Prijzencircus V&D Zeist – goedbedoeld drama


Het is vandaag enkele minuten voor zes. Het Prijzenfestival staat te beginnen. In de V&D vestiging van Zeist lopen al honderden mensen die niet achter het net willen vissen. Wij zijn zogenaamde VIPS en moeten onze uitnodiging laten zien, staat in de folder. We lopen echter zo naar binnen.
 
Wij hebben de nep UGGS met Hello Kitty gekocht en ik wil afrekenen. Er is van de drie kassa´s maar één open, met een rij die groeit van 6 naar 10 mensen. Een andere kassamevrouw is 5 minuten zakelijk aan het bellen.De mensen mokken en ik niet in het minst. Ik fok de rij een beetje op door te zeggen “Ach, kom op dinsdag om 10.00 maar terug, dan is het zo druk, dan zijn alle kassa’s wel open”  .
 
Een van de dames moet om 18.00 uur afgelost worden. De andere dame die eindelijk klaar is met haar gesprek opent de tweede kassa waarna ze vervolgens 13 minuten in gesprek blijft met zo´n typisch Zeister goed verzorgde en deftig pratende oudere dame met stok, die vervolgens zovee van haar tijd wil besteden aan een discussie over de prijs.Dat de kassadame dat toelaat is ook al raar.
 
Inmiddels tien minuten later drommen zich ongeveer zeven personeelsleden achter de drie kassa´s. Ik blijf mopperen en zeg vilein dat het ook  het eerste Prijzencircus in de geschiedenis van Ven D is en dat het logisch is dat alles niet direct loopt. Voor mijn rij is er ook al een zelfde oude dame in discussie over de prijs. Na tien minuten wordt ze door een van de andere personeelsleden meegenomen.
 

 
Op naar het buffet. De Thaise schotel voor 7 (kleine bord) of 9 euro (kleine bord) trekt. Van eerdere gelegenheden ken ik nog de goede bedoelingen van het veeltallige en jonge maar niet toegeruste personeel. De rijst is op. Een jongeman pakt stapels rijst uit een bak in zijn blote handen en doet het in de opschepbak, wat later wordt hem een set plastic handschoenen aangereikt.
 
Het bord wordt gevuld door een meisje. Goedbedoelend doet ze het lekker vol. Als het bord  eigenlijk al vol is gaat er een schep vlees en saus dwars door een andere stapel vlees en saus. een onsmakelijk bord dus. De dienbladen zijn te klein voor drie borden en drank. Onze dochter van 5 zetten we met haar Nintendo DS aan een tafel, ze past op de tassen, het lieve brave kind. Daarna afrekenen en het is niet druk, maar toch duurt het lang genoegd om de saus lauw te laten worden. Voor de grote borden bleken we uiteindelijk de kleine prijs van 7 euro te hebben betaald.
 
Wijnglazen blijken er (helemaal) niet te zijn. Later duurt het ook lang voordat er voor het ijs van dochterlief een kleine lepel is. Net voordat mijn vrouw het ijs gaat halen staat er een rij van tien mensen met dampende borden voor de kassa, van waarachter ook de koffiebediening is. Na enkele minuten komt er een tweede kassa. Er zijn twee rijen van inmiddels zeven mensen. Mijn vrouw staat daarna tien minuten in de rij met smeltend ijs. Inmiddels blijken er helemaal geen mensen meer in de rij te staan en is het bij het buffet drukker
 
We zijn niet eens echt opgefokt. Ik weet dat V&D werkt met jong personeel van allerlei pluimage dat werkervaring moet opdoen. Alle eerdere ervaringen met het V&D restaurant zijn hetzelfde en passeren de revue. Geen coördinatie, geen anticipatie en het is steeds alsof men proefdraait voor het Eerste Prijzencircus 
 
Mijn uiteindelijke mildheid komt misschien ook omdat ik een sympathie heb voor V&D. Het is een degelijke zaak, waar je veel kanten op kunt. Het is geen elitezaak en geen volkszaak, eigenlijk het minst slecht, het meest breed en compleet van wat er is op winkelgebied. Je zou het in het politieke spectrum kunnen vergelijken met de PvdA.
 
Ik krijg ook altijd een raar gevoel in de hectiek, in de rij, wanneer ik opgewonden sta te mokken. Is dit nu een verstandige en belangrijke adviseur van de Gemeente Zeist, laat zo iemand zich in deze positie manouvreren? Ik glimlach dan maar even om mezelf.  
 
Tweemaal per jaar trap ik er weer in. De mooie folders met VAN-VOOR zorgen voor allerlei reflexen die ik uiteindelijk niet eens meer uitvoer. Deels ga ik ook om mijn vrouw te apaiseren en voor mijn dochter was het een uitje sowieso een leuke belevenis (ze mocht ook even naar het speelgoed).
 
 
Alle andere niet VIPS wens ik veel plezier de komende 10 dagen bij het Prijzenfestival!
 
 
 

Advertenties

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2010-09 en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Prijzencircus V&D Zeist – goedbedoeld drama

  1. beus zegt:

    Ik begrijp nu waarom V & D verkocht moet worden.

  2. Rene Scheffer zegt:

    Beus…
    Ik ben wat simpel in dat soort dingen. Niets verkopen. V&D moet gewoon van V&D blijven of weer worden. Teveel hedgefondsen en wat daar op lijkt. Afschaffen.

