Over Aad de Mos – potentaat bij Sparta


Haagse Aad, de nieuwe SPARTA trainer,  is tegenwoordig een ontaarde potentaat met een hele bijzonder expressie, de met de loop der jaren steeds extremer wordt. Ik vergelijk hem graag met Brusselse trainer Raymond Goethals.    
 
Ooit was de Mos een wat rossige schoolmeester die begin jaren ’80 in de trainerswereld was geraakt. Een beetje zoals Hans Westerhof. Ze zijn van dezelfde generatie. Hoe zijn dingen zo gelopen, kun je je afvragen. Wat is er in het leven van de Mos anders gegaan dan in dat van de rustiger Westerhof?
 
Of zijn het de genen die zich de eerste dertig levensjaren nog redelijk koest gehouden hebben en nu in oorspronkelijk bedoelde vorm tot in extremis floreren.    
 
Ik heb persoonlijk nooit iets met de man te maken gehad maar ik heb hem wel in wedstrijden al trainer gezien. In Straatsburg was ik bij Ajax-KV Mechelen. Ik was ook later in Mechelen. Bij Vitesse was hij trainer en ik het natuurlijk de twee hilarische boeken van HARD GRAS gelezen. Hij trainde verder onder andere PSV, Werder Bremen, Sporting Gijon en Al Hilal. 
 
De Mos was de laatste maanden trainer in Griekenland. Hij is eigenlijk ook een supergriek. De paar maanden dat hij trainer was bij Kavala waren een prachtige vertoning. Een Grieks drama. De Mos heeft het hoofd van een Kretenzer potentaat, maar dan zonder de brede jukbeenderen. Hij heeft het opportunisme van de gemiddelde supporter of bestuurslid. Het temperament van de Griekse ober, de eigengereidheid en het onaangedane gevoel van de Griekse ambtenaar. Hij is er in april vertrokken omdat de voorzitter niet alle spelers op het ontslaglijstje van de Mos wilde ontslaan.
 
Het is een rasopportunist. Wanneer zijn club scoort werpt hij zich op de dichtsbijzijnde materiaalman of ballenjongen. Bij een tegendoelpunt kaffert hij iedereen in zijn gezichtsveld uit. 
 
Nu zit hij bij SPARTA. De avond voor zijn komst zat hij voor de VRT als gastcommentator bij Anderlecht-Club Brugge. Een feest om te zien. Een aaneenschakeling van het tonen van deskundigheid maar ook de aandoenlijke zucht naar herkenning en erkenning.
 
Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=aixSHtp2oPI
 
Wanneer we de selectie van SPARTA bekijken dan zien we een verzameling jongelingen met talent of vermeend talent. Vaak jonge gasten met dunne kuiten en weinig body zoals Bodul, Dissel, Duplan, Strootman, Koenders en Falkenburg. Het is eigenlijk een zaalvoetbalelftal. Weinig brekers, zoals Adelaye.Veel extra ergernis dus nog voor De Mos.
 
Aad de Mos is wat mij betreft “camp”. Het is een verbeterde versie van Raymond Goethals, de in 2004 overleden Brusselse trainer met zijn bijzondere expressie en idioom. Ook Goethals ging in zijn laatste trainersjaren steeds extremer doen. Hij werd daardoor een persiflage van zichzelf, net als De Mos nu.
 
 
Laat DramaAad met zijn foute kettingen en geschreeuw nog lang bezig zijn op de Nederlandse velden en laat hem veel aan het woord, tot ons aller vermaak. En van voetballen heeft hij echt wel verstand. Wat hij mist is iemand die hem bijstuurt of afremt. Misschien dienen die mensen zich wel aan maar worden ze door hem afgestoten, hetgeen superdom zou zijn.  
 
De Mos is rijk van de afkoopsommen. Nu ik dit zo lees moet ik opeens denken aan Dick Advocaat, ook een Hagenees en dol op geld. En net las ik over de Haagse Melissa Goede, het nieuwe liefje van Jack de Vries. Op allerlei berichten lees ik dat ze dol is op dure dingen. Zou het gewoon iets Haags zijn?  
 
Whatever. De Mos is 63 en van mij mag hij net als Goethals tot ver na zijn 70 ste doorgaan.  En morgen kijken naar Excelsior-Sparta op RTL 7 om 16.30 uur. 
 
 
 
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2010-05 en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Over Aad de Mos – potentaat bij Sparta

  1. Wattman zegt:

    Ik heb het toch altijd een zure en kwaaie man gevonden…

  2. Rene Scheffer zegt:

    Zuur en kwaad. Het lijkt ook erger te worden. Hij lijkt ook weinig te lachen. Wellicht contunue in een monomane voetbalflow.

  3. Mae Benotty zegt:

    Pleurt lekkuh op, mos

  4. paco painter zegt:

    Aad is de enige die de Mos nog serieus neemt

  5. Jim Hasenaar zegt:

    Wat is het toch een bijzonder lelijke man.
    Even voor de duidelijkheid, voetballen doe je met een ronde bal en rugby met zo’n ei? Of was het omgekeerd?

  6. Rene Scheffer zegt:

    Mae….wat een taal van een dame. maar ok, er zijn ook deftige Haagse dames.
    Paco….ik soms ook wel als hij een tactische bespiegeling geeft.
    Jim H….Dat zeker, zijn dochter val alleszins mee overigens.

  7. zelfstandig_journalist zegt:

    Het zal mij benieuwen of hij erin slaagt Sparta in de eredivisie te houden. Zou al een mirakel op zich zijn.

  8. Flipper zegt:

    Leuke weblog ! (echt waar !).
    Maar zie mijn reactie op mijn reactie bij mijn weblog over de vliegramp…
    Flipper

Geef een reactie

