Puberaal pestgedrag van rechts, over Kinderopvangtoelage o.a.


Vroeger in mijn puberteit dacht ik dat rechts dom was en links niet dom. Het waren de jaren ’70 en alles wat links was vond ik goed. Het Kabinet Den Uyl was een echt Kabinet dat maatregelen nam in het algemeen maatschappelijk belang over bromfietshelmen, grondpolitiek, vermogensaanwasdeling etc.
 
Later, zeg maar in de tijden van Paars ben ik gaan nuanceren. In die tijd was rechts een vervelende hinderpaal, maar ik snapte ook wel dat ze een soms nuttig natuurlijk tegenwicht vormden. Op terreinen als defensie, veiligheid en buitenlands beleid brachten ze een soort van gezond verstand in dat nodig was en waar ik het als PvdA man in het geniep op onderdelen mee eens was.
 
In deze barre tijden anno 2010 is het allemaal heel anders.
 
Rechts en dan bedoel ik VVD en de mainstream in het CDA en een beetje ook D’66 zouden (voor juni 2010) kunnen staan voor:
–          In stand houden en verbeteren van
           marktwerking
–          Hypotheekrenteaftrek heel langzaam afbouwen
–          Zorgen voor betere uitvoering van bestaande middelen en beleid (ook
           bij inburgering en strafrecht en uitzettingsbeleid)
–          Iets terugdringen van progressiviteit in belastingen
–          Aankoop JSF
–          Voorzichtig financieel beleid, bijvoorbeeld door staffelgewijs te
           bezuinigen. 8 miljard bijvoorbeeld en bij tegenvallende
           economische ontwikkeling in kleine stappen naar 12 miljard
 
Was het maar zo. Er zou nog een redelijke coalitie gevormd kunnen worden
 
Rechts nu is, na juni 2010, VVD, CDA en PVV.  De liberale grondhouding van D66 die leidt tot een zeker marktdenken wordt helemaal ondergesneeuwd. D66 is nu een soort baken van beschaving geworden, een reservaat van weldenkende mensen die nog niet helemaal verdacht zijn. D66 voelt zich wat ongemakkelijk in het gezelschap van PvdA, Groenlinks en SP.
 
Het Rechts van nu is rabiaat. Satuka gebruikt het woord vandaag ook al net als ik in een wat ouder blog, “cognitieve dissonantie” . Het lijkt erop dat al het verstand is verloren, de kennis is vertroebeld door geestelijke mist.
 
Het VVD berijdt haar geijkte rechtse stokpaardjes zoals altijd. Maar het CDA lijkt beneveld door een soort van machtshonger (geen kabinetsdeelname lijkt onverteerbaar voor deze bestuurderspartij) en rabiate haat tegen de PvdA.
 
Het leidt tot de raarste dingen, zoals het tegen adviezen van IMF en Oeso in vasthouden aan extreme en onnodige bezuinigingen. Het leidt tot vasthouden aan de oneerlijke hypotheekrenteaftrek en dat staat een socialere regeling en zekerheid voor de huizenmarkt in de toekomst in de weg.  De bezuinigingen zijn een mooie dekmantel om alles af te schaffen dat maar een beetje riekt naar "linkse speeltjes, zoals:
 
–          serieuze media
–          milieuvriendelijkheid/duurzaamheid
–          cultuur
–          hulp aan arme lan
den

–          overheid
–          kinderopvang
 
 
 
Een vorm van deels geniepig puberaal pestgedrag heeft zich meester gemaakt van vooral het CDA. Een onderdeel van dat puberale pestgedrag is ook het inherente groepsproces. Durft iemand er iets tegenin te brengen? Niemand natuurlijk want dan loop je uit de pas en word je zelf de risee. Uitzonderingen zijn Klink, op basis van zijn opspelende geweten en nu ook Wijffels, een man die het zich kan veroorloven omdat hij door zijn ervaring en persoonlijk groei “los is komen te staan” van het CDA. Hij is anders dan zoveel anderen, niet meer afhankelijk van een positie in Kamer of Kabinet.     
 
