Wat doet gewone man op 5 mei?


Een aparte dag altijd, dat 5 mei. Als ambtenaar heb ik elk jaar vrij, terwijl de rest van Nederland werkt (belachelijke erfenis van kabinet in jaren ‘90). Vandaag was bijna iedereen vrij en dat is beter. Aan de laatste 5 mei – dagen heb ik geen goede herinneringen.
 
De vrijheid van ons land wordt gevierd, maar van manlief wordt verwacht dat hij meegaat naar IKEA of een tuincentrum en daarna de boel in elkaar zet cq. plant. Iets anders was er die andere jaren ook niet te doen of het zo een verantwoorde muziekfestival voor laat 20’ers moeten zijn.
 
Vandaag hoefde ik gelukkig niet veel. Iemand van de trein halen en met mijn dochter naar een kinderevenement. Daarover later meer.
 
 
Geen gewone mannen in het straatbeeld
 
Ik kom net van de Albert Heijn en was zeer verbaasd over de rust. Weinig auto’s op het parkeerterrein. En in de AH ongeveer 20 klanten en meer dan de helft was van het tiepe krulletjes in het haar en in de veronderstelling dat de kassajuffrouw is geholpen met contant uitgeteld klein geld. Geen haastige van het werk komende kantooremployees, geen mooie vrouwen. Op straat zag ik ze ook niet fietsen. Er waren ook geen files. Zouden al die mannen dan het zelfde lot moeten ondergaan als ik de afgelopen jaren? Op weg naar de IKEA of een tuincentrum of in de tuin tewerkgesteld? Alsof de wereld stilstaat en tijdelijk wordt beheerd door fietsende dames en wat spelende kinderen
 
 
De politie
 
Ik zag tussen de middag op straat de mij bekende wijkagent vK. Ik had in de ochtend met mijn dochter weer een aflevering van Mega Mindy gezien en fluisterde mijn dochter Rozanne in haar oren dat ze aan de agent moest vragen “of hij weleens boeven vangt”   en “of hij commissaris Migrain kent”. Ze kreeg een hand van de agent, maar was te verlegen en ik stelde de vragen. Ja hij vangt boeven en ja hij kent commissaris Migrain. "Maar dan kent u ook Mega Mindy!" zei ik “Jazeker” zei hij.   Dochter blij en ze vertelde het die dag aan iedereen.
 
 
Dolfijnen HILARIA
 
Snel door naar de dolfijnenshow van HILARIA uit Den Haag naast het gemeentehuis van Zeist aan het Rond. Dat was een ontzettend groot succes. Er was denk ik gerekend op 100 tot 200 man maar rond 13.00 uur waren er al 500. De kinderen vooraan. Een grote blauwe bak met plastic vissen. Uiterst hilarisch en leuk voor jong en oud. Er waren allerlei koor- en muziekuivoeringen van een hoog Gristelijk gehalte in de buurt en dat publiek vermengde zich tussen de rest.  
 
De oorlog
 
Ondertussen vroeg mijn dochter waarom het vandaag feest was. Nu had ik op 4 mei nog niets gezegd en om 20.00 uur sliep ze al. Ik deed met het idee dat ze te jong was en met de gedachte “dat komt volgend jaar wel”.
 

Maar nu moest ik wel. “Het is feest omdat Nederland heel lang geleden een oorlog heeft gehad, voordat papa is geboren. Nederland heeft gewonnen. Het ging over wie de baas was van Nederland. Gisteren was het geen feest en toen moesten de mensen denken aan de mensen die in de oorlog dood zijn gegaan.` “maar is het dan niet een spel?”.Nee Rozanne, het was echt en ze hebben gevochten met raketten en geweren” en Rozanne "Niet met messen?". Mijn antwoord: "Nee, dat was nog heel veel eerder"       
 
 
 
De kranten en voetbal
 
Ik had ze verwacht, de twee dagelijkse kranten, maar ze waren er niet. Er is ook geen voetbal op TV vanavond, net als gisteravond. Maar er is Twitter, zodat ik dat lege gevoel dat ik vanavond ongetwijfeld krijg weer kan verwoorden in 140 lettertekens.
 
 
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2010-05 en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Wat doet gewone man op 5 mei?

  1. Wattman zegt:

    = Rozanne "Niet met messen?" =
    Heerlijk, die kinderlogica! Mooi verhaal van je belevenissen vandaag.

  2. Marjelle zegt:

    Als ik een vriendlief had, dan was Ikea of een tuincentrum wel de laatste plek waar ik vandaag met hem naartoe wilde, Rene, nou scheelt het ook dat ik geen tuin heb. 😉 Leuk blog.

  3. Peterus zegt:

    Verdorie. Misschien moet ik ook gaan twitteren.
    twittergroet

  4. Bregje Buitenwijk zegt:

    verhip! Daarom was er geen krant vandaag.
    In Medisch Centrum Buitenwijk was het een gewone werkdag.

  5. Rene Scheffer zegt:

    Wattman
    En zo simpel, geoown opschrijven wat er gebeurt
    Marjelle….
    Thanks. Maar dat zeg je nu, wat na 6 tot 12 maanden na het begin van de relatie, wanneer vrouwen doorgaans terugschieten in evolutionaire gedragspatronen.
    Peterus…
    Probeer het eens, tis minder erg dan het lijkt.,
    Bregje….
    Precies en ik verheug me al op morgen.

  6. paco painter zegt:

    Pa sinds de uitvinding van Twitter voel ik een zekere vrijheid

  7. Antoine Robbesom zegt:

    Dus op de dag van de vrijheid gaan veel mannen slaafs naar de IKEA? Dat lijkt onderhand een tegenstrijdigheid:) Toen ik nog in Nederland woonde, ging ik wel eens naar een dergelijk festival om een concert bij te wonen. In Europa mag er dan een voetballoze woensdag zijn geweest, maar wij konden kiezen uit verschillende wedstrijden om de Braziliaanse beker en om de Copa Libertadores, de Zuid-Amerikaanse tegenhanger van de Champions League. Hier was overigens zaterdag (1 mei) een vrije dag, dus alles was gesloten op die dag…
    Zonnige groeten.

  8. Rene Scheffer zegt:

    Paco…..
    Sta je wel op mijn following lijst eigenlijk?
    Antoine….
    De Nl man heeft wat suligs. Ik niet maar ik houd weer niet van gedoe. Twee jaar geleden ging ik slaafs mee naar Ikea en tuincentrum en was aan het eind van de middag doodmoe, maar besloot ondanks dat toch naar Ajax-Heerenveen te gaan, omdat ik dan zeker wist dat ik mijn of geen tempo zelf in de hand zou hebben en da bleek zo te zijn.

  9. paco painter zegt:

    Ik volg jou wel

Geef een reactie

