Momenten van stijfheid


Het gaat haast ongemerkt met tussenpozen van enkele maanden, dat ik die lichte stijfheid voel, doorgaans op kantoor.
 
Een ongemerktheid en stijfheid die weer heel anders is dan 38 of 40 jaar geleden toen ik in het gedrang van het zwembad in Bennekom op een zaterdagmiddag voor het afhaalbuffet stond met enkele kinderen en veel dringende zacht aanvoelende moeders in badpak achter me.
 
Het was destijds de zaterdag voor de wedstrijd Cambuur-Wageningen, de eerste wedstrijd van het nieuwe voetbalseizoen van de eerste divisie. De wedstrijd eindigde de volgende dag 1-1 en de toenmalige spits van Wageningen, Gerdo Hazelhekke, had ik tot mijn verbazing ook in het zwembad gezien. Volstrekt onbelangrijke details maar kennelijk werkt het brein zo dat je die dingen koppelt aan belangrijke gebeurtenissen. Maar dit terzijde.
 
Je beseft het niet dagelijks. Doorgaans zit ik ook goed in mijn vel en kom ik niet in de omstandigheden dat ik mijn spieren moet gebruiken. Ook de ARBO arts zei het vorig jaar Meneer u bent te zwaar maar uw gehele houding en fysionomie lijken in orde”. Zo voelt dat ook. Voor mijn gevoel ben ik nog een jaar of 38. De leeftijd dat topsport of in mijn geval amateur competitiesport al wat lastiger wordt, maar verder voel ik nog niets qua verval behoudens losgeraakte kronen. Wanneer ik me in mijn Peugeot 107 prop is er ook niets aan de hand. Ik ben het gewend en eenmaal zittend heb ik genoeg ruimte.  
 
Het ergst zijn echter de verjaardagen op het werk. Bijna elke maand  komt het voor. Ik wordt er dan door verschillende collega’s aan herinnerd. Velen werken parttime en ik ben er altijd. Zelfs sms’jes krijg ik dan “Zeg vergeet niet de slingers op te hangen voor L, E. kan je helpen.” Kennelijk is er de vrees dat ik het vergeet en de jarige stil mokkend in een onversierd kantoor komt.
 
In de ochtend, die ik het liefst begin met koffie en een kort praatje terwijl de PC opstart, is er dan bij aankomst meestal iemand die me eraan herinnert “O ja, shit denk ik dan”.  Ik zet de koffie dan neer, want koffie smaakt mij niet lekker als ik nog iets lichamelijks moet doen. Dan maar een volgende ronde qua koffie.
 
De slingers worden gehaald en ik ben dan toch vaak degene die op een verrijdbare dossierkast of een bureau moet staan. De uiteinden van de verjaardagsversiering moeten dan onder de naden van de brandwerende plafondtegels worden gestopt. Het houdt meestal maar net. Bij teveel druk schiet het eruit. De slingers moeten dan ook altijd hangen. Ik werk boven mijn macht en voel dat in de bovenarmen, waar een soort van nog niet als zodanig benoemde RSI lijkt op te spelen.    
 
Als laatste komt het moment van afspringen, Mijn net iets jongere collega’s zijn er wat flinker in. Qua lenigheid van geest ben ik moeilijk te kloppen, maar ze zijn toch net iets jonger en veel lichter. Die 80 centimeter lijken voor mij een afgrond. Maar ik spring dan toch omdat met een been stappen gevaarlijk is voor het textiel van mijn pak.
 
Die korte momenten, de fracties van seconden, dat ik op de grond terecht kom met rood hoofd en gesteun, de angst een achillespees te scheuren, doen me beseffen dat ik toch alweer 52 ben. De hele ochtend wordt ik er door mijn stijve spieren aan herrinnerd en ik ga zweten bij de gedachte aan een volgende jarige collega.
 
Misschien moet ik er gewoon mee stoppen die verjaardagslingers.
 
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2010-09 en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Momenten van stijfheid

  1. kuifje simon zegt:

    Niet als je pappa bent, de pappa van de afdeling enz. ;-))
    De U-zeggers zijn het ergste 😉

  2. smokey zegt:

    Gezellige boel bij jou op kantoor. Bijna elke dag feest.
    Maar waarom moet jij op jouw leeftijd nu het werk van de jongste bediende uitvoeren?
    Delegeren René!!!
    Dat helpt:))

  3. Rene Scheffer zegt:

    Kuifje
    …ach qua leeftijd ben ik eerder iets boven het gemiddelde, niet veel.
    Smokey
    … Jongste bediendes zijn er bijna niet. Wat anders verzinnen dus.

  4. Theo zegt:

    Ik wist dat je een pittig takenpakket hebt op het stadhuis. Maar de waardering is dan ook algemeen. Eigenlijk vind je het best leuk.

  5. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Ga voor een andere stijl van versieren. Slinges op de stoel van de jarige, en zo.
    Hang een paar ballonnen op plekken waar je gewoon bij kan!
    Slingers dat is zooooooooooooooo jaren 60/70/80/90

  6. zelfstandig_journalist zegt:

    Waarom maak je je zorgen over het textiel van je pak? Is het zulke slechte kwaliteit :-)?

  7. paco painter zegt:

    Je kunt toch gaan trainen in een feestwinkel?

  8. lebonton zegt:

    gelukkig had je recent toch een pak gekocht bij de outlet in zeist?
    dan kunnen er weer wat slingers tegen aan.

  9. cor3306 zegt:

    leuke column; maar die stijfheid van jou is maar peanuts vgl mij; ik ben m’n hele leven al een stijve hark en van stoelen afspringen, nou vergeet het maar

  10. Rene Scheffer zegt:

    Theo….
    Ach het is een spielerei.. Niet heel erg, maar het gevoel van ouder worden bij het ophangen is wel echt.
    CAM…
    Dacht je dat ik zo handeig ben om ballonen op te blazen?
    ZJ…
    Het zijn de bewegingen en mijn buik en benen waardoor het textiel te strak trekt.
    Paco…
    Ik train helemaal niet. Ik fiets alleen. Ow ja nu herinner ik me opeens de slingerophang strees in het voorjaar als mijn dochter jarig is
    Lebonton
    Ik had het pak vandaag aan. Met dat pak aan doe ik geen slingers, moet wat anders verzinnen

Geef een reactie