Een toppunt is de forse bezuiniging op Kinderopvang, die door het CDA kennlijk is gefiatteerd. Net als bij de hypotheekrente is dit een onderwerp waar omzichtigheid past. Mensen maken voor langere termijn keuzen op terrein van werk, regeling van de zorg voor de kinderen, carrière en woonplaats. De branche investeert of probeert dat te doen om wachtlijsten weg te werken.
 
 
 Nu ontstaat er een grote mate van onzekerheid, een sfeer van afbraak. Los van de onzekerheid van ouders en de branche is het economisch en sociaal gezien uiterst destructief. Het gevolg zal zijn de rijkeren zich wat aanpassen en dat bij de armen en wat daar net bovenzit de vrouw langer of helemaal thuisblijft. Voor de economie en maatschappij is het op termijn ook desastreus (minder beroepsinstroom in zorg, winkelpersoneel, onderwijs). 
 
Gek eigenlijk, bij rechts is er altijd wel zorg voor de branche, de werkgelegenheid als het gaat om defensie. Enkele duizenden arbeidsplaatsen zijn dan WEL heilig,  
 
Een typische vorm van pestgedrag zie ik hier 
Wij zijn lekker rijhijk, wij zijn van de gezinnen en hebben de kinderen thuihuis….jullie lekker niehiet.. nananana  …nananana”.
 
Ja daar moeten we het dan mee doen de komende tijd. Het keizersvolk, heb ik daar vertrouwen in? Hmmm, niet echt. Grote horden verwende burgers gedragen zich voorlopig  grotendeels onnodig als white trash. 
 
Een soort van moderne verelendung van de samenleving dan maar, laten vastlopen van systemen en zorg, opstanden en dat in combinatie met het ontgroeien van puberaal gedrag van CDA en daarna de schaamte en de deemoed in die hoek. Uitzitten dus nog even.     
 
 
 
 
Ondanks alles heb ik nog steeds een zwak voor het CDA en CDA ers. Op lokaal niveau kan ik het goed met ze vinden en het zijn vaak redelijke mensen. Maar een deel heeft het moeilijk en daar hebben we allemaal nog even last van. 
 
 
 
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2010-09 en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

21 reacties op Puberaal pestgedrag van rechts, over Kinderopvangtoelage o.a.

  1. beus zegt:

    De formatie gaat heus nog wel stuklopen.
    De grootste partij (wanneer was dat ook alweer de PvdA) is ook wel eens weggezet door D’66.
    Cohen kan nog steeds M.P. worden.
    Rechts is niet dom, maar links is socialer. Je gedachten in je pubertijd waren zo gek nog niet.
    Rechts is uit op eigenbelang en daar gaat links nu eenmaal niet voor.

  2. Blutch zegt:

    Praat me niet over Wijffels. Tot nu toe dacht ik dat die man wat te melden had. Maar zijn opmerkingen in Buitenhof van vandaag mn dat dichtgespijkerde regeeraccoorden niet meer van deze tijd zijn. Dat ben ik met hem eens.Maar wie heeft het laatste dichtgepijkerde regeeraccoord mede tot stand gebracht? Dat was diezelfde Wijffels.
    Dat bezuinigen onontkoombaar is mag blijken uit de rente die de staat op de schuld moet betalen. Dat is al meer dan er voor bv het gehele budget voor verkeer en waterstaat of 1/3 van het budget voor onderwijs.
    En nu is de rente op een historisch dieptepunt. Dat gaat niet zo blijven tenzij de economie helemaal in elkaar stort. Geld lenen kost geld.

