Die treurige Hollandse broodtrommel


Vanmiddag om 12.40 uur was ik gaan zitten op het terras aan de Utrechtse Oudegracht bij  de authentieke Italiaan `Casa di David`. Ik moest denken aan de vergadering die ik ervoor in Vleuten had gehad. Die liep helaas wat uit en er was geen lunch.
 
De lunch was er ook niet bij de landelijke bijeenkomst van coördinatoren in een zalencomplex in Hoog Catharijne, die om 14.00 uur zou beginnen. Ik had vijf kwartier en moest zelf iets verzinnen.
 
Bij de vergadering in Vleuten zag ik dat een van de inleiders, de vriendelijke een vrolijke hogere Utrechtse ambtenaar K. met alle plezier om 12.00 uur zijn blauwe broodtrommel pakte. Hij leek er niet onder te lijden, blijmoedig en vol energie en zonder zelfspot of andere zichtbare reflectie begon hij daadwerkelijk gewoon te eten, knap.
 
Bij de Hollandse broodtrommel moet ik altijd denken aan Genua, het gebied in de knik van de Via 20 Settembre en de Via Dante. Twee heerlijke lunchadressen maakte ik er mee. Een binnen, een zaak waar je maximaal een half uur  tot driekwartier zit. Om 12.00 uur de blue collars, om 12.45 uur winkelende dames en toeristen en om 13.30 uur het hogere kantoorpersoneel, voornamelijk ambtenaren en dat elke dag. De mooiste verzameling etende Italiaanse ambtenaren zag ik overigens in een restaurant in Bologna, ambtenaren en -pastastad bij uitstek.
 
Gedroogd rundvlees bressaola, pasta met pesto, ook ordinaire filetto di maiale, salades, bruchetta, pizza´s en goedkope huiswijn. Enkele jaren vond ik in in Genua een klein terras op een binnen plaats met dezelfde tussen de middag dynamiek, een dynamiek die dichter bij me staat dan droog brood met boter en een plak ham in een trommel.
 
 
De Hollandse broodtrommel staat wat mij betreft ook voor handelsgeest en zuinigheid (geen tijd te verliezen) en culturele armoe. Het staat voor leven om te werken en niet voor werken om te leven. Het legt zelfs met enige goede wil een link met de Hollandse botheid en grofheid.  Het getuigt ook voor een gebrek aan culinair gevoel. Droogbrood met kaas en botervet, is dat lekker? Als het een noodzaak is in een periode van armoe kan ik me het voorstellen. Veel Nederlanders met een goede baan lunchen alsof ze in die betreurenswaardige omstandigheid zijn. 
 
 
Casa di David dus. Een wat duurder Italiaans restaurant van David Checci, een mooie  klassieke achternaam. Het was 18 graden en de zon scheen door de bomen, de tafels op het terras waren met wit textiel gedekt en er stonden rozen. Enkele tafels waren bezet met Vutters en dames op leeftijd en een enkel jong stel. Geen kantooremployee te zien.
 
Sinds de VK op tabloidformaat is, is de krant eindelijk een metgezel in de buitenlucht. De VK was goed leesbaar met leuke en interessante berichten over een tramlijn tussen Utrecht en Zeist, de opheffing van gemeenten, Manual de Oliveira en Woody Allen en zonen van beroemde voetballers. Verder een goede column van Marcel van Dam en een mooi verhaal van Emile Roemer.
 
Ondertussen genoot ik van het ene glas witte wijn (niet meer vanwege de vergadering), de bruchetta met kip en rozemarijn en de Melanzane alla Parmigiana en een espresso toe. Ondertussen was er soms een vriendelijke blik van herkenning met en door twee zeer well tot do dames van ietsie 60 plus. De lunchkaart is overigens toegankelijk en betaalbaar. Zie op http://bit.ly/9tf36R.
 
