Mini blogs over nieuwe kabinet – persoonlijke gevolgen



De laatste weken draafde ik nogal door in mijn columns en tweets. Daar waar de meeste mensen me kennen als vriendelijk en genuanceerd, op het flegmatieke af,  wordt ik nu gezien als een verbeten negatieve linkse houwdegen. Nu 70% van de Nederlandse bevolking  niet heeft gestemd of heeft gestemd op PVVDCDA heb ik daar geen vrienden mee gemaakt.

Op Twitter ben  ik al door enkelen ontvolgd, "unfollow" heet dat. Dat gebeurt door mensen uit de rechtse hoek, CDA-ers en ook mensen die mijn getweet teveel en te heftig vonden. Ook in real live zijn er mensen die me melden dat ze toch wel blij zijn met enkele maatregelen van het nieuwe kabinet en me boos aankijken.

Ook gelet op mijn werk moet ik wat gas terugnemen. Ik krijg nu en straks te maken met beleid vanuit Den Haag en geformuleerd door een minister. De minister (en ook mijn baas) zal het niet leuk vinden als zijn of haar ambtenaren hem wijzen op mijn blogs waar hij of zij neergezet wordt als een afgezant van een #foutkabinet, net op het moment dat hij of zij een subsidie aan de gemeente wil verstrekken.
 

Tweets op http://twitter.com/ReneScheffer

Dat zijn 140 lettertekens en dan mis je de nuance. Om duidelijk te zijn moet je de standpunten stevig verwoorden. Columns zijn beter geschikt. In de afgelopen weken ben ik wel gestegen van 130 naar 185 followers. De volgers zijn voor een deel getrokken door mijn Wesley en Yolanthe tweets en voor een deel door mijn anti #foutkabinet meningen. Op Twitter heb ik al gemeld dat ik de negativiteit van de laatste weken weer wat zal laten varen.

 

De 500 dierenagenten

Ik ben goed met dieren en dierenmishandeling moet zwaarder dan nu gestraft worden. In die zin is meer aandacht voor dit onderwerp niet slecht. Nu weet ik uit ervaring en lezen dat juist bij hele extreme mensen aan de linker zijde en extreme mensen aan de rechterzijde een bijzondere voorliefde voor dieren bestaat. Psychologisch zal dat te verklaren zijn uit zoiets als afwezigheid van   gezonde hechting in de jeugd, afstandelijkheid en later toch opspelende gevoelens van behoefte aan warmte.

Maar het doet potsierlijk aan. Kadootje aan Dion Graus aan Wilders? Het is gissen. Weet Graus wellicht dingen van Wilders?
 

130 km op snelwegen

Ik rijd nu al 130 waar het 120 mag zijn. Maar ik begrijp de grens van 120 wel degelijk. Een aanrijding met 120 kan net iets minder heftig en dodelijk zijn dan een met 130 of meer. Bovendien is er het belang van doorstroming dat niet gebaat is met grote snelheidsverschillen. Ook voor het milieu (geluid en benzine) is 120 km veel beter dan 130 km. 

Van de weeromstuit heb ik nu de neiging om op de snelwegen 115 km te gaan rijden met een rode FEZ op mijn hoofd. 
 

Hypotheekrenteaftrek behouden

Daar heb ik al genoeg over geschreven. Het huidige systeem is abject a-sociaal waar de rijken meer rentesubsidie (want dat is het) ontvangen dan de armen. Europees is het niet te handhaven en het bevordert hoge grond- en woningprijzen. De hele branche en kopers/woningzoekenden hopen op duidelijkheid. De duidelijkheid die dit kabinet geeft zal niet leiden tot verbetering van de woningmarkt.

De mensen zijn namelijk niet gek. Ook degenen die in mijn ogen fout gestemd hebben, hebben een onderbuik gevoel van "hm, er klopt iets niet, dit is niet iets voor jaren". Een schijnbaar duidelijk besluit in een instabiele constellatie heeft geen positief effect.