  3. Theo zegt:

    Zeer lezenswaardig en origineel van opzet en vormgeving. Inhoudelijk heb ik wat kanttekeningen.
    In de 70’s was links "in", zeker bij scholieren en studenten. Dat is voorbij.
    De VVD is allerminst liberaal sinds Wiegel het besmet heeft. het is conservatief, iets Thatcherachtigs.
    De links-rechts-tegenstellingen zijn vervaagd, omdat veel partijen naar het midden zijn opgeschoven. De ideologische veren zijn afgeschud. Het is electoraal goed oogsten in het midden.
    Het issue gaat meer over aansprekend "leiderschap". Het CDA heeft niet zo zwaar verloren, omdat het een andere partij is geworden, maar vanwege het te lang aanblijven van JPB.
    Het populisme is sinds Fortuyn in opkomst. Oneliners. Demonisering. Verkettering. Verruwing. Verelendung, jazeker.
    Ik zie de teloorgang van de partijendemocratie, maar een alternatief is in NL niet voor handen, omdat coalitiepolitiek ingebakken zit.
    Wat er ook voor een kabinet komt, de politieke instabiliteit en de electorale schommelingen zullen zeker nog tien jaar aanhouden. Elk proces heeft z’n tijd nodig, voordat een nieuwe constellatie is bereikt. Dankzij de inbedding in de EU en de (economische) bindingen met de USA hoeven we niet voor een ramp te vrezen. En zelf trek ik me steeds meer terug in kleinere verbanden die wel boeiend en aangenaam zijn.
    Ik hoop op veel reacties voor je.

  4. Rene Scheffer zegt:

    Beus..
    Thanks voor reactie. Ik geloof niet zo in een aanhaken van Cohen. Over 2 of 3 jaar wel, dan weer de grootste.
    Blutch…
    Ik ken uw hang naar zuinigheid, maar deskundigen zeggen dat Nl wel iets kan hebben nog.
    Th…
    Leuk dat je reageert.
    Is een wat zwabberig blog met verschillende elementen. De bezuiniging op kinderopvang gebruik ik om de hedendaagse psyche van het landelijke CDA bloot te leggen. VVD als conservatieve partij sprak me toch iets meer aan. Kleinere verbanden….maar als het daar mis gaat kan het een zelfde stress en gedoe opleveren als nu bij het CDA! Maar daar ben je een mild, sociaal en genuanceerd mens, geen scherpslijper.
    Pim….
    Iets gemist, buiten de orde trouwens.

  5. Blutch zegt:

    Waarom die deskundigen toch altijd denken dat je tot het randje kunt gaan? Er wordt nu zo’n 10 miljard per jaar aan rente betaald en dat is met een gemiddelde rente van 2,7%. Het historisch gemiddelde ligt op 4-5%.(4% de oude rekenrente) Dwz dat er ook een verdrievoudiging kan zijn. Een bezuiniging van 10 miljard brengt ons dus niet vooruit, maar houdt de schuld stabiel. Nu mag je kiezen, de economie blijft in het slop en de rente laag, of de economie trekt weer aan waarbij ook de rente weer omhoog gaat. Dan is er nog een derde mogelijkheid en dat is dat het vertrouwen helemaal verdwijnt waardoor de economie afstort en de rente op staatsobligaties de lucht inschiet. (1987) Waarom lijkt het oordeel van die deskundigen dan op de dood of de gladiolen?
    De enige mogelijkheid is dat ze denken de schuld te laten krimpen door een forse inflatie. Dat is goed voor de overheid, maar voor de burgers is het een ramp. Dat wijst op tegengestelde belangen tussen burgers en overheid. Dat zou je niet moeten willen omdat dan burgers altijd de klos zijn.

  6. Rene Scheffer zegt:

    Blutch..
    Het gaat om de balans. Gelijke staatsschuld bij groeiende economie is in feite een procentueel lagere staatsschuld. Daarnaast kan teveel bezuinigen leiden tot in elkaar zakken van de economie, maatschappelijke onrust dan wel beide.
    Een goede balans is 8 of 10 miljard bezuinigen, niet 18.

  7. Blutch zegt:

    René, laat je niet in de maling nemen. De groei wordt uitgedrukt in geld. Weet jij dan bij een groei van het BNP van 2% en een inflatie van 2% hoeveel de werkelijke groei is? Die is nul. Maar de staatsschuld is inderdaad door die inflatie afgenomen. Dat was nu net waarvoor ik in het vorige stukje waarschuwde.