  3. Blutch zegt:

    Hoe kom je op het onzalige idee om naar een prijzenfestival te gaan. Ga je ook naar de 3 dolle dwaze dagen van de Bijenkorf? Eigenlijk heb ik wel een beetje medelijden met je.

  4. Rene Scheffer zegt:

    Blutch
    Ach, het is een reflex. Vroeger kocht ik altijd 12 KG koffiebonen en tonijnsalade. Een zelfde reflex die me al 30 jaar steeds naar de Vakantiebeurs trekt. Het is burgermansdeel van mijn persoonlijkheid. VenD Ligt op 2 km en het scheelde me een kookbeurt, dus niet heel erg. Dolle Dwaze Dagen bezoek ik nooit. Wel in januari en augustus de 70 % kortingtijd

  5. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Ik weet weer waarom ik NIET ga….

  6. zelfstandig_journalist zegt:

    Vraag me af of het bij de Bijenkorf gestructureerder verloopt. Zijn ze wel verplicht aan hun stand :-).

  7. Frans Muthert zegt:

    Op naar de Bijenkorf!
    Dat heb je snel geschreven als je om ca 18.30 nog aan het shoppen was…..

  8. G.H. Duval zegt:

    Leuk verhaal.
    Prijzencircus, exclusieve verkoop, dat er maar één winkel open is en je keuze dus beperkt is tot één. Consuminderen zo veel beter.
    Paar kleine foutjes… voor 7 euro het kleine bord, dus voor 9 het grote. Even daarvoor: ‘zovee’ is vast geen uitdrukking voor een Zeister dame, maar moet denk ik ‘zoveel’ zijn.
    Om de verzuiling toe te passen op het warenhuizenbestand vond ik iets ‘te’. Maar ja, je zoekt toch een rationele verklaring voor wat je overkomen is. Mijn devies: nooit meer prijzencircus, maar gewoon georganiseerde kwaliteit op normale openingstijden.
    .

  9. P.H.M..van de Kletersteeg zegt:

    Wat heet wachten?
    In een land met een parlement van 150 man, die meer op reces zijn dan werken, en met een gigantishe ambtenarenstaf erachter op de departementen, met een teveel van 300.000 ambtenaren met een gemiddelde kostprijs van 33 euro per uur(!) wacht de bevolking al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren op behoorlijke wetgevingen; 60 jaar op vreemdelingen wet, 20 jaar op behoorlije herziening sociale wetgeving.
    10 minuten kassa, wachten op een minimumloner of zoveel jaren op overbetaalde politici…..wat weegt zwaarder?

  10. Theo zegt:

    In mijn denken is een fundamentele doorbraak tot stand gekomen: V&D vergelijken met de PvdA.

  11. Rene Scheffer zegt:

    PHM vd K
    U draaft door. NL is van de meest geregelde landen zelfs in de westerse wereld met een van het meest compacte, lees kleine ambtelijke apparaat.ook de wetgeving is grosso modo wel goed met wat oubollige uitzonderingen.
    Theo
    Zo moeilijk is het niet, voor beide geldt
    – meest breed mogelijke doelgroep
    – minst slechte keuze
    – netheid, waarden en normen (wat TE netjes soms)
    – gezonde diversiteit in aanbod en personeel
    – ten onrechte vaak wat onderschat of zelfs verguisd
    – weinig assertief
    etc.

  12. paco painter zegt:

    Mijn uiteindelijke mildheid komt misschien ook omdat ik een sympathie heb voor V&D"
    Heb ik ook, maar dan omdat ik het al heel mijn leven ken

  13. sprakeloos zegt:

    Het prijzencircus? Ik ben al geen winkelman, maar een prijzencircus is zoiets als vrijwillig naar het abatoir gaan. Maar wel een leuk verhaal.
    Zal ik eens een ontboezeming doen, zo’n twintig jaar geleden toen mevrouw Sprakeloos nog geen mevrouw Sprakeloos was, maar al wel heel nabij sprakeloos, genoot ik wel van de marsmuziek bij de ingang van de V&D tijdens deze dagen. Daar werd ik vrolijk van. Is dat er nog?

  14. Antoine Robbesom zegt:

    Aan circus denk ik aan de directeur die het geld opstrijkt (V&D baas en aandeelhouders), de acrobaten (winkelpersoneel), de clowns (winkelpubliek dat als vliegen op de aanbiedingen komt aangestormd) en de wilde dieren (ontevreden klanten die door personeel in toom gehouden moeten worden). Het lijkt me een leuk idee om tijdens deze dagen filmopnamen te maken, je hebt hiervoor al een smakelijk script geschreven, René 😀

  15. Rene Scheffer zegt:

    Paco..
    In zekere zin geldt dat voor mij ook wel eigenlijk.
    Sprakeloos
    Alweer wat weggezakt, hoewel, ook iets met clowns ook. geloof ik, muziek.
    C en A personeel plaag ik nog wel eens met de Olifantendagen en Olifantenkorting van 15 jaar geleden.
    Antoine
    Zou graag eens een interview doen bij de bezoekers
    Mevrouw en meneer U bent VIP klant?
    Waarom hebt u die kaart aangeschaft. Wat gaat u kopen? Ow, en waarom?
    Hebt u veel gled? etc

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s