 

Goedkope bezuinigingen

Maar liefst 6 miljard gaat er bezuingid worden op overheid, bestuurslagen en rijksambtenaren. Nu vind ik het persoonlijk niet erg om op even de nullijn te staan. Ik red dat wel even.  De meeste ambtenaren hebben beroepen als agent en onderwijzer. De kurk waar de samenleving om draait en die zorgen voor veiligheid van de samenleving en ontwikkeling van de jeugd (hard nodig, bij een vorige generatie is dat kennelijk niet helemaal gelukt). 

Wat te denken van bezuinigen op cultuur, publieke zenders, sociale werkvoorziening, ontwik- kelingssamenwerking? De brede achterban van de drie partijen heeft daar geen last van, met uitzondering van enkele Christelijke instellingen en omroepen. 

Slim of slecht? De gewone man zal het voorlopig worst zijn.

Economie

Voor de economie schijnt het regeerakkoord heel goed te zijn hoorde ik VNONCW voorzitter Wientjes zeggen. Om die reden was hij dan ook blij met het akkoord. Een vreemde voorstelling van het begrip "economie" hanteert de zo wijs lijkende Wientjes. Een economie kan nooit los bestaan maar moet zijn ingebed in een geheel van vertrouwen van burgers, een integere samenleving, afwezigheid van verelendung en een degelijk bestuur. Wanneer dat ontbreekt wordt het niets. Daling van export (andere landen zijn niet gek) zullen hem wel anders doen piepen.
 

Tenslotte – onderbuik

Het is een kabinet met leuke speeltjes voor de mensen. Ik zie dat ook. Met 70 % van de maatregelen zou ik vanuit een particulier belang en onderbuikgevoel kunnen zeggen "Ach, niet eens zo slecht eigenlijk". Natuurlijk geef je een inbreker een paar rake tikken (dat is zo en dat is altijd zo geweest) en rij ik weleens 130 km, om maar wat te noemen.

Toch zegt iets me dat het allemaal niet goed is. Net als een kind dat steeds zoete snoepjes krijgt van zijn ouders (die de brave collectant aan de deur wegjagen) ook zelf op enig moment beseft dat er toch iets niet klopt.
 
Mijn hoop is uiteindelijk niet zozeer gevestigd op de politieke partijen (het is welhaast onmogelijk om een goede oppositie te voeren) maar op de mensen, de verwende kinderen die teveel gesnoept hebben, die toch gaan nadenken.
 
 
Hoop – de mensen 
 
. . . .  die opeens denken aan die enge triomfantelijke lach van Rutte en zijn uitspraken en er achteraf van walgen (`rechts Nederland zal smullen…`), mensen die het zat zijn om jaren alleen SBS6 te kijken, mensen wiens neef ontslagen wordt bij de Sociale Werkvoorziening, mensen die beelden zien van uitgemergelde kinderen in Afrika, mensen die een aardige Marokkaanse buurman hebben, mensen wiens buurjongen door een hardrijder dodelijk is verongelukt, die zien dat Nederland afglijdt.    

 

 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2010-10 en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

24 reacties op Mini blogs over nieuwe kabinet – persoonlijke gevolgen

  1. Marjelle zegt:

    Gedreven blog, graag gelezen, Rene.Van de weeromstuit heb ik nu de neiging om op de snelwegen 115 km te gaan rijden met een rode FEZ op mijn hoofd.
    Ik zag het haast voor me. šŸ˜‰

  2. Peter Louter zegt:

    De Parij van de Dieren was nogal enthousiast, misschien wordt er op hun gedoogsteun gerekend.
    Dierenwelzijn is een onderdeel van het nieuwe paradigma, niets onbeschaafds aan

  3. bw zegt:

    Oh Rene, gemist of niet meegekregn, ik ken je immers een beetje. Gewoon doorgaan, man, kan nog altijd en als ik de boodschap goed meekrijg kan het juist nu.

  4. beus zegt:

    De vrijheid van meningsuiting gaat op eigen initiatief beperkt worden.
    De angst gaat regeren.
    Je laat je onderdrukken.
    Klim nog eens over een hek om gratis binnen te komen.
    Gedraag je nu eens echt opstandig.
    Voor het te laat is.

