Dommer dan dom – of slecht?


Wanneer economisch liberalen in dit tijdsgewricht in het openbaar een mening verkondigen denk ik al snel “Wat een domheid, of is het slechtheid die is gesublimeerd in een al te liberaal wereldbeeld?”. 
 
Nu is alles wat dezer dagen loskomt uit het rechtsliberale kamp ergerniswekkend en plat en met kennelijke uitschakeling van verstandelijke vermogens. En een deel van hen weet dat zelf ook wel. 
 
 Vanmorgen zag ik weer een toppunt van domheid dan wel slechtheid of combinatie ervan. Het VVD kamerlid Anne Mulder pleit in het AD voor het afschaffen van vrijstelling van de Wegenbelasting voor de superzuinige auto’s.
 
Zijn argumenten zijn:
 
–          het zijn subsidieregelingen met een open einde
–          belasting is er niet om gedragsverandering te beïnvloeden
–          de staat verliest op deze manier enkele tientallen miljoenen euro
 
Hij vergeet dat er soms maatregelen van de staat juist nodig zijn om een gewenst maatschappelijk effect te bewerkstelligen. Het gewenste maatschappelijke effect is in dit geval het zorgen voor een gezonder milieu door minder uistoot en minder benzineverbruik. Iets dat ten goede komt aan het wereldmilieu, behoud van natuurlijke energiebronnen en onze eigen gezondheid.
 
Een Regeling  als deze mag ook wel iets kosten. Immers, hoe meer er gebruik van wordt gemaakt hoe groter is het maatschappelijk effect. 
 
Andere onbedoelde effecten van al die kleine Peugeots 107 en Suzuki’s Alto zijn een minder grondgebruik, meer groen in de Vinexwijken, kleinere parkeergarages etc.
 
Het grootste kulargument is dat van het niet mogen beïnvloeden van gedragsverandering via een belasting. Diezelfde VVD laat een regeling in stand die de schatkist een veelheid van de factor 150 meer kost. Laat die vrijstelling van de wegenbelasting 50 miljoen kosten. De hypoth
eekrentetaftrek
kost de staat ongeveer 7 tot 8 miljard euro.

 
En waartoe dient die hypotheekrenteaftrek? Precies, u raadt het al. De regeling is er bij uitstek voor gedragsbeïnvloeding. Door de vrijstelling worden de mensen beïnvloed, dat is beoogd. Beïnvloed om eerder een huis te kopen in plaats van te huren. En dat gebeurt ook nog eens op een abjecte, oneerlijke manier door de meerverdienenden meer aftrek te gunnen.
 
 
Nu zijn duurzaamheid en milieubehoud zaken die  aankleven bij Groen Links, D66 en ook wat bij PvdA. De neiging om dat soort linkse speeltjes nu opeens te willen schrappen is kinderachtig, dom en maatschappelijk schadelijk.  
 
Het is nog niet de laatste domheid die we kunnen verwachten. Ik zou zeggen ”Wen er maar vast aan”.  Maar ik ben strijdbaar. Den Haag mag wat mij betreft worden platgelegd. Ik rij in de voorste linie met mijn zuinige Peugeot 107.  
 
 
Naschrift:
 
Ik lees net dat de VVD afstand neemt van de mening van Mulder. Een VVD woordvoerder zegt “de PRIUS mag blijven”  Laat nu net die Prius van mij wegmogen. Afschaffen die auto. Toonbeeld van lompheid, oneconomisch ruimtegebruik.  Pure wansmaak.  Dat die Prius in dit tijdsgewricht van algehele politieke en maatschappelijke wansmaak mag blijven, verbaast me dan ook eigenlijk weer niets.
 
 
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2010-08 en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Dommer dan dom – of slecht?

  1. Blutch zegt:

    Ik weet niet of je sparen links of rechts moet noemen. Datzelfde geldt voor consumptief lenen. Feit is wel dat we nu ten onder dreigen te gaan aan overmatig lenen. Er moet dus iets veranderen. Een tweede belangrijk punt is dat de overheid betrouwbaar moet zijn. Dus niet elke paar jaar de regeltjes veranderen. Dat de overheid geld tekort komt is duidelijk. Daarom ook de spastische zorg om geld. Laten we afspreken dat de overheid niet meer geld uit mag geven dan ze binnenkrijgt. Wie ooit het woord begrotingstekort durft te gebruiken dient ter plekke onthoofd te worden.
    Ik weet niet of deze reactie links, rechts of liberaal is. Ik laat het hokjesduwen aan anderen over.

