Het mooi `niets` kan zijn – Saronno. it.


Soms zijn dorpen en steden zo zonder eigenschappen en zo zonder bezienswaardigheden dat het welhaast aantrekkelijk wordt. In ieder geval voor mij.
 
In de jaren ‘90 dronk ik na het eten nogal eens een glas Amaretto di Saronno. Diezelfde jaren waren voor mij als Italiëliefhebber toch al heerlijk. Vooral rond 1995 toen de opkomst van Berlusconi zich aankondigde zorgde de aanstaande instabiliteit van het land voor een lage koers van de lire. Berlusconi-aanhangers met hun folders (ik wist toen al dat het fout was) lachte ik toen vriendelijk toe en ik zei nogal eens in steenkool Italiaans. “Berlusconi vincere?, lire basso,  io feliz”. 
 
Maanden tevoren rekende ik de prijzen van de lire om in guldens en dat was een feest. Een pizza voor 6000 lire was in die tijd geen 7 gulden zoals het jaar ervoor, maar 5 gulden. Datzelfde fenomeen zorgde ervoor dat we in luxueuzere hotels konden overnachten, zoals het fameuze hotel Bristol in Genua en het hotel al Castello in Cividale del Friuli.
 
Die Amaretto di Saronno zorgde ervoor dat ik een keer de weg afging bij de `afslag Saronno` op 20 km ten noorden van Milaan richting Como. Het was nog voor de internettijd en ik moest de dingen vaak op de gok doen en op basis van gidsen en boeken. Daar wil ik de volgende keer overnachten, fluisterde ik mezelf in.
 
 
In Saronno is niets
 
Over Saronno las ik uiteraard niets. Saronno is ook niets, anders dan dat er de fabriek van de Amaretto staat. Verder is het een stadje met hooguit 35.000 inwoners met een rondweg. Er zijn geen toeristentrekkers, geen musea, geen bezienswaardigheden en het landschap is van een zodanige niksheid dat het hooguit kan worden beschreven als “licht geïndustrialiseerde Povlakte”.
 
“Niets” in Italië is anders dan niets in Nederland. Ik bedoel daarmee te zeggen dat ik niet snel een hotel zou boeken in Krommenie, om maar wat te noemen. Het niets in Italië heeft altijd een basis die ver boven het minimum uitstijgt. In het meest nietige dorp zijn er in het plaatselijke cafe annex tabacchi en loteria heerlijke Tramezzini te koop en is er de Gazetto dello sport in overvloed . Meestal is er wel een goede plaatselijke pizzeria of zelfs een restaurant. Een hotelletje erbij en het is al vakantiewaardig. Kom daar maar eens om in Krommenie of Voorschoten.
 
Als fervent kaartlezer was me de strategische ligging van het stadje opgevallen. Via de snelweg ben je in 25 minuten bij het San Siro stadion.Verder ligt het aan de spoorlijn Como- Milaan.
 
 

Dat maakte een verblijf van drie dagen tot een uniek hoogtepunt (AC Milan op zondag, Como op maandag en Milaan op dinsdag).  De terugkomst in het stadje zorgde altijd voor een weldadige rust.  
 
Niets hoeft, alleen nog eten, een afzakkertje wat zappen en slapen. Zaken die voor mij toen en nu eigenlijk meer dan voldoende zijn.
 
 
Het simpele hotelletje
 
Net als het stadje zelf is het hotel, het twee of driesterren hotel Mercurio er een van heerlijke eenvoud, zelfs nietszeggendheid. De eenvoud vertaalt zich in een kleine lobby, een ontbijtzaaltje met 5 tafels en verder simpele kamers met TV.  Het ligt op 8 minut
en lopen van het centrum. De clientele bestond uit de moderne marskramers.  http://www.mercuriohotel.com/


 
We zagen er vertegenwoordigers en accountmanagers, voor wie het hotel in Milaan door de bazen te duur is bevonden. Het kostte toen 140.00 itl. en dat was 120 gulden. Nu 15 jaar later zie ik op de website van het hotel dat het geen snars is veranderd, ook de prijzen niet. Ik ga er bijna naar verlangen.
 
 
Tenslotte
 
Op de website van de gemeente Saronno zie ik dat er toch wel wat beziens-waardigheden waren geweest. http://www.comune.saronno.va.it/
 
Ik drink als jaren geen Amaretto di Saronno meer, wel Sambuca, maar daarover later wellicht meer.
 
