Rene Scheffers´s kieswijzer


Waardeert u mij als blogschrijver, waardeert u mij als persoon en hebt u vertrouwen in mijn politieke voorkeur?
  
Als Volkskrantbloglezer kunt u de kieswijzer invullen of zelf wat verzinnen. Wanneer dat lastig is en u geen keuze kunt maken, kunnen de lezers voor de verandering ook eens afgaan op mijn gevoel.
 
Laat ik een aantal grote partijen eens doornemen. Dan schets ik het beeld van de partij en de achterban, mijn beeld dus. Ik schets ook maar een deel van de partijen want het is mijn stemwijzer. Hij is ook minder vluchtig dan de vele andere die op een tijdelijk issue de partijen de maat neemt.
 

Mijn spelregels
 
Achter elke partij geeft ik tweemaal een waardering op de schaal van 10.
 
Het eerste cijfer is de waardering van het programma cq. het beeld dat ik van het programma heb.
 
Het tweede cijfer is mijn appreciatie van de nestgeur die de partij uitstraalt, die met name ook wordt bepaald door het soort kiezers dat de partij aantrekt.
 
Tenslotte geef ik een weegfactor (maximum 2) aan, die bepaalt of die partij maatschappelijk voldoende wezenlijke issues aansnijdt cq. deze ook echt van belang vindt.
 
Het maximum is 2 maal 10 en met de weegfactor 2 is in totaal 40
 
Elke partij wordt gelardeerd met steekwoorden. Dat zijn de bij mij opkomende associaties.
 
 
 
Let wel
Het gaat om het landelijke beeld. Plaatselijk kunnen er grote verschillen bestaan tussen zowel programma als achterban. Het is MIJN stemwijzer en mijn voorkeuren en onverplicht.
 
 
 
De Resultaten en het advies, in willekeurige volgorde!
 
 
CDA  “Laten we het zou houden en de balans blijven zoeken”
 
Degelijk, besturen, nuance, wat christelijk, normen en waarden, balans. Christelijk onderwijs, een beetje sociaal, vriendelijk bazig, status quo, Opel, achterkamertjes, geen drugs, duiven en havikken, hypotheek, soms vlinders in de buik van de VVD. 7+7 = 14 factor 1,4 is:
 
20,4 punten
 
 
 
D´66  “We hebben het gezellig, pfff wat gaan we nu eens verzinnen`
In goeden doen, modern, lief/naief, sociaal economische VVD, liberaal, jong, Jena plan, Montessori, witte scholen, privacybescherming, onbedoelde segregatie, gezellig straatfeest met witte wijn, heeft niets met ambtenaren en vakbonden, wel met Saab en Peugeot. Onschuldige issues die er niet toe doen. 6 en 6 = 12 en factor 0.5 is: 
 
6 punten    Daarnaast 6 bonuspunten vanwege hypotheekrentestandpunt, daarom in totaal nu  12.
 
 
VVD  “Vrijheid van, niet vrijheid tot”
Minder regels, liberaal, wat kakkineus, inkomensverschillen, marktwerking, whysky, tennis en hockey, kapitaal en gemakkelijk verdiend geld. BMW, Telegraaf, gezellige mensen, muziek, alcohol, fout bruin.  4+6 = 10 en factor 1,1 is: 
 
11 punten
 
 
  
PvdA “Voor hen die het nodig hebben (de anderen)”
Sociaal, doordacht en volledig, ambtenaar- en vakbondvriendelijk, roken. wandelen, wantrouwig, openbaar vervoer, huurhuisvriendelijk (woont in eigen huis), somber, regulering, Renault, kansen, Volkskrant, integratie, worstelt met houding, overschreeuwend flinks, Brede school. 9+7 = 16 factor 1,5 is: 
 
24 punten
 
 
 
