“De Nederlanders op vakantie ontlopen!“ (in Cantabrië)


Wat nu erger is om tijdens de vakantie tegen te komen? De spreekwoordelijke Volkskrantlezer of de gezellige Telegraaflezer. In beide gevallen heb ik er geen goed gevoel bij. Op een of andere manier ontwijk ik ze op vakantie nu ook zo veel mogelijk.
 
In de jaren ’80 was ik de tijdgeest al ver vooruit. Mijn gevoel zei toen al dat de progressieve mensen die zich het leed van de wereld aantrekken en voor verdeling van kennis, inkomen en macht pleiten, op microniveau eigenlijk niet zo aardig zijn. In die jaren zag je dat soort mensen met nadenkende en wat zurige gezichten in meer dan gemiddelde mate op mijn vakantiebestemmingen in Portugal en Turkije.
 
Sceptisch aanstaren en een ingehouden onbegrip was er voor mij bij de volgende situaties, waar ik vriendelijk deed.     
 File:Sao joao porto.jpeg
In Turkije – Selcuk/Efese  1985 toen ik tegen een Nederlandse man zei “ah, u bent Nederlander zie ik, misschien kunnen we zo gezamenlijk een taxi terug nemen?". In Portugal Porto – 1987 toen ik een modern/sociaal stel in een kelderrestaurant wees op het prachtige evenement van Sao Joao dat op 23 juni zou gaan losbarsten. In Portugal Faro – 1989 waar ook weer een modern/sociaal stel uiterst vreemd reageerde op een verse krant van maandag die ik ze op maandagmorgen 09.00 uur (meegenomen vanaf Schiphol) aanbood.
 
 
Maar ook mensen van de andere soort, de gezellige Telegraaflezer  vrees ik. Nu is die vrees niet gebaseerd op persoonlijke slechte ervaringen. Maar ik voel nog de angst van 2 jaar geleden toen we in juni op een camping aan het Gardameer stonden, het hogere deel in een stacaravan.
 
Om bij het strand te komen passeerden we noodgedwongen de bungalowtenten met Nederlanders die daar als zuignappen vastgeklonken waren aan hun stukje voor de tent. Telegraaf, gezellige koffie, aardappels, kunstgebitten, honden.
 
Ik meed het oogcontact. Bang dat ik voor een bakkie leut zou worden uitgenodigd, met ze in gesprek zou raken en dat ze uiteindelijk aan me gingen plakken (“geen nee kunnen zeggen” kost me nog steeds moeite) of bij een afwijzing zouden roepen: “Ben jij nou een gezellige Hollander, rot toch op”.     
 
Daarom was de laatste vakantie in Cantabrië zo mooi. Het groen, het witte strand en zuivere water en ideale zomerklimaat van 21 tot 25 graden en het eten. Maar vooral opvalend en prettig was ook de afwezigheid van landgenoten. Ze waren er wel. In 13 dagen heb ik drie keer Nederlands gehoord.
 
In een restaurant in het stadje Reinosa hadden we buiten geluncht en bij de toiletgang zag ik aan de bar een getaand stel eind vijftigers. Van het tiepe dat alle schepen achter zich in NL heeft verbrand, daar ook niets meer te verliezen had en nu in Spanje van de uitkeringen van bar naar bar en strand naar strand trekt, met voor hem soms een kort en tot mislukken gedoemd baantje als klusjesman bij een klein hotelcomplex.
  
 
Op het strand van Laredo zag een eind dertig stel met drie kinderen, Nederlandse man en mogelijk Spaanse of Franse (er komen daar veel Fransen) vrouw. De man leek me een bruut, een blaaskaak met Amsterdamse tongval. Accountmanager van iets onduidelijks of tweedehands autoverkoper zou hij kunnen zijn. Hij las wel staand een boek terwijl vrouw en kinderen in het water waren.
 
Tenslotte zag ik een hoogblonde jongedame van 30 die vanuit het het tapasbargedeelte (begane grond)  van restaurant El Castillana in Santander naar het toilet ging op de eerste verdieping (her restaurantgedeelte waar wij zaten). Er leek verdere niets mis met haar.
 
Dat was goed zo. Ik heb ze niet gesproken die Nederlanders, ze alleen opgemerkt en mijn beeld eraan vastgeklonken.
 
Waar ik zelf dan in dat plaatje pas, wil ik eigenlijk niet eens weten. Ik weet het ook daadwerkelijk niet maar lijd er ook niet onder.
 
Een beetje the story of my life.
           
