Terug na time out van Nederland (in Cantabrië)


Eigenlijk was mijn vakantiedroom een rustig weekje in een kleine bungalow naast een boerderij in het heuvelachtige Zwarte Woud.
 
Maar dat vond mijn vrouw net iets TE. Nu we voor het eerst aan het hoogseizoen vastzaten vreesde ik drukke campings in warme oorden met muggen en disco´s voor de pubers.
 
Al helemaal beducht ben ik voor de Hollandse horden die neerstrijken op een camping of huisjescomplex en amper weten in welk land of welke streek ze zitten (ergens bij Tosjkaone).
 
In april jl. zag ik een mooie Ryanair aanbieding van Dusseldorf Weeze naar Santander. Met drie personen heen en terug voor 300 euro, inclusief alle koffer- en andere toeslagen. Toen ik snel een mooi huis in een buitenwijk van Santander had gevonden met grote TV,  wireless internet en gewoon internet, kreeg ik het `akkoord` thuis. Er ontstond zelf blijdschap toen ik meldde dat er op 200 meter een Carrefour was.
 
Aan anderen was de bestemming het nauwelijks uit te leggen. Noord Spanje kennen sommigen wel, maar meestal wordt dit door de wat deftiger mensen als alibinaam voor de Costa Brava genoemd. "Aan de linker bovenkant" probeerde ik nog weleens of  “aan de Golf van Biscaje” . Vragende gezichten. Van de Banco de Santander hebben de meesten wel gehoord. `Is dat ook een stad dan?` Ik verheugde me er al op om geld te pinnen in Santander bij de bank van de gelijknamige naam, een zelfde sensatie als Spaghetti Bolognese te eten in Bologna.  
 
 
Cantabrië dus. Een gebied waar ik al langer naar verlangde en dan vooral ook de stad Santander met bijvoorbeeld El Sardinero, de wijk met voetbalstadion en prachtig strand of de Bairro Pesquera met vis, veel vis. Het ontbreken van Nederlanders was een pluspunt en niet in het minst de groene heuvels met veel melkvee. Maanden had ik me erop voorbereid. Via Google maps het stratenplan van de stad geleerd en de baaien in de omgeving bekeken, menukaarten, taxihaltes en (voor de vorm) musea  opgezocht.
 
Na de warme dagen hier verlangde ik naar de heerlijke ouderwetse zomerkoelte die we in NL vroeger hadden. In juli temperaturen tussen 21 en 26 graden, regelmatig zon maar ook wolken. Het weer bleek te kloppen met in de eerste week wat meer zon dan in de tweede week. 
 
We zaten in een complex, een urbanisacion, zoals er daar zoveel zijn, gelegen in Penacastilla, tussen de stad en het vliegveld. Een omheining, een zwembad, gezamenlijk schoonmaakploeg etc. Een verzameling van noem het maar middenklasseplus huizen. Iets dat mooi paste bij de biotoop waar we in Zeist in verkeren.
 
Dochter Rozanne had het naar de zin en vermaakte zich in het zwembad bij ons `complex` of een van de stranden zoals bij Laredo, het Benidorm van Cantabrië.  Het taalverschil speelde maar een kleine rol, heel soms moest ik even inspringen en haar de zin “Sou de Ollanda” en “ Como se llama?” voorzeggen.
 
    
 
 
 
 
Eigenlijk was de vakantie ook een time out van Nederland, cq. de Nederlandse invloedsferen. Ik had het even gehad met ons land na de verkiezingen. De domheid, grofheid en lompheid. Het lemmingengedrag, het massale zuipgedrag, de commercie, de slechte smaak etc. Nu, iets milder, krijgt NL een nieuwe kans.           

 
Afhankelijk van mijn gemoedstoestand, de warmte en drukte zal ik de komende weken nog wat meer inzoomen op enkele Cantabrische aspecten, zoals:
 
– Santander
– VIS, veel vis
– Stranden en dorpen
– Ontbreken van Nederlanders
 
Heel voorzichtig zal ik me na een zomerpauze ook weer bij andere bloggers laten zien.  
 
 
 
 
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2010-07 en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Terug na time out van Nederland (in Cantabrië)

  1. marijke zegt:

    hihi, het ontbreken van Nederlanders.
    da’s hier op het blog al iets lastiger.
    je zomerpauze is nog niet voorbij, toch?

  2. Rene Scheffer zegt:

    Grappig. Ik dacht….een nieuwe. Maar jij bent het, voorheen MD.
    Zomerpauze is voor mij nu een week of 5 aan de gang en nu langzaam voorbij.
    Ja Nederlanders, daar zeg je wat. Zit ik nota bene op een NL blog.

  3. Wattman zegt:

    Het groene Spanje dus. Het Spanje waar de Spanjaarden zelf ook op vakantie gaan, vanwege het groene. Is dat Baskenland of ligt dat er net naast?

  4. Rene Scheffer zegt:

    Ja, Costa Verde noemt men het ook wel. Baskenland licht rechts ervan en Asturie links.
    De havenstadjes zien er op zondag tussen 14.00 en 16.00 uur uitgestorven uit. Maar dan blijkt dat de restaurants vol zitten en honderden stedelingen uit o.a Madrid grote schalen zeevruchten eten.

  5. Theo zegt:

    Dubbel aanbevolen: het blog en de lokatie. Wij hebben hier ondertussen de oranjegekte verwerkt. Ik heb er op passende wijze aan meegedaan. Slechts drie minpuntjes: de schoppartij van oranje in de finale, het afdoen van de zilveren medaille door van Marwijk bij het afdalen van de eregalerij, het ongelimiteerde zuipen van de oranjemiljonairs tijdens de huldiging (en dan hebben ze nog twee bruiloften te gaan…)
    Wij vertrekken morgen in noordelijke richting. Dus eindelijk op het zomerreces, dat maar steeds verschoof. Ik heb een paar blogs geprogrammeerd, omdat ik het gewoon niet laten kan. Plezierige weken.
    Leuke moeder-dochter-foto.

  6. Rene Scheffer zegt:

    Theo….Thanks
    Uiteraard heb ik in Santander alles gevolgd en dat van die medaille was ook ongepast van Van Marwijk.
    Gelukkig verliep de huldiging in Amsterdam zonder excessen, ik was er wel bang voor.
    De Spanjaarden reageerden zoals de Duitsers in 2006. Steeds meer Spaanse vlaggen en shirts in het openbaar, eerst was dat not done, want Spanje is een land van regio´s.
    Die foto. De daadkrachtige tred van Rozanne moest ik even laten zien. Ikzelf sjokte er achteraan met fototoestel en zware badtassen. Veel plezier in het Noorden!

  7. zelfstandig_journalist zegt:

    Een pak rustiger dan mijn bestemming in september, Ibiza. Je dochter lijkt precies te weten waar ze naartoe wil :-).

  8. Rob Kruzdlo zegt:

    Heel veel vis…veel inktvis…even snorkelen en je hebt een stuk of drie. Weinig Hollanders veel Catalanen en Spanjaarden…dus Portbou…Ab en groet Rob

  9. Rene Scheffer zegt:

    ZJ…. Ibiza, een hoog Yolanthe gehalte. Maar ik heb het idee dat het in september daar wat rustiger is. Ik hoop dat dat een geruststelling is.
    RK….Portbou, klinkt zeker ook niet slecht. Bij de grens toch? Ik zocht Cantabrie ook voor het weer vooral, weinig kans op temperaturen boven de 26 graden….

Geef een reactie