GL  “We zijn wel erg groen en correct”
Duurzaam, groen, witte Jenaplan en Montessorischolen, segregatie, knuffelallochtoon, NRC, Citroen, luxe, niet in economische malaise. Groene winkel, slonzig, ooit echt links geweest, achterban met soms VVD en D66 kenmerken, witte benen met haar. 7+6 = 13 en factor 0,9 is:
 
11,7 punten
 
 
 
CU “De ware rentmeester, met menselijke foutjes”
Rentmeester, milieu, duurzaam. Gristelijk, sociaal, bevoogdend, School met de bijbel, Mercedes of Skoda, wat moeizaam met vrouwen en homo´s, te keurige mensen, visjes op de auto. 7+6 = 13 factor 1,2 is:
 
15,6 punten

  
 
SP  `De enige die het goed voor heeft met de arbeider in Nederland`
Gestaalde kaders en discipline, de echte arbeider, Dacia, hen die bescherming verdienen (voor wie we het doen). jaren ´70, sektarisch, wat ouderwets, rokende brompotten.  Cijfers 6 en 6  en factor is 1,3  is:
 
15,6 punten
 
 
 
  
Nabeschouwing 
 
1. CDA
Het CDA komt wel heel dicht in de buurt van de PvdA. Voor mij niet verassend. Maar na de val van het kabinet en het gelonk van het CDA naar liberaal rechts toch wat wrang. 
  
2. Twee maanden geleden mooi artikel in het AD over Rouvoet, citaat
 "Maar door de val van het kabinet zijn in de ogen van Rouvoet de verhoudingen tussen CDA en PvdA zo zeer beschadigd dat de kans op een hernieuwde samenwerking van de drie partijen klein is. Daarmee is volgens hem de kans op een voor kwetsbaren hard bezuinigingsbeleid toegenomen. Rouvoet benadrukte dat hij en collega-minister Eimert van Middelkoop tot het laatste moment hebben geprobeerd een val van het kabinet te voorkomen. Naast een economische crisis wilden ze geen politieke crisis, en bovendien zijn er bij de ChristenUnie zorgen over het politieke klimaat. De politieke barometers staan afwisselend op een populistische wervelstorm, een gure liberale vrieskou of libertijns noodweer. Die onzekere politieke weersvoorspellingen sterkten ons in de overtuiging dat een politieke crisis het laatste is wat het land kon gebruiken”, aldus Rouvoet. (ANP)"
 
En zo is het ook wel weer (RS). 
 
 
3. D’66
Heeft wel erg weinig punten. D’66 ers zijn meestal beschaafd en er is goed mee te praten, ze zijn niet dom. Maar het is zo, zo weinig eigenlijk, qua partij.   
 
 
4. Partij van de Dieren
Heeft mijn symphatie. Marianne Thieme lijkt leuk persoon. Knap, doortastendend, daadkrachtig en niet bnag in combinatie met goedlachsheid en lichte naiviteit. En dieren is altijd een goed doel. 
 
5. Ga in ieder geval stemmen!
Met mensen die niet gaan stemmen ga ik niet in discussie, ook niet in de reactieruimte en hen neem ik ook overigens niet serieus.  
 
 

 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2010-06 en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

22 reacties op Rene Scheffers´s kieswijzer

  1. Blew zegt:

    Wat een onzin (maar wel leuk)!

  2. Blutch zegt:

    Hoe meer ze zich met van alles bemoeien hoe meer punten. Die controle en bemoeizucht daar moeten we vanaf. Politici dienen te beseffen wat ze niet kunnen.
    Daarom de partij die het dichtst bij een enkel punt komt D’66 dus.

  3. Theo zegt:

    Voor ik inhoudelijk reageer zou ik wel een nestgeurtje van het PVV willen lezen. Of negeer je die Wildersclub bewust?

