Is de ABN eigenlijk ook niet gewoon "een Griek" ?


Is de ABN eigenlijk ook niet gewoon `een Griek`? En wat over onszelf? 

 

Tot voor enkele dagen was de Griekse crisis voor mij iets voor staten en banken en rentes. De Grieken beschouwde ik als een volk dat jaren boven haar stand geleefd had. Sinds dit weekend ben ik me meer gaan bezighouden met mijn relaties met Grieken en met Griekenland. Het kwam dichterbij omdat iets in me zei dat wij als Westerse volken op meta niveau wellicht ook boven onze stand leven, mezelf incluis.  

 

Met Griekse cultuur en Griekse taal (geen Gymnasium) had ik nooit heel veel. Wel weet ik nog  van een TV serie op zondagavond, begin jaren ’70, Dat intrigeerde. Cyclopen en prachtige maar gevaarlijke Sirenen werden in een dramaserie prachtig neergezet net als Aeneas en Puniciers. Later was er die TV serie `Who paid the ferryman`.  

 

 
Voetbal

 

In de jaren ‘90 was ik bij Ajax tussen duizenden opgewonden Grieken van Olymiakos Pyreus. Het bleef verder rustig en datzelfde Ajax had later Anastasiou in haar gelederen, een uiterst bescheiden en behulpzame gentleman. Natuurlijk moeten we ook denken aan Panatinaikos in 1972, die geen partij was voor Ajax op Wembley. O ja,  en wat te denken van 2004? Griekenland op het EK voetbal kampioen door de goal van Charisteas.  

 

En dan Aad de Mos. Hij is eigenlijk een supergriek. De paar maanden dat hij trainer was bij Kavala waren een prachtige vertoning. Een Grieks drama. De Mos heeft het hoofd van een Kretenzer potentaat, maar dan zonder de brede jukbeenderen. Hij heeft het opportunisme van de gemiddelde supporter of bestuurslid. Het temperament van de Griekse ober, de eigengereidheid en het onaangedane gevoel van de Griekse ambtenaar.

 

Aad de Mos is camp. Het is een verbeterde versie van Raymond Goethals, de in 2004 overleden Brusselse trainer met zijn bijzondere expressie en idioom. Laat DramaAad nog lang bezig zijn op de Nederlandse velden en laat hem veel aan het woord, tot ons aller vermaak. En van voetballen heeft hij echt wel verstand (nu iemand die hem bijstuurt of afremt).

 

 
Vakantie

 

Ik was slechts eenmaal in Griekenland, in 1991. In de herfstvakantie besloten we voor een weekje met een lastminutereis op Lesbos. We kwamen in het leuke plaatsje Skala Kalloni. De helft van de restaurants was gesloten en het was de laatste week van de chartervluchten. 23 graden en rust.

 

Veel autotochtjes maakten we naar de vier hoeken van het eiland. De Grieken waren druk maar ook behulpzaam en zeker niet vervelend. Verder ging alles relaxed. De bussen reden, wanneer de chauffeur zin had en de restaurateur haalde het vlees na onze bestelling gewoon bij de slager. Er was geen warm water in ons appartement, vermoedelijk omdat de reisorganisator, die later failliet was de rekeningen niet betaalde. In Skala Kalloni hoorde ik voor het eerst het levensechte gebalk van een ezel.

 

 
Collega’s

 

Ik heb op zijn minst twee collega’s en een ex collega met Griekse roots. Allereerst voormalig hoofd P & O, Wout C, die met een Griekse is getrouwd. Wout bracht in de laatste jaren van zijn carrière de tijd tussen 16.00 en 21.00 uur door bij Grieks restaurant Akropolis, samen met een of twee andere collega’s. daarnaast is er nog de toezichthouder Athener Y. en projectondersteunster E. die soms iets vertellen over hun band met het moederland.  

 

 
Eten

 

Eigenlijk heb ik maar 1 of 2 keer per jaar zin in Grieks. Voor mijn vrouw is dat na enkele teleurstellende ervaringen minder.  Lamsvlees uit de oven, okrabonen, visschotels. Het is allemaal best lekker net als het voorgerecht, de pikiliaschotel. Vroeger nam ik in Utrecht wel een broodje Gyros, wel heel vet.

 

 

De Grieken dus. Ik heb wel iets met ze, maar ook weer niet heel superveel. Toch moet ik steeds denken aan de Duitsers, Oostenrijkers en Belgen die 10 jaar geleden door ons zijn neergezet als verschrikkelijke racisten. We weten in NL nu wel beter.  

 

Profiteurs zijn het die Grieken denken we nu, opportunisten, leugenaars. Maar nu zijn er echter al berichten van speculanten die speculeerden op de val van de Euro. Onze hypotheekrente gaat omlaag. Exportbedrijven die blij zijn met de daling van de Euro (dankzij Griekenland).

 

Een dan is er nog onze eigen ABN AMRO bank, maar is dat eigenlijk ook niet in alles gewoon een GRIEK?     

 

 

 

 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2010-05 en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

21 reacties op Is de ABN eigenlijk ook niet gewoon "een Griek" ?