Ik moest denken aan de Italiaanse Zeistenaar Aris Spada (van eerst Dell’ Italia en nu Maestro en het Italiëevenement), die ik gisteren op mijn Linkedin heb toegevoegd. Ik dacht ook aan mijn Gardameertwitteraars, waaronder Karin P., aan Thera en Theo, aan MD, Pierra, Rokus en al die andere “Italianen”.  Ik was tevreden met mezelf en voldaan en wandelde met lichte tegenzin naar Hoog Catharijne.
 
Broodtrommels?
 
Ambtenaar K. had trouwens exakt zezelfde blauwe plattte Hema broodtrommel als mijn vrouw.  Ik smeer iedere avond het brood voor devolgende dag, drie sneeën met kaas en worst, voor zowel mijn vrouw en dochter. Ze zijn er tevreden mee en dat is goed.  
 
 
 
 
           

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2010-05 en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Die treurige Hollandse broodtrommel

  1. Wattman zegt:

    Zeer, maar dan ook zeer herkenbaar. Wat haat ik dat gesmeer elke dag. Blèèè. En wat zou ik toch graag lekker gaan lunchen tussen de middag. Maar ja, van mijn salaris zou weinig overblijven.
    Want dat is de truc: in zuidelijke landen (te beginnen vanaf België) krijgen ze ‘maaltijdcheques’. Een soort loon in natura, dat van je brutoloon afgaat. Je hoeft er geen belasting over te betalen maar het kost de werkgever wel geld. Alleen voor ‘de betere banen’ dus, al zitten daar ook ambtenaren en ik meen zelfs leraren tussen.
    De maaltijdcheque wordt ook nog gebruikt om als extra voordeel een goede kandidaat over de streep te trekken. Enfin, en die cheques kun je bij heel veel restaurants en café’s inwisselen. Zelfs bij grote supermarkten als Delhaize en Carrefour.
    Daarom zit het daar zo vol blauw met krijtstreep. Ik ben jaloers…

  2. Theo zegt:

    René, je bent een levensgenieter. En ik geniet met je mee. Vanmiddag moet ik op nauwelijks honderd meter afstand van je geweest zijn in zonnig Utrecht. Ik heb anders geluncht. Je beschrijving van de horecalokatie in Genua trilt als witte wijn op de tong. Ook daar moet ik niet ver vandaan geweest zijn. We hadden al geluncht.
    Overigens ben ik wel van mening dat we de broodtrommel in ere moeten houden. Laten we ons blijven onderscheiden in deze tijd van vergaande globalisering.

  3. Rene Scheffer zegt:

    Wattman….
    Enige nuancering. Ik lunch natuurlijk niet elke dag buiten de deur op de beschreven wijze. maar broodtrommels heb ik al 25 jaar niet meer. Meestal bestel in de kantine soep, twee sneeen brood met smeerbaar beleg en soms iets warms en 1 tot 5 keer per maand zit ik ergens te lunchen, zakelijk, half zakelijk of prive.
    Theo…
    En ik dacht nog wel aan jou en je vrouw gelet op het gezelschap lunchers op het fraaie terras van Casa di David. Er waren gezond uitziende 60 plussers met van die casual vrijtijdskleding en met de fiets. Ik dacht nog, echt iets voor een van de uitstapjes van Theo. In ere van dat broodgedoe houden, om nostalgische redenen voorstelbaar en natuurlijk moet mijn dochter zeker de eerstvolgende 15 weten dat de broodtrommel voor haar toch de standaard is.

  4. Blutch zegt:

    Maar dan de broodtrommel wel onder de snelbinders.

  5. Grutte Pier zegt:

    Ziet er niet verkeerd uit. Het is overigens: Melanzane alla parmigiana
    Effe de declaratiebon optellend: 5,50+ 7,50 qua eten. Wijn en esspresso tezamen: 5,50 (hoop ik) is dan toch alweer Euro 18,50 excl. fooi. Afgerond Euro 20 dus. Is dikke 40 al-oude hollandse guldentjes…
    Dan moet je wel erg kunnen genieten…. en vandaar dat de broodtrommel nog heilig is 😉