  4. Rene Scheffer zegt:

    Blew….Thanks. het is serieus met een knipoog.
    Blutch…Ik ken uw visie min of meer. Ik ben niet liberaal en dass zeigt sich
    Theo…Ik kies de partijen die wat mij betreft met enige fantasie kiesbaar zouden zijn. Daarnaast schrijf ik alles zo op dat ik op mijn werk te handhaven ben. Dus met een knipoog. Daarnaast ben daarom ook niet in de positie om al te scherpe taal te bezigen. Dus al te grote valkuilen omzeil ik.

  5. Thera zegt:

    Witte benen met haar hihihi, hahahaha. Sorry. Leuk gedaan, zo’n lijstje ga ik ook maar eens maken. En oja, ik vind jouw ideeën over ChristenUnie beter passen bij SGP. Ik heb een zwak voor Rouvoet, de eerste in de regering die echt daadwerkelijk aan kinderen dacht, luisterde en hen een stem gaf. Helemaal geen conservatieve partij vanuit dat gezichtspunt.
    PS Ik ben vijf weken geleden gestopt met roken, wat moet ik nu in godsnaam stemmen?

  6. Theo zegt:

    Ik voel me thuis in een partij van grotendeels beschaafde, goedopgeleide mensen, die in elk geval geen groepen neerbuigend of discriminerend bejegenen. Een partij die cultuur, bevordering van cultuur en veel beter onderwijs hoog in het vaandel heeft. Een partij van/voor mensen die steeds bereid zijn om na te denken over de toekomst en zich niet laten leiden door korte termijnoplossingen en erger: onderbuikgevoelens. En van mensen die kunnen genieten van een glas witte wijn op een terras.
    (Mijn ervaring met ambtenaren is dat zij als dienaren van bestuurders een voorkeur hebben voor establishment(partijen) .

  7. beus zegt:

    Goed dat je PvdA gaat stemmen.

  8. Rene Scheffer zegt:

    Thera….Wat goed! Wanneer ik op momenten aan je moest denken met je blogs en foto in mijn hoofd, dan was er altijd de associatie met die geur van rook en verschraalde wijn in een glas op het aanrecht.
    Leuk die positieve herkenning van de CU en welke partij? Uh…D 66 ers lijken mij nog het minst te roken.
    In veel opzichten geen onverstandige mensen, maar doe toch maar Cohen, vanwege de balans.
    Theo….Zo ken ik je, een duidelijk statement. Toch kan ik nooit helemaal plaatsen waarom PvdA wat minder krediet heeft, gelet op je maatschappelijke betrokkenheid en soms ook wel zendingsdrang.
    Veel ambtenaren stemmen bij ons toch op D66, vooral de jonge. D66 zie ik juist als establishment, niet zozeer als partij of als partijkader maar als vertegenwoordiger van een sociale maatschappelijke laag, die het goed heeft en dat vertaalt naar -mogelijk door projectie vertroebelde- liberale standpunten.

  9. Theo zegt:

    De kroonjuwelen zijn gelukkig in de kluis opgeborgen. Nederland is niet rijp voor staatkundige hervormingen. Ik ben altijd voorstander geweest van het duitse kiesstelsel. In 1967 al een scriptie over geschreven voor mijn examen. Referenda zijn ondingen, omdat een complexe materie niet simpel met een ja of nee te benaderen is.
    D66 heeft een duidelijke broodnodige hervormingsagenda en wenst -wellicht tegen haar doelgroepen in- grote bezuinigingen/ombuigingen, hervormingen van de woonsector en AOW-leeftijd.
    De PvdA heeft het nooit kunnen laten om zich af te zetten tegen D66, PPR/GL, SP; links verenigt zich slechter dan rechts. Echte PvdA-ers vond ik in de politieke omgang onaangenaam, gelijkhebberig, hypocriet (naar arbeiders). De allochtonenproblematiek heeft ze lang verdoezeld.