  1. Blutch zegt:

    Die arme Grieken. Verdacht worden van van alles en nog wat terwijl de gewone Grieken net zo veel of zo weinig aan hun slechte overheid kunnen doen als wij. In de laatste alinea stond nog "onze hyptheekrente omlaag". Nou vergeet het maar. De banken lenen nu voor minder dan 1% en de hypotheekrente is tenminste 4%. De spread is nog nooit zo groot geweest. ABN AMRO is in die zin een Griek dat ze net als andere banken zoveel mogelijk geld aan u proberen te verdienen. Overigens dacht ik dat het handig zou zijn om banken niet te groot te laten worden, zodat wij niet verplicht waren ze te steunen als ze failliet dreigden te gaan. Waarom geven wij dan 30 miljard uit, ja dat leest u goed, €2000 pp, om er samen met de resten van Fortis weer een te grote bank van te maken. Ik wilde dat niet en mogelijk heb ik wel een medestander.
    En zo gaat het in Griekenland ook. Ook daar vertelt de overheid dat ze alles kunnen, tot blijkt dat het niet waar is. Wij betalen nu om systemen te redden, niet om mensen te redden. Wij zijn dus ondergeschikt gemaakt aan systemen. En waarom? Omdat die systemen zo goed werken?
    We zouden ons beter als kleine Socratesjes kunnen gaan opstellen en doorlopend lastige vragen stellen.

  2. Rene Scheffer zegt:

    ABN staat voor mij voor lui, zichzelf overschattend, megalomaan, opportunistisch, manupulatief.
    Oei, het is wel mijn huisbank, moet ik bekennen.
    Lastige vragen stellen, dat is inderdaad het devies.

  3. iris kijkt zegt:

    Ha , leuk blog , temeer omdat mijn blog van morgenochtend ook over die kwestie gaat. Ik ben twee keer er geweest trouwens.

  4. Rene Scheffer zegt:

    Iris….Ik ga gelijk lezen. had het nog niet gezien.

  5. Blutch zegt:

    Ik heb twee huisbanken, allebei 3-zits.

  6. Rene Scheffer zegt:

    Ow, op die manier. Niet aan gedacht,ik ben fauteuilman,

  7. Klaphek zegt:

    ABN staat voor mij voor lui, zichzelf overschattend, megalomaan, opportunistisch, manupulatief.
    Dat is best wel het een en ander. Maar wat is rene Scheffer? Niets?

  8. Rene Scheffer zegt:

    Klaphek……
    Ik? VK blogger, met enige faam, meneer! Van een veelheid en varieteit die zijn of haar weerga niet kent.
    En waarop u dan weer kunt reageren.
    Een enkele kwalificatie geldt ook voor mij. Daar wil ik het even bij laten.

  9. Antoine Robbesom zegt:

    Griekenland staat nog altijd hoog op mijn lijstje van te bezoeken landen, René. Toen ik in Nederland was, kon ik het niet laten om weer eens Grieks te eten, met veel en heerlijk gekruid vlees. Dankzij een vroegere huisgenoot, een Griekse tandarts, ben ik aardig wat te weten gekomen over de gebruiken van de Grieken, voor mij was het zeer interessant zijn verhalen (in het Engels, later in gebroken Nederlands) aan te horen. Toen hij interesse toonde in een Nederlandse tandartsassistente, heb ik hem nog wel eens wat van praktische adviezen voorzien 🙂 Overigens gaf hij mij ook zijn nuttige adviezen, die ik goed kon gebruiken toen ik kennismaakte met zijn knappe zus 😉 In Australië leven veel Griekse migranten in de grote steden, maar in Brazilië zijn er geen noemenswaardige groepen Grieken. Dat kroontje boven het logo van ABN-AMRO, heb je die zelf erboven gezet (lijkt sterk op die van de KLM overigens)? Ik zie het logo nog dagelijks hier, aangezien de Banco Real (nu van Santander) nog geen metamorfose heeft ondergaan.
    Zonnige groeten.

  10. cor verhoef zegt:

    Ha Rene!
    Leuk gevarieerd blog. Aaah, Griekenland. Ik ben er drie keer geweest. Als tiener met de trein. Pokkeneind. Alleen dat eten he? Niet best hoor. Alles drijft in die bakken in een laag olie en als je zoals ik geen feta lust blijft er eigenlijk weinig over. Vorig jaar speelden mijn vrouw, die Thais is en nogal eenkennig met eten -iets wat nagenoeg alle Thais zijn, met het idee om naar Griekenland op vakantie te gaan. We gingen hier in Bangkok eten bij een Griek. Om in de stemming te komen.
    "Even wild horses can’t drag me to a place like that. Ze doelde op het eten. In Griekse restaurants buiten Griekenland valt het nog wel mee, maar ik Griekenland zelf…
    Doe mij maar Thais, of Chinees, of Japans, of Italiaans, of Mexicaans, of Vietnamees, of Turks desnoods (lijkt wat op Grieks maar is kruidiger en minder vet). Maar Grieks?
    groet,
    cor

  11. martien zegt:

    Dus toch maar een parlementaire enquête!? :-))

  12. eva zegt:

    Tsja.. als het er op aankomt, .we hebben allemaal boter op ons hoofd!
    gr ev a

  13. fred van der wal zegt:

    Zijn wij niet allemaal Grieken?