  2. Mephisto zegt:

    Ik denk dat de gemiddelde "liberaal" lak heeft aan een gewenst maatschappelijk effect
    Staatsinvloed is bij hen per definitie ongewenst. Daarom zie je ook vooral blanke, redelijk tot goed bemiddelde mensen spreken namens liberalen.
    En die hypotheekrenteaftrek? Daar hebben ze recht op, vinden zij. Omdat zij zichzelf zien als onderneming, als manager van hun eigen potentieel, mogen zij de rente in rekening brengen…
    Wedden?
    Los van het feit dat ik vanmorgen in een stuip schoot, toen ik luisterde naar iemand op Radio Klara (BE), die het nieuws interpreteerde: "Het rechtse kabinet in Nederland wil flink bezuinigen op de publieke zenders. Om 100 miljoen te besparen. Om de regering voor te zijn, spreken de grote zendgemachtigden (zeg maar, de Nederlandse productiehuizen) over het afschaffen van de kleintjes –het zijn er nu 22, het mag best wat minder– en Nederland 3. Dat levert 30 miljoen op.".
    Gaat het echt zo slecht daar?
    En prachtig; Het rechtse kabinet
    Jörg Haider, iemand?

  3. Blutch zegt:

    Als je al die stomme spelletjes weglaat en de reclame ook, hou je niet eens genoeg programma’s over om 2 netten te vullen. Dus waar gaat het over?

  4. Rene Scheffer zegt:

    Blutch
    U begint heel redelijk en verstandig, maar aan het einde draaft u wat door.
    Een beperkt begrotingstekort is niet ongezond. Maar ik ben het met u eens dat het overdreven moet worden, geen Portugese en Griekse toestanden.
    Mephisto
    Dank voor uw uitgebreide reactie.
    Ja het is tamelijk erg in Nl. Haider was verknipt. Wilders op een andere manier ook en details over hem zullen later wel oipenbaar worden denk ik.
    Doe omroepen, kunnen best iets minder maar niet teveel, geen afbraak.

  5. Blutch zegt:

    Rene, ik ben het met u oneens voor wat betreft een "beperkt" begrotingstekort. Vergeet niet dat er over een tekort rente betaald moet worden en dat daardoor minder uitgegeven kan worden. Daarbij heeft een overheid met schulden belang bij inflatie. Inflatie is pure diefstal van geld van mensen die sparen. Een verkeerde stimulans dus. En laat mij een politicus zien die maat weet te houden met uitgaven. Dus tekort 0.

  6. Henk Daalder, het Regionale EnergieMix Spel zegt:

    De overheid moet wat meer het verdienen gaan stimuleren en mogelijk maken.
    Lokaal opwekken van duurzame energie levert nieuw inkomen op, geld dat nu niet verdiend wordt, maar gemakkelijk wel verdiend kan worden.http://bit.ly/RutteOnderneem
    Overigens heb ik toevallig deze week in een Prius gezeten.
    Ik vind hem ruim, waar zit dat oneconomische ruimte gebruik?

  7. paco painter zegt:

    Ja, dat maatschappelijk effect: Dat is niet iets waar je het eerst aan denkt als je de VVD noemt

  8. Aad Verbaast zegt:

    == belasting is er niet om gedragsverandering te beïnvloeden ==
    Voor mij ook een verrassende stelling. Is het dan enkel om te graaien waar je graaien kan?
    Ik kan je goed volgen met deze blog. Op het eind weer even niet. Hoezo hybride auto’s er uit gooien?
    Of ga je dat nog eens uitleggen in een volgend blog..
    Die eerste zin van je in dit blog vind ik helemaal geweldig..
    ".. denk ik al snel: …" en dan komt er toch een ingewikkelde volzin!!
    Denk jij altijd zo snel ingewikkeld?? 😉

  9. Rene Scheffer zegt:

    Blutch…
    Te zwaar bezuinigen. Zie Ierland, waar alles in elkaar dondert omdat de staat het begrotingstekort te snel wil wegwerken
    Aad V en Henk D
    Die Prius vind ik gewoon een lelijke auto, een hommel, waar je voorin lekker zit, maar achter wordt het al minder en bagageruimte valt ook tegen. Een wat transparantere auto, ook in station uitvoering en ik zou hem zo kopen.
    Aad ….,die volzin, inderdaad wat te pompeus.
    Henk …. Thanks voor de support.
    Paco….
    Precies.

  10. Noud Hovius zegt:

    komt wel goed schatje

  11. beus zegt:

    Ik overweeg een zwarte Suzuki Swift.

  12. Rene Scheffer zegt:

    Noud H…
    Of u waardeert mijn mening zo dat ik de benaming schatje krijg
    Of u is zozeer liberaal (dat denk ik eigenlijk toch niet) dat u zich badinerend uit.
    Beus…
    Nou zeg….

  13. Blutch zegt:

    Rene, ten eerste zou je naar Noorwegen kunnen kijken waar het extra oliegeld niet net als in Nederland verjubeld is. Zoals Nederland het probeert verzeilen we in een situatie als Japan. Hoe eerder de balansen, ook die van de staat weer op orde zijn, hoe eerder de crisis is afgelopen.

Geef een reactie