  5. oliphant zegt:

    Wel een uitgebreid commentaar op een heel regeerakkoord. De praktijk leert dat de wal het schip keert.
    Dan zal zoals altijd de economie, of de samenleving an sich, of de dood van prominenten de zaak weer opnieuw dwingen te bekijken en wordt alles, als altijd, weer anders en minden hoopvol dan was ‘begroot’. . Ik heb niet anders meegemaakt,
    Is dit overigens een uitdrukking: ‘De kurk waar de samenleving om draait?
    Dan snap ik hem niet zo:-)
    Groet, O, met veel twijfels over de toekomst van het kabinet Rutte-Verhagen.’

  6. Rene Scheffer zegt:

    Marjelle…
    Ik zie het ook voor me. Leuke soort hoed.
    Peter L…
    Normaal niet onbeschaafd, maar in deze context (zie inhoud van mijn blog) vind ik het nogal eng.
    bw….
    In wat genuanceerde vorm hier, soms. Op Twitter ga ik zeker temperen.
    Beus…
    Gratis binnenkomen, uh ow ja die 20 euro, komnt echt.
    O…
    Tijd niet gezien! Maar de wal keert het schip, dat is uiteindelijk mijn boodschap.

  7. Joke Mizée zegt:

    Onderwijzers zijn toch allang geen ambtenaar meer?

  8. Louise zegt:

    Hoewel geen "favoriet" van je (zie portrettengalerij) heb ik genoten van je lezenswaardige blog, vermeniging van persoonlijk ervaren en politieke analyse/denkbeelden. Als ambtenaar is je positie ijzersterk. Er zijn ambtenaren wethouder, dus van een politieke kleur. Ik begrijp de vrees niet.

  9. Rene Scheffer zegt:

    Joke
    Het zijn semi ambtenaren. Wordt wel een half miljard op bezuinigd las ik
    Louise
    Thanks, graag gedaan. Ik zal u favoriet maken. Blog over Berchen geeft de doorslag.
    Ik blijf wel doorgaan maar mijn toon wordt weer wat luchtiger en op Twitter pas ik me iets meer aan.
    Ambtenaren wethouder? ex ambtenaren dan.

  10. zelfstandig_journalist zegt:

    Hoe snel raakt Nederland dit kabinet beu? That’s the question.

  11. Joke Mizée zegt:

    "Het zijn semi ambtenaren."
    Wat betekent dat nou in concreto? Staan ze nog steeds op de loonlijst en zo ja, komt het uit hetzelfde potje als eerst? Geldt dat alleen voor onderwijspersoneel, of ook voor andere diensten die verzelfstandigd worden?
    En hoe kan het kabinet ingrijpen in uitgaven die door lagere overheden worden gedaan? Alleen via het Gemeentefonds, of ook anderszins?

  12. Rene Scheffer zegt:

    Joke eerste vraag is moeilijk
    Semi ambtenaar is doorgaans iemand die niet rechtstreeks onder het Rijk of een gemeente valt maar onder bijvoorbeeld een stichtingsbestuur. Ik vond dit….
    Onderwijs
    De meeste overheidswerknemers vind je in de sector onderwijs en wetenschappen: 504.000 personen. Strikt genomen is een groot deel van hen (340.000) echter geen ambtenaar. Alleen personeelsleden in het openbaar onderwijs zijn ambtenaren. Werknemers in het bijzonder onderwijs hebben daarentegen een privaatrechtelijke dienstbetrekking met een stichting of vereniging. Toch worden zij in het overzicht van BZK in één adem genoemd met het overheidspersoneel.http://www.inoverheid.nl/artikel/artikelen/1172711/hoeveel-ambtenaren-telt-ons-land.html
    Ingrijpen in salarissen lagere overheden kan door:
    @ Lagere uitkering in gemeentefonds, door de inflatie en loomsomstijging component (2 of 3 % niet uit te keren. In dat geval moet de gemeente om ambtenaren loonstijging te geven snijden in voorzieningen of kiezen voor belastingverhoging.
    @ Doeluitkeringen bevriezen of verlagen. Dat gebeurt nu bij WMO en sociale diensten. Daardoor zijn gemeenten welhaast gedwongen personeel te ontslaan/in te krimpen cq. om salarissen te bevriezen.
    Beide is nu aan de orde.