 
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2010-05 en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

21 reacties op Het mooi `niets` kan zijn – Saronno. it.

  1. Parallaxis zegt:

    Weg van de Snelweg .. heerlijk, altijd ergens naar toe gaan omdat er verder niemand naar toe gaat. In noord-Europa is dat niet te doen, maar ten Zuiden van de lijn Parijs – Basel – Salzburg is dat waar …
    PS Amaretto di Saronno is echt niet te drinken, zelfs niet in een mix, maar dat is dan weer mijn persoonlijke smaak. Sambuca, is een natuurlijk weer een heel ander, positief, verhaal

  2. meebenotty zegt:

    Als ik een man was zou ik niets anders drinken dam Amaretto de Saronno, klinkt als de naam van een beeldschone adellijke dame.
    Wat zou er toch gebeurd zijn met Albergo Varese tegenover de kerk waar ik met Alberto in 1930 mijn saronnese beschuitjes at tegenover de Chiesa Parrocchiale dei Ss. Pietro e Paolo, waar we ’s morgens gewekt werden door de pavarotti van Saonno, terwijl de hanen vrolijk kraaiden en hun vrouwtjes maanden tot onze 3 minuten eitjes. Waar de roze krant ons vrolijk tegemoet leek komen, de krant die wij niet lazen omdat we nieuws waren voor onszelf. Zal de mamma achter de bar nog leven die even snel kon spreken als haar armen wapperen konden. Het meisje dat elke morgen het wandbrede schilderij van de maagd van Saronno plumeaude.
    Ti amore Amoretto di Saronno

  3. Wattman zegt:

    Wat een leuk reisverhaal! Zo kom je inderdaad nog eens ergens achter. In Krommenie zou ik dit ook zeker niet proberen. Maar nu dit: zou je het wel in Lovendegem proberen? Of in Herk-de-Stad? Of in Sint-Kathelijne-Waver?
    Ik bedoel maar, het gras is groener bij de buurman. Hoewel mij opvalt dat ik de Belgische plaatsnamen even charmant vind als de Belgen zelf. Maar zij de Nederlandse net zo lelijk als wij. In Roggel?? Daar wil toch niemand wonen!
    Heerlijk wegzwijmelen met Saronno. Is me met de drank zelf nooit gelukt. Ik gebruik het nog wel eens om verf af te bijten. Door jouw verhaal kan ik er ook positief over denken.
    Aanbevolen!

  4. Rene Scheffer zegt:

    Parellaxis…….
    Ook in Duitsland is dat wel leuk, wel met minimaal een gasthof. Eigenlijk overal, zelf in het noorden weleens wat aardigs, Rotenburg an der Wumme, boven Bremen.
    Meebenotty….
    U maakt er weer een heerljk mengsel van. U lijkt wel een woorden- en sferentovenares.
    Wattman…
    Thanks!
    Awel, nochthans verblijf ik liever in Merksem dan in Antwerpenhttp://www.vkblog.nl/bericht/181479/Weekendje_Antwerpen_-_Merksem

  5. Smokey zegt:

    Italia è bella! Amaretto in de Tira mi su, maar niet om zo te drinken.
    Ciao!

  6. maria-dolores zegt:

    :-))
    jij hebt nog geluk gehad. ik kende eerst alleen de amaretti di Saronno, een soort bitterkoekjes.

  7. beus zegt:

    Moet je Zondag ook nog naar de Giro. Zakflesje Amaretto mee?
    Wat een ellende allemaal.

  8. cor3306 zegt:

    leuk en lezenswaardig reisverslag; ik krijg zin in een glas Amaretto di Saronno….het klinkt ook zo mooi

  9. Rene Scheffer zegt:

    Smokey…
    Tis me nu ook iets te zoet.
    MD….Ach die bij de vino santo. De heerlkijkse was bij hotel restaurant President in Montecatini, gratis bij het vijf gangenmenu.
    Beus
    Neen….Heb wel iets met de Giro. maar op de Utrechtse Heuvelrug? Een beetje als Sophia Loren op bezoek bij de Duivenvereniging op Chr. Grondslag " de grijze golf". Ik blijf dus weg, maar lees maandag wel de Gazetta dello sporte.

  10. Rene Scheffer zegt:

    Cor….
    Zie je nu pas, dat van die duiven was niet persoonlijk bedoeld…..