 
 
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2010-07 en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op “De Nederlanders op vakantie ontlopen!“ (in Cantabrië)

  1. Sandra zegt:

    Dat mensen die ‘de buit’ eerlijk proberen te verdelen één op één eigenlijk niet zo aardig zijn, daar kon je wel eens gelijk in hebben. Misschien horen die twee dingen wel bij elkaar. In ieder geval herkenbaar voor mij.
    En niet (helemaal) in het plaatje passen, of het gevoel hebben dat dat zo is, volgens mij is dat een kenmerk dat van een scherpe observator. 🙂

  2. Rene Scheffer zegt:

    Herkenbaarheid van het blog is altijd mijn doel, dus dat is al goed.
    Ow ja, dat is dan weer het voordeel. Als buitenstaander kun je beter beschouwen.

  3. fred van der wal zegt:

    Wat is er mooier dan als man staande voor Godt en Vaderland een boek lezen en je vrouw en kinderen in het water dumpen in de hoop dat ze nooit meer terug komen? Verstandige man!

  4. zelfstandig_journalist zegt:

    Drie keer Nederlands in 13 dagen is inderdaad zeer weinig. Een alleenstaande dame in Spanje zou ik in mijn situatie altijd aanspreken :-).

  5. Blutch zegt:

    Haal voor je vakantie Nederlandse reisgidsen en streep de plaatsen weg die daar aanbevolen worden.
    Hoe herken je Nederlanders in het buitenland nog meer? De vrouw loopt voorop.

  6. De Stripman zegt:

    Je bent een stuk milder als het om hoogblonde jongedames gaat…;o)
    Maar verder heb je natuurlijk gelijk. Je gaat tenslotte niet voor niets buiten Nederland op vakantie…;o)

  7. Hendrik-Jan Kornelis zegt:

    Nederlanders ontloop je ook in Amsterdam in de zomer!! Ze vallen niet op tussen al die toeristen.

  8. Marjelle zegt:

    Gelukkig bestaan er ook nog mensen die en (m’n accenttekens doen het niet) voor een rechtvaardiger verdeling zijn en gevoel voor humor hebben, Rene, maar mss gaan die ergens anders op vakantie. 😉
    Cantabrie klinkt mooi, lieflijk…

  9. maria-dolores zegt:

    hihi.
    ik luister meestal eerst heel voorzichtig waar mensen het ongeveer over hebben, voordat ik bepaal of ik laat merken dat ik Nederlands (of Duits, Italiaans, Engels of Frans) versta. en als ik helemaal geen zin heb om met ze te praten, probeer ik éérst te ontdekken welke taal ze NIET spreken, en die spreek ik dan :-).
    maar ik kom ook wel eens leuke Nederlanders (of andere -landers) tegen, hoor. eigenlijk net als overal.

  10. Henk van Loon zegt:

    In de jaren ’80 (van de vorige eeuw, dat wel) produceerde ik campinggidsen, reisgidsen en wegenkaarten. Het gevolg was dat we met vakantie gingen met een tas vol gidsen en kaarten. Waarom? Met de kaarten om de drukte te vermijden en met de gidsen om te weten waar we niét moesten zijn…
    :-))

  11. Marcus Lucas zegt:

    De gezellige Telegraaflezer? Bestaat die? 😉 lol

  12. Fulps Valstar zegt:

    Voor degene die in de vakantie geen Nederlanders wenst te treffen hierbij een geheimtip, daar komtie…………………….Ostfriesland, we waren daar in prachtige omgeving met mooi weer een weekje…heerlijk de geur van het wad opsnuiven, geen internet geen verplichtingen, kortom, een aanrader.http://www.gasthof-zum-deichgrafen.de/v2/

  13. Rene Scheffer zegt:

    Fred….Maar juist d evrouw leek wel lief….
    ZJ…Maar ik in MIJN situatie niet en ik val niet eens op blond!
    Blutch….Klopt behalve als we onderweg zijn naar een restaurant
    Stripman….die mildheid komt alleen door het ontbreken van verder kenbare eigenschappen.
    HJK….dat is ook zo. Tijd niet geweest in Amsterdam

  14. Rene Scheffer zegt:

    Marjelle…Ze zijn er wel, ik bijv. Cantabrie is inderdaad mooi, lieflijk maar soms ruig.
    MD…Verstandige woorden, je zult ermee te stellen hebben in het drukke Toscane.
    Henk van Loon…verstandig, misschien staat u in mijn boekenkast.
    Marcus L…..een bepaald soort gezelligheid, maar er zijn ook atypische Telegraaflezers.
    Fulps….Website gespeld en van genoten, alleen wat te rustig voor mijn vrouw vrees ik.

Geef een reactie