  13. cor3306 zegt:

    Met instemming gelezen grotendeels, maarje gaat me nu toch niet een beetje vrolijk zitten twitteren over het weer, jongen. Natuurlijk kun je in je column wat meer context geven. Er is wel een passage in je verhaal waar ik iets langer over heb moeten denken; ik denk dat je wel weet welke!

  14. Bas zegt:

    Als ambtenaar kun je best twitteren. Maar het is niet slim om op de persoon te spelen. Dat past niet in het integriteits beleid.

  15. cor verhoef zegt:

    Zeer genietbaar blog over een regeerakkoord waarover straks vele mensen zich zullen afvragen hoe ze daar over hebben kunnen jubelen en terstond hun kraanwater naar een lab brengen.

  16. Louise zegt:

    Ambtenaren behouden alle politieke (grond)rechten. Ze kunnen wethouder worden, zij het in een andere plaats dan waar ze ambtelijk functioneren. Of het verstandig is?

  17. Aad Verbaast zegt:

    Gezien je opmerkingen in het begin van je blog: maak je je zo afhankelijk van wat andere mensen van je vinden?
    Voor de rest: mooi blog!

  18. An van den Burg zegt:

    LOUTER.
    ======= Peter Louter 01-10-2010 19:40
    De Parij van de Dieren was nogal enthousiast, misschien wordt er op hun gedoogsteun gerekend.
    Dierenwelzijn is een onderdeel van het nieuwe paradigma, niets onbeschaafds aan =====
    Ja, Peter, jij vindt dierenwelzijn noodzakelijker dan "moslimwelzijn", we weten het!!! Verder ben je wel blij dat jouw partij, de PVV, nu meedoet!!!

  19. #Luisje zegt:

    Een beetje een schijtebal ben je wel natuurlijk.

  20. Rene Scheffer zegt:

    Cor…
    Graag gedaan, ow ja dat dierenwelzijn. U is niet extreem.
    Bas..
    Inderdaad. Ik doe nu meer understatements en spiegelen in mijn tweets
    Louise..
    Dat klopt, qua grondrechten. Maar door wat te heftige tweets raakte ik mijn `vrije ruimte´ wat kwijt.
    Aad V…
    Ach alleen d etoon zal ik wat aanpassen.
    An….
    Dat bedoel ik,, maar jij zet het scherper neer,
    Luisje…
    Een beetje maar, dat wel. Maar ik blijf wel schrijven over dit soort onderwerpen, alleen de andere onderwerpen kwamen wat in de knel.

  21. paco painter zegt:

    3 maanden.Hooguit

  22. Bas zegt:

    Aad: Het klopt wat je zegt. Maar in veel gevallen ben je toch afhankelijk van wat anderen van je vinden. Of je dat nu leuk vind of niet. Ik denk dat veel jongeren zich de haren uit de kop trekken als bij een sollicitatie hun internet gedrag gecheckt wordt. En dat is inmiddels heel normaal geworden. Als je onder je eigen naam op internet bivakeert ben je ineens een openbaar persoon geworden.

  23. Joke Mizée zegt:

    Bij The Economist weten ze meer dan wij:But the key structural issues, such as the congested housing market and rigid labour regulations, were nowhere to be seen.
    Many see in this the handiwork of Mr Wilders, who never swallowed the austerity pill. He will also be pleased by a commitment to expand the country’s police by 3,000, including 500 "animal cops" devoted to hunting down perpetrators of animal cruelty, a pet demand of one of Mr Wilders’s MPs.
    But although life may become better for puppies, it is likely to become more difficult for immigrants.

    (http://www.economist.com/blogs/newsbook/2010/10/dutch_politics)

  24. Klaphek zegt:

    Heerlijk zo’n klaaghoekje vol zielige mensen.

Geef een reactie

