrie en Jantje B een jaar of tien later bij een andere bekerwedstrijd in Eindhoven, met Jan Menting bij ons achter op de tribune, maar toen verloor Wageningen met grote cijfers.

  10. Pingback: Klarendal en Veluwezoom / Oud Wageningen – Vitesse | Rene Scheffer verzamelde columns

Geef een reactie

