Een soort van `Jan Mulder` willen zijn


Wanneer je zoals ik houd van de mix van voetbal, aandacht, vrouwen, ontspanning, goed eten en drinken en vooral ook schrijven, voldoende geld en optredens, dan snap je dat een persoon als Jan Mulder voor mij een rolmodel is.
 
Vandaag stond er een mooie reportage over hem in het VK magazine ter gelegenheid van zijn 65 jarige verjaardag.
 
De voetballer
 
Ik heb hem nog meegemaakt als voetballer. De overgang naar Anderlecht heb ik op mijn tiende half meegekregen. Ook een optreden in het Nederlands elftal staat me nog bij, ik dacht in Oost Duitsland, waar met 4-1 werd verloren. Toen hij bij Anderlecht op zijn hoogtepunt was rond 1970-71 had ik de gelegenheid Anderlecht van dichtbij te zien.
 
Ik woonde in Renkum en dat was 8 km vanaf Papendal, het sportcentrum bij Arnhem waar toen ook eerste tartanatletiekbaan was. Ik was er kind aan huis en in die zomer wist ik als 12 jarige handtekeningen te vergaren van Nico de Bree, reservekeeper Ruiter, Rensenbrink en Mulder. Als voetballer  was Mulder een kruising van Rensenbrink, Smolarek en Van Hanegem. Dribbelen aan de vleugel maar wel iets krommigs, een hard schot ook.  
 
 
NB. De foto die hier stond is verwijderd op verzoek van een vertegenwoordiger van de fotograaf   
 
 
Vier jaar later in 1974 later speelde hij met Ajax op de Wageningse Berg. Ajax won met 2-0 en Mulder speelde op het middenveld iets achter de spitsen met een knieband. Het zou het einde van zijn loopbaan inluiden. Hij werd door zijn blessure-gevoeligheid te licht bevinden voor het WK in Duitsland.
 
Het paars van Anderlecht heeft voor mij altijd wel wat gehad. Na 1980 heb ik verschillende wedstrijden van Anderlecht gezien in Brussel, zoals de topper tegen Standard met Van Loen in de spits. De grandeur en het joie vivre straalde altijd van de club af en nog steeds.
 
Een soort bedaagde frisheid.  Zeg maar een soort Ajax maar dan zonder de aan die club klevende ordinaire Hollandse en specifiek Amsterdamse botheid.
 
 
De schrijver 
 
Ik woonde nog in Renkum en kwam daar nog een hele enkele keer in de bibliotheek. Ik zat op de HEAO in Arnhem. Ik zag er een boek van columns van de hand van Mulder. Het heette `De Opmars der strafschopgebieden`. Ik vond dat apart en wist niet dat hij schreef. Ik las het en was blij verrast met de zijn makkelijke schrijfstijl en beeldende verteltrant.
 
Later zag ik hem natuurlijk vaak terug met columns in de Volkskrant. Zijn verhalen waren kort maar nog steeds beeldend en vaak over triviale en schijnbaar normale dingen van het dagelijkse leven. Zijn verbeelding van verwondering en gemaakte boosheid maken hem als columnist uniek. In die zin is hij een voorbeeld voor mij.
 
Hij gaf ook haarfijn aan wat een schrijver van stukjes drijft om twee uur heen en terug in de trein naar Hoogeveen te rijden. Het was in zijn gedachte het idee dat de mogelijkheid bestond dat onder een van de dertig aldaar wachtende dames van de leesclub er wellicht eentje (een niet onaardige uiteraard) was die hem na afloop zou aanspreken en hem zou vragen om mee te gaan met haar naar huis voor een kopje koffie.  
 
Hoe waar kan zoiets zijn en hoe duidelijk maakt dit voorbeeld dat menselijk gedrag getriggerd wordt door banale onderbuikstrevingen.
 
Zijn sterke een veelvormige associaties herken ik. ook mij lukt het als vanzelf om van iets of iemand direct tientallen aspecten en beelden te zien, maar  ook overeenkomsten en verschillen met andere dingen. Die gave maakt me in het gewone leven soms eenzaam.   
 
 
Als TV held
 
Zijn ongenuanceerde boosheid die hij vooral bij Barend en van Dorp in zijn vaste rol als sidekick toonde ging me soms te ver. Wel mooi vond ik zijn lange zinnen vol bijzinnen en wendingen. Lange zinnen waarbij hij zich niet liet interrumperen en waarbij hij iets weg heeft van Jules Deelder. Hij was ook altijd in staat om de aandacht te verleggen van de hoofdzaak naar de vaak veel leukere bijzaak, zoals  Wim T. Schippers dat eerder perfectioneerde. De laatste tijd bij DWDD fulmineert hij minder maar toont hij bewondering en verwondering.
 
