Yolanthe C. van Kasbergen en Roy Makaay?


De keurige bescheiden en brave gezinsman Makaay zal de laatste twee jaar vaak teruggedacht hebben aan zijn carrierre en zijn omzwervingen. Aan de kleine stugge Tenerifenos die 12 jaar geleden sceptisch waren over de toen 23 jarige spits van Vitesse. Ze treurden toen hij naar Deportivo de La Coruna ging.  Ook de Galiciers waren dolblij met zijn doelpunten. Ze houden daar bovendien ook niet van mensen met een grote mond.
 
In het mondaine München detoneerde zijn bescheidenheid, maar hij werd geaccepteerd door zijn doelpunten en het respect dat hij aan de club en de supporters toonde.
 
Het mooie strand van Las Teresitas, de rotsige  inhammen en de groene heuvels rond La Coruna en het prachtige Voralpenlandschap bij Munchen met haar meren en vergezichten en de beschaafde vriendelijke Bayern gaven hem rust.
 
En dan was er opeens in 2007 die barre Rijnmond. Ze schijnen echt te bestaan, mensen die daar gedijen. Die geboren zijn in Rotterdam, jaren in een huurhuis in Spijkenisse hebben gewoond en dan een wat groter huis kopen in Hoogvliet.
 
Ik geloof dat Makaay met zijn familie in Bergschenhoek woont, waar hij af en toe de kinderen van school haalt of brengt en boodschappen doet. Ik probeer me in hem te verplaatsen, wanneer hij de asfaltwirwar bij Rotterdam nadert. Nog even 15 minuten dromen achter het stuur, mijmert hij.
 
Maar dan zit hij in de Kuip tussen het grofgebekte Rotterdamse geknauw, de pubers, de ADHD ers, de gouden kettingen, de brutale ego´s. Hij is het niet gewend, niet in Nederland en niet in het buitenland.
 
De grove arbeidersmentaliteit in Rotterdam past eigenlijk niet bij hem. De erbij horende bescheidenheid, die dan weer wel. En dan vorig jaar met de stugge Friese hork Verbeek. Gelukkig zijn er mensen als van Bronckhorst, Tomasson en Rob van Dijk, wat ouder, beschaafder. En natuurlijk Leo Beenhakker met zijn Randstedelijke bluf, maar juist van hem kan hij dat dan wel weer hebben. Zijn onaangedaanheid en toch ook wel iets van trots hebben hem er doorheen geholpen.    
 
Niemand misgunt hem zijn salaris in Rotterdam van 1.2 miljoen euro. Het is veel minder dan in München. Hij  leeft van de rente en hij geeft geen rondjes in dure bars. Hij droomt ervan ooit weer in Wijchen te gaan wonen. 
 
Spitsentrainer, dat is zijn voorland. Bij Feyenoord heeft hij wel geleerd met jonge gasten om te gaan. Als ze even niet hun iPod in hadden en moe waren van hun eigen gerap dan luisterden ze wel naar hem, en met respect.
 
Het salaris maakt niet zo veel uit. Wel moet het van respect getuigen. Dat is belangrijker dan de centen op zich. Die heeft hij toch wel, maar ze zijn hem niet tot lust nog tot last.
 
Gewone dingen doen, videootje, ergens pizza eten, soms een pretpark met de kinderen, dat zijn de geliefde bezigheden. Mooi dat het nog bestaat, denk ik dan.
 
 
 
Yolanthe
 
In mijn allervreemdste fantasie ooit zie ik in het leven van Makaay opeens Yolanthe Cabauw van Kasbergen opdoemen. Niet in een parkeergarage maar bij een Mc Donalds, waar ze in een vreetbui na de breuk met Wesley terecht is gekomen. Ze laat terloops wat op de grond vallen. De altijd vriendelijk Roy laat zijn gezin enkele seconden wachten, raapt het op en drie maanden later wonen ze samen.
 
Ach samen . . . Yolanthe heeft het huis laten inrichten, ze had 600 vierkante meter nodig. Roy vindt het best, zoals hij de dingen altijd al best vond. Hij heeft zijn eigen hoekje en is gelukkig als spitsentrainer. Hij is vaak mee op trainingskamp.
 
De scheiding van zijn hechte gezin was was een moment van zwakte, zoals Roy laats in een interview ook toegaf “Een van de weinige in mijn leven, zegt hij met een glimlach”.  
 
 
En nu?
 
“Ach er gaan geruchten, maar we maken er het beste van en de vuile was blijft mooi binnenskamers, dat zijn jullie van mij gewend” 
 
 
 
 
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2010-03 en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Yolanthe C. van Kasbergen en Roy Makaay?