  10. Rene Scheffer zegt:

    Theo…
    Ik kan weinig afdoen aan je gevoel en analyse. PvdA ers zijn vaak wat stugger in de omgang. Mijn appreciatie voor D 66 is na het hypotheekentestandpunt wat toegenomen. Ze mogen er 6 punten bij!
    Ik moet bekennen dat ik dot blog in maart heb geschreven en toen niet heb geplaatst. Nu wat bijgewerkt, maar zonder waardering van Hypotheekrentestandpunt. Kiesstelsels, een blinde vlek voor mij, ken wel de 5 % grens en de deelstaten.
    Beus…Thanks. Toch nog enig tegenwicht hier en daar.

  11. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Ja leuk Rene maar ik weet het Al lang!
    (ff met mijn geschortse vraagteken)

  12. Thera zegt:

    Nou ja zeg Rene, rook en verschraalde wijn in een glas op het aanrecht…. Je wordt bedankt. De lucht van net gemaaid gras, regen op de warme grond, kamperfoelie op een zomeravond. Ja, zoiets zou ik hebben gewaardeerd, maar zoiets film noirs? Bleh. En Pechtold is wel een schatje, doet me denken aan een Engelse detective, maar ik weet niet zo gauw welke, maar mijn partij? Neeeee, al weet ik ook niet goed waarom deze neeeeeee. Hm.

  13. Rene Scheffer zegt:

    CAM
    Ben je geschorst? Mijn vrgt doet het vaak niet ook. Moet dan andere taal kiezen, belachelijk en dan na 15 weer.
    Thera
    Komt door je zwart wit foto denk ik. maar ik ga het beeld bijstellen, Soort van blond en kamperfoelie is goed aan elkaar te koppelen. Ennu….toch PvdA of GL denk ik.

  14. Thera zegt:

    Volgens de kieswijzer moet ik of PVDA of D66 stemmen, maar goed er waren amper vragen over onderwijs en kinderen. Christenunie staat helemaal onderaan (net na PVV), hihi, zal wel met abortus en euthenasie te maken hebben.

  15. Ghijsa zegt:

    Ik wist het haast
    nu ben ik weer helemaal de klust kwijt.

  16. Wattman zegt:

    Ik rook, en ik heb al D66 gestemd (Nederbelg). Geef jij het even door?

  17. paco painter zegt:

    SP!! iK BLIJF VOLHOUDEN

  18. assyke zegt:

    ik vind rouvoet ook een schat
    hij komt op mij als heel integer over
    en wat is er mis met christelijke waarden?
    op de cu stemmen zal ik niet, want het betekent voor de vrouw
    weer een grote sprong achterwaarts, maar voor de rest
    staan ze voor een warmere samenleving

  19. knutselsmurf zegt:

    Compleet uit de duim gezogen.
    Kijk bijvoorbeeld naar die automerken.
    Volkswagen komt niet voor, Ford ook niet.
    Dat zijn auto’s waar half Nederland in rijdt.
    Dacia bestaat nog maar net, en bijna niemand heeft er een, maar toch zijn er veel SP stemmers.
    Het lijken meer wensdromen en vooroordelen.
    Ik herken mezelf ook niet zo in het lijstje.

  20. Frans Muthert zegt:

    En hoe is het met de nestwarmte van Rita? Zonder weegfactor?

  21. zelfstandig_journalist zegt:

    Ik herken me ook niet terug in je lijstjes. Van de GL-kenmerken, partij waarop ik heb gestemd, klopt alleen de witte benen met haar. En dan ook nog niet eens voor de volle 100%, want er zit een tattoo op mijn linkeronderbeen in de hoofdkleuren zwart en rood. Andere kleuren zijn nog wat groen en een heel klein beetje paars.

  22. Rene Scheffer zegt:

    Beste reageerders……
    Tis laat en ik ben moe.
    Tis niet al te serieus maar eigenlijk weer wel met een kern van mijn subjectieve waarheid en als zodanig uit mijn duim gezogen.
    Oproep aan eencelligen: blijf lekker thuis morgen en neem een pils

Geef een reactie