  8. cor3306 zegt:

    Theo zegt verstandige dingen vind ik, voor het overige ben ik niet zo goed in al dat cijfergedoe( maar als de overheid geld geleend heeft van de pensioenfondsen en nu de rente laag maakt, hoe zit het dan met die dekkingsgraad en zo ik mag een biet zijn als ik er iets van snap, ik krijg soms het gevoel dat we om de tuin geleid worden)

  9. Blutch zegt:

    De overheid maakt de rente niet laag, dat doen degenen die met hun geld vluchten in staatsobligaties. Die verwachten dus niet dat de rente binnenkort gaat stijgen en dat betekent weer dat de economie niet aantrekt.

  10. Blutch zegt:

    You ain’t seen nothing yet.

  11. alib zegt:

    @Scheffer
    Grappige politieke verschuiving zo over de jaren heen. Hebben meer mensen dat, dat ze ‘genuanceerd’ waren en nu weer naar links opschuiven?

  12. paco painter zegt:

    Boeiend verslag.Ik denk dan aan de tijd van Janmaat.Als ze toen toch eens wisten wat er allemaal gebrald zou worden in 2010 en dat in het algemeen nog normaal zou worden gevonden ook.

  13. De Stripman zegt:

    Het zijn barre tijden ! Maar eerst moet dat kabinet er nog maar eens komen. En als ze er zijn moeten ze toch eventjes zien stand te houden om er überhaupt wat akelige maatregelen doorheen te loodsen. Dat zal nog een hele toer worden…

  14. joost tibosch sr zegt:

    Dat van die barre tijden klopt. Daarom is het ook een genot om naar mensen te luisteren, die over de jaren heen met de leeftijd mee verstandig blijven denken en praten! Compliment, René!

  15. zelfstandig_journalist zegt:

    Die JSF is nu net een mooie potentiële bezuinigingspost!

  16. Rene Scheffer zegt:

    Blutch…
    Ik kan u niet altijd volgen in de analyse.
    En dan moet die van de Kletersteeg nog komen; the worse has yet to come.
    Cor…
    Ik begrijp u.
    Alib….
    Ik ben altijd nogal tegendraads, dus van de weeromstuit.
    Stripman…..
    Ze komen wel aan de macht, maar niet lang, hooguit anderhalf jaar #maatschappelijkeontwrichting.

  17. Rene Scheffer zegt:

    Joost Tibosch..
    Thanks!
    ZJ….
    Dat is het ook, maar men zal wel voor iets anders kiezen.
    Heer van de Kletersteeg…
    Af en toe denk ik …u hebt een punt.
    Maar het is teveel. Veel te veel. Met moeite lukt het me nog om een keer in de week een blog te schrijven.
    En wanneer ik hierop zou moeten reageren, dan zou het een blog tegen wil en dank worden.
    Maar bedankt voor uw meedenken en blij dat u ook de hypotheekrente wil aftrekken
    Die propellorvliegtuigen….hm.

  18. Ely de Waal zegt:

    Je bent een gezonde twijfelaar Rene, aan alles
    Dat mag ik wel
    Ik weet ook op politiek gebied eigenlijk alleen maar wat ik pertinent niet wil

  19. Rene Scheffer zegt:

    Heer van de Kletersteeg
    U gebruikt mijn blog voor eigen gerief en een hoveelheid tekst die die van mijn mijn blog verre overschrijdt. Om leesbaarheid en overzichtelijkheid te waarborgen ga ik uw reacties zo verwijderen.
    Dan hebt u nog de gelegenheid uw reactie te knippen en te plakken en een eigen blog te schrijven.

  20. Rene Scheffer zegt:

    Heer van de Kletersteeg
    U hebt uw reacties zelf al verwijderd.
    Zak ik van 27 naar 20 reacties.
    Een enkele reactie van u en soms twee kan ik nog wel hebben
    Maar dank voir het begrip.
    Tot een volgend blog.

  21. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    Kinderachtig hoor.
    Maar allez, inksche politici zijn zoals ze zijn.
    Maar ik heb niks verwijderd.

Geef een reactie