  6. Antoine Robbesom zegt:

    De broodtrommel heb ik in Nederland achtergelaten, René. In België waren er de maaltijdbonnen, van zes euro elk voor iedere volledige werkdag. In Portugal maakte ik tijdens mijn bezoeken al kennis met het lunchen in de restaurants, waar je een meio-prato (halve schotel) kan bestellen. Voor de halve prijs. En dan een heerlijk fles vinho verde (‘groene wijn’) erbij. Het verbaasde mij toen dat de Portugezen overdag tussen de middag een half bord warm eten naar binnen kunnen werken, en laat op de avond een dubbele portie. In Brazillië ben ik gewoon om tussen elf en twee warm te eten. Bij voorkeur iets na elf, wanneer het buffet nog vers is en nog niet druk is. Als er een prato feito (dagschotel) wordt aangeboden, verkies ik te lunchen om twee uur. Tussen twaalf en een is het bijzonder druk, aangezien dan bijna iedereen tegelijk warm gaat eten. Toch heb ik in de middag geen last van een dip, aangezien ik vlak na de maaltijd (toch wel stevig met rijst, bruine bonen, pasta, vlees en salade) een gratis slokje koffie neem. In de late avond volgt dan weer broodjes en koffie, een enkeling verkiest om in de avond een kleine warme hap of een snack te nemen. Populair in deze wintertijd zijn de gebonden soepen van maniok of bruine bonen, compleet met uitgebakken spekjes.
    Zonnige groeten.

  7. Rene Scheffer zegt:

    Blutch…
    Ja zo reed ik vroeger naar school, tegenwoordig heb ik wel een ietwat lullige abroodtroomelachtige fietstas, die meestal leeg is.
    Grutte P…
    Ja klopt ongeveer. Mijn vrouw die af en toe by accident meeleest zal wel denken….
    Maar ik heb d elaatset redelijk goede marktplaatshandel gehad. Overigens….ik declareer eigenlijk nooit, alleen kilometer en OV kosten, nooit lunches.
    Antoine….
    Hadden we hier die maaltijdbinnen ook maar. Bijvoorbeeld als impuls voor de economische crisis.
    Meia dose, ik ken het. In de goede escudotijd voor 300 escudos (4 gulden begin jaren ’90) een bord vol.
    Laatste actie wat dat betreft in Grandola (Vila Moreno) in 2003 een meia dose met o.a. 150 gram tonijn voor 3,80 euro, Brazalie zou een lustoord voor me zijn. Mooi en aansprekend beschreven.

  8. Maarten zegt:

    Lullaby of Broadway: en dan zijn er van die lullen bij die nemen d’r brood mee.
    Dit sarcasme deel ik niet. Vanmiddag zitten er drie mannen op het muurtje in de zon, het zijn schilders of timmermannen die zo dicht bij de verf hebben getimmerd dat ze helemaal wit zijn. Koelboxen voor de frisse drankjes, gele plastic trommel met een elastiek, het geheim nog verhullend. Wat zou het zijn vandaag, niet te hoeven kiezen maar verwend te worden door de zo bekende vrouwenhand.. Boterham met pindakaas en komkommer, zie je dat, wat grappig. Alvast even kijken wat er onder zit, boerenkaas met komijn en sla en daaronder nog een bonnetje van AH, op de achterkant, in het handschrift wat hij zo goed kent, een kruisje en een meisjesnaam.
    Deze onverwachte glimlach en verlangen naar de avond, daar kan geen brochetta met pollo tegenop.

  9. Rene Scheffer zegt:

    Maarten
    Mooi miniblog en daar zit ook weer wat in. Als schilder zou ik wellicht ook in deze pose zitten, kan me er iets bij voorstellen. Dan vaak geen kantine of fysieke en financiele mogelijkheid voor terraslunch,

  10. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Een goed gebakken boterham met plak kaas kan heel erg goed smaken. Alleen, als ik iets lekkers in mijn broodtrommel had, dan haalde de inhoud zelden het lunchuurtje. Dan waren ze allang verorbert met een kopje koffie achter de pc.
    Zo luxe als jij het beschrijft hoeft voor mij niet op een werkdag. Graag sluit ik aan voor de soep in het bedrijfsrestaurant*) met een salade.
    *) ik mocht solliciteren bij de teamleider die de kantine onder zich had ……………… hmn dat woord had hij taboe verklaard. Bedrijfsrestaurant moest het zijn. Enne eerlijk het eten was er heerlijk.