  11. helena zegt:

    Amaretto di Saronno, ja dat heb ook wel af en toe gedronken (volgens mij vooral na een fietsvakantie in Toscane maar precies weten doe ik het niet meer…:-). het is wel lekker als afzoetertje.
    Grappig dat je zulke plaatsjes opzoekt. Zo’n hotel lijkt me wat minder, alhoewel…? 🙂

  12. paco painter zegt:

    Beter dan een ordinair biertje

  13. Rene Scheffer zegt:

    Helena….
    Afzoetertje, nieuw woord,
    Een hotel kan bij sommige doeleinden inderdaad niet anoniem en onbetekend genoeg zijn!
    Dit was niet een dergelijke gelegenheid. overigens
    Paco…
    Bier is niet ordinair indien het koel en in de tuin met warm weer gedroinken wordt, liefst in een blikje.

  14. Noud Hovius zegt:

    Geen zoetigheid voor mij, robuust en rood graag!

  15. Wattman zegt:

    Ja precies, dat bedoel ik, René. In het buitenland is het meest onnozele plaatsje al gauw beter, juist omdat het buitenland is.
    Al vind ik Merksem een bijzonder morsig district van Antwerpen. Alle noordelijke en oostelijke districten trouwens. Voor iet of wat aan schoonheid, moet je in Antwerpen Zuid zijn. Berchem, Wilrijk, dat werk. Ook mooie B&B’s daar trouwens. Dit was een tip voor als je weer eens in ’t stad moet of wil zijn.

  16. Blutch zegt:

    Ik heb er nog eens over nagedacht.
    Het verschil tussen de genoemde buitenlandse plaatsjes en die in Nederland, of zelfs België lijkt mij dat de inwoners van die plaatsjes meer buiten leven dan binnen.
    In een cultuur waarin buiten belangrijker is dan binnen zie je dan ook vaker dat het buiten meer uitnodigt.
    Vooral het gesloten karakter van de Nederlandse dorpen cq gehuchten stoten af. Je kunt dat verschil al waarnemen bij plaatsjes die aan het water liggen en daardoor wat meer een buitencultuur hebben. Die zijn vaak aantrekkelijker.
    Maar misschien spreken ook de voor ons met zon en warmte geassocieerde namen van die plaatsjes meer tot de verbeelding.

  17. draver zegt:

    Rene is dit Italiaanse reisverslag ook een beetje in het kader van de Giromania, morgenmiddag rond drie uur doorkomst op de kop van Schouwen.

  18. oliphant zegt:

    Heet die heerlijke amandellikeur nu niet Disaronno amaretto? Lekker. Leuk je weer eens te lezen op zo’n leuke vakantietrip. Ik probeer het blog te hervinden en voel meteen, dat ik hier thuis ben.
    Maar ja, la vie…
    Groet o, liefhebber van sambuca. Alle anijsbasisdranken behagen me.

  19. Rene Scheffer zegt:

    Noud H….U lijkt me een purist. ik ben wat hoe noem je dat….geconstrueerd?
    Wattman….klopt, dat morsige trekt me eigenlijk wel; bovendien is er een appartement van vrienden.
    Maar ook in Antwerpen zelf zoch ik altijd het morsige, Falconplein, De Koninckplein
    Blutch …..Klopt, a;leen voor Belgie is het aantrekkelijke dat men daar de sociale contacten in de kroeg heeft en niet over de vloer.
    Draver….Ik was er vanmiddag en een dag te vroeg. En net onderweg toen ze rond Zeist waren.
    Oliphant….ik weet het, ik heb u op afstand gevolgd in Dordrecht en het gebied van de Aube e.o.

  20. sprakeloos zegt:

    Als je uitgaat dat de beweging al voldoende vakantie is, dan kan ik je helemaal volgen, dat niets niet bestaat en eigenlijk altijd wel iets is, al lijkt het niets en zullen er geen hele bossen gekapt worden voor prestigieuze folders en op zich is dat dan al weer iets.
    PS. Ik realiseer me twee minuten laten dat het zogenaamde iets van bitter tegenvalt is eigenlijk niets is, hooguit iets was

  21. sprakeloos zegt:

    in mijn vorige opmerking moet van in de ‘PS’ vaak zijn misschien is mijn behoorlijk onbegrijpelijke opmerking iets begrijpelijker.

Geef een reactie