  1. Theo zegt:

    Alom wordt Roy Mackaay geprezen om zijn correctheid en professionaliteit. Volgens mij leest hij geen kranten en kijkt ook niet naar de Bende van Derksen. Ik gun hem een prachtslot van zijn carrière, bij Vitesse.
    Je fantasie gaat mij daarom wat te ver, althans in de combinatie met Roy. Yolanthe is voor mij niet aantrekkelijk. Net iets te ordinair. Met Wesley wil ze de Beckham’s imiteren.

  2. Rene Scheffer zegt:

    Theo
    Eerst Vitesse en dan spitsentrainer
    De analogie in mijn fantasie lag vooral in dezelfde veronderstelde correcte ingetogenheid op twee foute dingen, de episode Feijenoord/Feijenoord zelf en het inhalige foute verschijnsel Yolanthe (de wanden in het appartement in Milaan gezien?)

  3. suiker zegt:

    sommigen hebben nu eenmaal altijd alle fun

  4. Rene Scheffer zegt:

    Klaphek
    U reactie staat op de nominatie om verwijderd te worden en vanwaar die narigheid? Ik ben nota bene een fervent AD lezer en Geenstijllezer. Uit opportune overwegingen laat ik u nog even staan, vanwege het beperkte aantal reacties tot op heden.
    Suiker…
    Wat is fun? Ik zie Yolanthe niet bepaald als fun.

  5. suiker zegt:

    hm… nou val ik weer door de mand, want ik ken heel meneer Makaay niet, maar anders had ik gewoon gezegd dat ik Yolanthe bedoelde 🙂

  6. cor verhoef zegt:

    @Rene,
    Mooi blog. En als geboren Rotterdammer kan ik niet anders dan een witte vlag van schaamte in de lucht steken 😉
    PS. Klaphek is een notoire trol met een heel scala aan complexen. Bannen dat mannetje…
    groet,
    cor

  7. ceesincambodja zegt:

    Jammer, Rene, voor mij een non-item. Maar vooruit, een reactie voor de moeite.
    Ceesgegroetje

  8. fred van der wal zegt:

    Voetballers hebben net als wielenners
    hun hersens in hun achterpoten zitten
    voetbalvrouwen in hun tieten en geile kop
    zo te zien
    geen verheffend gezelschap

  9. paco painter zegt:

    Roy is zo’n jongen die een ideale schoonzoon is.die gaat nooit voor een andre vrouw

  10. sprakeloos zegt:

    Leuk stuk, maar juist een jongen als Roy past juist bij uitstek bij Feijenoord en Rotterdam, met alles erop en eraan en dat is minder negatief dan jij beschrijft. Prettiger ook in de omgang dan vele andere Randstedelijke gebieden.

  11. sprakeloos zegt:

    Ik vraag me zomaar in een keer af waar bloggende kunstenaars hun hersenen hebben zitten. Het is zo maar een vraag.

  12. iris kijkt zegt:

    Nou zeg , een wereld apart voor mij. Wel opvallend dat fotootje van dat meiske dat je haar borst ziet en dat alle ogen trekt.

  13. Rene Scheffer zegt:

    Suiker……niets fun, tis een sereus blog, Makaay een serieuze voetban en Yolanthe, brrrrr.
    Cor….zo diep door het stof hoeft niet, tis wat columnachtig zwaar. Klaphek weggehaald
    Cees in C…Thanks!
    Fred….Ik weet het, je ben tniet van het voetbal
    Paco….ik denk het ook niet, twas ook een fantasie, om Roy in een onmogelijke positie te bregen waarin hij toch nuchter blijft.
    Sprakeloos…U is een Rdam adept, en inderdaad heel erg is het ook weer niet.
    Ach van fred kan ik wel iets hebben in zijn doordraverij
    Iris…Hmmmm als je de bladen leest en kunt duiden kijk je wel de andere kant op.

  14. sprakeloos zegt:

    Rene, ik kan ook wel wat hebben, kijkend naar mijn tenen en ik moet constateren dat ze niet zo heel lang zijn, maar een plaagstootje terug kan geen kwaad.

  15. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    "en het inhalige foute verschijnsel Yolanthe (de wanden in het appartement in Milaan gezien?)"
    Nee zoiets zie ik nou nooit. Waar kijk jij naar als je het wel ziet?

  16. Rene Scheffer zegt:

    CAM
    Ik kijk graag naar foute RTL 4 documentaires of wellicht was het wel Yvo Niehe.

Geef een reactie