  14. fred van der wal zegt:

    Nou seg! Die Klaphek is ook weer lekker aan het klaphekken. Zeker een paar scharnieren los geraakt?

  15. paco painter zegt:

    Alleen al vanwege de cultuur, onze bakermat van beschaving, moeten we ze redden

  16. P.Timmermans zegt:

    Gelukkig weer eens iets positiefs over "de Grieken". Ze houden van dansen, zingen en praten (over politiek) en zijn vrijheidslievend. Hun land is zonnig en mooi. Sprookjesachtig mooi, zou ik zeggen.
    En ze presteren het, ondanks problemen, niet bij de pakken neer te zitten. Een gefrustreerde of depressieve Griek kom ik dan ook zelden of nooit tegen.
    Komt er enige jaloezie om de hoek kijken bij de vele zure reacties op "Griekenland" in de media.
    Is begrijpelijk. Als je in een landje woont, waar het al te vaak regent, je een saaie kantoorbaan hebt, er ontelbare regeltjes zijn, en noem maar op.
    Troost u. Als u dat optimisme van de Grieken niet heeft, zou u het in hun mooie land, maar met hun bureaucratie en werkeloosheid, niet uithouden. Want u komt uit een verzorgingsstaat.

  17. PARTOUT zegt:

    Je moet sommige zaken in het juiste perspectief plaatsen.
    Zoals bv de massieve Griekse ambtenarij, dat is een vergelijkbaar sociaal systeem als onze uitkeringsfabriek, die men daar dus niet heeft. De meeste ambtenaren krijgen zo’n 500 euro per maand.
    Is dus niet zo gek dat die daarop niet willen bezuinigen.
    Het gaat erom of eindelijk de financiële elite all over the world eens aangepakt wordt.
    Banktaks invoeren! Het is idioot dat overheden nu dreigen te failleren door het wangedrag van banken!
    Dan maar minder winsten.
    Bonussen voorlopig helemaal afschaffen en met terugwerkende kracht terugpakken.
    We zijn veel te beschaafd! Het zijn allemaal bandieten!
    Ik ken bijv. in NL genoeg ondernemers die geen cent belasting betalen vanwege hun enorme hypo aftrek.
    En dan hebben we het maar niet over de waanzin dat alle rijke stinkerds ook kinderbijslag krijgen evenals Aow…zet daar potverdomme eerst het mes eens in.

  18. Sander zegt:

    Vrijwel niemand lijkt te begrijpen, of in te zien, dat als ABN niet was verkocht het nu failliet zou zijn.
    De delen met ellende zijn verkocht, aan RBS en een Spaanse bank.
    RBS kreeg net een boete in de VS voor ABN activiteiten van $ 500 miljoen.
    RBS schreef gigantische bedragen af op de ABN investeringen.
    Overigens is het gezeur over de Griekse crisis zwaar overtrokken, het aandeel van Griekenland in het EU bruto product is 1,9 %.
    Maar economie blijft moeilijk, hoe een ondernemer geen cent belasting betaalt vanwege een hoge hypotheek, leg het mij eens uit.

  19. Rene Scheffer zegt:

    Antoine….Mooie aanvulling op mijn blog, eigenlijk een klein miniblog. Die Banco Santander is groot, wij gaan deze zomer toevallig naar Santander op vakantie.
    Cor V…..heel soms heb ik wel trek in dat vette en soms val thet inderdaad mee. De visschotels op Lesbios waren toch goed te eten.
    Martien,,,,,,ach we weten het eigenlijk al wel
    Eva…..dta bedoel ik dus.
    fred …..dat bedoel ik dus ook en die Klaphek…..ach,
    Paco…..Tot op zekere hoogte.
    P. Timmermans….Ik ben niet eens super positief, maar weet wel dat de Griek niet inherent slechter is dan de Nederlander.

  20. Rene Scheffer zegt:

    Antoine….Mooie aanvulling op mijn blog, eigenlijk een klein miniblog. Die Banco Santander is groot, wij gaan deze zomer toevallig naar Santander op vakantie.
    Cor V…..heel soms heb ik wel trek in dat vette en soms val thet inderdaad mee. De visschotels op Lesbios waren toch goed te eten.
    Martien,,,,,,ach we weten het eigenlijk al wel
    Eva…..dta bedoel ik dus.
    fred …..dat bedoel ik dus ook en die Klaphek…..ach,
    Paco…..Tot op zekere hoogte.
    P. Timmermans….Ik ben niet eens super positief, maar weet wel dat de Griek niet inherent slechter is dan de Nederlander.

  21. Rene Scheffer zegt:

    Partout……U zegt het wat bozer.
    Sander….Dat is het juist. Bij ABN is van alles misgegaan, eerst grootheidswaanzin en nu luiheid, slechte onderdelen verkocht en nog geen winst.
    VK blog doet raar en ik kan niet inloggen.

Geef een reactie