  11. g zegt:

    Maaltijdcheques of niet, ik nam elke werkdag gewoon mijn broodtrommel mee naar mijn werk.

  12. paco painter zegt:

    Mijn medewerker Froc, haalde na zijn vakantie zijn broodtrommel uit zijn la.Zat het brood er van 3 weken geleden nog in.Wel een gekrioel natuurlijk.
    Maar ja, om buiten de deur te gaan lunchen kost je al snel een euro of 30.Wie kan dat nog betalen

  13. cor verhoef zegt:

    Onherkenbaar blog, en daarom des te leuker.
    In mijn woonplaats eten alle gewone mensen alleen maar buiten de deur, inclusief ikke. Zelf koken, boterhammen en boter zijn niet te betalen, laat staan kaas. Voor de aanschaf van een broodtrommel moet je naar het buitenland.
    groet,
    cor

  14. Bert Willems zegt:

    Zo ken ik je weer, Rene!
    Als jongen, op het werk bij pa, stuurde hij me zo om half een weg voor wat lekkers. Sauzijsengehakt (gekruid dus), of een half kipje of een broodje bal uit het vet. Bij een vriendje zag ik hoe moeder voor de hele familie om 19.30 bloedeloze boterhammen voor de volgende dag klaarmaakte. Die hebben de HBS ook niet afgemaakt.
    Nu ben ik een oude man met een baan, jawel, en ik haal iedere dag iets anders. Een soepje, een broodje frikadel (een bal gehakt eigenlijk dus, op zijn Duits). Vandaag nog een groot stuk Hühnerbein voor 1,10. Kan ook een sandwich van Aldi zijn voor 1,45. Allerlekkerst: het broodje Prager Ham bij Korch, met Kraut en kerrysaus voor 2 euro.

  15. Rene Scheffer zegt:

    CAM….Maak je geen zorgen, ik ga niet elke dag zo luxe lunchen. Wij hebben ook een bedrijfsrestaurant met salades enzo.
    G….Zonde toch van die cheques, heb je ze verkocht?
    Paco….dan heb je het over een 2 hangenlunchmenu met wijn en koffie. Dat doe ik zelden. Als ik lunch is het meestal een broodjes tonijn met Tonic en koffie na voor 9 euro. Maar meestal voor 2 of 3 euro in de Bedrijfskantine
    Bert W….Graag gedaan. Mij staan nog altijd de plakken leberkase in het geheugen gegrift, voor een euro net als een halve liter bier. En voor 2 euro en een hand vol stapte ik dan de tram in naar het Gelsenkirchener Parkstadion. Elke dag wat anders halen. Ik had geen zin in brood vandaag en pikte onderweg een lekerbekje mee bij een goede visboer voor maar 1,70 euro.

  16. Bas zegt:

    Vandaag een uitgebreid artikel over de cultuur verschillen in europa. Daar past je lunch wel bij. Wat moet het leven aangenaam zijn als je elke dag uitgebreid op een terras kunt lunchen met een glas wijn er bij. Als je dat in nederland probeert word je al snel als alcoholist beschouwd.

  17. Rene Scheffer zegt:

    Cor,,,
    Ik snap het, Thailand toch? gewoon langs de weg, neem ik aan.
    Bas…
    Het gaat zo niet elke dag. Bij ons op het werk mag je tussen de middag geen alcohol, Op zich snap ik dat, maar ik zeg altijd "wanneer je vis eet tussen de middag, dan hoort daar gewoon witte wijn bij". Ik werd niet tegengesproken.

  18. Paul Nijbakker zegt:

    Ik lunch gewoon hlemaal niet meer, tijdsverspilling, ik neem wel een appeltje tussendoor.
    Wat nou, cultuurbarbaar?

Geef een reactie