Vorig jaar had ik de eer om in de rol van sidekick te spelen in een nagespeelde P&W voor een zaal met 200 collega’s.      
 
 
Willekeurige dagen uit het leven van Jan Mulder
 
Om zo je geld te verdienen en de dagen te vullen als Jan Mulder moet heerlijk zijn. Het zal  je overkomen om op zomaar een doordeweekse dag om een uur of 12.00 uur naar de TV studio te moeten voor nog een voorbespreking voor de reklamespotjes met de ING Dame. Om 14.30 uur is het afgelopen. Nog even snel naar Amsterdam om wat oude vrienden in de kroeg te zien, Dan een lichte maaltijd  in de stad met opeens een onbekende dame als tafelgenoot en om 22.00 uur met de trein weer thuis in Bussum. Even achter de PC en de column voor overmorgen in de VK is in 40 minuten klaar.
 
De volgende dag staat alleen BVD op het programma. Verder is er niets. Uitslapen en wat schilderen in het atelier. Het zal die avond laat worden maar de nacht erna uitslapen en naar Gelsenkirchen voor de wedstrijd van zoon Youri. Na de wedstrijd nog een schnabbel voor de ARD die zomaar 1500 gulden oplevert.
 
Dat soort aaneenschakeling van dingen. Voornamelijk schouderklopjes, bevestiging, korte socialiteiten, positieve aandacht en dan rondom activiteiten die heel dicht bij jezelf staan.
 
 
Anno nu
 
Het interview liet een rustige Mulder zien. Zijn hoofd werkt volop en is lucide maar de ballast eromheen is weg, zoals de Randstedelijke drukte, het kroegleven en de aandacht. Het gele koolzaad bij de nieuwe woning in Groningen, dat is wat boeit. Net als zijn vrouw en twee zonen. 
 
Daarnaast was hij wat overdreven mistig over zijn drijfveren en verleden. Een mooi statement in het stuk is dat het systeem van doodgaan in onze wereld gewoon niet deugt. Dat duidt uiteraard op een grote levenslust en wijsheid.
 
Jammer was het dat hij er geen heil in ziet om veel terug te kijken naar het verleden. Met zijn wijsheid van nu zouden zijn belevenissen in en rond de stadions in Europa en Zuid Amerika een bijzondere dimensie krijgen.
 
 
Een klein beetje een soort Jan Mulder willen zijn, zou dat niet een mooie   
levenshouding voor velen moeten zijn?
 
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2010-04 en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

24 reacties op Een soort van `Jan Mulder` willen zijn

  1. suiker zegt:

    mwah, vind hem ook wel een beetje een drammer.
    En verder is de trein naar Hoogeveen ook vaak vertraagd…
    Maar als jij dat graag wilt wens ik je een mulderiaans vooruit! 🙂

  2. fred van der wal zegt:

    Analyse van voetbaltalent van Mulder is jou toevertrouwd. Ik weet niets af van voetbal en heb er altijd een grote weeerzin tegen gehad.
    Opmerkelijk dat je de ordinaire Jan Mulder als rolmodel ziet. Naar mijn informatie een bezoeker van de Yab Yum, iemand met tonnen speelschulden, die hij recht trok door een keer in eigen d oel te schieten zodat bookmakers winsten konden opstrijken.
    Ik vind Jan Mulder weerzinwekkend. Een proleet.

  3. Theo zegt:

    Gezien jouw preferenties kan ik me voorstellen dat je Jan Mulder als rolmodel ziet. Ik vind het opmerkelijk en bijzonder dat een voetballer zich zo ontwikkeld heeft. Mijn gevoelens voor hem wisselen nogal; hij is te vaak opzettelijk tegendraads, dan is hij een poseur en onecht, maar z’n boosheid lijkt me zelden gespeeld.
    Heerlijke cocktal dit blog.
    (En dat juist Fred hem een proleet vindt is hilarisch…)

  4. Rene Scheffer zegt:

    Suiker
    Ik ben er dol op om lezingen te geven of columns voor te dragen en heel soms kom ik in de gelegenheid.
    Fred vdW
    In zijn tijd waren er amper nog bookmakers. Maar thanks voor insideinfo
    Theo
    Thanks, tis wat lang geworden maar wel weer leuk om te schrijven en te spiegelen.

  5. sprakeloos zegt:

    Rene mijn ambivalentie ten aanzien van Jan Mulder vind ik terug in je stukje. Rolmodel is hij zeker niet, maar elementen uit zijn leven, lijken me prachtig.
    Je vergeet zijn pose als gespeelde (of niet gespeelde, ik ben er namelijk nog niet uit) van opgeblazen narcistisch kikker. Dat is wat anders dan side kick.
    Hoewel ik een liefhebber ben van geschiedenis, een hang naar melancholische stemmingen, vond ik juist zijn toekomstgerichtheid ook wel iets lichtvoetigs hebben.
    Ik durf trouwens te beweren dat hang naar het verleden bij Jan Mulder zeker aanwezig is.

  6. Rene Scheffer zegt:

    Sprakeloos
    Inderdaad, alsof hij na zijn 65 ste op een een of andere manier OM is.
    Ik verwacht ook zeker wel dat hij zijn verleden zal gaan beschrijven.
    Jij bent iets anders dan ik en daardoor staat Mulder ook niets verder van je af dan van mij.
    Het bozige/opgeblazene daar heb ik wat moeite mee. Narcisme kleeft ook iets aan mij.

  7. Noud Hovius zegt:

    Rene, niet om het een of ander maar Jan kan niet in je schaduw staan!

  8. Rene Scheffer zegt:

    Noud
    We zullen zien, ik loop nog wel wat achter
    Zijn stukjes zijn vaak aantrekkelijk kort.

  9. assyke zegt:

    Wat een opmerkelijk compliment van Noud!
    Ik vind zijn gespeelde bozigheid juist wel leuk, iedereen kan zien
    dat hij overdrijft en dat geeft hem de ruimte om te zeggen wat hij wil
    handige tactiek die alleen sympathieke mensen ongestraft kunnen hanteren
    en dat hij een sympathiek mens is, daar twijfel ik niet aan
    wel denk ik net als sprakeloos dat ook zijn weigering om om te kijken gespeeld is

  10. Rene Scheffer zegt:

    Assyke
    Intelligente analyse, gespeelde bozigheid…..
    Doe dat vooral op mijn werk wel eens en dam kun je veel zeggen.

  11. assyke zegt:

    en damn(!) wat kun je dan veel zeggen:-)))

  12. fred van der wal zegt:

    René
    Het was een gerucht dat de ronde deed over die goal in eigen doel. Of het waar is,dat is een tweede. Ik zie hem er wel voor aan. Hij heeft iets zeldzaam achterbaks, gluiperigs, draaierigs en slijmerigs over zich. Een paling in een pot snot. En dan die sjaggerijnige kop. Geen lust voor het oog.

  13. Rene Scheffer zegt:

    Assyke
    Tikfoutje op de late avond…
    Fred…
    Oei als dit door de paparazzi maar niet wordt opgepikt..

  14. Aad Verbaast zegt:

    Een bijzondere openbaring van je. Had ik moeten gokken wie je als rolmodel zou zien dan was Jan Mulder echt nooit in me opgekomen. Maakt het wel een verrassend blog van je.

  15. paco painter zegt:

    Voor mij is hij altijd een held geweest.Nog steeds trouwens. Met veel genoegen gelezen, Rene

  16. Fleur zegt:

    21.15 doe wat je Mulder voor de voeten gooit.
    Mss knap je ervan op.
    Het interview was zo geweldig mooi,bijna alles aangestreept.
    Hij is van mijn clan.
    Onbegrijpelijk dat hij op die datum jarig is.
    Prachtige afgetrainde kop!
    Jammer,dat hij rookt.
    Dat zie je aan zijn doorgroefde trekken.
    Ik snap`m.

  17. beus zegt:

    Uit het hart gegrepen.

  18. Rene Scheffer zegt:

    Aad V……Je had zeker gedacht dat ik een kruising van Rouvoet en Frans Bauer, volks en braaf, als rolmodel had.
    Paco…Thanks.
    Fleur…Bedankt voor de bijval. Dat roken is ook nogal bah, maar OK, hij is van voordat het fout was.
    Beus….Leuk!

  19. Henk van Loon zegt:

    Een soort van `Jan Mulder` willen zijn..
    Een goede raad: Wees voorzichtig met wat je wenst. :-))

  20. Rene Scheffer zegt:

    Henk….
    Tis ook `een soort van`, niet de echte.
    E n ik ben al een beetje op weg

  21. Bregje Buitenwijk zegt:

    ik ben wel een fan van Jan. Leuk blog!

  22. Jim Hasenaar zegt:

    geboeid gelezen

  23. Vroems zegt:

    Ik lijk behoorlijk op Jan Mulder, vind ik zelf, al heb ik niks met voetbal.
    Wel ben ik altijd knorrig en bondig.
    En veel zinnigs komt er bij mij ook niet uit.

  24. zelfstandig_journalist zegt:

    Ik vond de columns van Remco Campert in de VK altijd plezieriger om te lezen dan die van Mulder. Mulder schrijft ook een, langere, column in de Humo. Gaat praktisch altijd over voetbal. Daarin komt zijn dwarsheid goed naar voren.

Geef een reactie

